پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کد خبر: 904404
۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۵
تصاویر پیاده‌روی حرم تا حرم عاشقان امام عصر(عج)

حوزه/ در ارتباط با فرج امام عصر(عج) نباید گوشه ای تنها نشست و حضرت را صدا زد. دعا طلب و ذکر، بخشی از کار است، همه آن نیست! و به همین دلیل است که ما با غیبت امام دچار خسران و ضرر جبران ناپذیری خواهیم شد.

حجت الاسلام والمسلمین  محمدرضا نصوری، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به سلسله مباحث آیات مهدوی، گفت: یکی از آیات قابل بحث در موضوع مهدویت آیه ۳۰ سوره ملک است، خدای متعال فرمود»«قُلْ أَرَأَیْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ مَاؤُکُمْ غَوْرًا فَمَنْ یَأْتِیکُمْ بِمَاءٍ مَعِینٍ»؛ بگو چه تصوری می کنید، اگر آب که مایه ی زندگانی شماست همه به زمین فرود برود. جز خدا کیست که باز برای شما آب روان و گوارا پدید بیاورد.

معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت حوزه در توضیح این مطلب افزود: در جنگ بدر عمار خودش را به رسول الله (ص) رساند و از مجاهدت های بی مانند و بی مثال امیرالمؤمنین (ع) خدمت حضرت گفت. پیامبر به عمار فرمود: «آری! او از من است و من از او هستم، او جانشین من است، ائمه از نسل او هستند و مهدی امت از جمله ی آنهاست»؛ عمار سوال کرد: مهدی کیست؟؛پیامبر فرمود: «او نهمین فرزند حسین (ع) است که غائب می شود.

این کارشناس مسائل مهدوی ادامه داد: این قول خداوند است که می فرماید «قُلْ أَرَأَیْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ مَاؤُکُمْ غَوْرًا» و در ادامه، پس از اشاره به آیه فرمودند: «او غیبت طولانی خواهد داشت و عده ای از ولایت او باز می گردند و عده ای ثابت قدم می مانند، درود خدا بر آنها باد. او هم نام و شبیه ترین افراد به من است.»بحار، ج۳۳، ص۱۸

وی افزود: در روایت دیگری امام باقر (ع) فرمود: «معنای آیه این است که بگو بیندیشید اگر امامتان غائب شد به گونه ای که ندانید او کجاست، پس چه کسی امامی ظاهری برایتان خواهد آورد که اخبار آسمان ها و زمین و حلال و حرام خدا را برای شما بیان کند؟»

حجت الاسلام والمسلمین نصوری گفت: از این آیه «قُلْ أَرَأَیْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ مَاؤُکُمْ غَوْرًا» نکاتی قابل می توان استفاده کرد، اولین  مسئله این است این آیه در مورد بیان نعمت است. بی بدیل آب، که اگر همه چیز داشته باشیم اما خداوند نعمت آب را از انسان بگیرد، چه اتفاقی می افتد؟

این کارشناس مسائل مهدوی با بیان این که «ماء معین» که در اینجا اشاره شده تأویل برده شده است، گفت: منظور امام زمان خودمان است. روایات زیادی از معنای عمیق تری پرده برمی دارد و آن اینکه در روزی که امام زمانمان غائب می‌شود چه خواهیم کرد؟ الان امام زمان ما غائب است، ما در دوران غیبت امام قرار داریم، چه باید بکنیم؟ آیا شدنی است که این امام را به دست بیاوریم؟

معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت حوزه افزود: واقعا چه قدر عاشق امام زمان (ع) هستیم؟ مگر او پدر مهربان ما نیست؟ اگر پدر ما در زندان قرار بگیرد، ما به در و دیوار می زنیم که پدر خودمان را از زندان آزاد کنیم. امام زمان دوازده قرن است که در زندان غیبت است! این هشداری است برای همه ما، آیا تلاش می‌کنیم این نعمت بزرگ، این پدر مهربان را از زندان غیبت آزاد کنیم؟

وی با بیان این که دلیل غائب شدن امام (ع) بشر است و مردم در غیبت امام مقصر ولی در ظهور مؤثر هستند عنوان کرد: اگر خداوند بدون اینکه مردم نقشی در این‌باره داشته باشند حجت خودش را غائب کند این سؤال ها معنایی ندارد. بنابراین تا حقیقتا قدرشناس حجت خدا نشویم، خبری از ظهور نیست.

حجت الاسلام والمسلمین نصوری گفت: با همان نگاهی که وقتی تشنه می‌شویم به دنبال آب می رویم، باید تشنگی نسبت به امام را هم در وجود خودمان ایجاد کنیم تا  حالت اضطرار پیش بیاید و نهایتا به سراغش برویم.

معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت حوزه در پاسخ به این سوال که اگر امام مان غائب شد چه خواهید کرد؟ اظهار داشت: اگر یک لیتر آب داریم را از دست بدهیم، شدنی است که دوباره همان یک لیتر آب را به دست بیاوریم اما خیلی فرآیند باید طی شود تا دوباره همان یک لیتر آب را بدست بیاوریم. امام غائب است. ایـن نعمت بـزرگ، این آب گوارا را می‌شود دوباره به دست آورد اما باید برای آن زحمت بکشیم.

این کارشناس مسائل مهدوی افزود: در ارتباط با فرج امام عصر(ع) نباید گوشه ای تنها نشست و حضرت را صدا زد. دعا طلب و ذکر، بخشی از کار است، همه آن نیست! و به همین دلیل است که ما با غیبت امام دچار خسران و ضرر جبران ناپذیری خواهیم شد. گرچه امام غائب همچون خورشید پنهان دارای آثار و برکاتی برای ما و هستی هست اما با این وجود بخش زیادی از فوائد امام به عدم غیبت او وابسته است که با غیبت او از آن محروم خواهیم شد و اگر این خسارت بزرگ را درک می‌کردیم، به اضطرار می رسیدیم.

وی عنوان کرد: یکی از القاب زیبای ائمه به طور عام و لقب امام زمان به طور خاص «ماء معین» است. از همین آیه شریفه گرفته شده و تشبیه به امام شده، بیانگر نکات ظریف و عمیقی است؛ براین باوریم که هیچ کس نمی تواند بدون امام زندگی کند، همان طور که ما نمی توانیم بدون آب زندگی کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین نصوری گفت: غفلت و دوری از امام موجب مرگ انسان می شود، همان‌ گونه که اگر آب نداشته باشیم به سمت مرگ نزدیک می‌شویم.

اینکه پیـامبر (ص) می فرماید: «مَنْ ماتَ وَ لَمْ یَعْـرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیَّة» به همین موضوع اشاره دارد. امام رضا (ع) می فرماید  «چه بسیارند زنان مؤمن دلسوخته و چه بسیارند مردان مؤمن دلسوخته و غمگین هنگام از دست دادن ماء معین»؛. 

وی اظهار داشت: انسان های مؤمن و خوبی داریم که از غیبت امام نگرانند، اما باید تلاش کنیم، کوشش کنیم و این تلاش و کوشش را هم باید مضاعف کنیم. این حدیث نورانی میزان و معیاری است برای اینکه دریابیم اهل ایمان هستیم یا نه؟ آیا تا به حال شده است که به دلیل غیبت و دوری از امام غمگین شویم و در فراق او بسوزیم؟ آیا همان مقدار ارادتی که نسبت به امام شهید داریم به امام حی داریم؟

 معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت اضافه کرد: آیا آن نذورات، وجوهات و موقوفاتی که برای امام شهید خرج می کنیم که بسیار هم کار خوبی است و روز به روز ان شاءالله بیشتر بشود، آیا به همان مقدار نسبت به امام حیّ خودمان، امام زمان داریم یا نداریم؟ موقوفاتی که برای امام زمان (ع) هست چقدر است؟ وجوهات و نذرهایی که برای امام حی خودمان می‌کنیم چقدر است؟ چقدر امام در زندگی ما و در برنامه های ما، در گفتمان های زندگی ما حضور دارد؟

این کارشناس مسائل مهدوی ابراز داشت: پس توجه ویژه به این آب گوارا و ماء معین و آن حجت و ولی خدا را در زندگی خودمان جدی بگیریم و تلاش کنیم که این آب گوارا در جامعه ای شکل بگیرد که جامعه ی ظهور باشد و بتوانیم نقش بسیار مهمی را برای بستر سازی و زمینه سازی برای فرج امام زمان (ع) داشته باشیم.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha