سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
آیت الله اراکی

حوزه/ باید این موضوع را با مردم مطرح کرد که تبلیغ دین فقط برعهده ی روحانیت نیست، بلکه مردم نیز مسئول هستند هرآنچه را که از دین می شنوند، بگویند و انتشار دهند.

به گزارش  خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله محسن اراکی، امروز در «کنگره گام دوم تبلیغ»،  که به مناسبت اول تیرماه سالروز تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی و روز تبلیغ و اطلاع رسانی دینی و با حضور جمعی از مدیران استان، اساتید مدارس علمیه، ائمه جماعات، فعالین قرآنی و فرهنگی جهادی و فعالین هیئات مذهبی در مجتمع فرهنگی نور قم برگزار شد، با اشاره مسئولیت روحانیت و همچنین مردم در امر تبلیغ دین، گفت: خداوند در قرآن کریم، منشور تبلیغ را برای ما تبیین کرده است.  یک گنجینه ی عظیم تبلیغ هم در عرصه ی محتوا، روش ها، قانون ها و هم در عرصه ی انرژی پشت سر این برنامه ها که عشق به پیامبر اسلام و اهل بیت(ع) ایشان است، داریم و از این ها بهره مندیم. انرژی محبّت محمّد و آله الطیّبین الطّاهرین علیهم السّلام در جاهایی همچون مراسمات عاشورا و اربعین جلوه گری می کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: مکتبی داریم که دارای یک انرژی عاطفی عمیق است که می تواند همه چیز را بسازد و نیز می تواند بنیان ظلم و جور را از بیخ بکَند. باید این انرژی را که در مردم وجود دارد، به کار گیریم و جهت دهی و سامان بخشیم. یکی از آسیب های امروز این  است که دشمن می خواهد برای پیشبرد اهداف شوم خودش از همین عواطف دینی مردم ما استفاده ببرد و این کار را با نفوذ در کانون های مختلف دینی می خواهد اجرایی نماید.

وی گفت: امروزه یک حمله ی سخت  علیه سرچشمه های معارف اسلامی  که همان قرآن کریم و احادیث هستند، صورت گرفته و هدف از این جنگ این است که ما را از قرآن و احادیث که دریاهای معرفت و علم هستند غافل کنند.

آیت الله اراکی با طرح پرسشی به اهمیت مسئله ی دفاع همه جانبه از سوی روحانیت و مردم پرداخت و اظهار داشت: مسئولیت دفاع و مبارزه در این عرصه بر عهده ی چه کسانی است؟ قرآن کریم دو گروه مسئول را برای این موضوع مشخص نموده است. اوّلین آن ها، خود رسول خدا و ائمه ی اطهار و پس از ایشان فقها و علمای دین، و گروه دوم، مردم هستند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: امروز نباید در بیان قرآن کریم کوتاهی کنیم. اگر به فرض عالمان به وظیفه ی خود عمل نکردند، آیا مردم مسئولیت ندارند؟ خداوند می فرماید در این حالت، مردم بازهم در قبال دین و مسلمات آن مسئولیت دارند.خداوند خیلی تأکید فرموده است به تکیه بر عقول مردم. زیرا  مردم در بسیاری از مسائل نیازی به فرستادن رسول ندارند، نیاز به کتاب ندارند و فهم آن مسائل از طریق عقل آن ها قابل دسترسی است.

وی با اشاره به وضعیت داخلی آمریکا در این روزها گفت: در همین روزها در کشور آمریکا مردم به سیستم حاکم در آن کشور معترضند و بدون اینکه پای منبر عالمی از اسلام بوده باشند و از طریق عقل خودشان به نتیجه رسیده اند که علیه نژادپرستی و ظلم باید بایستند.

این استاد خارج حوزه عنوان داشت: در عرصه ی تبلیغ باید آیات الهی را برای مردم بازگو کنیم. آیات متعدّدی که در آفاق و انفس هستند. مسئولیت تبلیغ هم برعهده ی روحانیت است و هم بر عهده ی مردم. این دستور قرآن کریم است. باید مردم را به مسئولیشان در قبال دین متوجه سازیم. باید همه بدانیم که در مقابل هر آنچه داریم، هر آنچه می بینیم و هرآنچه می شنویم مسئول هستیم.

در پایان نیز آیت الله اراکی، به عنوان راهکار، بیان داشت: برای عمومی سازی تبلیغ  باید این موضوع را با مردم مطرح کرد که تبلیغ دین فقط برعهده ی روحانیت نیست، بلکه مردم نیز مسئول هستند هرآنچه را که از دین می شنوند، بگویند و انتشار دهند. خداوند در قرآن می فرماید: بدترین جنبندگان کسانی هستند که پیام حق را می شنوند و آنرا انکار می کنند و یا در مقابل آن موضع انفعالی می گیرند و خود را به ناشنوایی و نابینایی می زنند.

وی ادامه داد:این بی تفاوتی نباید در میان مردم ترویج پیدا کند.  باید برای هردسته از مردم، بسته ی تبلیغی مشخصی را طراحی کنیم. ما باید بسیج جهاد تبلیغی داشته باشیم و از انرژی جوانان، معلمین، اصحاب رسانه و سایر اقشار در این جهاد استفاده ببریم. برای هرکدام از این اقشار هم برنامه ی آموزشی مخصوص آن قشر را داشته باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha