سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
جلسه شورای اداری حوزه علمیه خواهران استان یزد

مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد، با تبیین مراحل و ارکان ایمان، توکل و واگذاری کلیه امور به خداوند را عامل رسیدن به آرامش انسان دانست.

به گزارش خبرگزاری حوزه از یزد، حجت الاسلام والمسلمین محمد کارگر شورکی در هفتمین نشست اخلاقی و شورای اداری حوزه علمیه خواهران استان یزد در سال جاری، با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) در کتاب بحارالانوار که حضرت فرمودند: الإیمانُ أربَعةُ أرکانٍ: التَّوکُّلُ علَی اللّه ِ عَزَّ و جلَّ، و الرِّضا بقَضائهِ، و التَّسلیمُ لِأمرِ اللّه، و التَّفویضُ إلَی اللّه، قال عَبدٌ صالِحٌ : «و أُفَوِّضُ أمرِی إلَی اللّه ِ اِنَّ اللّه َ بَصیر بِالعِباد فَوَقاهُ اللّه ُ سَیّئاتِ ما مَکَروا»، بیان کرد: توکّل بر خداوند عزّ و جلّ، خشنودی از قضای او، تسلیم در برابر امر خدا و وا گذاشتن کارها به خدا از ارکان ایمان است.

وی، رسیدن به هر کدام از ارکان ایمان را  سبب معرفت بیشتر به خداوند و بالارفتن درجات  انسان دانست و افزود: توکل و واگذاری کلیه امور به خداوند، عامل رسیدن به آرامش انسان خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین کارگرشورکی، به نقل از حضرت آیت الله مکارم شیرازی، گفت: این روایت کوتاه، دارای چهار مرحله و گام عرفانی است که در واقع  یک مجموعه و دوره عرفان کامل است و در تمام ادیان آسمانی بحث عرفانی که به سیر و سلوک نیز تفسیر می شود وجود دارد ولی بهترین عرفان های صاف و خالص، در دین اسلام بوده که این روایت از آن جمله است.

وی در ادامه با بیان اینکه گام اول درعرفان طبق این روایت، توکل به خداست، افزود: درمقام توکل به خدا، انسان خدا و دنیا را باهم  می خواهد یعنی  فرد خداوند را عالم، عادل، قادر، رحمان و رحیم و وکیل خود می داند با این وجود خود و منافع اش را هم نمی تواند نادیده بگیرد.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد، گام دوم را خشنودی از قضای الهی دانست و گفت:  در این مرحله انسان علاوه بر توجه به خدا، توجه به خویش هم دارد اما همراه بارضایت است؛ اگر به این اعتقاد دست یافتیم که خداوند از هر فردی بر ما مهربانتر است و هر آنچه که خدای حکیم به ما داده یا نداده است بر اساس حکمت و مصالحی بوده است، آن هنگام آن چه او برای ما بپسندد، گرچه سخت و دشوار باشد، آسان می شود و سختی ها و مشکلات هم در نگاه انسان، زیبا جلوه خواهد کرد، همان گونه که حضرت زینب کبری(س) در مواجه با آن همه سختی و مصیبت در کربلا فرمود: ما رایت الا جمیلا.

وی، تسلیم در برابر امر خدا را سومین گام از مراحل عرفان برشمرد و تصریح کرد: در این مورد انسان خودش در ظاهر مطرح نیست و خداوند را مطرح می داندولی همانطور که از واژه تسلیم استفاده می شود در درون و باطن انسان، خود ومنیت، مطرح بوده و لذا این بت کامل در این مرحله کمال هنوز شکسته نشده است.

حجت الاسلام و المسلمین کارگر با اشاره به گام چهارم که مقام تفویض است، اظهار کرد: درمقام تفویض خود و منیّت انسان  فراموش می شود و هر چه هست را خدا می داند و این مقامی است که به آن فنا گفته می شود و در این مرحله  اراده انسان در اراده خدا فانی می شود.

وی با اشاره به اینکه رسیدن به این مراحل عرفان ممکن است زمان بر، سخت و دشوار باشد، رسیدن به این مراحل را ممکن دانست و گفت: رسیدن به این مدارج اخلاقی با مجاهده نفس محقق خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین کارگر در ادامه با تشکر از اقدامات  معاونین، همکاران و مدیران مدارس برای پذیرش سال تحصیلی جدید، به آمار استانی و کشوری پذیرش اشاره و بر تلاش مضاعف مدیران مدارس تاکید کرد و در پایان نشست، هر یک از حاضرین، نکاتی در خصوص مسائل جاری حوزه علمیه  مطرح و در مورد آن به بحث و تبادل نظر پرداختند.

این نشست به صورت هفتگی، روز های دوشنبه برای معاونان و همکاران مدیریت حوزه علمیه خواهران به صورت حضوری و با توجه به درخواست مدیران و مسئولان مدارس علمیه خواهران استان،  از طریق به صورت مجازی برگزار می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha