پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
امام خمینی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین رضوی با اشاره به سخنان و اندیشه امام خمینی(ره) در مورد کربلا و عاشورا گفت: عقیده امام راحل این بود که همه هستی ما از کربلا و عاشورا است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام والمسلمین سید شمیم الحسن رضوی، در همایش مجازی «نهضت عاشورا در اندیشه امام خمینی(ره)» که در حرم مطهر امام راحل برگزار شد، با بیان این که آیات قرآن کریم دارای موارد خاصی هستند اما موضوع آنها عام است، گفت: بنابراین می توانیم با مد نظر قرار دادن موضوع این آیه کریمه بگوییم که امام راحل زندگی خود را در قالب آیه «وَمَن یُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَیَخْشَ اللَّهَ وَیَتَّقْهِ فَأُوْلَئِکَ هُمُ الْفَائِزُونَ» شکل دادند و براساس اطاعت پروردگار و خوف خدا و تقوای الهی، به مرحله پیروزی این انقلاب رسیدند. 

مدیر جامعه جوادیه بنارس هندوستان افزود: چون موضوع ما "انقلاب و نهضت کربلا" است؛ بنابراین من با اشاره به چند فراز از سخنان امام راحل نکاتی به صورت اجمالی مطرح می کنم؛ امام راحل فرموده اند که "ما هر چه داریم از محرم است"، همچنین می فرمایند: که "ما تابع فرمان سیدالشهدا(ع) هستیم"؛ و می فرمایند: "ما باید متوجه این معنا باشیم که اگر قیام حضرت سیدالشهدا(ع) نبود، امروز ما نمی توانستیم پیروز شویم" و این هم یکی از سخنان معروفی است که "محرم و صفر است که اسلام را زنده نگهداشته است". 

وی تصریح کرد: همین چند کلمه را اگر در نظر داشته باشیم، متوجه می شویم که انقلاب اسلامی به طور کامل، و همچنین زندگی امام راحل به طور کامل، در همین چند جمله تجلی کرده است؛ که از همین جا انقلاب اسلامی را هم می توان شناخت، و در قالب همین جملات زندگی امام راحل را هم می توان فهم و درک نمود. 

رضوی تأکید کرد: امام راحل همه ما را متوجه کرده اند که ما شیوه مبارزه با حکومت های باطل را ما از نهضت کربلا آموخته ایم، دوم این که روحیه ثبات و عزم راسخ و استقامت، ثمره نهضت کربلا است و نکته سومی که از این فرمایشات اخذ می شود این است که درس رسیدن به پیروزی از طریق فداکاری ها و جانفشانی ها را ما از کربلا آموخته ایم. 

وی یادآور شد: چهارمین نکته این می تواند باشد که با ایراد خطبه ها و ارسال پیامها در تبعید و اسارت، روح در نهضت منجر به انقلاب اسلامی دمیده و این درس را ما از کربلا آموخته ایم. 

این عالم اهل هند با بیان اینکه با توجه به سخنان امام راحل، ما هر چه داریم از کربلا است، گفت: این چند جمله ما را به شناخت دقیق نهضت عاشورا فرا می خواند. یعنی از یک طرف باید انقلاب را باید در پرتو نهضت کربلا بشناسیم؛ از سوی دیگر این جملات امام راحل نشان می‌ دهد که کربلا شناسی باید در پرتو این انقلاب صورت بگیرد. 

وی اضافه کرد: این را هم می توانم بگویم که هر آنچه امام راحل می فرمایند، همه از عاشورا و نهضت کربلا است، یکی از تصویرهای آن همین است که بعد از پیروزی انقلاب، وقتی جهانیان نتوانستند انقلاب اسلامی را تحمل کنند، حکومت صدامی همراه با آمریکا و شوروی، حمله کردند تا این حکومت اسلامی نابود شود و در دفاع از این حکومت، جوانان ایرانی مقابله کردند و ارتش عراق را تا جایی به عقب راند، که بخشی از خاک عراق را نیز به تصرف خود درآوردند در ادامه مقابله کردند، جنگیدند و جنگ هشت سال ادامه یافت، تا جایی که پیروزی حاصل شد.

رضوی عنوان کرد: این قضاوت صاحبان عقل است که کسی که از بیرون حمله می کند، یاغی است و کسی که در ملک خود است و دفاع می کند، هرگز یاغی نامیده نمی شود؛ چنانکه من می توانم بگویم که با وجود جنگ هشت ساله کشورهای دشمن هم ایران را یاغی ننامیدند و همه عراق را یاغی و متجاوز نامیدند. 

وی با تأکید بر این که  امام راحل بسیار دور اندیش و آینده نگر بودند، گفت: من این امر را بسیار بسیار ارزشمند میدانم که در این دوران طولانی، رهبر معظم انقلاب، حق جانشینی را به گونه ای ایفا کرده اند و به گونه ای مقاومت و عزم و همت خود را به اثبات رسانده اند که وسیله ای شده است برای حفظ این انقلاب که این بسیار ستودنی است.

این عالم اهل هند یادآور شد: من ضمن دعا برای بلندی درجات امام راحل، برای طول عمر بابرکت رهبر معظم دعا می کنم؛ و بیش چیزی نمی توانم عرض کنم، دعا می کنم که خداوند عالم عمر ایشان را طولانی بگرداند و در سایه ایشان این انقلاب همیشه در شکوفا و بالنده باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha