دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
داروی کرونا در ایران

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

مسیح دانشوری خبر خوب کرونایی به کشور داد

«کشف دارویی محققان ایرانی در درمان کرونا» خبر خوشی که محققان بیمارستان مسیح دانشوری اعلام کردند، بر این اساس نتایج مطالعات دو فازی محققان ایرانی نشان داد، داروی ایرانی رسیژن که در درمان بیماری ام اس تجویز می‌شود به همراه داروی کلترا در کاهش مرگ و میر بیماران کرونا موثر بوده و به تایید مجامع جهانی هم رسیده  و نتایج آن از جمله نحوه تجویز، عوارض و اثرات آن در مدیریت بیماری کرونا در مجله ایمونوفارماکو تراپی چاپ شده است. چهار ماه پیش بود که محققان و محققان بیمارستان مسیح دانشوری پس از شیوع کرونا در کشور مطالعه‌ای را برای درمان کووید ۱۹ (COVID-۱۹ ) کلید زدند که نتایج آن اعلام شد، تجویز داروهای اینترفرون بتا – یک آ (Interferon beta-۱a) و کلترا (Kaletra) در گروهی از بیماران کووید ۱۹ نشان داد، مرگ و میر بیماران مبتلا به کرونا در گروهی که این دارو را دریافت نکرده بودند، ۵ برابر بیشتر از بیمارانی بوده است که کلترا و اینترفرون بتا – یک آ را دریافت کردند. حالا نتایج این تحقیقات موفقیت آمیز در یک مجله علمی بین المللی چاپ شده و مورد قبول سیستم‌های پزشکی دنیا گرفته است. طبرسی معاون آموزشی بیمارستان مسیح دانشوری در گفت‌ و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: ما وقتی کرونا در ایران شیوع پیدا کرد تحقیقاتی انجام دادیم که دریافتیم، ترکیب کلترا و اینترفرون را در درمان سارس و مرس استفاده کرده بودند و نتایج موفقیت آمیزی به دست آورده بودند و خوشبختانه ترکیب این ۲ دارو روی ۲۰ بیمار در فاز نخست انجام شد و دیدیم که این روش درمان پاسخ خوبی در بیماران داشت و بار ویروسی به سرعت بیشتری در بدن کاهش پیدا کرد و تست بیماران مبتلا درمدت زمان کمتری منفی شد. او ادامه داد: اینترفرون‌ها داروهایی هستند که در داخل بدن تولید می‌شوند و اثر ضد ویروسی دارند، چینی‌ها در درمان کووید ۱۹ از اینترفرون بتا – یک بی استفاده کردند وما به دلیل اینکه اینترفرون بتا – یک آ در ایران تولید می‌شود، از این دارو استفاده کردیم، وزارت بهداشت برای مطالعات بالینی مجوز استفاده را صادر کرده است و برای استفاده در همه بیماران کرونایی باید نتایج مطالعه بالینی و اثربخشی کلترا با اینترفرون بتا – یک آ باید به تایید کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا برسد.

کشور به موج دوم نرسید

رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت: برای حل مشکلات بخش مسکن، تلاش مضاعف نیاز است. به مردم اطمینان می دهیم ، دولت در این بخش قدم هایی برخواهد داشت که مشکلات کمتری را احساس کنند.آقای روحانی در جلسه هیأت دولت با اشاره به مبارزه ملت ایران در سه جبهه مبارزه با استکبار، کرونا و مبارزه با بیکاری در کشور، گفت: در زمینه مبارزه با بیماری کرونا، بحمدالله اکثر استان‌های ما در شرایط مهار بیماری هستند. آقای روحانی رئیس جمهور در نشست هیئت دولت در سخنانی ضمن تسلیت فرارسیدن ایام شهادت امام جعفر صادق (ع) به شیعیان و ارادتمندان آن امام، به تشریح آخرین اقدامات انجام شده درباره وضعیت مهار بیماری کرونا در کشور پرداخت. رئیس جمهور در ابتدای سخنان خود دوره امامت امام پنجم و ششم (ع) را دوره پرافتخاری برای همه شیعیان از لحاظ گسترش علم و دانش و آزادی در مباحث مربوط به اعتقادات، تفسیر قرآن مجید، روایات و کلام دانست. آقای روحانی در ادامه گفت: یکی از نکات برجسته‌ای بعد از ظهور اسلام در دنیای آن زمان، این بود که اسلام همه را تشویق علم و دانش نمود و نیز بر انتخاب مردم که در همه شرایط راه و مسیری چه هدایت، چه ذلالت بر می‌گزینند، تاکید داشت. رئیس جمهور با اشاره به اینکه نمونه این آزادی و علم و تحقیق و مباحث در دوران امام صادق (ع) و امام باقر (ع) در تاریخ شاهد هستیم، یادآور شد: این افتخاری برای ما است که پیرو مکتب امام صادق (ع) هستیم و رئیس مذهب شیعه، امام صادق (ع) است، ان شاء الله مردم ما مثل گذشته راه ولایت و مسیر ائمه خدا و پیامبر (ص) طی خواهند کرد. آقای روحانی در ادامه با اشاره به مبارزه ملت ایران در سه جبهه مبارزه با استکبار، کرونا و مبارزه با بیکاری در کشور در شرایط فعلی، گفت: در زمینه مبارزه با این بیماری بحمدالله در اکثر استان‌های ما شرایط، شرایطِ مهار بیماری است. رئیس جمهور ادامه داد: متاسفانه در پنج استان امروز در شرایط قرمز قرار داریم و باید این دوره را بگذرانیم، در عین حال ممکن است پس از گذراندن دوره پیک در این پنج استان، چند استان دیگر هم در نوبت پیک باشد. آقای روحانی گفت: بنابراین هم کرونا باقی است و باید همه مردم برای شکست این ویروس مساعدت و همراهی کنند و هم مسیر پیک را از بعضی از استان‌ها از سربگذرانیم. رئیس جمهور با اشاره به اینکه تا به امروز موج دوم در کشور نداریم، افزود: آنچه وجود دارد، موج اول است که پیک آن در بعضی از استان‌ها در ایام اسفند، فروردین و اردیبهشت بوده و در برخی از استان‌ها در خرداد است و احتمال دارد بعد از گذراندن پیک در این پنج استان،  استان‌های دیگری هم در تیر ماه در پیک قرار گیرند. آقای روحانی ضمن اینکه از مردم خواست که مراقبت‌های ویژه برای مقابله با ویروس کرونا انجام دهند، گفت: وزارت بهداشت و درمان دستورالعمل‌های لازم برای همه مشاغل را تدوین، ابلاغ و در اختیار مردم گذاشته است و ما هر گشایشی را که انجام دهیم برای مبارزه با بیکاری و معیشت مردم است، باید به بیماری هم توجه داشته باشیم و همه آن دستورالعمل‌ها را اجرا کنیم.

پامپئو در محفل صهیونیست‌ها با گزینه ایران دست به خودشیرینی زد

وزیر خارجه آمریکا یکشنبه شب به وقت تهران با شرکت در مراسم افتتاحیه نشست حمایت از صهیونیست‌ها «۲۰۲۰ AJC Global Forum» بر تداوم روابط مستحکم ایالات متحده با تل آویو و فشار بر ایران تاکید کرد. به نوشته وبگاه «پی‌آر ان نیوز» «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در سخنان خود در این مراسم درباره ایران گفت: «ما فشار بر رژیم ایران تا زمانی‌که این کشور رفتار معمولی داشته باشد و از تهدید همسایگان خود دست بردارد را ادامه می‌دهیم.» وزیر خارجه آمریکا در ادامه لفاظی خود گفت که کشورش اجازه دستیابی ایران به بمب اتمی را نمی دهد. این در حالی است ایران بارها اعلام کرده در پی ساخت بمب اتمی نبوده و نیست. پامپئو در ادامه با اشاره به روابط مستحکم کشورش با رژیم صهیونیستی گفت که آمریکا و اسرائیل روابط ویژه باهم دارند. وی در زمینه طرح به اصطلاح صلح ایالات متحده در منطقه نیز گفت، طرح «چشم انداز صلح» در منطقه واقع بینانه ترین مسیر در خاتمه درگیری‌ها برای اسرائیل و مردم فلسطین است. چندی قبل نیز «برایان هوک»، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در مصاحبه‌ای از نتایج تحریم‌ها علیه ایران ابراز خرسندی کرد. هوک که با شبکه خبری «العربیه» مصاحبه می‌کرد، گفت آمریکا در تلاش برای قطع کمک مالی ایران به حوثی‌های یمن است. برایان هوک گفت آمریکا از نتایج تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران خرسند است. وی مدعی شد که سیاست آمریکا علیه ایران به تضعیف این کشور منجر شده است. دولت آمریکا بعد از خروج از توافق هسته‌ای برجام در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به اقداماتی تحریک‌آمیز مانند قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» و یا ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه روی آورده است. با این وجود، دونالد ترامپ که وعده می‌داد با اجرای سیاست‌های سختگیرانه علیه ایران می‌تواند این کشور را برای عقد توافقی بهتر پای میز مذاکره بیاورد به دلیل ناکام ماندن برنامه‌هایش در قبال ایران علی‌رغم تشدید تنش‌ها، در آمریکا تحت فشار قرار گرفته است.

شورای عالی سدّ ارزی را برداشت

شورای عالی هماهنگی اقتصادی، ورود نامحدود ارز به کشور را مجاز و واردات طلا را از پرداخت عوارض قانونی و مالیات بر ارزش افزوده، معاف کرد. بر اساس این مصوبه، ورود ارز به صورت اسکناس به داخل کشور بدون محدودیت مطابق با ضوابط و مقررات بانک مرکزی و مقررات مبارزه با پولشویی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی مجاز است. همچنین واردات فلزات گرانبها (طلا، نقره و پلاتین) به صورت خام طبق ضوابط بانک مرکزی از همه حقوق، عوارض قانونی و مالیات بر ارزش افزوده معاف است. با تصویب شورای عالی هماهنگی اقتصادی، مدت اعتبار این تصمیم با پایان سال ۹۹ خواهد بود. مصوبه پنجاهمین شورای عالی هماهنگی اقتصادی توسط رییس جمهوری به وزیر امور اقتصادی و دارایی، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت و رییس بانک مرکزی ابلاغ شده است.

رکورد مصرف برق زده شد

مصرف برق کشور روز گذشته در رکوردی کم‌سابقه در بهار از مرز ۵۵ هزار مگاوات عبور کرده و به ۵۵ هزار و ۷۱ مگاوات افزایش یافت.تفاوت میزان مصرف برق امسال و پارسال در همین بازه زمانی به هفت هزار ۸۷۲ مگاوات رسیده که تفاوت بسیار معناداری است. براساس اعلام سازمان هواشناسی کشور دمای هوا روند افزایشی خود را از روزگذشته آغاز کرده که همین موضوع بر روند افزایش مصرف برق اثر گذار شده است، زیرا هرچه دمای هوا افزایش یابد، میزان استفاده از وسایل سرمایشی هم بیشتر خواهد شد و این وسایل بالاترین میزان مصرف برق را به خود اختصاص می‌دهند. درهمین زمینه سخنگوی صنعت برق گفت: امسال فرایند مدیریت مصرف برق در تابستان از دوجنبه کاهش ساعت کار و تنظیم دمای وسایل سرمایشی بر روی دمای آسایش دنبال می‌شود. سخنگوی صنعت برق گفت: امسال هنوز وارد تابستان نشده ایم ۱۵ استان ما رکورد پیک را شکسته اند پیش بینی‌ها حاکی از این است که این هفته میزان پیک ما ۵۶ بیش هزار مگاوات و در هفته بعد با توجه به افزایش دما میزان مصرف به بالای ۵۷ هزار مگا وات خواهد رسید که رقم قابل تاملی است که امیدواریم مردم برای مدیریت مصرف و کاهش مصرف همکاری کنند. او با بیان این که حدود یک میلیون خانوار مشترک جدید داریم گفت: بیش از ۲۲ هزار مگاوات برق مصرفی ما به علت استفاده از وسایل سرمایشی است. مصطفی رجبی مشهدی افزود: کاهش ساعت کاراداری با همکاری استانداری‌های سراسر کشور امسال نیز دنبال شد و در تعداد زیادی از استان‌ها این امر محقق و ساعت‌های کار اداری با هدف مدیریت مصرف تقلیل یافت. سخنگوی صنعت برق گفت: تنظیم دمای وسایل سرمایشی بر روی دمای آسایش (۲۴تا ۲۵درجه) راهکار دیگری برای کاهش بار شبکه برق در زمان اوج مصرف است که ضروری است همه دستگاه‌ها دقت لازم را دراین زمینه داشته و فردی را برای پیگیری آن منصوب کنند. وی افزود: نکته دیگر که دستگاه‌های اجرایی لازم است اعمال کنند آن است که یک ساعت زودتر از موعد تعطیلی نسبت به خاموش کردن وسایل سرمایشی اقدام کنند تا به این ترتیب هم بار اضافی بر شبکه تحمیل نشود و هم مصرف این دستگاه‌ها متعادل شود. سخنگوی صنعت برق گفت: در ساعت ۱۳ و ۱۷ بعد از ظهر بیشترین فشار را روی نیروگاه‌ها داریم به ازای هر یک درجه سلیسوس افزایش دما هزار و پانصد مگاوات به مصرف برق کشور اضافه می‌شود و اگر این یک و نیم درجه اضافه دما را داشته باشیم میزان مصرف ما نسبت به سال گذشته بیش از ۲ هزار مگاوات افزایش خواهد یافت. رجبی مشهدی با اشاره به سیاست‌ها و طرح‌های تشویقی برای کم مصرف‌ها گفت: برای مترکان خانگی آن‌ها پر مصرف‌ها ۱۶ درصد به صورت حسابشان اضافه خواهد شد و حدود ۱۵ درصد از مشترکان خانگی پر مصرف هستند.

وزارت خارجه به توئیت ترامپ طعنه زد

سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با الصاق مطلبی از لس آنجلس تایمز که در آن ترامپ خواستار برقراری قانون و نظم شده و تهدید به استقرار نیروی نظامی در شهرهای اصلی کرده، در توئیتی نوشت: «چگونه رژیم آمریکا که به نقض حقوق و هنجارهای بین‌المللی معتاد است، می‌تواند از مردم آمریکا انتظار داشته باشد که به شعار «قانون و نظم» باور داشته باشند؟!»رئیس جمهور آمریکا اخیرا در مصاحبه با شبکه خبری فاکس‌نیوز گفته بود که ممکن است در مواردی لازم باشد پلیس در برخورد با متهمان از روش «فشار بر گردن» استفاده کند. پس از انتشار ویدئویی که قتل جورج فلوید سیاه‌پوست در اثر رفتار خشونت‌آمیز یک افسر پلیس سفیدپوست را نشان می‌داد، شهرهای بزرگ آمریکا شاهد برگزاری اعتراضات و تظاهرات بوده‌اند.

 

سفیر افغانستان به وزارت امور خارجه ایران احضار شد

سفیر افغانستان در تهران برای پاره‌ای توضیحات به وزارت امور خارجه احضار شد. در پی تحرکات عده‌ای معدود از جریانات خاص سیاسی که دارای سابقه ضدیت با جمهوری اسلامی ایران و حسن همجواری میان دو کشور ایران و افغانستان می‌باشند و اخیراً به بهانه فوت چند تن از اتباع آن کشور که قصد ورود غیر قانونی به ایران داشته و یا به‌صورت قاچاقی و غیر قانونی وارد ایران شده بودند، مرتکب برخی اقدامات اهانت آمیز و تعرض به سفارت جمهوری اسلامی ایران و سایر نمایندگی‌های کشورمان در افغانستان شده بودند، صبح امروز (شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۹) «عبدالغفور لیوال» سفیر افغانستان در تهران برای پاره‌ای توضیحات در وزارت امور خارجه حاضر شد. در جریان این دیدار مدیر کل آسیای غربی وزارت امور خارجه مراتب نگرانی از تاثیر اقدامات غلط این گروه قلیل بر روابط همسایگی دو کشور را ابراز کرد.

ایران آماده همکاری با عراق شد

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد در دیدار با «عدنان درجال» وزیر جوانان و ورزش عراق گفت که تهران آماده همکاری در بخش های مختلف ورزشی با عراق است.«ایرج مسجدی» در این دیدار با برشمردن اهمیت ورزش، جایگاه رفیع فدراسیون های کشوری و بین المللی ورزشی در شکل دهی به مناسبات دوجانبه و به ویژه روابط ملت ها، بر علاقه مندی ایران برای صدور تولیدات ورزشی به عراق و آمادگی ورزشگاه ها و مکان های ورزشی برای پذیرش تیم های عراقی و برگزاری اردوهای تدارکاتی و مسابقات ورزشی در شرایط بعد از رفع محدودیت های کرونا تاکید کرد. درجال نیز با تایید ظرفیت ها و امکانات کشورمان در زمینه های ورزشی بر حمایت وزارت متبوعش از مشارکت شرکت های ایرانی در ساخت و تجهیز اماکن ورزشی در عراق تاکید و اظهار کرد به زودی راجع به امکان برگزاری و ادامه رقابت های ورزشی در سطح کشوری تصمیم گیری خواهد شد. مسجدی از زمان تشکیل دولت الکاظمی در یک ماه گذشته با هدف تقویت و توسعه پیوندهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ایران و عراق با نخست وزیر جدید، وزیران کشور، دفاع، حمل و نقل، کار و امور اجتماعی، آبادانی، راه و شهرسازی، دارایی، آموزش عالی، نفت، امور خارجه و بهداشت و محیط زیست و ورزش و جوانان این کشور دیدار کرده است.

 

ایران به گزارش دبیرکل سازمان ملل اعتراض زد

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در واکنش به گزارش ناقص و غیرحرفه‌ای دبیرکل سازمان ملل متحد که طی آن جمهوری اسلامی ایران متهم به نقش داشتن در حمله نیروهای یمنی به تأسیسات نفتی عربستان در سپتامبر ۲۰۱۹ (شهریورماه ۹۸) شده است، طی بیانیه‌ای اعلام کرد که این گزارش یافته‌های خود را دقیقا بر مبنای توقیف اسلحه توسط ایالات متحده و همچنین حملات به عربستان سعودی، با تکیه بر ادعاهای ایالات متحده، پایه گذاری کرده و به همین دلیل تعجبی ندارد که در آن ادعاهای سفسطه‌آمیز مطرح شده باشد. در بیانیه نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در پاسخ به گزارش اخیر دبیرکل سازمان ملل متحد آمده است: «متاسفانه، در گزارش دبیر کل سازمان ملل از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در رابطه با به اصطلاح ارتباط ایران با صادرات اسلحه یا اجزای آن‌ها که در حمله به سعودی استفاده شده است، مواردی از ایراد، بی دقتی و اختلاف جدی وجود دارد. در همین زمینه، نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد موارد زیر را متذکر می‌شود:دبیرخانه سازمان ملل فاقد ظرفیت، تخصص و دانش لازم برای انجام چنین تحقیق پیچیده و حساس است. برخی از اسلحه‌های توقیفی که مورد بررسی قرار گرفته‌اند، تایید نشده است که ساخت ایران باشد. ایران ملاحظات مندرج در این گزارش را درباره ارتباط ایرانی‌ها با صادرات اسلحه یا اجزای آن‌ها که در حملات به عربستان سعودی به کار رفته‌اند و ادعای منشا ایرانی تسلیحات ضبط شده توسط آمریکایی‌ها، قاطعانه رد می‌کند. این گزارش یافته‌های خود را دقیقا بر مبنای توقیف اسلحه توسط ایالات متحده و همچنین حملات به عربستان سعودی، با تکیه بر ادعاهای ایالات متحده، پایه گذاری کرده است. در حقیقت، ایالات متحده در صندلی راننده نشسته است تا به اصطلاح "ارزیابی" مربوط به ارتباط ایران با حملات را شکل دهد. نتیجه‌گیری چنین ادعاهای بی اساس تعجب آور نیست، زیرا ایالات متحده و متحدان آن دارای سابقه طولانی درمورد اطلاعات گمراه‌کننده و ایران‌هراسی هستند. در یک رفتار بسیار غیرحرفه‌ای، فقط از برخی تصاویر همچون تصاویر رسانه‌ای نمایشگاه‌های نظامی، برای تایید و نتیجه‌گیری در مورد شباهت‌های ادعایی برخی موارد استفاده شده است. توسل به چنین روش‌های انتسابی، اعتبار گزارش را به خطر می‌اندازد. تکیه به اصطلاحات اثبات‌ناپذیر و مبهم، چون "گزارش‌های واصله"، "به احتمال زیاد ساخته شده"، "شباهت" و "ممکن است منتقل شده باشد" در این گزارش، برای طرح ادعاهایی علیه ایران، بار دیگر صحت این یافته‌ها را زیر سوال می‌برد. در غیاب اطلاعات فنی مستحکم و اعتمادپذیر که برای انجام کارشناسی حرفه‌ای موارد فنی بسیار پیشرفته حیاتی است، نشان‌دهنده انگیزه سیاسی این ادعاها علیه ایران است. در حالی که "منشا ایرانی" اسلحه‌های ذکر شده در این گزارش یک سفسطه است، منشا تسلیحات پیشرفته که توسط ایالات متحده آمریکا به منطقه ما ریخته می‌شود و متحدان آن، کشتار و آزار مردم بی‌گناه کاملا مشهود است.» دبیرکل سازمان ملل متحد موظف است هر ۶ ماه گزارشی از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ارائه دهد که موضوع اصلی آن برجام و توافق هسته‌ای ایران بوده است، اما برخلاف نص صریح این قطعنامه درباره لزوم همکاری همه اعضای سازمان ملل در اجرای برجام، دبیرخانه سازمان ملل متحد تحت فشار و دلارهای نفتی، تمرکز خود را به پیوست ب این قطعنامه قرار داده است.»

شیب کرونا صعودی شد

بنابر اعلام گزارش اپیدمیولوژی بیماری کرونا منتشر شده از سوی وزارت بهداشت و در هفته منتهی به ۲۳ خردادماه، روند صودی کووید۱۹ در ۱۴ استان مشاهده می‌شود. بر اساس بررسی‌های اپیدمیولوژی صورت گرفته بر روند ابتلا و گسترش ویروس کرونا در ایران و جهان که از سوی وزارت بهداشت منتشر شده، تا روز ۲۴خرداد، ایران رتبه دهم ابتلا به کروناویروس را به خود اختصاص می‌دهد و بر اساس آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت تا ۲۴ خرداد ماه، ۱۸۴هزار و ۹۵۵ نفر در کشور به کرونا مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۸ هزار و ۷۳۰ نفر جان خود را از دست داده و ۱۴۶ هزار و ۷۴۸ نفر نیز بهبود یافته‌اند. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته بیشترین شناسایی موارد قطعی ابتلا به این بیماری در روز ۱۵ خرداد ماه بوده است. همچنین بر اساس این گزارش که از سوی وزارت بهداشت منتشر شده‌است، تا روز ۲۴ خرداد، ۷ میلیون و ۷۳۹ هزار و ۴۲۴ نفر در جهان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۴۲۸ هزار و ۳۳۶ نفر جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند. به طور کلی در جهان کشورهای آمریکا، برزیل، روسیه، هند و انگلستان رتبه‌های اول تا پنجم ابتلا به بیماری کووید۱۹ را به خود اختصاص می‌دهند. بنابر اعلام کمیته اپیدمیولوژی بیماری کرونا، روش محاسبه شاخص‌ها در محاسبات روند، در این گزارش و گزارشات آتی، تعداد موارد جدید روزانه مبتلای بستری و سرپایی وارد آنالیز می‌شود. برای ارزیابی روند گسترش بیماری کووید_۱۹ در استان‌های مختلف کشور از تحلیل روند تغییرات اتفاق افتاده برای موارد ابتلا و مرگ گزارش شده روزانه استفاده شد. برای محاسبه روند تغییرات ابتلا و مرگ در سه روز اخیر، ابتدا متوسط سه روزه تعداد گزارش ابتلا و مرگ هر روز با میانگین گرفتن از داده‌های همان روز، روز قبل و روز بعد محاسبه شد. سپس میزان افزایش هر روز نسبت به روز قبل محاسبه شد. در نهایت، تغییر روند ابتلا و مرگ هفته آخر با میانگین گرفتن از اعداد به دست آمده برای چند روز آخر محاسبه شد.

پلاسما درمانی در شهرهای قرمز کلید خورد

 پیمان عشقی رئیس سازمان انتقال خون در نشست خبری آنلاین که با حضور تعدادی از خبرنگاران برگزار شد در پاسخ به پرسشی درباره آخرین نتایج پلاسما درمانی اظهار داشت: کارآزمایی اول پلاسما درمانی به پایان رسید و گزارش آن امروز در ستاد ملی کرونا مطرح می‌شود، به طور کلی در بیماران مبتلا به کرونا که پلاسما دریافت کردند میزان مرگ و میر ۵۰ درصد کاهش یافت. وی ادامه داد: مدت اقامت در بیمارستان نیز حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است. همچنین میزان اقامت بیمارانی که کار آنها به آی سی یوو استفاده از دستگاه‌های کمک تنفسی کشیده بود بیش از ۵۰ درصد کاهش پیدا کرد و در بیماران بسیار بدحال که در آی سی یو شرایط ویژه‌ای داشتند میزان مرگ و میر وقتی پلاسما به موقع به آنها رسیده بود ۵۰ درصد کاهش یافته بود. وی عنوان کرد: در استان‌هایی که در وضعیت قرمز شیوع کرونا هستند کارآزمایی بالینی پلاسمادرمانی آغاز شده است و ۶۰ بیمار در این کارآزمایی حضور یافتند.

 

قاضی منصوری در رومانی به دام اینترپل افتاد

غلامحسین اسماعیلی در حاشیه مراسم معرفی رییس جدید سازمان زندان‌ها درباره دستگیری قاضی منصوری گفت: یکی دو نفر از متهمان در خارج از کشور به سر می‌برند که یکی از آنها به نام آقای منصوری اعلام کرده بود که «من دارم به ایران بر می‌گردم و در جلسه شرکت خواهم کرد» اما با بررسی‌هایی که ما انجام دادیم دیدیم این «اعلام» خیلی جدی نیست و بیشتر یک برنامه «تبلیغاتی» است به همین جهت با اقدامی که از ناحیه مرجع قضایی انجام شد، مراتب به پلیس بین‌الملل کشورمان و اینترپل رومانی اعلام شد و از دیشب این فرد در اختیار پلیس اینترپل قرار گرفته و دستور بازداشتش در کشور رومانی صادر شده است اما به دلیل محدودیت‌های پروازی ناشی از بیماری کرونا، انتقال وی به ایران و حضور او در جلسه دادگاه فعلا ممکن نیست ولی در روزهای آینده این کار انجام می‌شود. وی درباره صدور حکم اعدام «محمود موسوی مجد» گفت: این پرونده در سال ۹۷ و ۹۸ بوده است. متهمین دیگر را حضور ذهن ندارم. حکم او صادر شده و قطعیت پیدا کرده است و توضیح هم دادیم که دستگیری ایشان به حادثه تروریستی سردار شهید سلیمانی ارتباطی نداشته است. در سنوات قبل به لحاظ ارتباطی که با این مجموعه داشته، اطلاعاتی از حوزه‌های پایه و نظامی ما به ویژه در ارتباط با وزارت دفاع و نیروی قدس سپاه و همچنین ترددهای شهید حاج قاسم سلیمانی در سال‌های ۹۶ و ۹۷ را هم به سرویس سیاه و هم به سرویس موساد می داده است. وی درباره اینکه این فرد با کدام یک از سازمان‌های داخلی در ارتباط بوده است؟ گفت : ارتباطش به لحاظ اینکه بیشتر در سوریه بوده و خانواده‌اش مقیم سوریه هستند، در همان کشور با نیروهای جمهوری اسلامی ایران که در آنجا حضور داشتند اطلاعاتی را از فعالیت آنها و حوزه فعالیت وزارت دفاع جمع آوری کرده و به دشمن می داده است. بر اساس این گزارش، در جلسه اول دادگاه رسیدگی به اتهامات اکبر طبری و همدستانش که روز یکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ برگزار شد، نماینده دادستان تهران، گفت: متهم ردیف نهم غلامرضا منصوری (قاضی وقت اجرایی لواسان) که از کشور متواری شده است به دریافت رشوه بالغ بر ۵۰۰ هزار یورو متهم است. پس از مطرح شدن نام قاضی منصوری در دادگاه، او در پیامی ویدیویی اعلام کرد که قصد بازگشت به کشور را دارد. سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه گفت: سید محمود موسوی مجد، شخصی که درباره محل استقرار و ترددهای سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اطلاعاتی جمع‌آوری کرده و در اختیار بیگانه می‌گذاشت، به اعدام محکوم شده است.

سازمان حمایت سقف قیمت مجاز لوازم خانگی را اعلام کرد

رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت: حداکثر افزایش قیمت نسبت به بهمن ۱۳۹۷ برای تلویزیون ۲۰ درصد و سایر لوازم خانگی ۲۵ درصد ثبت شده است، ذینفعان در مهلت مقرر باید قیمت کالای خود را در سامانه ۱۲۴ ثبت کنند در غیر این صورت مشمول عرضه خارج از شبکه می شوند. وی افزود: از بیستم همین ماه ذینفعان در بخش لوازم خانگی یک هفته مهلت دارند که قیمت کالای خود را در سامانه ۱۲۴ ثبت کنند، ثبت قیمت در این سامانه بخشی از شبکه توزیع است. عباس تابش با اعلام اینکه به دنبال احقاق حقوق هر یک از بخش های تولید و مصرف هستیم گفت: در قیمت گذاری مستندات مکفی قیمت از صاحبان کالا دریافت می شود و بر اساس همین اسناد نسبت به قیمت کالاها اقدامات لازم انجام می شود. تابش اضافه کرد: آنالیز و قیمت نهایی خودرو مربوط به شورای رقابت است، در خصوص بحث اعمال ۱۰ درصد قیمت خودرو در کف بازار به عنوان متغیر برای کنترل قیمت بازار از درب کارخانه، پس از نهایی شدن تصمیم به ستاد تنظیم بازار ارایه می شود.

ریز آمار مواد مخدر در کشور اعلام شد

دکتر حمید صرامی با بیان اینکه معضل مواد مخدر و اعتیاد از جمله مسائل اجتماعی بوده که به عنوان مهم‌ترین و اولویت‌دارترین آسیب اجتماعی کشور اعلام شده است، اظهار کرد: بدون شک مبارزه با موادمخدر به عنوان تهدید استراتژیک، چند وجهی، سیستماتیک و چند سببی، نیازمند علم سازمان یافته و بنا کردن اقدامات بر شواهد علمی با انجام کارهای تحولی در ابعاد مختلف مبارزه توسط دستگاه‌ها و با همکاری حداکثری مراکز علمی و دانشگاه‌ها در سطح کشور است که در این راستا اقدامات مناسبی در کشور صورت گرفته است. مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: با ابلاغ سیاست‌های کلی مبارزه با مواد مخدر از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی در مهر ماه سال ۱۳۸۵ تاکنون، یعنی طی ۱۴ سال اخیر حدود ۲۰۰ طرح پژوهشی ملی با اولویت طرح‌های کاربردی در ابعاد مختلف اعم از شیوع‌شناسی مصرف مواد در جمعیت‌های عمومی، دانشجویی، کارگری و دانش‌آموزی، بررسی وضعیت نگرش مردم به مواد، ارزشیابی اثربخشی اقدامات کاهش تقاضا و مبارزه با عرضه مواد، تدوین پنج سند جامع شامل پیشگیری، درمان، مقابله، اجتماعی شدن و تحقیقات به عنوان نقشه راه مبارزه، تبیین خسارت‌های ناشی از اقتصاد مواد مخدر بر فرد، جامعه و دولت، فراتحلیل شیوع‌شناسی و سبب‌شناسی در گرایش به مصرف مواد، آسیب‌شناسی سیاست جنایی و کیفری امر مبارزه، اشتغال بهبود یافتگان و نظایر آن انجام شده است. وی تصریح کرد: همچنین ۲۲۰ طرح پژوهشی در سطح استان‌های کشور در ابعاد مختلف در خصوص تدوین الگوهای بومی، آسیب‌شناسی روش‌های امر مبارزه و مداخلات موثر برای مهار اعتیاد، سبب‌شناسی گرایش زنان، نوجوانان و جوانان به مصرف مواد، عوامل محافظت و خطر اعتیاد نیز انجام شده و ضمن اشاعه یافته‌های حاصل از تحقیقات و دیجیتال کردن و بارگذاری آنها در کتابخانه دفتر تحقیقات دبیرخانه ستاد به منظور دسترسی آسان، رایگان و سریع تمامی پژوهشگران و مدیران در سطح کشور، همزمان نیز تلاش جدی از سوی کمیته‌های تخصصی ملی و استانی امر مبارزه با مواد مخدر به منظور عملی کردن نتایج پژوهش‌ها در عرصه سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، تصمیم‌گیری و انجام خدمات و مداخلات موثر در کانون‏‌های هدف در حال انجام بوده که بیانگر علمی شدن امر مبارزه است. به این ترتیب شاهد اتخاذ تصمیم بر مبنای پژوهش در عرصه مبارزه هستیم. به گفته این مدرس دانشگاه، طی ۱۴ سال اخیر بیش از ۷۰۰ فقره پایان‌نامه در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه‌های کشور در راستای تقویت پشتوانه‌های علمی امر مبارزه، از سوی دفتر تحقیقات و آموزش دبیرخانه ستاد مورد حمایت‌های مادی و معنوی قرار گرفته که گام دیگری در جهت تقویت مبانی علمی امر مبارزه است. صرامی برگزاری نوبه‌ای جلسات هیات اندیشه ورز با حضور دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر و نخبگان دانشگاهی به منظور مسئله‌شناسی، ایده‌پردازی، ارائه راه‌حل‌های اساسی در حوزه‌های مختلف امر مبارزه را از دیگر اقدامات در جهت علمی شدن عرصه مبارزه دانست. مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین در خصوص روش مصرف مواد در جمعیت عمومی کشور نیز اینطور توضیح داد: ۷۶.۳ درصد از طریق کشیدن مواد، ۱۹ درصد از طریق خوردن، ۳.۴ درصد از طریق تزریق و ۱.۳ درصد به صورت دماغی (مشامی) نسبت به مصرف مواد مبادرت کرده‌اند. وی همچنین در ادامه گفت‌وگوی خود با ایسنا، درخصوص تحقیق پیرامون تاثیر مصرف مواد با بیماری کرونا گفت: براساس نتایج اعلامی از مراکز علمی در جهان، مصرف هرگونه مواد مخدر یا روان‌گردان، تاثیری در پیشگیری از ابتلا به کرونا یا بهبودی بیماری کرونا ندارد، زیرا مصرف این‌گونه مواد، باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن فرد مصرف‌کننده خواهد شد و زمینه‌ساز ابتلا آن‌ها به انواع بیماری‌های تنفسی، تخریب بافت‌های ریوی، تقویت بیماری‌های عفونی و ویروسی شده و با توجه به اینکه کووید-۱۹ به ریه‏‌ها حمله می‌کند، لذا افراد مصرف‌کننده مواد مخدر و روان‌گردان در معرض خطر ابتلا بیشتر به بیماری کرونا و حتی فوت خواهند بود. صرامی معتقد است که مراکز درمانی و کاهش آسیب در سطح کشور باید با تقویت آموزش‌های صحیح برای تغییر رفتار و ترغیب و تشویق معتادان به ترک اعتیاد، به گونه‌ای عمل کنند تا شاهد کنترل خطرات ناشی از بیماری کرونا میان معتادان کشور باشیم. مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: انتظار جدی ما از تمامی مراکز پژوهشی دستگاه‌های عضو و مرتبط ستاد و همچنین دانشگاه‌ها و سایر مراکز تحقیقاتی به خصوص متخصصان علوم اجتماعی و حوزه‌های علمیه این است که به دلیل پویایی و داینامیک بودن سیستم هوشمند مواد مخدر و روان‌گردان‌ها، با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بی‌بدلیل اساتید و همچنین بهره‌گیری از پتاسیل قابل توجه پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد و به خصوص رساله‏‌های دکتری، با انجام پژوهش‌های کاربردی به منظور تقویت مرزهای دانش اعتیاد، نسبت به کشف ابعاد و ارائه راه کارهای عملی برای حل معضل اعتیاد با ارائه الگوهای بومی در ابعاد مختلف در گام دوم انقلاب اسلامی تلاش مضاعف کنند و با ایجاد حساسیت و تقویت دغدغه و شکل‌گیری گفتمان مسلط و اهتمام اجتماعی تمامی آحاد جامعه و مسئولان، شاهد توقف بروز و شیوع اعتیاد و ضربه زدن به استراتژی‏‌های سیستم مواد مخدر و روان‏گردان در کشور باشیم.

 

تابستان داغ برای مسکن رو به سردی گذاشت

قبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر آغاز اخذ مالیات بر خانه‌های خالی از تابستان سال جاری، گفت: مالیات بر خانه‌های خالی یکی از ابزارهای موثر دولت به منظور تنطیم و کنترل بازار مسکن است و اجرای آن به دلیل عرضه واحدهای مسکونی خالی، منجر به کاهش قیمت در این بازار می‌شود. نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس یازدهم با بیان این نکته که مطابق قانون، دولت مکلف به اخذ مالیات از خانه‌های خالی است، اضافه کرد: در شرایطی که دولت در عمل به وعده خود اهمال نمی‌کرد و ۵سال پیش نسبت به راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان و اخذ مالیات از خانه‌های خالی اقدام می‌کرد، در حال حاضر شاهد افزایش قیمت افسار گسیخته مسکن و جولان سواگران در این بازار نبودیم. شاکری در توضیح راهکارهای اساسی تنظیم بازار مسکن اظهار داشت: سرعت گرفتن پروژه‌های ساخت و عرصه مسکن، اتمام پروژه مسکن مهر، تعیین تکلیف پروژه‌های طرح اقدام ملی و نظارت جدی بر خرید و فروش واحد مسکونی از اقدامات لازم به منظور تنظیم بازار مسکن است. وی در تبیین نظارت بر بازار خرید و فروش واحدهای مسکونی، بیان کرد: افزایش سرسام‌آور قیمت اجاره و خرید مسکن از نابه‌سامانی بازار خبر می‌دهد و همین امر نظارت جدی دولت بر رفتار بنگاه‌های معاملاتی مسکن را می‌طلبد. این نماینده مجلس یازدهم با اشاره به ضرورت تشریح شرایط بازار مسکن برای مردم توسط متولیان مسکن، گفت: دولت باید در گفتگو با مردم نسبت به تشریح شرایط بازار مسکن اقدام کند تا جلوی سو استفاده سوداگران بازار مسکن گرفته شود. شاکری در ارتباط با اخذ مالیات از زمین‌هایی که قابلیت ساخت در آن‌ها وجود دارد، اما مالک اقدام به ساخت آن نمی‌کند، گفت: استفاده از ابزارهای مالیات باید شرایط را برای عرضه زمین‌های متروکه که قابلیت ساخت در آن وجود دارد، فراهم کند. بدین ترتیب علاوه بر کاهش ناامنی اجتماعی ناشی از حضور زمین‌های متروکه شاهد تحریک عرضه مسکن خواهیم بود. وی در توضیح طرح مجلس برای اخذ مالیات از زمین‌های که قابلیت ساخت دارند، گفت: در گذشته این طرح در شورای شهر تهیه شده بود که مقدمات بررسی آن در کمیسیون عمران مجلس در حال پیگیری است.

شورای سران قوا مالیات مشاغل خرد را تصویب کرد

محمود علیزاده با اشاره به مصوبه اخیر شورای عالی هماهنگی سران قوا در مورد بالا رفتن سقف رقم توافق مالیاتی با صاحبان مشاغل در تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم اظهارداشت: سازمان امور مالیاتی کشور می¬تواند برخی از مشاغل یا گروههایی از آنان را که میزان فروش کالا و خدمات سالانه آنها حداکثر ده برابر معافیت موضوع ماده(۸۴) این قانون باشد از انجام بخشی از تکالیف از قبیل نگهداری اسناد و مدارک موضوع این قانون و ارائه اظهارنامه مالیاتی معاف کند و مالیات مودیان مذکور را به‌صورت مقطوع تعیین و وصول نماید. معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی افزود: معافیت حقوق طبق ماده ۸۴ قانون مالیات‌های مستقیم بالغ بر ۳۶۰ میلیون تومان در سال ۹۸ (طبق بودجه سال ۹۸) است. رقم توافق در این سال ۳۰ برابر این معافیت بود که به سران قوا پیشنهاد شد برای عملکرد سال ۹۸ و سال ۹۹ به ۲ برابر افزایش یابد یعنی به ۶۰ برابر برسد. وی ادامه داد:‌ اگر فروش یا میزان درآمد مودی طی یک سال تا سقف ۶۰ برابر معافیت حقوق یعنی حدود ۲ میلیارد ۱۰۰ میلیون تومان باشد می‌توانیم در رابطه با اخذ مالیات بدون نیاز به رسیدگی مالیاتی به صورت اختیاری توافق کنیم. معاون سازمان امور مالیاتی یادآور شد:‌ مثلا فروش یک سوپرمارکت به ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان برسد. اگر با ضریب سود ۲۰ درصد محاسبه کنیم ۴۰۰ میلیون تومان مبنا در تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم قرار گیرد. بنابراین فرض این است که حدود ۷۰ میلیون تا ۱۰۰ میلیون مالیات بدهد. مثلا اگر همین مودی در اظهارنامه ۷۵ میلیون تومان مالیات ابراز کرده باشد می‌توان با نوسان ۱۰ درصد، قبول کرد. پیش فرضی از وضعیت درآمدی هر صنف وجود دارد که بتوان مالیاتی مطابق با همان صنف دریافت کرد. علیزاده به متن مصوبه سران قوا اشاره کرد و گفت:‌ از نظر سازمان مالیاتی متن مصوبه ایراد دارد چرا که این تفسیر می‌شود که عملکرد سال ۹۸ مودیان مالیاتی بر مبنای ۶۰ برابر نیست و مشمول عملکرد سال ۹۹ می‌شود. در حالی که در پیشنهاد سازمان این موضوع وجود داشت و قرار است با هماهنگی‌های صورت گرفته این موضوع اصلاح شود. وی در پاسخ به این سوال که عده‌ای از کارشناساس اقتصادی معتقدند سازمان مالیاتی با افزایش معافیت و سقف فروش برخی مشاغل به دنبال دور زدن علی الراس است و اینکه چرا برمبنای اطلاعات و مستندات، مالیات وصول نمی‌کند، بیان داشت‌: این سطح (رقم مصوب شده) حدود ۸۰ درصد مودیان جامعه را پوشش می‌دهد. سقف درآمد مالیاتی آنها نهایتا ۲۰ درصد منابع مالیاتی است. معاون سازمان مالیاتی تاکید کرد:‌ ۲۰ درصد مودیان بالغ بر ۸۰ درصد منابع مالیات را می‌دهند. بنابراین نمی‌توان تمام توان خود را برای آن ۸۰ درصد مودی که از نظر حجم زیادتر است گذاشت. اگر روی ۲۰ درصدی متمرکز شویم که ۸۰ درصد مالیات را می‌دهند بیشترین بهره‌وری را خواهیم داشت. ‌ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم بدین شرح است: مودیان موضوع این فصل این قانون مکلف اند اظهارنامه مالیاتی مربوط به فعالیت‌های شغلی خود را در یک¬ سال مالیاتی برای هر واحد شغلی یا برای هر محل جداگانه طبق‌ نمونه‌ای که وسیله سازمان امور مالیاتی کشور تهیه خواهد شد تنظیم و تا آخر خرداد ماه سال بعد به اداره امور مالیاتی محل شغل خود تسلیم و مالیات ‌متعلق را به نرخ مذکور در ماده (۱۳۱) این قانون پرداخت نمایند. تبصره- سازمان امور مالیاتی کشور می¬تواند برخی از مشاغل یا گروههایی از آنان را که میزان فروش کالا و خدمات سالانه آنها حداکثر ده برابر معافیت موضوع ماده(۸۴) این قانون باشد از انجام بخشی از تکالیف از قبیل نگهداری اسناد و مدارک موضوع این قانون و ارائه اظهارنامه مالیاتی معاف کند و مالیات مودیان مذکور را به‌صورت مقطوع تعیین و وصول نماید. در مواردی که مودی کمتر از یک سال مالی به فعالیت اشتغال داشته باشد مالیات متعلق نسبت به مدت اشتغال محاسبه و وصول می‌شود. حکم این تبصره مانع از رسیدگی به اظهارنامه‌های مالیاتی تسلیم شده در موعد مقرر نخواهد بود.

پرتصادف‌ترین بزرگراه‌های پایتخت علامت گذاری شدند

سردار محمدرضا مهماندار با اشاره به آمار ارائه شده از سوی مرکز فرماندهی کنترل هوشمند پلیس راهور پایتخت گفت: برابر این آمار بیش از نیمی از تصادفات در بزرگراه‌های شهر تهران اتفاق ‌افتاده‌ است و  بزرگراه آزادگان، امام رضا(ع)، بسیج و تونل توحید بیشترین محدوده‌های پرتصادف را داشته‌اند. وی ادامه داد: همچنین این نکته قابل توجه است که ۴۵ درصد از افراد فوتی به دلیل عدم توجه به جلو دچار حادثه شده اند. همچنین ۲۷ و ۲۲ درصد تصادفات منجر به فوت به ترتیب بین ساعات ۱۴ تا ۲۰ و ۲۰ تا ۲۴ نیمه شب رخ داده‌اند. مهماندار درباره استفاده از مسیریاب ها در رانندگی نیز گفت: مسیرباب ها مخصوصا اگر راهنمای صوتی‌شان فعال باشد می‌توانند در رانندگی مطمئن و بی‌خطر نقش به‌سزایی داشته باشند و اخیرا نیز در تفاهم با یکی از مسیریاب‌ها شرایطی ایجاد شد تا حدود ۱۲۵۰ نقطه در پایتخت که قبلا تصادفات رانندگی در آن رخ داده و اصطلاحا پرتصادف محسوب می‌شوند روی نقشه نمایش داده شود تا رانندگان درآن محدوده احتیاط بیشتری کنند.

گناباد پناهگاه تاریخی را کشف کرد

علیرضا شناسایی با بیان اینکه در پی حفر چاه در منزلی مسکونی در روستای رضویه از توابع بخش کاخک گناباد پناهگاهی زیرزمینی در عمق ۵ متری زمین کشف شد، اظهار کرد: این پناهگاه زیرزمینی در زیر مناطق مسکونی روستای رضویه  واقع شده است. رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گناباد ادامه داد: «در بررسی‌های اولیه کارشناسان این اداره از پناهگاه مذکور بیش از ۹۰ متر از دالان‌های آن به همراه تعدادی اتاقک شناسایی شده است. وی تاکید کرد: اگرچه به اشتباه برخی افراد از شهر زیرزمینی یاد می‌کنند، اما این براساس نظر کارشناسان نادرست است و آنچه که در این روستا کشف شده، پناهگاه زیرزمینی است. شناسایی درباره ویژگی‌های پناهگاه زیرزمینی اظهار کرد: پناهگاه زیرزمینی  پدیده‌ای است که به صورت طبیعی یا انسانی در عمق پنج تا ۲۰ متری  ایجاد می‌شود که این پناهگاه‌ها از داخل منازل به هم متصل و گاهی به قلعه روستا منتهی می‌شده و راه خروج آن  از بیرون برج و باروی روستا بوده است. رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گناباد افزود: این پناه گاه‌ها در مناطقی که بیشتر در معرض حمله  دشمن یا راهزنان بوده، بیشتر جنبه دفاعی داشته و بعضی هم برای ذخیره  و مخفی کردن آذوقه استفاده می‌شده است. وی تصریح کرد: با توجه به اینکه داخل فضاهای مورد اشاره تا ارتفاعی پر شده، کاوش در آن بسیار سخت و زمان‌بر است. شناسایی گفت: در این پناهگاه حدود ۹۰ متر دالان و ۳ اتاقک کشف شده و  قدمت اولیه این پناهگاه در حدود ۲۵۰ سال تخمین زده می‌شود، ولی تعیین  قدمت دقیق تر آن منوط به بازدید کارشناسان و بررسی‌های بیشتر است. رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گناباد افزود: با توجه به موقعیت قرارگیری این شهرستان، ایجاد پناهگاه‌های زیرزمینی از گذشته به خصوص در مناطق کوهپایه‌ای به عنوان یک سازه دفاعی مورد توجه بوده و پیش از این در روستاهای کلات و  دیسفان این شهرستان نیز این پناهگاه‌ها کشف شده‌اند. گفتنی است؛ روستای رضویه با جمعیتی بیش از۸۰ نفر در ۲۰ کیلومتری جنوب شهر گناباد و در دامنه رشته کوه‌های  سیاه‌کوه واقع شده است.

آسمان کشور بارانی شد

صادق ضیاییان مدیر کل مرکز پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه تا پایان هفته در اکثر مناطق کشور جو آرام است، اظهار کرد: امشب در شمال استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و ارتفاعات اردبیل و گیلان بارش‌های پراکنده‌ای پیش بینی می‌شود. وی افزود: طی روزهای دوشنبه و سه شنبه در برخی مناطق استان‌های کردستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، ارتفاعات استان مازندران، گلستان و خراسان شمالی در ساعات بعد از ظهر رشد ابر و رگبار پراکنده گاهی همراه با رعد و برق و وزش باد شدید پیش بینی می‌شود. ضیاییان با اشاره به اینکه طی چند روز آینده پدیده خاصی در کشور نداریم، بیان کرد: بنابر نقشه‌های هواشناسی طی سه روز آینده در جنوب سیستان و بلوچستان و ارتفاعات شرق هرمزگان در ساعات بعد از ظهر افزایش ابر و بارش پراکنده دور از انتظار نیست. این مقام مسئول ادامه داد: طی امروز و فردا در استان‌های تهران، البرز غربی، سمنان، قم، شمال مرکزی و شمال اصفهان وزش باد شدید انتظار می‌رود. وی از استمرار بارش باران در برخی نقاط خبر داد و گفت: در ساعات بعد از ظهر روز پنجشنبه در شمال آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی افزایش ابر و رگبار پراکنده رخ می‌دهد. به گفته وی، طی ۲ روز آینده در استان‌های ایلام، خوزستان، بوشهر و جزایر شمال خلیج فارس وزش باد شدید رخ می‌دهد. دمای تهران نوسان چشمگیری نخواهد داشتمدیرکل مرکز پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی درباره آخرین وضعیت آب و هوای تهران گفت: امروز آسمان تهران صاف و در برخی ساعات همراه با وزش باد است. ضیاییان در پایان با بیان اینکه طی چندروز آینده تغییر قابل ملاحظه‌ای در دمای شهر تهران نخواهیم داشت، تصریح کرد: امروز بیشینه دمای تهران ۳۶ درجه و کمینه ۲۴ درجه سانتی گراد است.

زلزله جنوب فارس را لرزاند

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس گفت: زلزله ۵.۱ ریشتری شامگاه یکشنبه به مرکزیت بیرم لارستان، دو مصدوم در روستای فداغ از توابع شهرستان گراش به دنبال داشت. رحیم آزادی شامگاه یکشنبه افزود: این زمین‌لرزه در شعاع ۴۰ کیلومتری از کانون زلزله و در شهرستان‌های لارستان، گراش، خنج و اوز احساس شد. وی ادامه داد: برخی خانه‌های روستایی در روستاهای خلیلی و فداغ شهرستان گراش در اثر این زلزله تخریب شد. مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس ادامه داد: بعد از زمین‌لرزه، برای دقایقی برق مناطق کانون زلزله قطع شد که پس از چند دقیقه، وصل شد. وی اظهار داشت: نیروهای امدادی در شهرستان‌های کانون زلزله در جنوب فارس در حال آماده‌باش هستند و از آمادگی کامل برای امدادرسانی در زمان وقوع زلزله برخوردار هستند. بنا بر اعلام جمعیت هلال احمر فارس، در پی وقوع زمین لرزه ۵.۱ ریشتر ساعت ۲۲ و ۳۵ دقیقه و ۵۸ ثانیه شامگاه یکشنبه ۲۵ خردادماه جاری بخش بیرم، چهار تیم ارزیاب برای بررسی و کمک به زلزله زدگان به منطقه اعزام شدند. بنا بر گزارش مرکز لرزه نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران این زمین لرزه در فاصله ۱۷ کیلومتری بیرم، ۲۴ کیلومتری لامرد و ۳۰ کیلومتری وراوی فارس به وقوع پیوست. کانون این زمین‌لرزه در عمق ۱۶ کیلومتری زمین گزارش شده است. همچنین ۲ زلزله ۴.۷ و ۴.۶ ریشتری بامداد یکشنبه ۲۵ خردادماه جاری در منطقه‌های بیرم ، خلیلی و محمله در جنوب استان فارس را لرزاند. بخش بیرم با جمعیتی حدود ۱۵ هزار نفر در فاصله ۱۴۰ کیلومتری لارستان استان فارس واقع شده است. شهرستان لارستان به مرکزیت شهر لار در فاصله حدود ۳۸۰ کیلومتری شیراز واقع شده است.

کابینه افغانستان برای مهاجران در ایران تشکیل جلسه داد

کابینه دولت افغانستان نشستی را به منظور بررسی موارد مبتلابه مهاجران افغان در ایران و همچنین نحوه اعزام هیأت دولتی به جمهوری اسلامی ایران برگزار کرد. کاخ ریاست جمهوری افغانستان با انتشار اطلاعیه‌ای نوشت که در این نشست، معاونان رئیس جمهوری، مشاور امنیت ملی و شماری دیگر از مقامات حضور داشتند. اعضای دولت در خصوص زندگی مهاجران افغان در ایران و تقویت و فنی سازی هرچه بیشتر نیروی مرزی افغانستان، بحث و تبادل نظر کردند. مقامات وزارت امور مهاجران و وزارت خارجه در خصوص آتش گرفتن خودرو مسافران غیرقانونی افغان در شهر یزد ایران که باعث کشته شدن چند تن از مهاجران شد و همچنین مشکلات مهاجران افغان در ایران، گزارش دادند. کابینه افغانستان چنین مقرر کرد که در نخستین زمان ممکن، هیأتی برای حل همه جانبه مشکلات یاد شده ضمن سفر به ایران، با طرف ایرانی پیرامون این موارد بحث و تبادل نظر کند. هدف این هیأت، چگونگی حل مشکلات مهاجران افغان در ایران عنوان شده است که پس از بررسی، دولت افغانستان مطابق نتایج حاصل از آن، برنامه لازم، عملی و تدابیر مؤثر را انجام دهد. دولت همچنین تأکید کرد که مرزبانان افغان در تمام مناطق مرزی به منظور جلوگیری از قاچاق به گونه درست، وظایف خود را انجام دهند. در حادثه اردیبهشت ماه در مرز استان هرات با ایران و همچنین رخداد یزد، شماری از مهاجران غیر قانونی افغانستان کشته و مصدوم شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha