جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ بازدید مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم از خبرگزاری حوزه

حوزه/ مدیر کل تبلیغات اسلامی استان قم ضمن ابراز گلایه مندی از این که متاسفانه با در نظر گرفتن شدت و ضعف، دولت ها کمترین توجه و دغدغه را نسبت به فرهنگ دارند، تصریح کرد: ما باید در عرصه تبلیغ، ظرفیت عظیم مردم را پای کار انقلاب بیاوریم.

حجت الاسلام رضا عزت زمانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به اهمیت فهم واقعی تحول اظهار داشت: باید توجه داشت که تحول صرفاً به معنای حرکت با شتاب بالا یا به یک معنا افزایش کمیت ها و حتی کیفیت ها نیست، بلکه تحول به معنای تغییر مسیر، زاویه و نگاه و رویکردی است که بتواند ما را به شکل واقعی به مقصد برساند.

وی افزود: از این منظر، گاهی ما از تحول و پیشرفت حوزه فرهنگ حرف می زنیم اما معلوم نیست که آیا اساساً توانسته ایم در تحول فرهنگی موفق باشیم. از سویی این که مردم ما نسبت به مسایل فرهنگی افزایش آگاهی داشته و دایره معرفت و معارف آن ها افزایش یافته، آیا این مساله توانسته نگاه و جهت گیری آنان را نسبت به زندگی تغییر دهد و در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها و حرکت به سمت قله ها تغییر مسیر ایجاد کند، در این زمینه معلوم نیست که چندان پاسخ قانع کننده ای داشته باشیم.

وی گفت: در واقع ما نسبت به تحول باید اصول و چارچوب هایی را مشخص کنیم و از سویی، همه کسانی که نسبت به موضوع مورد تحول می خواهند حرفی بزنند، می بایست نسبت خود را با اصل تحول و ضرورت های آن معین کنند.

نیازمند تغییر نگاه و رویکرد مسئولان هستیم

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان قم همچنین بیان داشت: با توجه به این که اساساً مبنای ایجاد تحول، تغییر نگاه در سطوح مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و ... است، لذا در هر کدام از این عرصه ها لازمه تحول تغییر نگاه و رویکرد مسئولان و برنامه ریزان است که به طور مشخص بحث ما در خصوص فرهنگ و بایسته های فراروی آن است.

وی افزود: سوال و دغدغه ای که مطرح است که امروز فرهنگ کدام یک از تصویرسازی های مربوط به نظام قانون گذاری ما، نظام اجرایی ما، نظام نظارتی و غیره را متولی است و آیا این که ما به عرصه فرهنگ صرفاً به عنوان یک اداره و مجموعه و سازمان نگاه کنیم که حالا برخی ابلاغیه ها را هم انجام می دهند، کافی است!؟

وی گفت: متاسفانه گاهی هم دعوا بر سر مسایل چون بودجه فرهنگی می شود دغدغه اصلی و لذا می بینیم که اموری چون نقشه فرهنگی، مهندسی فرهنگی و وظایف و نهادهای مهمی چون شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی، مساله فرعی تلقی می شوند.

حجت الاسلام عزت زمانی خاطرنشان کرد: قبل از هر چیز باید توجه داشت که فرهنگ یک معنای عام و شامل دارد، کما این که طبق فرمایش امامین انقلاب، فرهنگ پایه و اساس سیاست و اقتصاد و فعالیت های اجتماعی و حتی نظامی است، کما این که مشخصاً به فرموده امام(ره)، فرهنگ آن چیزی است که ملتی را عزیز کرده و او را در قله ها قرار می دهد و از آن سو اگر در جای خود نباشد، ملتی را ذلیل و سخیف و بیچاره می کند.

گلایه از ضعف در نظام تعلیم و تربیت کشور

وی گفت: بی شک اگر این نگاه و رویکرد به فرهنگ وجود نباشد، نقشه مهندسی فرهنگی کشور نیز یک کار بی اثر و فرسایشی می شود، کما این که در خصوص سند تحول آموزش و پرورش نیز اگر همت و دغدغه و پیگیری افراد دلسوز و متعهد و انقلابی نبود، به مشکل جدی برمی خورد، هر چند که این سند هم در حال حاضر روی زمین می ماند و به اعتراف بسیاری از فعالان و کارشناسان، درست اجرا نمی شود.

وی اضافه کرد: البته اشکال به نظام تعلیم و تربیت هم به آموزش و پرورش برمی گردد و هم حوزه های علمیه، چرا که نظام کهنه ای است که نمی تواند خود را در عرصه های مختلف بروز و ظهور دهد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان قم همچنین ابراز داشت: از آن سو، نظام تبلیغی ما گرچه ادعای ترویج و تبلیغ اسلام را دارد اما به فرموده مقام معظم رهبری، هنوز آن دستگاه تبلیغی اسلام ناب نیست؛ نظام تبلیغی که در برابر اسلام ظلم، اسلام ارتجاع و در یک کلمه اسلام آمریکایی می ایستد و همه دنیا را به سمت حق و حقیقت دعوت می کند، آن اسلام طبعاً نیازمند مبلغ تحول یافته و نظام تبلیغی تحول خواه است.

فرهنگ به مساله دست چندم تبدیل شده است

وی گفت: این نگاه در نظام طراحی و برنامه ریزی و همچنین نظام قانون گذاری ما وجود ندارد و لذا تأثیرات آن در نظام اجرایی ما نیز سرایت می کند و همه این مسایل دست به دست هم می دهد که فرهنگ به مساله دست چندم تبدیل شود.

وی بیان داشت: در این وضعیت، دیگر چندان فرق نمی کند که کسی به فضای مجازی بپردازد یا نپردازد، چنان که وقتی به عنوان مثال در وزارت ارتباطات ما، کسب درآمد مالی در عرصه فرهنگی دارای اولویت می شود، آن وقت عرصه جولان دشمن در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی را شاهدیم و بر این اساس متاسفانه عمده فضای اینترنت در اختیار دشمن قرار می گیرد و حال آن که یک پیام رسان داخلی که با همت جوانان همین کشور ایجاد شده، مورد حمایت های حداقلی برای داشتن پهنای باند مناسب هم قرار نمی گیرد.

حجت الاسلام عزت زمانی گفت: در چنین اوضاع و احوالی، معلوم است که فضای مجازی در اوج فتنه های کشور به پاشنه آشیل و از آن سو مرکز ثقل هجوم دشمن تبدیل می شود و این در حالی است که برنامه ریزان و سیاست گذاران کشور به آن توجه لازم را نمی کنند.

باید فهم دقیقی از اندیشه امام و رهبری پیدا کنیم

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که لایه دیگر نظام تحولی فرهنگ، ناظر به فهم دقیق اندیشه امام راحل و مقام معظم رهبری است، اظهار داشت: اگر این رویکرد به طور جدی دنبال شده و مدیران فرهنگی ما این عرصه را عرصه اساسی و کلیدی کشور بدانند، قطعاً بسیاری از مشکلات حل می شود، چرا که فعالیت خود را متناسب با اهمیت فرهنگ و مسایل فرهنگی تنظیم خواهند کرد.

وی گفت: چند سال پیش یکی از نمایندگان مجلس تعریف می کرد که از یکی از کسانی که به عنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ در مجلس بحث ایشان مطرح بود، سوال کردم که شما نگاه و رویکرد امام انقلاب به عرصه فرهنگ را می دانید که طرف هم صادقانه پاسخ داده بود، خیر و جای بسی تأسف است در کشوری که انقلاب بزرگ فرهنگی در آن رخ داده و سیاست و اقتصادش به تبع فرهنگ باید باشد، کسی که می خواهند سکاندار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد، نمی داند رهبر و امام  انقلاب درباره فرهنگ و ضرورت های آن چه دیدگاه و نظری دارد.

دولت ها کمترین توجه و دغدغه را نسبت به فرهنگ دارند

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان قم همچنین تصریح کرد: از آن سو باید نگران بود، وقتی عملکرد دولت های مختلف را ارزیابی می کنیم، کمترین نگاه و توجه به عرصه فرهنگ وجود داشته و حال آن که حقیقتاً اگر جان فشانی و مقاومت و ایستادگی عده ای نبود که از جان و هستی خود برای تحقق اسلام ناب دست شسته اند، اصلاً معلوم نبود که چه مشکلاتی برای کشور ما پدید می آمد.

وی افزود: در عرصه سیاسی و اقتصاد مقاومتی و البته عرصه های دیگر نیز از آن جا که به معنای واقعی کلمه به فرهنگ توجه و التفات نداریم، لذا می خواهیم مسایل اجتماعی را هم با اقتصاد حل کنیم و حال آن که ریشه و اساس بسیاری از مشکلات به فرهنگ بازمی گردد.

وی گفت: چون نگاه به عرصه فرهنگ در میان بسیاری از مدیران ما یا وجود ندارد یا بسیار ضعیف است، لذا نگاه به عرصه تعلیم و تربیت برپایه نظام مصرفی و درآمدزایی می شود و حال آن که تعلیم و تربیت همه سرمایه ماست.

باید در عرصه تبلیغ مردم را پای کار بیاوریم

حجت الاسلام و المسلمین عزت زمانی همچنین ابراز داشت: در بحث تبلیغ نیز باید نگاه سازمان ها و جریان های مختلف دخیل در این امر، به سمت حرکت اجتماعی و لزوم پای کار آوردن مردم تغییر کند و این تحول در مقام عمل رخ دهد.

وی افزود: این طور نیست که فکر کنیم در این عرصه، عده ای وسط میدان ایستاده و همه کارها را به دوش می کشند و اهداف تحولی ما را نیز محقق می کنند، بلکه مهم این است که ظرفیت عظیم مردم مورد توجه قرار گرفته و آن ها را به خط کنیم.

وی خاطرنشان کرد: واقعیت آن است که تاکنون نیز هر آن چه از دین و انقلاب حفظ شده به خاطر ارتباط امام و امت بوده و این که مردم در وسط میدان نقش پررنگ خود را ایفا کرده اند و لذا در عرصه فرهنگی نیز ما باید از مردم همین را بخواهیم تا ان‌شاءالله با توکل بر خدا و به همت خود مردم، شاهد حل و کاهش معضلات و مسایل فرهنگی در کشور باشیم.

این مدیر حوزوی همچنین گفت: در واقع هنر ما در این زمینه هدایت گری و تسهیل گری و فراهم کردن زمینه ها و بسترها و نیز رفع موانع فراروی مردم و تشکل های مردمی و انقلابی است، چرا که معتقدیم فرهنگ می تواند فکرها را اصلاح کرده و جوانان را پای کار انقلاب و اهداف انقلابی بیاورد.

تبلیغ دین، مهم ترین شأن روحانیت است

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که به تعبیر مقام معظم رهبری، مهم ترین و کلیدی ترین شأن و رسالت حوزه و روحانیت، اهتمام در زمینه تبلیغ دین است، اظهار داشت: ما باید بدانیم تبلیغ که همان تبیین است، موجب بالا رفتن فهم و درک مردم است و این وظیفه جزو ذاتیات نظام طلبگی است. این طور نیست که فکر کنیم حرف دین را به غیر از راه تبلیغ و تبیین و روشنگری می توانیم به مردم برسانیم، چرا که اساساً رسالت اصلی انبیای الهی تبلیغ دین بوده و روحانیت از آن جا که تداوم بخش راه پیامبران است، لذا باید مهم ترین کار حوزه، تبلیغ دین باشد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان قم افزود: ما باید اسلام ناب، اسلام امام راحل، اسلام سیدالشهدا(ع) را به زیبایی فهم کرده و آن را از طریق تبلیغ به زیبایی به مردم تبیین کنیم و خود را در این باره به معنای واقعی، متعهد بدانیم.

وی یادآور شد: البته باید توجه داشت که در تبیین و تبلیغ دین، تولید یک نظام و محتوا و نوع بیان که به جان مخاطب بنشیند، دارای اهمیت فوق العاده ای است که این نکته کلیدی در حکم مقام معظم رهبری به رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کاملاً مشهود بود و تأکید ایشان این بود که کار شما این است که اسلام ناب را به گونه ای بیان کنید که حقیقتاً به جان مخاطب بنشیند.

درخشش روحانیت در عرصه های اجتماعی

وی همچنین گفت: امروز یکی از عرصه های مهم، حضور اجتماعی روحانیت است که به لطف الهی و به برکت و مجاهدت طلاب و روحانیون جهادی در سال های اخیر در بحث سیل و زلزله و همین اخیراً نیز مقابله با کرونا، صحنه های بی نظیری را در بحث خدمت رسانی رقم زدند.

حجت الاسلام عزت زمانی افزود: این حضور اجتماعی و اثرگذار در بین مردم که با رویکرد تبلیغی عجین هم شده، انشاالله در آینده نیز باعث رقم خوردن تحولات عظیمی در صحنه اجتماع خواهد شد.

وی بیان داشت: در واقع تبیین و تبلیغ توأم با عمل روحانیت در نشر اسلام ناب بسیار مؤثر است و انشاالله در آینده نیز با ارتباط گیری بیشتر با توده های مردم بتوانیم ملت را هر چه بیشتر به صحنه آورده و این ظرفیت عظیم را به درستی در مسیر اهداف انقلاب و عمران و آبادانی کشور بکار بگیریم.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha