جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت الله سید محمد غروی

حوزه/ امام راحل به معنای واقعی کلمه معجزه قرن می باشد. ایشان آدمها را می ساخت، در دیگران تحول معنوی ایجاد می کرد. تنها رهبر سیاسی نبود. بلکه نقش سازندگی داشت.

آیت الله سید محمد غروی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به سالگرد امام راحل و ۱۵ خرداد گفت: امام راحل مؤسس انقلاب و نظام اسلامی است و اگر شخصیت خاص‌شان نبود، انقلاب حادث و پیروز نمی شد و بعد از پیروزی انقلاب هم نظام ثبات پیدا نمی کرد.

عضو شورای عالی حوزه افزود: ایشان مرجع بزرگی بودند که جایگاه شان مورد وفاق همه و دارای جامعیتی فقهی، اخلاقی و عرفانی و شاگردان خوبی بوده و اگر مدتها این شاگردان همراهشان بودند به دلیل جایگاه خاص علمی و عرفانی شان است.

این استاد حوزه اظهار داشت: ایشان دارای خصوصیات شخصیتی چون شجاعت، روحیه توحیدی و اخلاص و ایمان به خدا و باور به قدرت مردم بود. این موارد، خصوصیاتی است که سبب شکل گیری انقلاب و انقلاب را با همان فکر و اندیشه هدایت و به پیروزی رساند.

وی عنوان کرد: اگرچه نقش دیگران در پیروزی انقلاب اسلامی مشهود است؛ اما نقش کلیدی از آن امام راحل است؛ به طوری که اگر ایشان نمی بود، انقلابی به وجود نمی آمد و اگر ایجاد می شد تنها برای اصلاحات بود نه پیروزی.

آیت الله غروی گفت: ایشان انجام عمل را وظیفه می دانست و ولایت فقیه را به نحوی تئوریزه کرد که بتوان براساس آن حکومت کرد؛ مسئله ولایت فقیه هم امر تازه ای در بین فقهای شیعه نبوده بلکه امر مسلم و قطعی است و همه فقهای شیعه قبول داشته اند و اگر اختلافی هم در مواردی بود، حداقلی است.

عضو شورای عالی حوزه افزود: این موارد باعث شد ایشان بهترین شیوه رهبری را داشته و بعد از انقلاب این گونه نبوده که تداوم آن به راحتی انجام گرفته باشد بلکه امر بسیار پیچده است، ولی آنچه مسلم بود، پایه های انقلاب مانند مجلس و خبرگان و... شکل گرفت.

این استاد حوزه اظهار داشت: در این بین هم گروه و گروهک هایی بوده اند که هدف شان اختلاف و از بین بردن انقلاب است اما انقلاب امام راحل از همه این توفان‌ها به سلامت عبور کرد.

وی عنوان کرد: ایشان بعد از جنگ تحمیلی کارهایی انجام داده اند که مخصوص ایشان بود؛ در این رابطه بحث قائم مقامی هم این گونه است و تنها از خود شخص شان پذیرفته است و شاید اگر کس دیگری می بود این گونه کارها پیش نمی رفت و اساسا انجام کارها غیر ممکن می شد.

آیت الله غروی گفت: امام راحل به معنای واقعی کلمه معجزه قرن می باشد؛ ایشان آدمها را می ساخت، در دیگران تحول معنوی ایجاد می کرد و تنها رهبر سیاسی نبود؛ بلکه نقش سازندگی داشت.

عضو شورای عالی حوزه افزود: باید بعد ایشان تلاش کرد انقلابی را که برای آن خون های زیادی داده شد، حفظ کرد و به سرانجام رساند.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha