جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حانیه مازارچی

حوزه/ مازارچی با بیان اینکه فعالیت‌های فرهنگی در فضای مجازی باید به صورت تشکیلاتی، ‌نظام مند و حرکتی اثرگذار تبدیل شوند، گفت: امروز اساتید فرهیخته متعددی در عرصه زن و خانواده دغدغه‌مند هستند و شبانه‌روز مشغول بررسی و فعالیت‌های علمی و میدانی هستند، اما به همان اندازه بلکه بیشتر، دشمنان در حال فعالیت و سنگ‌اندازی هستند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، خانم حانیه مازارچی، طلبه جامعه الزهرا علیهاالسلام که به عنوان یکی از فعالان مجازی در عرصه موضوعات اجتماعی و تقویت و تحکیم بنیان خانواده فعالیت می‌کند، عنوان کرد: با توجه به علاقه‌مندی شخصی به موضوع حفظ، تقویت و رشد پایه‌های خانواده، در ۲۰ سالگی توفیق حضور در استان قم و تحصیل طلبگی و دانشجویی را داشتم.

این طلبه جامعه الزهرا علیهاالسلام که دارای مدرک کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی است و هم‌اکنون رساله دکتری معارف قرآن را تدوین می‌کند، با اشاره به اهمیت مبنایی مباحث تشکیل خانواده، گفت: در این سال‌ها، علاوه بر تحصیل در زمینه موضوعات خانواده و مسائل مرتبط با آن مانند فرزندپروری، همسرداری و غیره مطالعه داشتم و در دوره‌های متعدد شرکت کردم.

لزوم توجه طلاب به مباحث خانواده با توجه به دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب مدظله العالی

مازارچی به یکی از سخنان رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی اشاره و تصریح کرد: رهبر فرزانه انقلاب مدظله‌العالی فرمودند: «خانواده واحدی بنیادی و سنگ بنای جامعه اسلامی و کانون رشد و تعالی انسان و پشتوانه سلامت و بالندگی و اقتدار و اعتلای معنوی کشور و نظام است»؛ تک‌تک کلمات سخنان معظم له قابل تأمل و تلنگر است.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی مدظله‌العالی در بیانات اخیر در ارتباط تصویری با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی فرمودند: «پیگیری مسائل خانواده و زن، به نظر این حقیر جزو مسائل مهم است و باید دنبال شود و یقیناً در این زمینه کم‌کاری صورت گرفته است. هرچه در این زمینه گفته شود و اعتراض بشود، را قبول دارم و معتقدم کم‌کاری جدی‌ای در این زمینه انجام گرفته است».

این مبلغ جامعه الزهرا علیهاالسلام یادآور شد: در پایگاه اطلاع‌رسانی http://khamenei.ir اهمیت مباحث خانواده تبیین شده و دیدگاه‌های بسیار ارزشمندی در این باره وجود دارد که وظیفه طلاب به ویژه بانوان طلبه را در حیطه مباحث خانواده دوچندان می‌کند.

فعالیت و سنگ‌اندازی دشمن در فضای مجازی

مازارچی با اشاره به اینکه در زمینه مباحث زن و خانواده، دو حیطه نظری و پژوهشی در سطوح مختلف خانواده و حیطه عملیاتی و عمومی در سطح جامعه وجود دارد، اظهار داشت: امروز اساتید فرهیخته متعددی در عرصه زن و خانواده دغدغه‌مند هستند و شبانه‌روز مشغول بررسی و فعالیت‌های علمی و میدانی هستند و از محضرشان بهره‌مند می‌شویم، اما به همان اندازه بلکه بیشتر، دشمنان در حال فعالیت و سنگ‌اندازی هستند.

وی با اشاره به راه‌اندازی کانال خورشید خانه با شناسه  khrshidkhane@ در پیام‌رسان‌های ایتا، تلگرام و بله، عنوان کرد: خورشید خانه از اوایل آبان سال ۹۸ مصادف با اول ماه ربیع الاول در فضای مجازی راه اندازی شد که بیشتر در حیطه عملیاتی فعالیت دارد.

این طلبه جامعه الزهرا علیهاالسلام به علت نامگذاری کانال به خورشیدخانه اشاره کرد و گفت: خورشید خانه با این نیت انتخاب شد که هدف بلندمدت و اصلی آن، رشد و تعالی در جهت زمینه‌سازی ظهور خورشید پشت ابرها، حضرت مهدی موعود عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف باشد و لازمه رسیدن به این هدف، فراهم کردن زمینه‌های سلامت بانوان در زمینه‌های توسعه فردی، سبک زندگی، همسرداری و فرزندپروری است.

رشد و تعالی زنان منجر به رشد و تعالی خانواده‌ها و جامعه می‌شود

مازارچی با بیان اینکه رشد و تعالی زنان منجر به رشد و تعالی خانواده‌ها و جامعه می‌شود، به اقدامات انجام شده در فضای مجازی اشاره کرد و افزود: در سال ۹۶، سلسله‌کارگاه‌های حضوری با عنوان «خورشید خانه» به منظور آموزش سبک زندگی به بانوان به صورت خودجوش برگزار شد و از ۶ ماه گذشته نیز در فضای مجازی شروع به فعالیت کرد.

وی ادامه داد: مخاطبان این کانال را اکثرا شرکت‌کنندگان دوره‌های حضوری و یا مخاطبان ما در تبلیغ دانشگاهی و یا عمومی تشکیل می دهند، همچنین اساتید و فرهنگیان نیز در این کانال حضور دارند، در حال حاضر تعداد محدودی مخاطب، خوشید خانه را دنبال می‌کنند اما افراد فرهیخته و پیگیری هستند.

طلبه و مبلغ جامعه الزهرا علیهاالسلام به حیطه فعالیت‌های خود در فضای مجازی اشاره کرد و بیان داشت: اولویت‌های ما در فضای مجازی شامل حفظ کرامت، شخصیت و عزت نفس بانوان است، زیرا به عقیده بنده، ریشه تمام هنجارشکنی‌های خانوادگی و اجتماعی بانوان به عدم عزت نفس و کرامت‌شان باز می‌گردد.

تلاش در جهت تولید محتواهای سودمند در فضای مجازی

مازارچی تصریح کرد: استفاده از ادبیاتی جوان‌پسند و خارج از کلیشه‌های تکراری و تنوع در انتخاب واژه‌ها مانند هدف خورشید خانه، زندگی ماهرانه، رفتار عاقلانه و افکار آگاهانه، بکارگیری مثال در اکثر متن‌ها به ویژه متن‌های تولیدی برای جذب قشر خاکستری نسبت به ارزش‌های نظام مؤثر است که این اصطلاحات با ظرافت خاصی انتخاب می‌شوند، به ویژه در پرسش و پاسخ‌هایی که در پیام‌های خصوصی انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: در انتخاب مطالب مختلف، دقت کافی و گلچین صورت گرفته است، زیرا هدف ما پر کردن کانال و وقت مخاطبان‌مان نیست؛ ۸۰ درصد مطالب این کانال به ویژه شنبه‌های آموزشی، تولیدی است و می‌توان گفت چکیده و خلاصه ۲۰ ساله مطالعات و تحقیقات شخصی است.

سنگ محک فعالیت در فضای مجازی در چهارچوب بیانات مقام معظم رهبری مدظله‌العالی است

این طلبه جامعه الزهرا علیهاالسلام یادآور شد: به منظور نظم بیشتر مطالب، همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان تقسیم‌بندی مطالب صورت گرفت، به عنوان مثال هر هفته شنبه‌های آموزشی اجرا می‌شود و مطالب با هدف توسعه فردی با عناوینی مانند تغییرات کوچک، نتایج بزرگ، هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی و ارتباط مؤثر و غیره ارائه می‌شود.

مازارچی افزود: یکشنبه‌ها شامل مطالب لحظه‌های شیرین فرزندپروری، مطالب مرتبط با تربیت کودک و نوجوان است، سه‌شنبه‌ها نیز لحظه‌های شیرین باهم بودن در ارتباط با مباحث خانواده متعالی و همسرداری بارگذاری می‌شود.

وی اضافه کرد: چهارشنبه‌ها شامل مطالب و سؤالاتی است که در طول هفته به صورت خصوصی ارسال می‌شود که با هشتگ «ارسالی از طرف دوستان و پرسش و پاسخ» ارائه می‌شود، دمنوش انگیزشی، تلنگر و گاهی نیز تجربه‌ها و ایده‌های شخصی هم به تناسب تقدیم می‌شود.

این مبلغ جامعه الزهرا علیهاالسلام بیان داشت: تمام تلاش ما در مدیریت کانال این است که تا جایی که علم همراهی می‌کند، سنگ محک مطالب ما در فضای مجازی در چهارچوب بیانات مقام معظم رهبری مدظله‌العالی باشد.

فعالیت‌های فرهنگی در فضای مجازی باید به صورت تشکیلاتی، ‌نظام مند و حرکتی اثرگذار تبدیل شوند

مازارچی در ادامه با تصریح بر اینکه فعالیت‌های فرهنگی در فضای مجازی باید به صورت تشکیلاتی،‌ نظام مند و حرکتی اثرگذار باشد،‌ عنوان کرد: هرچند به دلیل اولویت‌های زندگی مانند مسئولیت در خانواده، تربیت فرزندان و تدوین پایان نامه دکتری نمی‌توانم به صورت مستمر و حرفه ای در فضای مجازی فعالیت داشته باشم، اما بسیار مشتاقم با عنایت الهی، اهداف خورشیدخانه به صورت یک کار تشکیلاتی و نظام‌مند دنبال شود تا به یک حرکت منظم و اثرگذار کشوری و بین‌المللی تبدیل شود.

وی افزود: برای رسیدن به این هدف، نیاز به گروهی حرفه ای شامل افراد مجرب با تخصص‌های مختلف است، از جمله پشتوانه علمی برای مطالب تولیدی، متخصصان رسانه ای در تدوین متن، تصویر، استیکر، کلیپ و غیره که از همه طلاب، اساتید محترم خواستاریم در صورت تمایل ما را یاری نمایند.

این فعال مجازی ضمن قدردانی از مسئولان جامعه الزهرا علیهاالسلام در فراهم‌سازی زمینه رشد بانوان طلبه اظهار امیدواری کرد که بانوان طلبه بیش از پیش بتوانند فعالیت‌های مفید و مؤثری در نشر معارف اهل بیت علیهم‌السلام و فعالیت‌های فرهنگی و دینی در فضای مجازی داشته باشند.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha