سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
طوفان توئیتری

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

توفان توئیتری علیه نژادپرستان آمریکایی به راه افتاد

در حالیکه «ترامپ» فرمان شدت عمل نیروهای امنیتی در برابر معترضان را صادر کرده، واکنش افراد سرشناس در توئیتر به قتل فجیع یک سیاهپوست آمریکایی بدست پلیس، موجب شده حکایت دیگری رقم بخورد. از «الهان عمر» و «رجب طیب اردوغان» گرفته تا «میشائیل بالاک» ستاره نه چندان قدیمی فوتبال آلمان و «جرمی کوربین» رهبر سابق حزب کارگر انگلیس، با انتشار پیام‌هایی در توئیتر، ناخودآگاه موجب شدت گرفتن توفانی شده اند که در واکنش به قتل فجیع «جورج فلوید» در شهره میناپولیس ایالت مینه سوتا، به راه افتاده است. توئیتر که تا چند روز قبل ابزار «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، برای حمله به مخالفان و تمسخر آنها بود اکنون تبدیل به اهرمی قدرتمند شده که در دستان مخالفان وی قرار گرفته است. در این توفان توئیتری رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، با انتشار سه پیام متوالی به قتل این شهروند سیاه پوست امریکایی واکنش نشان داده و نوشته است: رویکرد نژادپرستانه و فاشیستی که منجر به مرگ جورج فلوید در شهر مینیاپولیس در نتیجه شکنجه شد، نه تنها همه ما را ناراحت کرده بلکه این موضوع تبدیل به یکی از دردناک‌ترین مظاهر نظام ناعادلانه‌ای شده است که ما در سراسر جهان علیه آن ایستاده‌ایم.

ریاض برای سرنوشت حج نشست فوری برگزار کرد

وبگاه «الشروق» مصر به نقل از منابع آگاه گزارش داد، مقامات عربستان سعودی طی ساعات آینده نشستی در شهر ریاض تشکیل خواهند داد تا سرنوشت حج امسال (۱۴۴۱ ه.ق) را مشخص و دستورالعمل‌های جدید در خصوص ادای این فریضه الهی را صادر کنند؛ اقداماتی که شامل تلاش برای پیشگیری از شیوع بیشتر کرونا خواهد بود. از سوی دیگر «احمد ابراهیم» رئیس کمیته گردشگری دینی و عضو کمیته عالی حج و عمره کشور مصر اعلام کرد، در صورتی که عربستان تصمیم به برگزاری حج بگیرد شرکت‌‎های گردشگری برای تنظیم سهمیه خود در این فریضه آماده هستند. وی به الشروق گفت: ضوابطی که از سوی ریاض مشخص خواهد شد به بسیاری از نقاط مبهم درباره تعداد حجاج، سن آنها و چگونگی اسکان در هتل‌ها پاسخ خواهد داد و مشخص می‌شود آیا امکان سفر به مدینه و رفتن به مشعر و سرزمین منا با توجه به مساحت کم آنجا وجود دارد یا خیر. با توجه به شیوع ویروس کرونا در سرتاسر جهان از جمله عربستان سعودی ، همه کشورها منتظر هستند تا ببینند سازمان حج سعودی در این خصوص چه تصمیمی اتخاذ می‌کند.

پاپ برای کرونا دست به توسل برداشت

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان روز گذشته ،۱۰ خردادماه، با برگزاری مراسم دعای ویژه‌ای از حضرت مریم برای نابودی ویروس کرونا کمک خواست. در این مراسم تعدادی کمی از مسیحیان از جمله کشیش مرکز ملی بیماری‌های واگیردار در ایتالیا، یک راهبه، یک داروساز، کارشناس بیماری‌های ریوی، یک پرستار، فردی که پیش از این کرونا گرفته بود و کسی که مادر خود را در اثر ابتلا به کرونا از دست داده بود، پاپ را همراهی کردند. پاپ فرانسیس در این مراسم که بزرگترین تجمع از حدود سه ماه پیش تاکنون در واتیکان بود، از سیاستمداران خواست، اموالی را که به خرید اسلحه اختصاص داده‌اند، صرف امور مطالعاتی ـ تحقیقاتی برای ممانعت از اپیدمی دیگری کنند. وی همچنین با انتشار مطلبی در حساب کاربری خود در توئیتر مسیحیان را به دعا به درگاه خداوند برای خروج از بحران کرونا فراخواند. وی با بیان این که بشریت با رنج بزرگی رو به رو شده است که مانند گذشته از آن خارج نخواهد شد، تصریح کرد: از رنج‎های بزرگ مانند بیماری می‌توان با وضعیتی بهتر یا بدتر از گذشته خارج شویم به همین دلیل از روح القدس(عنوانی برای خداوند در مسیحیت) می‎خواهیم تا قلوب ما را تغییر دهد و به ما کمک کند تا از این بیماری با وضعیتی بهتر از آنچه در گذشته داشته‌ایم، خارج شویم.

«سند انتخاب» رونمایی شد

در آستانه سی‌ویکمین سالروز رحلت بنیانگذار کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی(ره) و انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به سکانداری انقلاب اسلامی، مراسم بزرگداشت مقام شامخ امام خمینی(ره) و تبیین ابعاد انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به رهبری در محل سالن جلسات کتابخانه عمومی پارک شهر برگزار و دو اثر از تازه‌ترین تولیدات موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی رونمایی شد. این مراسم با حضور آیت‌الله محسن مجتهد شبستری عضو مجلس خبرگان رهبری، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله حسینیان رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی برگزار شد. بر اساس همین گزارش، کتاب «سند انتخاب» که روایتی از برگزیدن رهبری انقلاب اسلامی پس از رحلت امام خمینی است و کتاب «بررسی نقش امام خامنه‌ای در مهار بحران‌های سیاسی اجتماعی ایران ۱۳۸۸-۱۳۶۸»، در این مراسم رونمایی شد. «سند انتخاب» شرح انتخاب دومین رهبر انقلاب اسلامی در سال ۱۳۶۸ است. حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله حسینیان، رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی در مقدمه این کتاب می‌نویسد: «چگونگی طرح رهبری آیت‌الله خامنه‌ای در مجلس خبرگان، نظریات اعضاء و سرانجام آخرین تصمیم سرنوشت‌ساز، قطعه‌ای از تاریخ انقلاب اسلامی است که در این کتاب با استناد به صورت جلسات، فیلم‌ها و مصاحبه‌های اعضای خبرگان جمع‌آوری و تحلیل شده و پاسخی کوبنده به کژاندیشانی است که همواره درصدد تحریف تاریخ‌اند.» منبع اصلی نگارش این کتاب، علاوه بر خاطرات منتشرنشده اعضای وقت مجلس خبرگان رهبری، مشروح مذاکرات اجلاسیه‌های خرداد و مرداد سال ۶۸ است. مشروح مذاکرات، افزون بر آنکه اطلاعات تازه‌ای را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد، برخی مجملات را تفصیل می‌بخشد و البته نادرستی برخی روایت‌های تاریخی تاکنون را نیز آشکار می‌کند. چه بسا با انتشار این کتاب در همان سال‌های ابتدایی پس از اجلاسیه، شاهد تجمیع روایات و خاطرات بعضاً غلط تاریخی تاکنون نمی‌شدیم و از همان ابتدا، راه تحریف یا اشتباه، بسته می‌شد. چارچوب اصلی کتاب «سند انتخاب»، پیرامون تشریح اجلاسیه سال ۶۸ خبرگان رهبری، متشکل از دو اجلاسیه در ۱۴ خرداد و ۱۵ مرداد شکل گرفته است. از این‌رو، فصول اصلی اثر را فصولی تشکیل می‌دهد که عهده‌دار همین معنا است. با این حال، برای نظام‌بخشی بهتر به ذهن خوانندگان و حصول دریافتی جامع‌تر و غنابخش‌تر به مخاطبان، سه تمهید و دو مؤخره به قبل و بعد این فصول افزوده شده است که در مجموع، ماجرای انتخاب سال ۶۸ را از رهگذر دوازده باب، در اختیار قرار می‌دهد. در انتهای کتاب نیز، پیوست‌های متنی و تصویری تکمیل‌کننده‌ای گنجانده شده که هم به تعمیق یافته‌های پژوهش کمک می‌کند و هم اطلاعات جدیدی را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد. از جمله کوشیده شده است که درباره‌ مجموع کنش‌های نمایندگان مجلس خبرگان حاضر در اجلاسیه ساله ۶۸، و نوع آرای آنها در رأی‌گیری‌های چندگانه‌ آن اجلاسیه، آمار قابل ملاحظه‌ای برای نخستین بار، جمع‌بندی و ارائه شود. در این مراسم همچنین از کتاب «بررسی نقش امام خامنه‌ای در مهار بحران‌های سیاسی اجتماعی ایران ۱۳۸۸-۱۳۶۸» نیز رونمایی شد. این کتاب نیز چنان که از عنوانش پیداست در هفت فصل، راهبردهای مدیریتی امام خامنه‌ای در مواجهه با بحران‌های سیاسی و اجتماعی جمهوری اسلامی طی یک دوره ۲۰ ساله (از ۶۸ تا ۸۸) را مورد واکاوی قرار می‌دهد.

محمود عباس زیر بار فشار تل آویو نرفت

 رئیس کمیته امور اسرا و آزاده‌های فلسطینی تاکید کرد که تشکیلات خودگردان به رغم فشارهای رژیم صهیونیستی همچنان به پرداخت حقوق خانواده‌های شهدا و اسرای فلسطینی ادامه می‌دهد.«قدری ابوبکر» رئیس کمیته امور اسرا و آزاده‌های فلسطینی اعلام کرد که بانک‌های فعال در مناطق فلسطینی همچنان به پرداخت حقوق اسرا و خانواده‌های شهدا ادامه می‌دهند تا زمانی که یک موسسه مالی مخصوص آنها تاسیس شود. رژیم صهیونیستی پیش از این به بانک‌های فلسطینی درباره ادامه معامله با اسرا، آزاده‌ها و خانواده‌های شهدا هشدار داده بود. ابوبکر گفت که به دستور محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان دیروز نشستی با حضور «محمد اشتیه» نخست وزیر دولت تشکیلات خودگردان و «علی مهنا» مشاور امور قانونی عباس و نهادهای ذیربط برگزار و در آن توافق شد که بانک‌ها همچنان حقوق اسرا و خانواده‌های شهدا را پرداخت کنند تا وقتی که یک موسسه مالی وابسته به سازمان آزادی بخش فلسطین به عنوان بانک اختصاصی آنها تاسیس شود. ابوبکر گفت که ایده تاسیس این بانک به دنبال تصمیم حاکم نظامی اسرائیل در نهم مارس گذشته(۱۹ اسفند ۱۳۹۸) و هشدار آن به بانک‌ها درباره ادامه پرداخت مستمری و حقوق اسرا و خانواده‌های شهدا مطرح شده است .این بانک ظرف چهار ماه آینده تاسیس می‌شود که یک دستاورد ملی خواهد بود، زیرا قطع پرداخت حقوق اسرا و خانواده‌های شهدا تاریخ و مبارزات اسرا و شهدا را هدف می‌گیرد. نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین هشتم ماه گذشته(نوزدهم اردیبهشت) اعلام کرده بود که به دنبال تهدید رژیم صهیونیستی با بانک‌ها درباره تعلیق هر گونه اقدامی مربوط به حساب اسرا به توافق رسیده است. بانک‌های فعال در مناطق فلسطینی وقتی که اقدام به بستن حساب آزاده‌ها و خانواده‌های اسرا و شهدا کرده و از آنها خواستند به دلیل احتمال بلوکه شدن حساب‌هایشان پول‌های خود را از حساب بردارند، با انتقادهای شدیدی مواجه شدند. یک مقام نظامی رژیم صهیونیستی بانک‌های فلسطینی را که همچنان حساب‌های بانکی اسرا را نگاه داشته‌اند تهدید کرده بود که این بانک‌ها و کارکنان آنها با مجازات زندان و جریمه‌های مالی روبه‌رو هستند. این مقام رژیم صهیونیستی از بانک‌ها خواسته بود حساب اسرا و نمایندگان آنها را مسدود کرده و پول‌های موجود در آن را به فرمانده ارتش رژیم اشغالگر تحویل دهد. او تاکید کرده بود بانک‌هایی که همچنان به نام اسرا حساب باز می‌کنند نهادهایی ارائه دهنده کمک واقعی به تروریسم معرفی می‌شوند.

مدح حاج قاسم جرم شد

دادستانی بحرین، یک وکیل زن این کشور را به خاطر تمجید از شخصیت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در شبکه های اجتماعی، برای بازجویی احضار کرد. رژیم آل خلیفه، حتی هر فعال یا نویسنده آزادیخواهی را که از عادی سازی رابطه کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی انتقاد کنند، تحت پیگرد قرار می دهد. این در حالی است که تاکنون هزاران نفر از مردم بحرین به خاطر درخواست حقوقشان، به شهادت رسیده، تبعید یا بازداشت شده یا شناسنامه آنان لغو گردیده است. رژیم آل خلیفه نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سپاه قدس را در به اصطلاح فهرست سیاه قرار داده است.

مرقد شهید صدر مورد سوء قصد جوکرها قرار گرفت

برخی گزارش ها حکایت از این دارد که در ادامه نا آرامی ها در عراق، برخی از افراد تظاهرات کننده به مرقد شهید آیت الله «سید محمد صدر» (از مراجع تقلید عراق و پدر «سید مقتدی صدر») در نجف حمله کرده اند. اما حمله و تعرض این آشوبگران که به "جوکر" معروف هستند، با مقاومت مردم و محافظان مرقد شهید صدر و نیروهای امنیتی دفع شده و عاملین به دست نیروهای امنیتی سپرده شده اندهمچنین طبق برخی اخبار تأیید نشده مادر «مهند القیسی» (از جانباختگان تطاهرات اکتبر) که از شخصیت های معروف بین تظاهرات کنندگان است و بسیاری از شبکه های زاویه دار با جریان مقاومت با او مصاحبه هایی داشته اند، افراد حمله کننده را همراهی می کرده است. در همین راستا و در پی اتهام مادر مهند القیسی مبنی بر این که طرفداران جریان مقتدی صدر در کشته شدن فرزندش دست داشته اند، مدیر دفتر شهید صدر نیز اعلام کرده است که دو روز به مادر مهند القیسی فرصت داده اند که ادعای خود را اثبات کند و در غیر این صورت از وی شکایت خواهد شد. همچنین بنا بر اعلام برخی منابع آگاه در فرماندهی پلیس نجف اشرف، این حمله کنندگان ادعا کرده اند که از نزدیکان جانباختگان تظاهرات در استان ناصریه بوده اند و به رغم قوانین منع آمد و شد به سبب کرونا به آنها اجازه داده شده بود که از ناصریه به زیارت مرقد شهید صدر بیایند ولی آنان در زیارت خود اقدام به کاری کردند که ممکن بود فتنه ای در نجف اشوف ایجاد کند. وقتی خودروهای این افراد ضبط شد و مشخص گردید که بیشتر این افراد از تظاهرکنندگان میدان الحبوبی (میدان تجمع تظاهرکنندگان اکتبر در ناصریه) می باشند. در همین رابطه صفحه «صالح العراقی» (از حساب های نزدیک به مقتدی صدر در شبکه های اجتماعی) نیز تصریح کرد که جلوی این فتنه گرفته شد ولی اگر دوباره تکرار شود هرگز ساکت نخواهیم نشست و سید مقتدی صدر نیز دستور داده است که شکایتی علیه این تظاهرکنندگان نشود و شرایط برای زیارت مرقد شهید صدر برای آنها با احترام و ادب انجام شود و امنیت نیز برای بازگشت آنان به استان هایشان فراهم شود.

شیعیان پاکستان دست به تظاهرات زدند

مردم در شهرهای مختلف پاکستان در سالروز تخریب جنت البقیع با راه اندازی راهپیمایی و مراسم عزاداری، نفرت و انزجار خود را نسبت به آل سعود اعلام کردند. در این مراسم که در شهرهای اسلام آباد، راولپندی، مولتان، لاهور و کراچی برگزار شد، مسلمانان پاکستانی از سران کشورهای اسلامی و اعضای سازمان کنفرانس اسلامی خواستند که در زمینه بازسازی مزار اهل بیت، اصحاب و همسران پیامبر(ص) در مدینه نقش ایفا کنند. مسلمانان پاکستانی همچنین از دولتمردان کشورهای عربی انتقاد و اعلام کردند دولتمردان عرب به عنوان دست نشانده‌های قدرت‌های استعماری در منطقه شناخته می‌شوند که بر خلاف خواسته‌ها و تمایلات مردم منطقه فعالیت می‌کنند. آنان همچنین وحدت بین امت اسلامی را تنها راه حل نجات از نفوذ قدرت‌های استکباری بین مسلمانان اعلام کردند.

گوگل حساب های تبلیغاتی عربی علیه ایران را بست

گروه تجزیه و تحلیل تهدیدات گوگل موسوم به "TAG" از بستن چندین حساب تبلیغاتی وابسته به عربستان، امارات و مصر خبر داد. گروه تجزیه و تحلیل تهدیدات گوگل موسوم به "TAG" اعلام کرد که چندین حساب متعلق به عربستان، امارات و مصر را بسته است. طبق این گزارش، این اقدام در چارچوب کمپینی انجام شد که علیه نفوذهای مختلف الکترونیکی آغاز شده است و توییتر نیز اقداماتی را در قالب این کمپین اتخاذ کرده است. گروه تجزیه و تحلیل تهدیدات گوگل، واحدی در بخش امنیتی Google است که گروه‌های جرایم سایبری را در سراسر جهان ردیابی می‌کند. طبق این گزارش، کارشناسان گوگل در گزارش امنیتی سه ماهه اول سال جاری میلادی گفتند: مارس، حساس‌ترین ماه در گوگل بود، چراکه TAG طی آن با پنج عملیات نفوذ مختلف مقابله کرد. گروه تجزیه و تحلیل تهدیدات گوگل همچنین اعلام کرد که به فعالیت چندین حساب و کانال یوتیوب وابسته به امارات، عربستان و مصر خاتمه داده و فعالیت چند برنامه‌نویس در " Google Play" را هم ممنوع کرده است. طبق گزارش این گروه، کمپین‌های تبلیغاتی مذکور اقدام به انتشار مطالب سیاسی در حمایت از عربستان، مصر، بحرین و امارات می‌کردند و در مقابل ایران و قطر را مورد انتقاد قرار می‌دادند.

انتظار طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده به پایان رسید

مرداد ماه سال ۹۲ بود که پس از تأکیدات رهبر معظم انقلاب بر موضوع کاهش جمعیت، نمایندگان مجلس نهم طرح «جمعیت و تعالی خانواده» را تهیه و تنظیم کردند. طرحی که با وجود گذشت حدود ۷ سال از عمر آن، به تصویب مجلس نرسید و در طول این سال‌ها در پیچ و خم کمیسیون‌های خانه ملت در گردش بود. طرح «جمعیت و تعالی خانواده» پس از افزایش نگرانی‌ها نسبت به حرکت جمعیت کشور به سمت سالمندی با هدف تشویق جوانان به ازدواج، فرزندآوری و در نهایت افزایش نرخ رشد جمعیت تنظیم شد. این لایحه در طول این مدت مورد بی مهری ادوار مجلس قرار گرفت و با وجود نیاز مبرم جامعه به تصویب مفاد آن و تأکیدات مکرر کارشناسان حوزه خانواده مبنی بر لزوم تصویب طرح، هیچ گاه به تصویب نهایی نمایندگان نرسید. هرچند که در طی این سال‌ها، کمیسیون فرهنگی مجلس چندین بار آن را مورد بررسی و اصلاح قرار داد و از بار مالی آن به دفعات متعدد کاست اما زور نمایندگان کمیسیون فرهنگی هیچ گاه به هیئت رئیسه مجلس نرسید و طرح «جمعیت و تعالی خانواده» به بهانه بار مالی، موفق به خروج از درب‌های مجلس و ورود به شورای نگهبان نشد. در این طرح به منظور تشویق زوجین و جوانان به فرزندآوری و ازدواج، مشوق‌های متعددی در نظر گرفته شده بود تا با ایجاد شرایطی ویژه زوجین ترغیب به تولد فرزندان بیشتر شوند. از سوی دیگر تسهیل کردن مسیر ازدواج برای دختران و پسران به منظور مقابله با افزایش سن ازدواج و کاهش آسیب‌های اجتماعی از دیگر اهداف این طرح بود که به دلیل داشتن بار مالی برای دولت، به مرحله اجرا نرسید. اما حال به نظر می‌رسد که هشدارهای رسانه‌ای چندین ساله و هشدارهای جمعیتی بالاخره به گوش نمایندگان مجلس رسیده و منتخبین مردم در مجلس یازدهم قصد پایان دادن به خاک خوردن چندین ساله طرح مذکور را دارند. چراکه روز گذشته طرح «جمعیت و تعالی خانواده» در روزهای ابتدایی شروع به کار مجلس جدید، توسط هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول شد. طی ۷ سال گذشته رسانه‌های مختلف کشور بارها نسبت به عدم تصویب این طرح حیاتی و راهگشا توسط مجلس شورای اسلامی انتقاد کرده‌اند و حال به نظر می‌رسد که تلاش‌های رسانه‌ها و کارشناسان به ثمر نشسته باشد. در همین راستا محسن دهنوی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی از اعلام وصول این طرح با موضوع فرزندآوری خبر داده است. با اعلام وصول طرح مذکور در مجلس و به جریان افتادن رسیدگی نمایندگان به آن، باید منتظر بررسی طرح در کمیسیون تخصصی مربوطه یا تصویب آن در صحن مجلس و سپس تکمیل فرآیند اجرایی شدن آن در سطح دستگاه‌های دولتی و کشور باشیم. توجه به لایحه‌ای که سال هاست در صف وصول صحن علنی قرار دارد و با وجود روی کار آمدن چندین دور مجلس و حتی تأکیدات چندباره برخی نمایندگان پیشین باز هم مورد توجه قرار نگرفته بود آن هم در روزهای ابتدایی شروع به کار مجلس جدید، اتفاقی امیدبخش به شمار می‌رود. اتفاقی که می‌تواند این نوید را بدهد که مجلس یازدهم محلی برای رسیدگی به طرح‌ها و مسائل روی زمین مانده خواهد بود و تداوم این شیوه عملکرد توسط نمایندگان می‌تواند منتخبین این دوره را به دلیل اجرایی کردن طرح‌های خاک خورده، از ادوار پیشین مجلس تمایز کند. امید است تا اعضای کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های تخصصی مجلس در این دوره، با دوری از حواشی‌های همیشگی خانه ملت، تمرکز و قوای اصلی خویش را به حل مشکلات مردم و تدوین قوانین راهگشای جامعه بگذراند.

ناجا به جویندگان کار هشدار داد

رئیس اداره اجتماعی پلیس آگاهی ناجا به جویندگان کار هشدار داد که نسبت به سوء استفاده از آگهی های استخدام آگاه باشند. سرهنگ شهاب امینی با اشاره به انتشار آگهی های غیرواقعی توسط افراد فرصت طلب و شیاد، افزود: درج آگهی های استخدام در معابر، جراید و فضای مجازی دلیلی بر صحت آن ها نیست و هموطنان باید در ارائه اطلاعات شخصی خود دقت لازم را به عمل آورند. وی ادامه داد: آگهی های تفکیک شده جنسیتی، درخواست اطلاعات غیر ضروری (عکس شخصی)، پیشنهادهای فریبنده و حقوق های غیر متعارف، ممکن است دامی برای متقاضیان کار بوده و درج صرفا یک شماره تلفن یا آدرس های گمراه کننده، دلیل مناسبی برای استعلام از مراجع مربوطه یا بررسی آگاهانه موضوع به شمار می رود. امینی با بیان اینکه کارآگاهان پلیس آگاهی ناجا به صورت مستمر نسبت به رصد اوضاع اقدام می کنند، افزود: با این وجود، هم میهنان نیز می بایست جوانب احتیاط را رعایت کرده و قبل از هرگونه اقدامی، پیامدهای منفی اعتماد به افراد ناشناس را مورد توجه قرار دهند. رئیس اداره اجتماعی پلیس آگاهی ناجا از مردم خواست برای یافتن شغل مناسب به سایت ها و موسسات مشاوره شغلی و کاریابی معتبر و دارای مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراجعه کرده و هرگونه موارد مشکوک را در اسرع وقت با مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ درمیان بگذارند.

آمریکا برای کادر درمانی مسلمان روسری مخصوص طراحی کرد

کارکنان محجبه بخش درمان، که در خط مقدم مبارزه با کرونا هستند مجبورند برای رعایت بهداشت، مرتبا روسری‌های خود را بشویند. بعضی از آنها حتی برای کمک به کاهش شیوع ویروس، روسری خود را بعد از هر شیفت کاری دور می‌اندازند و در نتیجه با مشکل روبرو می‌شوند. هلال ابراهیم ، طراح مد اهل مینه‌سوتای آمریکا تصمیم گرفته است که روسری‌هایی بهداشتی را طراحی کند که به راحتی قابل شستشو است. وی که صاحب فروشگاه «حنا و حجاب»، تاکنون به پزشکان و پرستارانی که در خط مقدم مبارزه با بیماری کرونا در سراسر این ایالت هستند بیش از ۷۰۰ روسری اهدا کرده است. این روسری‌های مخصوص بیمارستان که در رنگ‌های مختلف از جمله سیاه، برنزی، آبی و صورتی تولید شده‌اند، به گونه‌ای طراحی شده اند که ضمن برآورده کردن نیازهای مذهبی، فعالیت کادر درمانی را در حین کار تحت تأثیر قرار نمی‌دهد. این روسری ها خنک و برای محیط کار پر سرعت مناسب است. همچنین جنس آنها برای شستشو با ماشین‌های لباسشویی صنعتی، مقاوم است. این اولین بار نیست که این طراح اهل مینه‌سوتا با بیمارستان‌ها همکاری می کند تا برای کارمندان بخش مراقبت های بهداشتی روسری تهیه کند. در سال ۲۰۱۹ نیز هلال ابراهیم با همکاری دو شرکت آمریکایی دیگر روسری‌هایی مناسب برای بیماران و کادر درمانی طراحی و تولید کرده بود.

اردوغان تخریب مساجد آتن را محکوم کرد

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه گفت دولت یونان تمام مساجد را در شهر آتن، پایتخت این کشور تخریب کرده است. به نوشته خبرگزاری «آناتولی» اردوغان طی سخنرانی در مراسم افتتاح بیمارستانی در استانبول، با اشاره به فتح شهر قسطنطنیه توسط امپراطوری عثمانی گفت: «حتی یک مسجد ما هم در آتن باقی نمانده است. تمامی آنها را با خاک یکسان کردند. لکن ما چنین اقداماتی را شهری مانند استانبول انجام ندادیم».وی با بیان اینکه مسلمانان در زمان امپراطوری عثمانی نه به‌دنبال کشورگشایی بلکه در پی فتح قلوب انسان‌ها بودند، توضیح داد: «مساجد و اماکن نمادین ما در جاهایی که مجبور شدیم یک قرن قبل آنها را ترک کنیم، در مدت زمان کوتاهی نابود شدند».به نوشته آناتولی، تنش‌های دیپلماتیک بین یونان و ترکیه مجددا بعد از انتقاد آتن از برگزاری مراسم قرائت قرآن در مسجد «ایا صوفیه» واقع در استانبول شدت گرفت. آتن مدعی است برگزاری مراسم‌های این چنینی در مسجد ایاصوفیه، که ۱۴۸۳ سال پیش ساخته شده، با کنوانسیون «یونسکو» مبنی بر حفاظت از اماکن تاریخی در تناقض است. وزارت خارجه ترکیه نیز در واکنش به این اتهام‌زنی یونان، این اظهارات را «بیهوده و بی‌اثر» توصیف کرد و توجهات را به تخریب مساجد در آتن متوجه ساخت. «حامی آکسوی» سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای گفت: «این حقیقت که یونان، به عنوان تنها کشور در اتحادیه اروپا که هیچ مسجدی در پایتخت آن وجود ندارد، از قرائت قرآن در ایاصوفیه آزرده شده مسئله‌ای است که تفکر متحجر آن را نشان می‌دهد، آنهم در زمانی که صدای اذان از مناره‌های مساجد در اروپا شنیده می‌شود».جدای از این، روابط آتن و آنکارا مدتی است که بر سر مسئله ورود مهاجران و پناهجویان از خاک ترکیه به یونان، به تیرگی گرویده و دو کشور همدیگر را به نقض حریم هوایی و دریایی هم متهم می کنند. پیشتر وزارت خیارجه ترکیه ضمن مخالفت با تصمیم یونان برای نصب فنس و دیوارها امنیتی در مرزهای دو کشور، تاکید کرده بود اجازه تغییر یکجانبه مرزهای مشترک را به این کشور نمی‌دهد.

گور دسته جمعی طرابلس کشف شد

خبرگزاری «آنادولو» به نقل از وزارت کشور لیبی از کشف یک گور جمعی در جنوب طرابلس خبر داد. بنابر بیانیه این وزارتخانه، این گور در منطقه «سعدیه» که از نیروهای وفادار به ژنرال «خلیفه حفتر» باز پس گرفته شده، کشف شد. یک مادر و پدر و دو فرزندشان در این گور دفن شده بودند. به گزارش پایگاه خبری «میدل ایست مانیتور»، به دنبال سرنگونی معمر قذافی در سال ۲۰۱۱، دولت جدید لیبی تحت توافقی سیاسی به رهبری سازمان ملل در سال ۲۰۱۵ تشکیل شد. از آوریل سال ۲۰۱۹ نیروهای تحت فرماندهی خلیفه حفتر با این دولت که ترکیه با آن اعلام همبستگی کرده، در جنگ قدرت هستند. به رغم اینکه دولت وفاق لیبی به ریاست «فایز السراج» مورد حمایت اروپا، آمریکا و سازمان ملل است، ولی مصر، عربستان سعودی، امارات و یونان، از دولت موازی مستقر در بنغازی حمایت سیاسی و نظامی می‌کنند. ژنرال حفتر از ۱۵ فروردین سال ۱۳۹۸ با چراغ سبز عربستان سعودی و حمایت سیاسی و تسلیحاتی این کشور و کشورهای عربی مصر و امارات درصد تصرف شهر طرابلس (پایتخت رسمی لیبی و محل استقرار دولت سراج) برآمد ولی با ورود نظامی ترکیه و حمایت‌های قطر این حملات بی‌نتیجه ماند و طی چند ماه گذشته نیروهای حفتر متحمل شکست‌های سنگینی شده‌اند.

فرانسه شرایط حجاب را تغییر داد

مجله آمریکایی «نیوزویک» در مقاله ای به تغییر شرایط در فرانسه به دلیل شیوع بیماری همه گیر کرونا پرداخت و «فاطمه خمیلات» نویسنده آن در این باره نوشت: فرانسه در سال ۲۰۱۰ میلادی پوشش چهره در اماکن عمومی را ممنوع اعلام کرد و بدین ترتیب حق زنان مسلمان در پوشیدن چهره خود را از آنها سلب کرد. خمیلات که پژوهشگر مؤسسه مطالعات سیاسی «آکس – آن- پروانس» فرانسه است، در این مقاله همچنین نوشت: پس از گذشت یک دهه و همزمان با شیوع بزرگترین بیماری همه گیر جهانی، دولت فرانسه شهروندانش را به پوشیدن ماسک در برخی اماکن عمومی ملزم کرده و این درحالی است که هردو قانون یعنی ممنوعیت پوشش صورت توسط زنان مسلمان و احباری بودن ماسک هر دو ساری و جاریست. نویسنده با اشاره به اینکه اکنون در فرانسه هم ممنوعیت پوشش صورت توسط زنان مسلمان ممنوع است و هم عدم استفاده از ماسک، در ادامه به طنز نوشت: روشن است که تفاوت های زیادی بین برقع و ماسک های طبی وجود دارد. وی با اشاره به اینکه این موضوع پوچی و شکست دولت فرانسه برای قانونی کردن ممنوعیت حجاب محسوب می شود، در ادامه نوشت: بنابراین قانون مبارزه با برقع به صراحت مبتنی بر این ایده است که در حکومت جمهوری باید با چهره باز زندگی کرد و می توان پالاکاردها و پوسترهایی که دولت در زمان وضع چنین قانونی منتشر کرد را ارزش های حکومت جمهوری برداشت کرد در حالی که امروز با تصویب قوانین و فرامینی که مردم را به پوشیدن ماسک ها و پنهان کردن چهره هایشان وادار می کند، ارزش های چنین جمهوری متناقض و مبهم به نظر می رسد و شاید مقایسه این دو قانون اغراق آمیز به نظر برسد اما معانی مختلفی که ممکن است ارزش های اساسی در چارچوب های مختلف به همراه داشته باشد، شهروندان را در معرض ناامنی قانونی بزرگی قرار می دهد. این محقق در ادامه با ذکر مثالی برای آن آورده است: اگر یک زن مسلمان صورت خود را به دلایل دینی می پوشاند، جریمه می شود و ممکن است ناچار شود کلاس های آموزش شهروندی را به اتمام برساند جایی که خواهد آموخت که شهروند خوب بودن به معنای آشکار بودن صورت است و در عین حال خود دولت به همه شهروندانش می گوید که برای اینکه شهروندان خوبی باشند باید علائم ممنوعیت ها را که شامل پوشش چهره هم می شود، رعایت کنید. وی در ادامه رفتار دولت فرانسه در این خصوص را در بهترین حالت، خودسرانه و تبعیض آمیز دانسته و آورده است: این موضوع به دولت اجازه می دهد که براساس نیات مردم و به جای واقعیت کارهای آنها قضاوت کند که این خود در ارتباط با آزادی مذهبی اسلامی، موضوع جرم عقاید را احیا می کند. خمیلات با اشاره به اینکه پس از حملات اخیر به مقر پلیس پاریس، «کریستوف کاستنر» وزیر کشور فرانسه نشانه های مختلف افراط گرایی را امتناع از روبورسی(عادت شایع در فرانسه)، دست ندادن و عدم اختلاط با همکاران و مانند آن خواند و تاکید کرد که باید گزارش شوند، در ادامه این مقاله نوشت: همین رفتارها امروز در کنار عادات دیگری نظیر فاصله اجتماعی به عنوان یک ضرورت بهداشتی و ملی جهت حفظ کشور از بیماری کرونا تشویق می شودو آیا دولت فرانسه پیشنهاد می کند که شهروندانش باید افراطی شوند تا به بخشی از جامعه ملی تبدیل گردند؟ قطعا نه، اما در مورد مسلمانان متعهد همچنان به فاصله گذاری داوطلبانه اجتماعی به عنوان اقدام ضد میهن پرستی و نشانه های افراط گرایی تلقی می شود. او در پایان نوشت: چرا پیروی از قوانین بهداشتی به جای اعتقادات مذهبی که کسی را اذیت نمی کندو در واقع می تواند از دیگران نه فقط علیه بیماری ها بلکه علیه موارد دیگری نظیر آزا و اذیت جنسی هم محافظت کند، مشروعیت بیشتری دارد؟

پاپ بازگشت سریع را محکوم کرد

در حالی که کشورهای جهان به سرعت در حال اتخاذ تصمیماتی برای بازگشت سریع به روال عادی اقتصادی پس از قرنطینه ناشی از کرونا هستند، پاپ کاتولیک های جهان در واکنش به این موضوع گفت: مردم مهتر از اقتصاد هستند. پاپ گفت: مداوای مردم مهم است نه تامین مال برای کمک به اقتصادشان. وی بدون اینکه به کشور خاصی اشاره کند، افزود: مهم، درمان مردمی است که مهمتر از اقتصاد هستند. کشورهای زیادی در جهان در تلاش برای بازگشت به وضعیت اقتصادی پیش از بحران کرونا هستند؛ این در حالی است که کارشناسان بهداشتی نسبت به شیوع موج تازه ویروس کرونا در صورت بازگشت بدون برنامه به وضعیت عادی هشدار می دهند.

فتنه انگیزی شبکه اماراتی خشم تونسی ها را برانگیخت

گزارش اخیر شبکه اماراتی «الغد» در خصوص اعتراضات مردمی در تونس علیه بیکاری و نبود مواد غذایی موجی از خشم را در میان تونسی ها برانگیخت. صدها کاربر تونسی در شبکه های اجتماعی مخالفت خود را با فتنه انگیزی های این شبکه اماراتی اعلام کردند. آنها خاطرنشان کردند که شبکه اماراتی مذکور به دنبال انحراف افکار عمومی و خدشه دار کردن جایگاه تونس است. پیش از این شبکه الغد مدعی برگزاری تظاهرات گسترده در ۷ استان تونس علیه بیکاری و نبود مواد غذایی شده بود. در این گزارش از تصاویر تظاهرات و اعتراضات سابق در تونس استفاده شده به طوری که معترضان در این تصاویر لباس های زمستانی پوشیده اند. یک کاربر تونسی در این خصوص نوشت: گزارش شبکه اماراتی الغد آغاز ایجاد تحریک در تونس است. این شبکه به دنبال سم پراکنی از طریق انتشار ویدئوهای قدیمی است. این شبکه قصد دارد نشان دهد که یک انقلاب علیه دولت تونس رخ داده است. یک کاربر دیگر نیز نوشت: شبکه الغد امتداد محور اماراتی- سعودی است که تلاش می کند تجربه دموکراسی در تونس را شکست خورده جلوه دهد. این نخستین باری نیست که شبکه های وابسته به عربستان سعودی و امارات اقدام به فتنه انگیزی در کشورهای منطقه با هدف ایجاد تنش در آنها می کنند.

فرماندار ایالت مینه سوتا دست به دامن علمای دینی شد

در پی کشته شدن «جورج فلوید» شهروند سیاه پوست آمریکایی به دست یک افسر پلیس در شهر مینیاپولیس در ایالت مینه سوتا و برپایی تظاهرات های گسترده در محکومیت این اقدام، مقامات این ایالت به منظور قانع کردن تظاهرکنندگان برای بازگرداندن آنها به منازل شان و پایبندی به ممنوعیت تردد که فرماندار این ایالت برای کنترل این وضعیت از روز جمعه (9 خرداد 1399) اعمال کرده است، به علمای دینی آمریکا پناه آورده است. به گزارش شبکه سی ان ان، علمای دینی این ایالت با ارسال پیام هایی خطاب به جوانان اعلام کردند: "از شما می خواهیم در خانه هایتان بمانیم و اجازه ندهید که خشم شما نیت های خوب تان را در کنترل بگیرد." «تیم والز» فرماندار مینه سوتا ممنوعیت تردد در این ایالت را از ساعت 20 تا شش صبح اعلام کرده بود، اما تظاهرکنندگان به این زمان تعیین شده در روز جمعه پایبند نبودند. این مسئله به گسترش حوادث مختلف و خارج شدن کنترل آن از دست نیروهای امنیتی منجر شد. فرمانداران تعدادی از ایالت های آمریکا، شمار زیادی از نظامیان خود را برای کمک به منظور کنترل بر وضعیت داخل مینه سوتا اعزام کردند. همچنین صدها نفر از تظاهرکنندگان در ایالت های مختلف پس از پرتاب شیشه های آتش زا به سمت خودروهای پلیس دستگیر شدند. تاکنون در نتیجه این اعتراض ها یک افسر پلیس و یک نفر از تظاهرکنندگان در مینه سوتا کشته شدند و ده ها نفر نیز زخمی شدند.

ثبت نام مدارس آغاز شد

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: ثبت نام مدارس، هر هفته، روزهای دوشنبه و چهارشنبه تا پایان مرداد ادامه دارد. رئیس ستاد ثبت نام و معاون وزیر وزارت آموزش و پرورش گفت: دانش آموزان میان پایه نیاز نیست در مدارس حضور یابند، اما ثبت نام دانش آموزان ورودی به مقاطع بالاتر و کلاس اولی‌ها حضوری است. خانم "حکیم‌زاده" با تاکید بر ثبت نام دانش آموزان براساس محدوده جغرافیایی افزود: اعمال هرگونه شرط معدل و انضباط در مدارس دولتی غیرقانونی است؛ دبیرستان‌های غیردولتی دوره اول هم مجاز به برگزاری آزمون ورودی نیستند. معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین گفت: ثبت نام دوره‌های متوسطه اول و دوم از نیمه دوم تیر آغاز می‌شود و تا پایان مرداد ادامه خواهد یافت. خانم حکیم زاده از اجرای طرح سنجش سلامت دانش آموزان بدو ورود به دبستان از اول تیر خبر داد و افزود: ثبت نام دانش آموزان پایه اول پس از اجرای طرح سنجش سلامت نهایی می‌شود.

فراوان‌ترین نام انتخابی خانواده‌های ایرانی اعلام شد

«امیرعلی» و «فاطمه» فراوان‌ترین نام انتخابی خانواده‌های ایرانی است.سخنگوی سازمان ثبت احوال: «امیرعلی» و «فاطمه» فراوان‌ترین نام انتخابی خانواده‌های ایرانی است که برای نوزادان خود از ابتدای فروردین تا پایان سال ۹۸ انتخاب کرده‌اند. آقای سیف اله ابوترابی افزود: نام‌های انتخاب شده برای پسران؛ امیرعلی، محمد، علی، امیرحسین، حسین، ابوالفضل، امیرعباس، سامیار، آراد و آریا و نام‌های انتخاب شده برای دختران نیز: فاطمه، زهرا، حلما، زینب، آوا، مرسانا، یسنا، نازنین زهرا، فاطمه زهرا و باران است.

شبکه «سحر اردو» از ماهواره پاکست حذف شد

مدیرکل روابط عمومی صدا و سیما اعلام کرد که شبکه «سحر اردو» از ماهواره پاکست حذف شد.آقای محمد حسین رنجبران، مدیر روابط عمومی صدا و سیما در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: شبکه «سحر اردو» یکی از مهم‌ترین شبکه‌های جبهه رسانه‌ای مقاومت در شبه قاره، از روی ماهواره پاکست قطع شد. همان طور که مدافعان حرم، مدافعان امنیت ملی کشور هستند، شبکه‌های برون مرزی رسانه‌ملی هم، مدافع حریم امنیت ملی ما در فضای جنگ رسانه‌ای هستند. اما گویا برخی اصل مطلب را قبول ندارند. بعد از قطع الکوثر، ساعت ۱۲ امروز «سحر اردو» هم که یکی از مهمترین شبکه‌های جبهه رسانه‌ای مقاومت در شبه قاره است از روی ماهواره پاکست قطع شد.

قتل سیاه پوست آمریکایی خشم هنرمندان هالیوودی را برانگیخت

در پی اقدام وحشیانه پلیس آمریکا در بازداشت و قتل سیاه پوست آمریکایی، برخی از هنرمندان و سینماگران هالیوودی نسبت به این اقدام وحشیانه پلیس آمریکا واکنش نشان دادند. در هفته قبل با انتشار ویدئویی از صحنه بازداشت مردی به نام «جورج فلوید» آمریکاییِ آفریقایی تبار که در آن پلیس پای خود را روی گردن او گذاشت و با فشار وی را دچار خفگی و قتل کرد بسیاری از چهره‌های مطرح جهان ابراز خشم کردند. در این ویدئو این مرد سیاه‌پوست فریاد می‌زند که نمی‌تواند نفس بکشد. «ایوا دوورنی» کارگردان فیلم ضدتبعیض نژادی «سلما» در صفحه‌ شخصی توئیتر خود در این باره نوشت: «تو استحقاق نفس کشیدن، احترام و زندگی داشتی و اینکه در خیابان به دست پلیس سفیدپوستی که گردنت را با زانویش می‌فشارد به قتل نرسی. لیاقت تو اشک ما است، دعای ما، خشم ما، و عمل ما. ما باید دست به عمل بزنیم – به خاطر تو – و همه‌ آن‌هایی که دوربینی برای ضبط شکنجه‌های‌شان وجود ندارد. باید اقدام کنیم.» «مدانا» خواننده‌ پاپ با به اشتراک‌گذاری ویدیوی کامل بازداشت فلوید پیامی طولانی به نگارش درآورد و خواستار اعمال قانون علیه خشونت پلیس شد. او در آغاز می‌نویسد: «پلیسی که جورج فلوید بی‌پناه و دست‌بند به دست را با زانو خفه می‌کند، در حالی که برای حفظ جانش فریاد می‌زند و صورت روی زمین قرار گرفته، تهوع‌آورترین چیزی است که دیده‌ام.»

اینترنت در آمریکا در بحبوحه اعتراضات دچار اختلال شد

پایگاه خبری صباح و خبرگزاری رویترز گزارش دادند که در بحبوحه اعتراضات مردمی در شهرهای مختلف آمریکا که از هفته گذشته پس از قتل یک شهروند سیاهپوست به نام «جورج فلوید» در ایالت مینه‌سوتا توسط یک افسر پلیس آغاز شده است، شهروندان آمریکایی در چندین نقطه از این کشور شاهد قطعی یا اختلال جدی در اینترنت بوده‌اند. برخی سرویس‌دهندگان اینترنت از جمله کامکست و AT&T اعلام که هم‌زمان با تشدید اعتراضات مردمی در شهرهای و ایالت‌های مختلف آمریکا، در تعدادی از شهرهای بزرگ از جمله شیکاگو، لس‌آنجلس و هیوستون اختلال در اینترنت گزارش شده است. دوشنبه گذشته یک افسر سفیدپوست در آمریکا یک مرد سیاه‌پوست غیرمسلح را در شهر مینیاپولیس به قتل رساند و پس از آن ایالت مینه‌سوتا و چندین ایالت دیگر آمریکا شاهد برگزاری تظاهرات گسترده مردمی در اعتراض به تبعیض و همچنین رفتار نژادپرستانه و وحشیانه پلیس با سیاهپوستان بوده است. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا از زمان شروع اعتراضات تاکنون چندین بار به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم معترضان را تهدید کرده است. وی روز شنبه در پیامی توئیتری با اشاره به اینکه شب گذشته شخصاً شاهد اعتراضات گسترده در اطراف کاخ سفید بوده است، تأکید کرد که اگر معترضان از فنس‌های کاخ سفید عبور می‌کردند، با شوم‌ترین سلاح‌های از آنها استقبال می‌شد. دونالد ترامپ علاوه بر تهدید معترضان آمریکایی، طی روزهای اخیر چندین بار  به دلیل پنهان شدن یکی از پست‌هایش در توئیتر، علیه مقامات توئیتر موضع‌گیری کرده و حتی تهدید کرده است که این شبکه اجتماعی -که خود حضور کاملاً فعالی در آن دارد- را خواهد بست. ترامپ، رئیس جمهور آمریکا عصر پنجشنبه در جمع خبرنگاران در کاخ سفید تاکید کرد: آن طور که می‌دانم امکان بستن توئیتر را دارم اما باید این را از لحاظ قانونی به پیش برد و نمی دانم می توانم این کار را انجام دهم یا خیر. باید با وکلایم مشورت کنم. وی همچنین گفت: اگر این مساله قانونی باشد و از لحاظ قانونی بتوان توئیتر را بست حتما این کار را خواهم کرد. خواهیم دید چه اتفاقی می افتد. جنجال تازه بین رئیس‌جمهور آمریکا و مقامات توئیتر پس از آن بروز کرد که توییتر روز سه شنبه برای اولین بار به توییت های رئیس جمهور آمریکا برچسب صحت‌سنجی زد. رئیس جمهور آمریکا توییتی در رابطه با خشونت ها در مینه‌سوتا منتشر کرد و در آن معترضان به مرگ یک سیاه پوست در این ایالت را که به دست پلیس به قتل رسیده بود، تهدید به مرگ کرد؛ پی از آن توئیتر به این پست واکنش نشان داده و از آنجا که توییت ترامپ قوانین آن را نقض کرده آن را از نظر کاربران پنهان کرده است. توییتر به این توییت مملو از خشونت ترامپ چنین پاسخ داد و آن را پشت یک اعلان مخفی کرد. با این حال، هنوز دسترسی به آن برای کاربران فراهم است. در اعلان توییتر آمده است: این توییت قوانین توییتر در مورد ترویج خشونت را زیر پا گذاشته است. با این حال، توییتر تشخیص داده شاید به نفع مردم باشد که به این توییت همچنان دسترسی داشته باشند.

چشمان هنرمندی که جهان را بسته‌بندی کرد، بسته شد

کریستو ولادیمیروف جاواچف هنرمندی که با بسته بندی و پوشاندن آثار معماری و بناهای تاریخی جهان به شهرت جهانی رسید، دارفانی را وداع گفت. براساس بیانیه ای که در حساب رسمی توییتر این هنرمند منتشر شد، (christo Vladimirov Javacheff) کریستو ولادیمیروف جاواچف یکشنبه ۳۱ مه در خانه‌اش در نیویورک درگذشت. این هنرمند آفریقایی بلغارستانی الاصل که خود را هنرمندی کاملاً غیرمنطقی می‌خواند با بسته‌بندی و پوشاندن آثار معماری و بناهای تاریخی که به همراه همسر فقیدش ژان کلود خلق کردند به مدت ۵ دهه به شهرت جهانی رسیدند. ژان کلود همسر این هنرمند در سال ۲۰۰۹ در پی آنوریسم مغزی دار فانی را وداع گفت. این زوج به خاطر پوشاندن بناهای معروف در پاریس مانند پونت نوف در سال ۱۹۸۵ و ریشتاگ در برلین در سال ۱۹۹۶ شناخته شدند. کریستو که زمانی ساختمان پارلمان آلمان را در یک پارچه نقره‌ای پیچیده بود، آخرین اثر خود در دوران حیاتش چیدمان اسکله‌های شناور نام دارد، یک مسیر پیاده‌روی سه کیلومتری روی دریاچه‌ای در شمال ایتالیا است. این نمایشگاه بزرگ روباز، از بیش از دویست هزار قطعه مکعب پلاستیکی به هم‌پیوسته تشکیل شده و همه مکعب‌ها در یک نایلون زردرنگ پیچیده شده‌اند که با نور، تغییر رنگ می‌دهند. مسیر پیاده‌روی با حرکت امواج، به نوسان می‌افتد و موج‌دار می‌شود. این نمایشگاه به مدت دو هفته به روی عموم بود و ده‌ها هزار نفر از آن بازدید کردند. کریستو هشدار داده بود که راه رفتن در این مسیر همانند قدم زدن بر سطح آب یا بر پشت یک نهنگ است. تعداد زیادی از بازدید کنندگان مشتاق با شناختی که از این هنرمند داشتند شب قبل از بازگشایی در کنار این مسیر چادر زدند تا بتوانند جزء اولین کسانی باشند که بر روی این پیاده رو قدوم بزنند. این مسیر پیاده‌روی، بدون نرده بود و به همین دلیل، صد و پنجاه داوطلب و مامور نجات غریق در مسیر حضورداشتند. بسیاری از بازدیدکنندگان برای دریافت بهتر این پروژه ی فیزیکی، بدون کفش بر روی آن راه رفتند و نظرشان این بود که  حرکت بر این مسیر مانند قرار گرفتن روی یک قایق است. کار بعدی وی بسته بندی یکی از مشهورترین یادبودهای جنگ جهان در ماه مه سال ۲۰۲۰ در پاریس بود که در بیانیه‌ای اعلام شده است که این پروژه پس از مرگ آنها نیز انجام خواهد شد. کریستو و ژان کلود همواره بر این مهم تاکید داشتند که آثار هنری آنها پس از مرگشان نیز ادامه دارد. آنها بسته‌بندی بناهای تاریخی فرهنگی و اشیاء دیگری نظیر اتوموبیل را طراحی و اجراء کردند و نقشی بی‌تبدیل در ترویج هنر محیطی بین عموم مردم داشتند. کریستو هنرمند محیط ساز و مجسمه ساز متولد ۱۹۳۵ در بلغارستان است و ابداع کننده مجسمه لفافی و شخصیتی برجسته در حوزه هنر محیطی است. به سبب طرح هایی که از طریق لفاف کردن و بسته بندب بناهای عمومی و استتار مناظر طبیعی اجرا کرده است، شهرت جهانی دارد. سازه‌هایی همچون پل‌ها، ساختمان‌ها، و حتی سواحل دریا را برای مدتی معیّن با پارچه‌ای مصنوعی و پلاستیک می‌پوشاند و ریسمان‌پیچ می‌کرد. کار بسته بندی او با اشیاء کوچک همچون قوطی های رنگ شروع شد و به تدریج درختان، خودرو، ساختمان‌ها و حتی بخش هایی از منظره طبیعی را در برگرفت. کریستو در اثرِ  رایشتاک برای مدتی، کوتاه با ۹۳هزار متر مربع پارچۀ نقره‌ای پوشاند و آن را با ۱۵,۵۰۰ متر طناب آبی پیچید. این پروژه از فکر اولیه تا تحقق آن چندین سال طول کشید. حصار ممتد دیگر آثار این زوج هنرمند که در عرض دشت گستردۀ کالیفرنیا به طول ۳۸.۴ کیلومتر و ارتفاع ۴.۵ متر نصب شد، نمونه‌ای از آثار فاخر آنهاست. در سال ۱۹۹۱ پروژۀ چترها را هم‌زمان در ژاپن و امریکا اجرا کرد، که مجموعه‌ای بود از چترهای بسیار بزرگ که در سراسر دره‌ای برپا شده بودند. این زوج هنرمند شیوه درباره همکاری با یکدیگر معتقد بودند که ایده‌ی بسته‌بندی کردن هر چیز؛ از یک چتر و صندلی گرفته تا جاده، صخره یا ساختمان، تلاشی مشترک از سوی هر دو ما برای فهم بیشتر پدیده‌ها بوده است.

«گاردن» ایرانی از آمریکا جایزه گرفت

انیمیشن کوتاه «گاردن» موفق به کسب رتبه دوم بهترین انیمیشن‌های کوتاه جشنواره آمریکایی شد. به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، انیمیشن کوتاه گاردن ساخته امیرحسین ریاحی در دومین حضور بین‌المللی خود رتبه دوم بهترین انیمیشن‌های کوتاه دوره چهارم جشنواره بین‌المللی Southeast Regional آمریکا را از آن خود کرد. در خلاصه داستان این انیمیشن کوتاه آمده است: «انسانی در تقابل میان جسم و روح، درون شکم خود زندگی می‌کند.» عوامل تولید این انیمیشن کوتاه عبارتند از نویسنده و کارگردان: امیرحسین ریاحی، انیماتور: محمدحسین آخوندی، طراح کاراکتر: مرضیه توکلی، تدوین و صداگذاری امیرحسین آخوندی، استاد راهنما: احمد الستی، مشاور پروژه: محمدحسین لطیفی، تهیه کننده: انجمن سینمای جوانان شهرکرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha