جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت الله سید محمد تقی مدرسی از علمای عراق

حوزه/ آیت الله سید محمد تقی مدرسی از علمای عراق در پاسخ به استفتائی در خصوص رعایت دستورالعمل های بهداشتی برای پیشگیری از کرونا، رعایت آن را واجب شرعی دانست.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، آیت الله سید محمد تقی مدرسی از علمای عراق در پاسخ به استفتائی در خصوص رعایت دستورالعمل های بهداشتی، رعایت آن را برای جلوگیری از ابتلا به کرونا *واجب شرعی دانست.

متن سؤال:

وزارت بهداشت در پیروی از سازمان بهداشت جهانی، دستور العمل های مفصل و متنوعی در خصوص احتیاط و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در کشور صادر کرده و این دستور العمل هم رفتار شخصی فرد و هم روابط اجتماعی، شیوه تعامل در بازار و وسایل نقلیه عمومی و مسافرت و امثال آن را شامل می شود. آیا توجیهی برای آن وجود دارد؟ حکم شرعی در مسائلی از این قبیل چیست؟

متن پاسخ:

اگر انتشار بیماری سریع و جدّی است و سلامت جامعه و بهداشت عمومی را تهدید می کند و منجر به ابتلای تعداد زیادی از بشر و جان باختن برخی می شود، بر اساس عمل به مسئولیت اجتماعی در عدم وارد کردن آسیب به دیگران، رعایت دستورالعمل های احتیاطی و پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلا شرعاً واجب است. پروردگار متعال می فرمایند: (وَلَا تُلْقُوا بِأَیْدِیکُمْ إِلَی التَّهْلُکَةِ) و در حدیث شریف که در فقه قاعده شرعی است می فرماید: (لَا ضَرَرَ وَلَا إِضْرَارَ فِی الْإِسْلَام‏)  :(در اسلام جایگاهی برای‏‎ ‎‏زیان رساندن به کسی نیست. و نیز اجازه نمی دهد کسی در صدد آزار و زیان دیگری‏‎ ‎‎‏باشد).

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha