جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
بکایی

حوزه/ اگر هوشمندانه و درست از فضای مجازی استفاده شود، می‌توان تهدیدها را به فرصت تبدیل نمود.

حجت‌الاسلام بکائی در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، ضمن اشاره به اهمیت فضای مجازی، با بیان اینکه روندسازی مدیریت فضای حقیقی، در فضای مجازی شکل می‌گیرد، اظهار داشت: در دنیای کنونی، عرصه فرهنگ، اقتصاد، سیاست و افکارسازی اجتماعی و ارائه سبک زندگی و آموزش‌ها در فضای مجازی جهت‌دهی آگاهانه و عامدانه داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در عین تسلط مدیریتی حاکمان و مالکان خاص فضای مجازی بر این عرصه، می‌توان از ظرفیت فضای چالشی آن بهره گرفت، اذعان داشت: اگر هوشمندانه و درست از فضای مجازی استفاده شود، می‌توان تهدیدها را به فرصت تبدیل نمود.

مدیرکل دانش‌آموختگان جامعةالمصطفی فضای مجازی را باز و توسعه‌یافته دانست که در عین گستردگی زایدالوصف، عمق چندانی ندارد و خاطرنشان کرد: این فضا مخاطب را با اقیانوسی - ولی با عمق کم از نظر معرفتی-  از اطلاعات روبه‌رو می‌سازد که اگر فرد اندیشه و اطلاعات مبنایی نداشته باشد، او را بدون تحلیل و بی‌چارچوب بار می‌آورد.

وی، در بخش دیگری از سخنان خود، ضمن اشاره به کارکردهای فضای مجازی، آموزش را از مهم‌ترین کارکردها عنوان کرد و ابراز داشت: در فضای مجازی از ابزارهای گوناگونی برای یکپارچه‌سازی و ایجاد شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌شود.

حجت‌الاسلام بکائی توجه به بسترها و زیرساخت‌های نرم‌افزاری را از ارکان مهم شناخت و بهره‌برداری درست از فضای مجازی عنوان کرد و یادآور شد: محتوا، از دیگر ارکانی است که می‌توان آن را در عرصه‌های مختلف و ناظر به زبان‌ها و فرهنگ‌های گوناگون تهیه نمود.

وی کاربران، بازیگران و کنشگران نرم‌افزاری و محتوایی فضای مجازی را از دیگر ارکان این مهم برشمرد و خاطرنشان کرد: فضای مجازی از محیطی جامعه‌شناسانه برخوردار بوده، نیاز است ضمن توجه به قالب‌های متعدد ارائه محتوا، کنشگری، اقتضائات و نیازهای تولیدگری، نظام توزیع و مصرف‌کنندگان را مورد توجه قرار داد.

مدیرکل دانش‌آموختگان جامعةالمصطفی ضمن اذعان به اهمیت ابزارهای کنشگری در فضای مجازی، محتوا را از مهم‌ترین مسائل در این حوزه دانست و یادآور شد: در فضای مجازی امروزی کسی موفق است که بتواند محتوای خوب و در خور عرضه‌ای ارائه نماید.

وی به مزیت‌های آموزش مجازی در عرصه علوم اسلامی اشاره نمود و خاطرنشان ساخت: در آینده‌ای نه چندان دور، دنیا  شاهد فراگیری نسل جدیدی از دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی عالی خواهد بود که خود را در فضای غیرحضوری مطرح و نمایان خواهند ساخت.

حجت‌الاسلام بکائی بر توجه به اقتضائات پیش روی دنیای کنونی و بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های آموزش مجازی تأکید و تصریح کرد: نیاز است جامعةالمصطفی ضمن توجه روزافزون به فراهم‌سازی بسترها، زیرساخت‌ها و زمینه‌های آموزشی مجازی، بیش از پیش گام‌های جدی‌تری در این عرصه بردارد.

وی با بیان اینکه بسیاری از رشته‌های علوم اسلامی و انسانی را می‌توان در قالب فضای مجازی پیگیری نمود، خاطرنشان کرد: اگر در آموزش مجازی احساس تعامل دوسویه و رودررو در دانش‌پژوهان تقویت گردد، مؤلفه‌های آموزشی در این فضا تقویت گردیده، مخاطبان راغب‌تر خواهند شد.

مدیرکل دانش‌آموختگان جامعةالمصطفی پوشش گستره مخاطبانی بالا از نظر جغرافیایی، از ویژگی‌های مهم آموزش در فضای مجازی برشمرد و یادآور شد: آموزش مجازی با شعار «برای همه، در هر زمان و در هر مکان»، ظرفیت‌های فراوانی برای ارائه مبانی الهی فراهم نموده است.

وی، در ادامه، ضمن تأکید بر تقویت نگاه‌های تخصصی در حوزه فضای مجازی، اظهار داشت: باید با ورود حرفه‌ای به موضوعات آموزشی در فضای مجازی، ضمن آشنایی با کنشگران، زمینه‌های کاربرد و اصول حاکم بر فضاها و قالب‌های مختلف را مورد توجه قرار دهیم.

حجت‌الاسلام  بکائی به لزوم توجه به اقتضائات و شرایط جوامع مختلف انسانی در آموزش‌های مجازی اشاره نمود و یادآور شد: در حضور مجازی کسی پیروز میدان است که بتواند ضمن جذب مخاطب، در تثبیت و نقش‌بندی محتواهای آموزشی در ذهن مخاطب و کاربر موفق‌تر باشد.

وی با بیان اینکه در آموزش مجازی می‌توان مخاطبان فراوانی را از سراسر جهان پوشش داد، خاطرنشان کرد: جامعةالمصطفی برای موفقیت در آموزش مجازی باید استادان متخصص، ناظر به شرایط و اقتضائات این بستر تربیت نماید.

مدیرکل دانش‌آموختگان جامعةالمصطفی افزود: در فضای مجازی استادی می‌تواند سودمند عمل نماید که بتواند سناریو دقیق و جذاب  برای کلاس‌ درس مجازی را از پیش طراحی و اجرا کند.

وی برخورداری از تصویر و ترسیم درست از بازنمایی فضای مجازی را مهم ارزیابی نمود و اذعان داشت: باید به درستی، گفتمان انضباطی و بهنجار برای دیگر فعالان این عرصه ایجاد کرد و به تولید و نشر اخلاق زیستی در فضای مجازی براساس آموزه‌های ناب اسلامی توجه ویژه‌ای مبذول داشت.

حجت‌الاسلام بکائی با بیان اینکه مخاطبان فضای مجازی عموماً در برابر نهادهای حاکمیتی کشورها از خود مقاومت نشان می‌دهند و همواره به دنبال شخصی‌سازی این فضا هستند، خاطرنشان کرد: باید ضمن پرهیز از تصدی‌گری، فضای مجازی را به کنشگران و کاربران واگذار نمود و در عین حال از سیاست‌گذاری‌های کلان و هدایتگری آنها غافل نبود.

وی به الزامات آموزش مجازی در دنیا و الگوهای موفق در این حوزه اشاره نمود و اذعان داشت: در دنیای کنونی به مقوله آموزش با نگاه اقتصادی نگریسته می‌شود که بازاریابی آموزش، از مهم‌ترین ارکان آن به شمار می‌رود.

مدیرکل دانش‌آموختگان جامعةالمصطفی افزود: جامعةالمصطفی برای موفقیت روزافزون باید ضمن توجه به اصول بازاریابی آموزش در فضای مجازی و بازتعریف آن، برنامه‌های دقیقی برای حفظ و نگه‌داری دانش‌پژوهان خود دنبال نموده، نگاه تخصصی به تمام فرایندهای آموزش مجازی اعم از استاد، کارکنان و... داشته باشد.

حجت‌الاسلام بکائی، در بخش پایانی سخنان خود، ضمن تأکید بر تقویت روزافزون آموزش مجازی در جامعةالمصطفی خاطرنشان کرد: جامعةالمصطفی می‌تواند به سمتی حرکت کند تا طلاب و دانش‌پژوهان پس از گذراندن ترم‌های مقدماتی در دانشگاه مجازی، برای آموزش‌های حضوری و تحصیلات تکمیلی پذیرش شوند و نباید از بسترهای آموزش مجازی غافل بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha