دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
احتشام

حوزه / استاد حوزه علمیه قم گفت: براساس فرمایش مقام معظم رهبری جهت‌گیری پژوهش‌های قرآنی باید به سمت عینیت‌بخشی دستورات قرآن در جامعه و زندگی مردم باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در کاشان، حجت الاسلام والمسلمین علی احتشام، امام جمعه موقت کاشان و استاد حوزه علمیه قم دریادداشتی به بهانه اولین نشست هم اندیشی بررسی احیای تفسیر و ترویج قرآن مجید در دانشگاه علوم پزشکی کاشان آورده است: 

بسم الله الرحمن الرحیم

اِنَّه لَقول فَصل

جان فدای سه کلمه ای که باور آن، باروری دانش، گرایش و کنش ارمغان آورد و هضم آن استار از اسرار گشاید و فهم آن «فیهِ دائُکُم و دوائُکُم» می‌شکافد.

اگر ثقل اکبر ازحصر ظلم و ظلمت خارج شده شاخص بودنش برای همه بویژه خواصّ حوزه و دانشگاه آفتابی شود، آنگاه همه به قدرتوان«بَیِّنات مِنَ الهُدی و الفُرقان»از زمزمه زبان به مزمزه جَنان رسانند، و آن وقت معلوم شود که اولیاء ما در ترنم «الهی الحِقنی بنورِ عِزِّکَ الابهَج» کدام افق ها نشانه گرفته و کدام قله ها درنوردیده اند.

اکنون مسروریم که سوز فرقانی رجل قرآنی دیار ما، گروهی در دارالمومنین ساز کرد که بنا دارند مروج القرآن باشند و مبیّن الفرقان.

ولی چند نکته:

۱) الا یا ایها الساقی ادر کأسا و ناوِلها / که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل ها

۲) ترویج و احیاء کتاب حق بیش از قوت فهم به شدت عزم نیاز دارد تا از اولوالعزم نباشیم، تفسیر و تعلیم از عرصه ایتا و مجاز به عرصه احیاء و حقیقت راه نخواهد یافت؛ باید بسان موسس خستگی ناپذیردامت برکاته راه افتاد و کوه یخ نمیشود و نمیتوانیم به حرارت فهم و عزم آب کرد.

۳) مشکل اصلی در هجر ثقل اکبر قصور و تقصیر در حل متشابهات نیست که با تبیین و تفسیر دوا شود _که البته این هم مشکلی بزرگ است_ بلکه اصل مشکل و مشکل اصلی، قعود و تقعید در محکمات است ودوا ی قعود، قیام است و داروی تقعید، انقطاع الی الله، پس «قُل الله ثُمّ ذرهم».

۴) الگوی ترویج و تفسیر باید بزرگ مروج و مفسر اسلام ناب، امام خمینی کبیر «قدس سره» باشد، چرا که او پیش و بیش از همه بر کجی ها و انحراف ها تأسف خورده و می‌فرماید: «اکنون ببینیم چه گذشته است بر کتاب خدا این ودیعه الهی و ماترک پیامبر اسلام «صلوات الله علیه» مسائل اسف انگیزی که باید برای آن، خون گریه کرد...

ما مفتخریم و ملت عزیز سرتا پا متعهد به اسلام و قرآن مفتخر است که پیرو مذهبی است که می خواهد حقایق قرآنی که سراسر آن از وحدت بین مسلمین بلکه بشریت دم می‌زند، از مقبره ها و گورستان ها نجات دهد «و قطعا هر کارقرآنی منهای پیوست میدانی و عینی وجهه ماندگار نخواهد داشت، همانگونه که نایب الامام رهبری عظیم الشأن «دام ظله العالی» می فرمایند: جهت‌گیری پژوهش‌های قرآنی باید به سمت عینیت‌بخشی دستورات قرآن در جامعه و زندگی مردم باشد... پژوهنده‌ی قرآن باید از نظر روحی و درونی زمینه‌ی پذیرش حقیقت ناب قرآن را داشته باشد، زیرا در غیر این صورت ممکن است پژوهش در قرآن، در جهت مخالف آن استفاده شود.

از خدای متعال برای مؤسس معزز دوام برکت و برای مشرف و ناظر معظم دوام عزت و برای مدیر محترم دوام عافیت می‌طلبیم. ان شاءالله

علی احتشام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha