سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
خدری

حوزه/ مدیر حوزه علمیه استان بوشهر به عوامل پیدایش جنبش های علمی و فرهنگی و تحول شگرف فرهنگی در جوامع مختلف انسانی پرداخت و گفت: اسلام قید و بند خرافات را از ذهن بشر زدود و آزادی و حریت فکر و عقیده را به بشر هدیه داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، حجت الاسلام رضا خدری مدیر حوزه علمیه استان بوشهر شامگاه سه شنبه در سخنانی که به صورت زنده از اینستاگرام پخش شد با تسلیت سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) اظهار داشت: مذهب جعفری که به اسم امام صادق(ع) ناگذاری شده علت آن این است که در دوره حضرت گسترش عمیقی در زمینه معارف دینی ایجاد شد.

مدیر حوزه علمیه بوشهر بیان داشت: در زمان دیگر ائمه اطهار(ع) بر اساس جنگ ها و درگیری هایی که در جامعه اسلامی به وجود آمد، فرصتی برای گسترش معارف تشیع فراهم نشد، اما امام باقر(ع) معارف دینی را به صورت عمیق ریل گذاری و گسترش دادند و شاگردان زیادی را تربیت کردند، لذا حوزه علمی و دینی از زمان امام باقر(ع) شروع می شود.

حجت الاسلام خدری افزود: کتاب های مختلف حدیثی، اخلاقی، معارف دینی، عقاید و فقه در طول تاریخ تشیع منتشر شده است همچون کتاب وسایل الشیعه که عمده مطالب آن سخنان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) است که باعث گسترش فقه شیعه و فقه جعفری شده است و به همین علت گفته می شود مذهب جعفری؛ البته تشیع در زمان پبغمبر هم وجود داشت و نیز در زمان امام علی(ع) و بقیه ائمه افراد ویژه ای داریم که به عنوان شیعه تلقی می شوند.

مدیر حوزه علمیه استان بوشهر اضافه کرد: نزدیک چهار هزار شاگرد از مذاهب مختلف اسلامی در محضر امام صادق(ع) تربیت شدند و تحول فرهنگی و علمی شگرفی حاصل شد.

امام جمعه چغادک به عوامل پیدایش این جنبش علمی و فرهنگی و تحول شگرف فرهنگی پرداخت و گفت: اولین آن آزادی و حریت فکر و عقیده در اسلام است که اسلام آمد قید و بند خرافات را از ذهن بشر زدود؛ بشری که به غلط به یک عقاید خشک تعصبی چسبیده بود؛ پیغمبر(ص) قید و بند خرافات را از پای عقل بشر باز کرد تا بتواند به خوبی آزادانه تفکر کند.

حجت الاسلام خدری با اشاره به علت دوم پیدایش جنبش علمی و فرهنگی و تحول شگرف فرهنگی در جوامع مختلف انسانی گفت: محیط آن روز جهان اسلام یک محیط کاملا مذهبی بود و سر سپردگی خاصی به توصیه قرآن و پیامبر اکرم داشت. پیامبر(ص) طلب علم را بر هر مسلمانی واجب کرده بود. این باعث شد تا مسلمانان به دنبال علم بروند و عصر طلایی را شکل بدهند.

امام جمعه چغادک افزود: علت دیگر مللی بود که اسلام را پذیرفته بودند. بسیاری از این افرادی که تازه مسلمان شده بودند از ملت های متمدن بودند مثل ملت مصر و ایران که مردم متمدنی بودند و بر اساس علوم و تمدنی که داشتند در کنار تشویق و ترغیب هایی که اسلام کرد، پای کار آمدند و گسترش فرهنگی را باعث شدند.

وی اظهار کرد: علت چهارم تسامح دینی و همزیستی مسالمت آمیزی بود که اسلام پیشنهاد می کرد و مسمانان را موظف می کرد که با هر کسی مهربان باشند و مسالمت آمیز برخورد کنند، حتی با اهل کتاب، یهود و مسیحیت. در جهان مسیحیت این موارد وجود نداشت و اگر تاریخ جنگ های صلیبی را یک مروری کنید می بینید که در جنگ های صلیبی مسیحیان چند میلیون مسلمان را قتل عام کردند، اما جهان اسلام این موارد نبود، بلکه مسلمانان موظف شده بودند بر اساس توصیه های قرآن و پیغمبر(ص) که با هم مسالمت آمیز زندگی کنند.  

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha