جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نشست علمی

حوزه/ به همت مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات دینی حوزه‌های علمیه نشست علمی تحلیل الاهیاتی شر؛ با تأکید بر پاسخ به شبهات کرونا به صورت مجازی با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه در این مرکز برگزارشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، در این نشست ۱۵۰ دقیقه ای که با طرح موضوع از سوی حجت الاسلام احمدرضا دشتی به عنوان دبیرعلمی مطرح شد، حجج اسلام رضا برنجکار و محمد جعفری هرندی و استاد محمد محمدرضایی مطالبی را ارائه کردند.

حجت الاسلام دشتی، استاد حوزه در ابتدای این نشست علمی با بیان اینکه جایگاه و مسأله شرّ در کلام شیعه کجا قرار دارد و کرونا با همه خصوصیت ذاتی که دارد، ظرفیت هایی را برای ما خلق کرد.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین رضا برنجکار با بیان اینکه مسأله شرّ دارای اشکالات متعددی است و این اشکالات حتی بعضا مبانی واحدی ندارند، افزود: در مقابل سوالاتی که مطرح می شود شاید ۱۰ جواب ارائه شود که پاسخ سوال خاصی نیست همانطور که برخی جواب ها پاسخ برخی سوالات مطرح شده نیست و نباید این مسأله اینگونه باشد.

سپس حجت الاسلام محمدجعفری هرندی با اشاره به شیوع ویروس منحوس کرونا گفت: مسأله کرونا زندگی عادی ما را دچار نوسان کرد، مسأله شرّ همزاد با انسان است، اما فراگیری بیماری و عدد زمانی این شیوع را به یک بحران رقم زد و زندگی اجتماعی، فردی و اعتقادی مردم را دچار بحران ساخت.

استاد محمد محمدرضایی در ادامه درد و رنج را حرکت تحول آفرین توصیف کرد و گفت: شرّ یک مفهوم عقلی و رنج یک مفهوم حسی است و وجود هر دو فرصتی را برای پیدا کردن مسیر بندگی و الهی برای انسان رقم می زند.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: مسأله‌ی شرور یکی از مسایل مهمّی است که فکر اندیشمندان موحّد را از زمان‌های دور به خود معطوف داشته است و هر کدام فراخور ذوق و استعداد خود پاسخی به این مسأله داده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در اعصار قدیم مسأله شر را منافی با یکی از صفات خدا، یعنی عدل الهی می‌دانستند. سپس با راه حل‌هایی که در این باره ارایه می‌کردند؛ این مشکل را به نحوی حل می‌نمودند فی‌المثل این که شر امری عدمی است و و اقعیتی ندارد یا شر نسبت به خیر قلیل است و یا این که شر مجعول بالتبع است و خدا منبع و جاعل خیر است، یا شر ناشی از آزادی انسان است، یا بعضی از خیرها از دل شر پدید می‌آیندو یا اگر از منظر خدا یا جهان را به صورت کل بنگریم شری وجود ندارد.

انتهای پیام  ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha