شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
امام صادق

حوزه/ مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی برای دسترس‌پذیرتر کردن روایات ائمه علیهم السلام، پایگاه جامع الاحادیث را با بیش از ۳۹۱ هزار حدیث بر بستر اینترنت راه‌اندازی کرده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، اهمیت روایات و احادیث نورانی اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام در عرصه مطالعات دینی و اسلامی و پژوهش‌های حدیثی بر کسی پوشیده نیست، به‌ویژه در عصر دیجیتال که می‌توان با کمک ابزارهای فناورانه و هوش مصنوعی بر سرعت و دقت در پژوهش‌های علمی و حدیثی افزود.

بر همین اساس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی برای پاسخ به این نیاز پژوهشگران پس از ارائه نرم‌افزار ارزشمند جامع الاحادیث ۳.۵ و سایر نرم‌افزارهای ویندوزی حدیثی، برای دسترس‌پذیرتر کردن روایات ائمه علیهم السلام پایگاه جامع الاحادیث را با بیش از ۳۹۱ هزار حدیث بر بستر اینترنت راه‌اندازی کرد.

از میان حجم انبوه احادیث ارائه شده بر روی پایگاه جامع الاحادیث، بیش از ۱۳۸ هزار حدیث را روایات صادر شده از امام صادق علیه السلام تشکیل می‌دهد که بیانگر عظمت علمی آن امام همام است و دسترسی سریع و آسان به کمیت بسیارِ احادیثِ این امام همام می تواند راهگشا و مفید برای خیل عظیم علاقه‌مندان و حدیث‌پژوهان علوم اسلامی و معارف اهل بیت علیهم السلام باشد تا از این طریق در اقیانوس ژرف و گسترده علمی امام صادق علیه السلام، توشه های علمی برگیرند.

گفتنی است، یکی از مهمترین ویژگی‌های وب‌گاه جامع الاحادیث حدیث محوری در شیوه‌ی عرضه است. در این وب‌گاه به جای عرضه متن کامل کتاب‌ها، فهرست کاملی از احادیث اهل بیت علیهم السلام از کتاب‌های حدیثی استخراج و ارائه شده است که این نوع فضا امکان ارائه امکانات بیشتری در ارتباط با هر حدیث را فراهم نموده است.

همچنین، پایگاه جامع الاحادیث با بهره‌گیری از روش متن کاوی، روایاتی که شباهت بالای لفظی آنها دال بر اتحاد آنها بوده، گردهم آورده و با عنوان «گروه‌بندی احادیث» در اختیار کاربران قرار داده است و کاربران با مشاهده احادیث گروه‌بندی شده می‌توانند ضمن پیشگیری از مشکلات ناشی از تکرار پاسخ‌ها، از مزایای مشاهده همزمان نسخه های مختلف یک روایت که بر اساس تاریخ مرتب شده ‌اند بهره ‌مند گردند.

از دیگر امکانات ارائه شده در پایگاه جامع الاحادیث می‌توان ترجمه و شرح حدیث،  احادیث هم نشانی، احادیث مرتبط، اطلاعات سندی، حدیث در کتب، ترجمه حدیث در کتب و ... اشاره نمود که بر  ارزش و سهولت استفاده از منابع این پایگاه افزوده است.

همچنین، با توجه به تعداد بالای احادیث، کاربران میتوانند احادیث را بر اساس عوامل مختلفی مانند منابع، احادیث تفکیکی هر یک از معصومان علیهم السلام و احادیث ترجمه‌دار، اندازه حدیث و قرن  فیلتر نمایند.

لازم به ذکر است: مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی به تازگی نیز با توجه به احساس نیاز و درخواست مکرر کاربران نور، نرم‌افزار جامع الاحادیث همراه که نسخه اندروید پایگاه ارزشمند جامع الاحادیث است را تولید کرد و به‌صورت رایگان در اختیار حدیث‌پژوهان و عموم علاقه‌مندان قرار داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha