سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
آیین تجلیل از بانوان جهادگر میدان دفاع از سلامت

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه گفت: در همین ایام شیوع کرونا حوزه وارد مجموعه ای از مکاتبات و مناسبات دیپلماتیک حوزوی با جهان شده تا به یک الگوی مناسبت تر برای رفع مسائل بشر برسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی عصر سه شنبه در جلسه آئین تجلیل از بانوان جهادگر میدان دفاع از سلامت قم که در سالن کرامت استانداری قم برگزار شد، عنوان کرد: یک جامعه اگر بخواهد در برابر بحران ها تاب آوری بالایی داشته باشد، نیازمند ورود به چالش ها است.

وی افزود: اینکه یک جامعه تا چه اندازه بتواند بحران ها را مدیریت کند، امری متغیر بوده و درجات گوناگون دارد؛ میزان تاب آوری تابعی از مجموعه ای از علل است.

مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه حضرت زینب(س) الگوی همه انسان های آزاده است، مطرح کرد: ایشان در سخت ترین حوادث تاریخ دارای تاب و تحمل بالا بودند.

 ارسال 500 نامه از سوی حوزه به مراکز بین المللی

آیت الله اعرافی با تاکید بر اینکه تاب آوری به قدرت مدیریت بیشتر منتهی می شود، گفت: در دوران کرونا بنده به عنوان مسئول در حوزه، قریب به 500 نامه بین المللی نوشتم که یک محور این نامه منطق اسلام در برابر بلاها بود، چرا که فقر منطق در این حوادث بحران را شدیدتر می کند.

وی با تاکید بر لزوم وجود تفکر منطقی و عقلی برای پاسخگویی به این حوادث اظهار داشت: دارو و درمان، امدادهای غیبی و قوانین علمی و این دوگانه ها در تفکر اسلام جمع می شود، اما گفتمان دنیای غرب از جمع بین این دو ناتوان است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: عامل مهم دیگر در افزایش تاب آوری، ذخیره روحی و معنوی بالا در اسلام بوده و این ذخیره بزرگ در اسلام و مکتب اهلبیت(ع) وجود دارد.

آیت الله اعرافی ابراز کرد: این حس روحی و معنوی به انسان ها غنای شخصیت می دهد و انسانی که در فضای معنوی سیر می کند، هرگز احساس ناتوانی نخواهد داشت؛ مثال بارز این امر حضرت زینب کبری(س) است که پس از عاشورا نافله شب خود را ترک نمی کند.

وی با اشاره به سومین عامل بالا برنده تاب آوری در انسان، خاطرنشان کرد: عواطف انسانی از جمله این عوامل بوده و انسان های بزرگ کسانی هستند که از خود عبور کرده و دایره عاطفی آن ها فراتر از مسائل شخصی است و به دیگران و افراد جامعه عشق می ورزند.

امام جمعه قم بیان کرد: کادر درمان  پرستاران ما می توانند بگویند که ما به اندازه حقوقی که دریافت می کنیم کار می کنیم، اما دیدیم که فراتر از این محاسبات عمل کردند، نیروهای جهادی در بیمارستان ها و آرامستان ها و افراد حاضر در رزمایش مواسات نیز در راه فراتر از منافع شخصی گام برداشتند.

آیت الله اعرافی نگاه و همبستگی اجتماعی را عامل مهم دیگر دانست و ادامه داد: همراهی و همدلی یک اصل است، قدرت علمی و فناوری دانشی نیز عامل دیگر افزایش قدرت و مدیریت در بحران ها است.

 غربی ها از همدلی ملت ایران حیران ماندند

وی افزود: این پنج عامل موجب می شود که انسان ها در کمال آرامش به حل بحران بپردازند، جامعه غرب فهم درستی درباره فلسفه انقلاب اسلامی ندارد و به همین دلیل از این همدلی مردم در ایام شیوع کرونا تعجب کردند؛ غربی ها بیش از 40 سال است که هیچ درکی از این گفتمان ندارند.

مدیر حوزه های علمیه با تاکید بر اینکه حوزه و نهاد دین خود را در برابر مجموعه ای از وظایف مامور می داند، مطرح کرد: مراقبت و مواظبت از اجرای دستورات دینی یکی از وظایف حوزه است.

آیت الله اعرافی گفت: وظیفه دیگر حوزه حضور همدلانه در بیمارستان و در کنار کادر درمان است، مشاوره های صحیح دینی، همراهی در امداد، پاسخگویی به شبهات، ایجاد انسجام بین نهادهای دین، همراهی با مسئولین و ایجاد دیپلماسی دینی و مذهبی از دیگر وظایف حوزه است.

وی تاکید کرد: حوزه خود را خادم مردم می داند و هر جا که لازم باشد حضور پیدا می کند، البته نباید از کارهای تخصصی خود بازماند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: در این ایام به 100 پرسش توسط حوزه پاسخ داده شد که مجموعه این پرسش ها و پاسخ ها در حال تدوین است.

حوزه وارد فاز جدیدی از مناسبات دیپلماتیک با جهان شده است

آیت الله اعرافی با اشاره به ورود حوزه به مطالعات پساکرونایی ابراز کرد: این مطالعات در 10 بخش مختلف در حوزه در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: حوزه وارد مجموعه ای از مکاتبات دیپلماتیک حوزوی با جهان شده تا به یک الگوی مناسبت تر برای رفع مسائل بشر برسد.

امام جمعه قم بیان کرد: اینکه در کشور ضعف های مختلف وجود دارد درست است، اما باید داشته های خود را نیز موردتوجه قرار دهیم. همراهی، عدالت، عدم نگاه تبعیض آمیز به دیگران و... از ویژگی ها و ظرفیت های داخلی ما است.

 هدف از حمله به قم ضربه به دین و نظام اسلامی بود

آیت الله اعرافی ادامه داد: بوق های تبلیغاتی مسموم دنیا در ایام شیوع کرونا به قم هجوم بالایی آوردند، این هجوم برای ضربه زدن به ارزش های دین و ناتوان کردن نظام اسلامی بود.

وی افزود: ما در این ایام راهپیمایی روز قدس نداشتیم، اما منطق اسلامی خود را ارائه کرده و از آن کوتاه نیامدیم، همزمان با آن قدرت نظامی خود را افزایش دادیم و در پرتاب ماهواره و حمل و نقل دریایی این قدرت را به رخ جهانیان کشیدیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha