جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
امتحانات بانوان طلبه جامعة الزهراء

حوزه/معاون اداری مالی حوزه علمیه خواهران استان یزد در یک بررسی آماری براساس جمعیت زنان استان یزد گفت: زنان یزدی چهار سال پیاپی بعد از استان قم  بالاترین  رتبه متقاضیان ورود به حوزه های علمیه خواهران را در سطح کشور دارا هستند.

ابراهیم نقیب احمدی اناری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در یزد، اظهار کرد: استان یزد از گذشته به دارالسیاده، دارالشیعه، دارالمؤمنین، دارالعلم و دارالعباده  شهرت عام و خاص داشته  است و علمای بسیاری همانند آیت الله حاج شیخ عبد الکریم حائری یزدی ، آیت الله حاج سید محمد کاظم طباطبائی یزدی صاحب عروة الوثقی، آیت الله حاج شیخ غلامرضا فقیه خراسانی،  آیت الله اعرافی (ره)، شهید محراب آیت الله صدوقی و .... را پرورش داده است که همچنان نفس گرم و برکات ایشان در این استان جاری است. 

وی در خصوص علاقه مندی زنان یزدی به تحصیلات علوم دینی بیان کرد: جمعیت زنان استان یزد مطابق با سرشماری سال ۱۳۹۵، تعداد۵۵۲هزار و ۵۲۰  نفر بوده است و آماری که می توانستند با توجه به شرایط پذیرش متقاضی ورود به حوزه های علمیه خواهران باشند (یعنی زنان ۱۵ تا ۴۰ ساله)، 243هزار و47 نفر در سال جاری است که استان یزد توانست برای چهارمین سال متوالی بر اساس جمعیت بعد از استان قم ( مرکز جهانی تشیع) رتبه اول را در کشور به خود اختصاص دهد.

معاون اداری مالی حوزه علمیه خواهران استان یزد خاطر نشان کرد: با توجه به این که هنوز پذیرش سال ۱۳۹۹ حوزه های علمیه  خواهران ادامه دارد، به ازای هر ۱۰ هزار نفر زن واجد الشرایط ورود به حوزه های علمیه خواهران  ۱۵ نفر در سال ۱۳۹۹ به عنوان متقاضی تحصیل در حوزه های علمیه خواهران استان یزد ثبت نام کرده اند.

بررسی آماری بانوان یزدی متقاضی ورود به حوزه از سال ۹۶ تا کنون

نقیب احمدی اناری یادآور شد: زنان یزدی متقاضی ورورد به حوزه های علمیه خواهران استان یزد در سال ۹۶ به نسبت جمعیت کل زنان استان یزد از هر ۱۰ هزار نفر ۲۴ متقاضی، در سال ۹۷ از هر ۱۰ هزار نفر۱۶ متقاضی، در سال ۹۸ از هر ۱۰ هزار نفر ۱۱ متقاضی و در سال ۹۹ تا کنون به ازای هر ۱۰ هزار نفرنسبت به کل جمعیت زنان استان هفت متقاضی ثبت نام کرده اند.

وی افزود: در حالی که اگر این آمار را به نسبت جمعیت زنان واجد شرایط پذیرش در مدارس علمیه خواهران استان یعنی سنین ۱۵ سال تا ۴۰ سال نگاه کنیم در سال۹۶ از هر ۱۰ هزار نفر ۵۳ متقاضی، در سال ۹۷ از هر ۱۰ هزار نفر۳۵ متقاضی، در سال ۹۸ از هر ۱۰ هزار نفر ۲۵متقاضی و در سال ۹۹ از هر ۱۰ هزار نفر۱۵ بانوی یزدی، متقاضی تحصیلات علوم دینی هستند.

معاون اداری مالی حوزه علمیه خواهران استان یزد اظهار کرد: با دقت در آمار فوق می توان گفت، کاهش رشد جمعیتی، بیماری کرونا، تغییرات در سیستم آموزشی کشور و ... در اراده زنان با ایمان استان یزد برای فراگیری و تحصیل امور دینی خللی وارد ننموده است. 

نقیب احمدی اناری بیان کرد: استان هایی همانند سمنان، کهگیلویه وبویراحمد، زنجان و همدان در  رتبه های بعدی زنان متقاضی تحصیل در حوزه های علمیه خواهران بر اساس جمعیت قرار دارند که باید مد نظر قرار گیرد.  

وی با بیان این که برای استان یزد با این قدمت مذهبی و تاریخی این امری بدیهی است که زنان با ایمان طالب ورود به حوزه های علمیه خواهران برای آموزش معارف الهی و اسلامی باشند، خاطر نشان کرد: همانطور که  در دهه پنجاه سخنران شهیر مرحوم فلسفی به یزد لقب «حسینیه ایران» را داد و یا اینکه یزدی‌ها  تا سال ۹۸  برای بیست و ششمین سال پیاپی مقام نخست پذیرش در کنکور سراسری کشور را به خود اختصاص دادند، بالا بودن آمار متقاضیان ورود به حوزه های علمیه خواهران دور از انتظار نیست.

معاون اداری مالی حوزه علمیه خواهران استان یزد  بیان کرد: هم اکنون ۲۲ مدرسه علمیه خواهران در مقاطع تحصیلی سطح دو، سطح سه و سطح چهار( کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا) در استان یزد مشغول به فعالیت و تربیت طلاب خواهر هستند.

وی، یکی از اقدامات مهم پس از پیروزی انقلاب اسلامی در استان یزد را تأسیس حوزه علمیه خواهران عنوان کرد و افزود: طی یکی دو دهه گذشته با تلاش مضاعف در تمام شهرستانهای استان مدارس علمیه خواهران تأسیس شده  است.

نقیب احمدی اناری، فعالیت مدارس علمیه خواهران را یک بستر و ظرفیت‌ جدید برای زنان تمام شهر ها و مناطق مختلف استان بیان و اظهار امیدواری کرد: زنان عالم و  با ایمان حوزوی بتوانند در برنامه‌ریزی های استانی و کشوری، تعاملات گسترده برون سازمانی، حضور فعال در فضای مجازی، نهادها، سازمان‌ها، ارگان‌ها، مدارس و.... حضور فعال داشته باشند و ضمن نشان دادن موفقیت های یک زن مسلمان با حجاب و با ایمان، با مشارکت خود در فعالیت ها و مسائل فرهنگی و اجتماعی و جهادی تأثیرگذار باشند.

معاون اداری مالی حوزه علمیه خواهران استان یزد خاطرنشان کرد:  وظیفه ما، مسئولین استان و شهرستان ها در قبال این تقاضاها بسیار سنگین و طاقت فرساست، که باید شکر این نعمت در محضر خداوند باری تعالی باشیم و ان شاء الله بتوانیم از تمامی ظرفیت های ملی و استانی برای اجابت تمام  تقاضا های ورود به حوزه های علمیه خواهران استفاده کنیم. 

برپایه این گزارش،  تبلیغات حوزه علمیه خواهران استان یزد در خصوص پذیرش و اطلاع رسانی به متقاضیان تحصیلات حضوری( تمام وقت یا پاره وقت) در مدارس علمیه خواهران به صورت چهره به چهره، نصب بنر، پوستر، تبلیغ در فضای مجازی، رسانه ملی، طلاب در حال تحصیل، اساتید و ... انجام می شود.

 گفتنی است، از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی با تأسیس یک مدرسه علمیه خواهران به دستور و همت شهید محراب آیت الله صدوقی(ره) علاقه مندی زنان یزدی برای ورود به حوزه روز به روز افزایش یافت و در دو دهه اول به خاطر کمبود فضای آموزشی، در اکثر شهرستان های استان و یا مرکز استان، زنان یزدی بسیاری به صورت غیر حضوری از طریق مدارس علمیه قم و یا حضوری با سفر و هجرت به شهرستان قم به تحصیل علوم دینی پرداختند و بسیاری از زنان تحصیل کرده حوزوی نیز هم اکنون دارای تحصیلات دانشگاهی هستند.
 

انتهای پیام/۳۱۳/۴۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    0 0
    ازدواج به موقع در اولویت . آموزش توقف ناپذیر است ، و در طول زندگی ممکن . متاسفانه پاره ای به محیط آموزشی انس می گیرند به گونه ای که سختشان هست تن به ازدواج بدهند ، و بعد که بهار ازدواج گذشت تازه متوجه می شوند که ...
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    0 0
    خدمت آموزشی مجازی به بانوان متاهل ، قدردانی از مادریست .
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    0 0
    آموزش مجازی ، به بانوان متاهل این امکان را می دهد که ، چه در زمینه تدریس و تعلیم و چه در زمینه تعلم ، در عین تاهل و فرزندداری ، به فعالیت تعلیمی تحصیلیشان ادامه دهند .
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    0 0
    فوری ترین آموزش های متاهلان ، آموزش هایی است که مورد نیاز روزانه خانمهای ازدواج کرده است .