شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت‌الله فاضل لنکرانی

حوزه/ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به ۲۶ خرداد و سالروز رحلت آیت‌الله محمد فاضل لنکرانی اشاره کرد و گفت: ایشان از همان روزهای اول که امام خمینی(ره) در سال ۱۳۴۲ وارد مبارزه شدند هدف و آرمان انقلاب را دنبال کردند و یک‌لحظه در حقانیت راه امام تردید نکردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت‌الله  محمدجواد فاضل لنکرانی صبح امروز در ابتدای درس خارج خود که در مرکز فقهی ائمه اطهار برگزار شد، اظهار داشت: این روزها مصادف است با سالروز شهادت امام صادق(ع) که در واقع ایشان مذهب شیعه را زنده کردند.

وی ادامه داد: روزی نیست که در درس فقه و سایر دروس نامی از امام صادق(ع) و یا روایتی از ایشان خوانده نشود که نشان‌دهنده نقش تأثیرگذار ایشان در تاریخ اسلام و تشیع است.

آیت‌الله  فاضل لنکرانی با اشاره به حدیث ثقلین ابراز داشت: اولین نکته‌ای که بر اساس این حدیث می‌توان به آن اشاره کرد این است که عترت ازنظر ثقل در کنار قرآن قرارگرفته است و درواقع همان‌طوری که قرآن نور است عترت هم رحمت است همان‌طوری که قرآن ذکر است اهل‌بیت(ع) هم اهل ذکر هستند.

وی ادامه داد: بر هر مسلمانی ائمه معصومین وجوب تبعیت دارند و در واقع باید گفت  حدیث ثقلین بسیار پرمعنا بوده و حدیثی است که شیعه و سنی بر روی آن اتفاق‌نظر دارند.

دستورات و احکام قرآن و اهل‌بیت(ع) کهنه نمی‌شوند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بابیان این‌که حرف‌ها و دستورات و احکام قرآن و اهل‌بیت(ع) کهنه نمی‌شوند،بیان داشت: این دستورات تا روز قیامت جاری هستند و باید عملی شوند.

وی ادامه داد: علاوه بر این ‌یک فرد عادی با دیدن روایت در یک حدیث نمی‌تواند نتیجه بگیرد و استنباط کند بلکه باید با محکمات آن را بسنجد.

بشر باید برای سعادت خودش به قرآن رجوع کند

آیت‌الله  فاضل لنکرانی افزود: بشر باید برای سعادت خودش به قرآن رجوع کند و علاوه بر این باید به ائمه معصومین(ع) نیز رجوع کند.

وی ادامه داد: رجوع به ائمه معصومین(ع) در همه احکام واجب است و در برخی از روایات نیز بر روی این مهم تأکید شده است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: بشر مخصوصاً مسلمان و شیعیان باید بدانند که برای احکام هیچ منبع دیگری غیر از قرآن و عترت وجود ندارد باید ببینیم قرآن و عترت چه چیزی می‌گویند و علاوه بر این نباید اقتضائات جدید موجب شود که ما از قرآن و عترت روی برگردانیم.

وی افزود: در یک روایتی امام باقر(ع) به‌حکم می‌گوید: اگر شرق و غرب بروید علم صحیحی را پیدا نمی‌کنید مگر علمی که از ائمه و اهل‌بیت (ع) بیان‌شده باشد.

بنیان اصلی فقه به‌وسیله امام باقر (ع) و امام صادق(ع) پایه‌گذاری شد

آیت‌الله  فاضل لنکرانی تأکید کرد: بنیان اصلی و اساسی فقه به‌وسیله امام باقر (ع) و امام صادق(ع) پایه‌گذاری شد و نشر علم و فقه در ایام این دو امام بزرگوار صورت گرفت البته روایات تفضیلی فراوانی از این دو امام بزرگوار داریم به‌طوری‌که این دو امام حدود ۶۰ هزار روایت دارند.

وی بابیان این‌که یک سؤال همیشه مطرح است که آیا این دو امام در مقام تشکیل حکومت اسلامی بودند یا نه، تأکید کرد: اولاً هر امامی به دست حاکم آن زمان به شهادت رسیده است وقتی حاکم احساس می‌کرد که زمینه پیروی از امام فراهم است و اگر امام را از بین نبرد خودش از بین خواهد رفت؛ این دلیل بر این است که ائمه اهل‌بیت علیهم السلام  بر روی حکومت نگاه ویژه‌ای داشتند اما یاران کافی برای این کار نداشتند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار افزود: حکومت بنی‌عباس و بنی امیه یکی از حرف‌های اصلی‌شان این بود که به مردم تحمیل می‌کردند که ما جانشین واقعی رسول اکرم(ص) هستیم که نشان می‌دهد که حکام اولاً خودشان را میراث دار واقعی پیامبر می‌دانستند که نشان می‌دهد که یک تقاضا و خواسته‌ای در جامعه برای حکومت‌داری ائمه وجود داشته است.

وی ادامه داد: علاوه بر این وقتی ما به روش این حکام مراجعه می‌کنیم این حکام بنی امیه و بنی‌عباس  راه‌های رسیدن ائمه به حکومت را می‌بستند به‌طوری‌که همواره یاران ائمه را به شهادت می‌رساندند و اجازه نمی‌دادند ائمه حکومت تشکیل بدهند درحالی‌که در جلسات خصوصی با امامان می‌گفتند که شما میراث دار واقعی پیامبر هستید .

آیت‌الله  فاضل لنکرانی بابیان این‌که نمونه‌های زیادی در تاریخ در این زمینه وجود دارد، تصریح کرد: حاکمان مستبد در کنار این مسائل، حاکمان مذاهب دیگر را تقویت می‌کردند تا اسلام ناب محمدی را تضعیف کنند.

انقلاب اسلامی یک عنایت الهی است

وی به اهمیت انقلاب اسلامی ایران و ضرورت پاسداشت آن اشاره کرد و گفت: تا زمانی که کسی تاریخ را نداند ارزش انقلاب اسلامی ایران را نمی‌داند که یک عنایت الهی است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به ۲۶ خرداد و سالروز رحلت آیت‌الله محمد فاضل لنکرانی اشاره کرد و ابراز داشت: این انقلاب به دست امام خمینی(ره) و شاگردان ایشان که از برجسته‌ترین آن‌ها حضرت آیت‌الله محمد فاضل لنکرانی بود، به نتیجه رسید؛ به‌طوری‌که از همان روزهای اول که امام خمینی(ره) در سال ۱۳۴۲ وارد مبارزه شدند ایشان هدف و آرمان انقلاب را دنبال کردند و یک‌لحظه در حقانیت راه امام تردید نکردند.

وی ادامه داد: استقامت در انقلابی بودن و مسیر مسئله بسیار مهمی است که آیت‌الله فاضل لنکرانی آن را به نحو خوبی عملیاتی کردند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: ۱۲ نفر حاضر شدند که مرجعیت امام خمینی(ره) را امضاء کنند که موجب تبعید و زندانی شدن ۱۲ نفر شدند که یکی از این بزرگواران آیت‌الله فاضل لنکرانی بودند که موجب تبعید ایشان شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha