سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
رمضان عبدالله

حوزه/ تربیت مذهبی و گرایش‌های استقلال طلبانه رمضان عبداللّه مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر ثبات فکری و سیاسی وی در طول سالیان متمادی فعالیت سیاسی او به شمار می‌آید که هیچ‌گاه تحت تأثیر مصلحت اندیشی سیاسی، تضعیف و تحلیل نگرفت.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری حوزه، شب گذشته دکتر رمضان عبداللّه دبیرکل پیشین جهاد اسلامی فلسطین پس از گذراندن دوره‌ای بیماری درگذشت. به همین مناسبت با بهره‌گیری از صفحه ۲۱۵ تا ۲۲۲ کتاب «فعالان سرزمین‌های اشغالی/ فعالان سیاسی فلسطین»، بخش‌هایی از زندگی او را مرور می‌کنیم.

«رمضان عبداللّه شلح» در روز اول ژانویه ۱۹۵۸ میلادی در منطقه «الشجاعیه» در «نوار غزه» و در خانواده‌ای «کُرد زبان» به دنیا آمد. خانواده مذکور، غیر از وی، ۱۱ فرزند دیگر نیز داشت. دوران کودکی و نوجوانی رمضان عبداللّه در فضایی مذهبی سپری شد که سرودن اشعار مذهبی حماسی و تعامل با نهادهای مذهبی، مهم‌ترین دستاورد زندگی او در این دوره بود.

با ورود رمضان عبداللّه به دانشگاه، وی تحصیلات خود را در رشته «اقتصاد دانشگاه الزقازیق مصر» به اتمام رساند و همزمان با تحصیل، به عنوان رهبر یک گروه ۶۰ نفری از دانشجویان فلسطینی دانشگاه‌های مصر به فعالیت‌های سیاسی روی آورد. یکی از فعالیت‌های این گروه انتشار نشریه داخلی «التغییر» بود. وی پس از اتمام تحصیلات و بازگشت به نوار غزه در اوائل دهه هشتاد میلادی در دانشکده اقتصاد دانشگاه اسلامی مشغول تدریس شد.

فعالیت‌های سیاسی رمضان عبداللّه در این دوره توامندی‌ او در بسیج نیروهای اسلامی، حضور وی را در نوار غزه پُر رنگ ساخت. در همین راستا، به عنوان یکی از خطبای برجسته مساجد نوار غزه از جمله مسجد «الرحمان» در منطقه شجاعیه مورد توجه قرار گرفت. رمضان عبداللّه در ۲۸ اوت ۱۹۸۳ به دلیل فعالیت‌های سیاسی علیه اسرائیل تحت فشار قرار گرفت و فعالیت‌هایش محدود و حتی از تدریس در دانشگاه منع شد.

وی در سال ۱۹۸۶ نوار غزه را ترک و به منظور تکمیل تحصیلات خود عازم انگلیس و در سال ۱۹۹۰ موفق به اخذ مدرک دکترا در رشته اقتصاد در دانشگاه «دورهام» شد. وی سپس به آمریکا رفت و به عنوان مدیر «مرکز پژوهش‌های اسلام و جهان» در «ایالت فلوریدا» که سهم بسزایی نیز در تأسیس آن داشت، به فعالیت پرداخت. وی در زمینه تاریخ تمدن اسلامی و تحقیق درباره نقش فلسطین در روابط استراتژیک بین‌الملل و تحلیل مواضع «عربی، اسلامی و بین‌المللی»  مطالب زیادی را به رشته تحریر درآورد. از مهم‌ترین فعالیت‌های سیاسی وی می‌توان به «دبیرکلی جنبش جهاد اسلامی» و عضویت در «شورای مرکزی و کنگره عمومی» این جنبش اشاره کرد. رمضان عبداللّه در سال ۱۹۹۵ در مسیر باگشت به فلسطین وارد دمشق شد تا با «فتحی شقاقی» رهبر جنبش «جهاد اسلامی» ملاقات کند. اگر چه رمضان عبداللّه در ابتدا نظر داشت تا پس از دیداری کوتاه با فتحی شقاقی عازم فلسطین شود ولی پس از دیدار با وی به مدت ۶ ماه در سوریه اقامت گزید. وی در این مدت برنامه‌هایی را برای گسترش فعالیت‌های جنبش جهاد اسلامی در داخل فلسطین، تدوین کرد.

در اکتبر ۱۹۹۵ فتحی شقاقی در مسیر بازگشت از لیبی ترور شد و شورای مرکزی جنبش جهاد اسلامی رمضان عبداللّه را به عنوان جانشین وی و دبیرکل این جنبش انتخاب کرد.

به دنبال عملیات استشهادی بزرگی که توسط یکی از اعضای جنبش جهاد اسلامی به نام «لطفی امین ابو سعده» در منطقه «نتانیا» رخ داد و طی آن چند اسرائیلی کشته و مجروح شدند، دستور ترور رمضان عبداللّه توسط رهبران اسرائیل صادر شد و رئیس دستگاه امنیت داخلی اسرائیل (شاباک) یک گروه ویژه از نیروهای اطلاعاتی اسرائیل را مأمور ترور وی کرد که هرگز موفق به این کار نشدند.

مهر ماه سال ۱۳۹۷ شمسی بود که به علت بیماری رمضان عبداللّه، دفتر سیاسی جنبش جهادی اسلامی «زیاد نَخاله» را به عنوان دبیرکل جدید معرفی کرد و از همان روزگار تا شب گذشته مصادف با هفدهم خرداد سال ۱۳۹۹ با بیماری دست و پنجه نرم می‌کرد و سرانجام پس از عمری مجاهده و مبارزه در راه آرمان فلسطین، از دنیا رفت.

مرحوم رمضان عبداللّه، از جمله فعالان سیاسی فلسطین است که از سیر فکری و عملی با ثباتی برخوردار بوده و همواره از گزینه مقاومت در برابر رژیم فلسطینی به عنوان مهم‌ترین راهبرد فراروی جامعه فلسطینی در جهت احقاق حقوق خویش دفاع می‌کرد.

تربیت مذهبی و گرایش‌های استقلال طلبانه رمضان عبداللّه مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر ثبات فکری و سیاسی وی در طول سالیان متمادی فعالیت سیاسی او به شمار می‌آید که هیچ‌گاه تحت تأثیر مصلحت اندیشی سیاسی، تضعیف و تحلیل نگرفت.

با توجه به محدودیت‌های حاکم بر جامعه سیاسی فلسطین و فشار رژیم صهیونیستی بر ساختار سیاسی آن، آراء و رویه سیاسی نخبگان فلسطینی از نقش قابل توجهی در تعیین خطوط راهبردی احزاب و تشکل‌های سیاسی است. از همین رو می‌توان گفت رمضان عبداللّه یکی از نخبگان سیاسی تأثیرگذار بر خط مشی و راهبردهای سیاسی جنبش جهاد اسلامی بود که با تأکید بر مقاوت مسلحانه، هزینه‌پردازی رژیم صهیونیستی را یگانه راهکار آزادی فلسطین از اشغال رژیم اسرائیل می‌دانست.

خبرگزاری حوزه درگذشت این مجاهد خوش سابقه و وفادار به آرمان فلسطین را به رزمندگان و حامیان محور مقاومت تسلیت می‌گوید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha