پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
امام خمینی

حوزه/ سینما و تلویزیون کشورمان، کم فروغی خاصی در تولید و نمایش آثاری ارزشمند و حرفه ای و قابل قبول درباره زندگی و قیام و رهبری حضرت امام(ره) داشته اند که امید است با تحلیل دقیق چرایی این قضیه در گام دوم انقلاب شاهد اَدای دِین سینما و تلویزیون به بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی باشیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، گرچه بیش از ۴۱ سال از پیروزی انقلاب اسلامی و ۳۱ سال از ارتحال جانسوز بنیانگذار همین انقلاب می گذرد، اما دردمندانه باید گفت که در بررسی کارنامه سینما و تلویزیون متوجه می شویم که کم لطفی خاصی در تولید و نمایش آثاری ارزشمند و حرفه ای و قابل قبول درباره امام خمینی(ره) صورت گرفته و کم فروغی سینما و تلویزیون در این زمینه البته می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که باید کارشناسان و صاحب نظران عادل و منصف و آزاده به تشریح و نقد و بررسی آن ها بپردازند تا بلکه از این رهگذر در گام دوم انقلاب، ان شاءالله شاهد تحرکی مضاعف در این خصوص باشیم.

البته باید توجه داشت که در طول این سال ها معدود آثاری درباره امام راحل ساخته شده اما به نظر می رسد که هیچ کدام از آن ها در میان سریال ها و فیلم های ماندگار، جای نگرفته باشند.

در این میان حتی برخی آثار همچون "فرزند صبح" به کارگردانی بهروز افخمی به دلایل گوناگون اصلاً امکان اکران در سینماها را پیدا نکردند و این هم جای سوال است که واقعاً چرا با صرف هزینه های گزاف از بیت المال، این آثار تولید شده اند و اینک امکان نمایش آن ها برای مخاطب عام وجود ندارد!؟

افخمی به عنوان یکی از کارگردانان مطرح و کاربلد سینمای ایران در "فرزند صبح" به زندگی امام(ره) از دوران کودکی تا هفت سالگی می‌پردازد و فیلم در نهایت به دستگیری ایشان در قیام ۱۵خرداد ختم می‌شود.

ساخت این فیلم از سال۸۳ آغاز شد و پس از هفت سال به پایان رسید و حال آن که تاکنون فقط در بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد.

دیگر فیلمی که درباره زندگی پیر جماران تولید شد، "صنوبر" به کارگردانی مجتبی راعی است که البته در قالب فیلم- سریال در سال ۱۳۸۰ ساخته شد و سپس یک سال بعد با نام "سال سخت در خمین" در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و این فیلم نیز البته سرنوشتی همچون فرزند صبح داشت، چرا که هیچ وقت در سینماهای کشور به روی پرده نرفت، هر چند که مدتی بعد در قالب یک سریال شش قسمتی از تلویزیون پخش شد.

"آفتاب و زمین" عنوان سریالی است به کارگردانی جواد شمقدری که ساخت آن اواخر دهه ۷۰ شروع شد و در اوایل دهه ۸۰ از شبکه دوم سیما به روی آنتن تلویزیون رفت.

کارگردان در این سریال به زندگی پدر حضرت امام(ره) و مبارزات او با خوانین وقت می‌پردازد و در نهایت داستان این سریال به تولد امام و شش ماهگی ایشان ختم می‌شود. هر چند که بنابر اعلام رسانه ها قرار بود که سریال در ادامه به مقاطع دیگر زندگی امام خمینی (ره) نیز بپردازد اما این اتفاق هیچ گاه رخ نداد.

دیگر سریالی که درباره حضرت امام(ره) تولید و البته متأسفانه در پروسه تولید متوقف شد، "روح الله" به کارگردانی راما قویدل و تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی است. پس از گذشت هفت قسمت از این سریال به دلیل مشکلات مالی پروسه ساخت متوقف و این هفت قسمت از شبکه دو سیما در دهه فجر سال ۹۱ پخش می‌شود، با این وجود پس از مدتی بار دیگر ساخت ادامه این سریال از سر گرفته می شود و این بار سیامک صرافت کارگردانی آن را برعهده می گیرد و سه قسمت باقی مانده را با عنوان "صبح اما سیاه" با موضوع غم و اندوه مردم پس از شنیدن خبر ارتحال امام خمینی(ره) به تصویر می کشد.

تازه‌ترین اثری که در آن به نوعی به بخش هایی از زندگی و قیام خمینی کبیر پرداخته شده، سریال "معمای شاه" به کارگردانی محمدرضا ورزی است که به طور کلی به تاریخ معاصر ایران از زمان بازگشت محمدرضا پهلوی از مصر و ازدواجش با فوزیه تا فرار شاه از کشور و پیروزی انقلاب اسلامی می پردازد.

این سریال نیز با وجود تلاش های صورت گرفته در آن نتوانسته آن طور که باید و شاید ابعاد مختلفی ازشخصیت امام راحل را به مخاطب عام تلویزیونی نشان دهد، هر چند که به خصوص در بحث گریم، تلاش فوق العاده ای در باورپذیرترکردن شخصیت های سریال صورت گرفته و در این اثر نیز یکی از بازیگران مطرح تئاتر به نام "شکرخدا گودرزی"ایفاگر نقش امام (ره) بوده است.

کم کاری سینما و تلویزیون در خلق آثار داستانی که در عین حال واجد شاخصه های حرفه ای و جذاب باشد، در حالی است که در قالب مستند انصافاً کارهای به مراتب بیشتر و بهتری تولید و پخش شده است که از جمله آن ها مستند" روح الله" به کارگردانی محمد دبوق است که به زوایای مختلف زندگی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی می‌پردازد.

دبوق در این فیلم فارغ از روایت اتفاقات رخ داده و پخش فیلم‌های واقعی به گفتگو با چهره‌های مهم از کشورهای مختلف همچون ایران، عراق، ترکیه، سوریه، مصر، فلسطین، فرانسه و لبنان پرداخته و همین مساله باعث تمایز کار او با دیگر آثار مستند در رابطه با امام (ره) شده، ضمن آن که در این کار حدود ۱۰هزار تصویر دیده نشده، مورد استفاده قرار گرفته که همین مساله نیز در ترغیب مخاطبان برای تماشای این اثر بسیار تأثیرگذار بوده است.

مستند روح الله برای اولین بار سال ۸۶ از شبکه اول سیما پخش شد و البته در سال های اخیر به مناسبت های مختلف، بارها به روی آنتن تلویزیون رفته است.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha