شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام والمسلمین عاملی-مدیر حوزه خراسان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان در نشست هماهنگی کمیته حوزه و روحانیت کنگره بزرگداشت ۱۸ هزار شهید خراسان رضوی گفت: حرکت ایثار و شهادت در طول تاریخ به صورت مستمر ادامه داشته و تا تحقق تمدن نوین اسلامی و حیات طیبه‌ی الهی، به پیش خواهد رفت.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی در اولین نشست هماهنگی کمیته حوزه و روحانیت کنگره بزرگداشت ۱۸ هزار شهید استان خراسان رضوی که با همکاری معاونت فرهنگی اجتماعی سیاسی این حوزه در مرکز مدیریت حوزه خراسان برگزار شد، با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه زنده نگه داشتن یاد شهدا از اصل موضوع شهید و شهادت کمتر نیست، گفت: بازخوانی جهاد و شهادت و استمرار اجتناب ناپذیر آن در قاعده نظام و تشکیل کمیته روحانیت، کار شایسته و بایسته ای برای پاسداشت مقام شهدای روحانیت است.

مدیر حوزه علمیه خراسان، با بیان اینکه جهاد و شهادت پیشانی درخشان روحانیت در طول تاریخ بوده  است، افزود: در تمام مقاطع تاریخی، حرکت و رسالت روحانیت با جهاد و شهادت همراه بوده و اتفاق های مثبت و سازنده ای نیز به واسطه ی آن رقم خورده است.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی، پیروزی انقلاب و شکل گیری نظام مقدس جمهوری اسلامی را در امتداد مسیر جهاد و شهادت  برشمرد و ابراز کرد: آنچه الهام می شود از مجموعه آیات و روایات و فرمایشات امام راحل(ره) و منویات مقام معظم رهبری، این است که حرکت جهادی به صورت مستمر ادامه داشته و تا تحقق تمدن نوین اسلامی و حیات طیبه‌ی الهی، به پیش خواهد رفت.

مدیر حوزه علمیه خراسان، با اشاره به سخنی از حضرت علی(ع) مبنی بر اینکه «إِنَّ الجِهادَ بابٌ مِن أَبوابِ الجَنَّةِ فَتَحَهُ اللّه‏ لِخاصَّةِ أَولیائِهِ؛ جهاد دری از درهای بهشت می باشد و این در را خدا برای اولیاء خاصش باز گذاشته است»، به ضرورت استمرار و فراگیری حرکت جهاد و شهادت در طول تاریخ، پرداخت و تشریح کرد: جایگاه جهاد، زیرساختی و محوری است و مومن مخلص، مسیر حرکتش باید به بهشت منتهی شود و پیمودن آن بدون جهاد و شهادت، میسر نیست.

ضرورت پیشگیری از موانع و ایجاد بستر برای جهاد

حجت الاسلام و المسلمین عاملی، با بیان اینکه مسیر ایثار و شهادت، نقشه راه الهام گرفته از کتاب خدا و سنت پیامبر و ائمه اطهار(ع) و به طور کلی، تحقق قانون ها، دستورات و مقررات زندگی ساز برای انسان می باشد که در قرآن به « جهاد فی سبیل الله » تعبیر شده است، ادامه داد: در این مسیر، وجود موانع از جمله دین ستیزان، تمامیت خواهان، زورگویان و همچنین بستر سازی برای اجرای شریعت و حاکمیت نظام دینی در جامعه به عنوان دو عرصه‌ی پیشگیرانه، از تحقق آئین الهی برای انسان ها جلوگیری می کند.

مدیر حوزه علمیه خراسان، با تاکید بر اینکه در هر دو عرصه، با بهره مندی از جهاد اصغر و اکبر باید حرکت کرد، زیرا آنچه که خواست خداوند را محقق می کند تنها با محوریت جهاد و شهادت عملی خواهد شد، تصریح کرد: جهاد یک فریضه‌ی الهی و فراتر از واجبات دیگر است و اگر انسانی بخواهد به عنوان بنده‌ای مخلص و خالص، مسیر زندگی اش را تعیین کند، باید روحیه جهادی را در خود تقویت و ارتقا دهد.‌

وی با بیان اینکه تحقق تمام فضایل الهی در گرو این فضیلت است، به حدود و مرز جهاد اشاره و ابرازکرد: قلمرو جهاد محدود نیست و هرکجا که انسان بخواهد گام بردارد، گفتمان ایجاد کند و ... روحیه‌ی جهادی لازم است.

مدیر حوزه علمیه خراسان، با اشاره به اینکه جهاد و شهادت، قلمروی گسترده و وسیعی دارد، اضافه کرد: جهاد به صورت فردی، خانوادگی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، علمی و ... وجود دار و در اصل هرجا که شان و شئون انسان در آن پیگیری می شود، جهاد در آن نقش ایفا می کند.

جهاد فی سبیل الله، سکوی شهادت است

وی در ادامه به نام گذاری سال ۹۹ به عنوان « جهش تولید» از سوی رهبر معظم انقلاب اشاره و اظهار کرد: این عنوان در تمام مسائل و شئون انسانی جاری می باشد و همچنان که جهش در مسائل مختلف اقتصادی، تولید علم، فرهنگ و ... تعریف می شود، جهاد فی سبیل الله نیز به عنوان یک حرکت صعودی انسان به سمت خدا و سکویی برای جهش روحیه ی ایثار و شهادت است.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی به توضیح اصطلاح جهش جهادی پرداخت و ابراز کرد: این امر مبتنی بر مبانی فرهنگ جهاد و جهادگری و با محوریت رسیدن به حیات طیبه الهی، امکان پذیر است و فرد مومن با خدامحوری، اخلاص در عمل، ایثارگری، مبارزه با بی عدالتی و ستمگری، عدالت گستری، توجه به کرامات انسانی، بر محور ولایت مداری می تواند فرهنگ ایثار و شهادت را در همه‌ی شئون زندگی انسانی جاری کند.

عمود خیمه‌ی جهاد، ولایت مداری است

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه تحقق حیات طیبه‌ی الهی با تسامح و توجیه گری، امکان پذیر نیست، افزود: شرط موفقیت، صحت و سلامت بودن حرکت جهادی، ولایت پذیری و ولایت مداری است و بدون این مسئله، هیچ کس نمی تواند در این مسیر گام بردارد.

وی، شرط ولایت پذیری را در گرو بصیرت و مقاومت افراد برشمرد و با اشاره به برگزاری کنگره های پاسداشت مقام شهدا، گفت: ترویج روحیه ی جهادی به صورت مستمر و با برنامه های جذاب و جامع برای همه‌ی گروه های جامعه جواب گو خواهد بود و از غفلت های مقطعی در این زمینه نیز، جلوگیری خواهد کرد.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی، با توجه به اینکه روحانیت در همه‌ی عرصه های تاریخ ساز و تمدن ساز بشری پیشرو و الگو بوده است، تاکید کرد: اگر بخواهیم روحیه و تفکر ایثار و شهادت را در جامعه ترویج کرده و با طراوت و با نشاط به سمت حیات طیبه حرکت کنیم باید در قالب هدایت دینی، هدایت سیاسی و خدمت اجتماعی، هم افزایی ایجاد شود تا با استفاده از ظرفیت های موجود، فضاهای تبلیغی جدید را تولید و ایجاد کنیم.

گفتنی است، گنجینه‌ی شهدای روحانیت خراسان رضوی بر مدار ۳۹۴ شهید روحانی می درخشد که در کنگره سراسری پاسداشت از مقام شهدای استان، به عنوان الگوی ایثار و شهادت معرفی خواهند شد.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha