جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حتی کرونا هم روند اسلام زدایی مساجد چین را متوقف نساخت.

حوزه/ درحالی که با شیوع کرونا کارگران مجبور به زدن ماسک بودند، از سوی دولت چین دستور داشتند که ظاهر مساجد را در چین اسلام زدایی کنند و نمادهای مذهبی مانند گنبد و مناره ها را بردارند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» به نقل از bitterwinter، اجرای برنامه ۵ ساله دولت کمونیست چین برای از بین بردن نمادهای مذهبی مسلمانان در مساجد این کشور در خارج از استان سین کیانگ ادامه دارد.

در ۱۸ مارس ، در اثر شیوع کروناویروس ، کارگران دولتی به ماسک صورت داشتند ، روی سقف مسجد گونگماجوانگ در منطقه توسعه اقتصادی ژنگژو ، مرکز استان مرکزی هنان کار می کردند. مشکلی برای تعمیر سقف وجود نداشت و کارگران در حال بازسازی مسجد نبودند بلکه آن ها وظیفه داشتند گنبدها، نمادهای مذهبی مانند ستاره و هلال ماه را برداشته و مناره ها را کوتاه تر سازند تا ساختمان مسجد به جای اسلامی بودن «چینی تر» جلوه کند.

دفتر امور دینی این شهر در ماه ژوئن گذشته دستور اصلاح را صادر کرد، اما جماعت مساجد امتناع ورزیدند. مقامات دفتر مرتباً به دلیل «نافرمانی از فرمان حزب» آنها را توبیخ می کردند.

مدیر مسجدی در ژنگژو در این باره به خبرنگاران گفت: همه مساجد در سراسر کشور در حال تغییر ظاهر هستند. دولت چین مانند یک استبدادگر عمل می کند. هرکسی که در برابر این تخریب ها مقاومت کند شغل خود را از دست می دهد و توسط دولت مجازات می شود.

مدیر دیگر مسجد گفت که حداقل ۵۰ مسجد در ژنگژو سال گذشته نمادهای اسلامی شان حذف شده است. وی گفت: اینها نمادهای ایمان ما هستند، اما اکنون آنها در حال حذف شدن هستند و ما جرات نمی کنیم چیزی بگویم. آنها تخریب می کنند و چیز جدیدی می سازند. این واقعا هدر دادن پول و نیروی انسانی است حتی کلمات و عبارات به زبان عربی هم اکنون باید از وسایل نقلیه حذف شوند.

گفته می شود دولت چین نزدیک به ۲۸۰ میلیون دلار برای اسلام زدایی مسجد نیژوانگ در منطقه جین شویی خرج کرده است. مناره های مسجد تغییر کرده و ستاره و هلال ماه در نوامبر گذشته برداشته شدند. به گفته امام جماعت، مسجد اکنون بیشتر به یک معبد چینی شباهت پیدا کرده است.

در اواخر ماه مارس ، دولت دستور داد که گنبدها و نمادهای ستاره و هلال را از یک مسجد در روستای شیاوما، که توسط بخش وولینگ در شهر جنانوزو هنان اداره می شود، خارج کند.

به گفته یک مسلمان هوی اهل این روستا در ماه دسامبر نزدیک به ۵۰ مسجد در این ایالت اصلاح شدند و در نتیجه تمام نمادهای اسلامی خود را از دست دادند.

یک امام جماعت محلی اعتراف کرد که مسلمانان روستا او را به همکاری بیش از حد با دولت متهم کرده اند. وی توضیح داد: مردم از من سؤال کردند که آیا من امام هستم یا یک مقام دولتی؟  وی گفت: ما مجبور هستیم همانطور که حزب کمونیست خواهان آن است عمل کنیم و من نمی توانم کاری در این باره انجام دهم. اگر به خواسته های دولت تسلیم نشوم ، می توانند مجوز پیش نمازی مرا باطل کنند.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha