شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام سیدناصرالدین نوری زاده، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد

حوزه/ رئیس مرکز رسیدگد به امور مساجد با اشاره به این که در دوران شیوع ویروس کرونا ۱۵۰۰مسجد فعال تهران برای رسیدگی به محرومین بسیج شدند، از ضد عفونی محلات در ۳۰ هزار نوبت و توزیع ۱۴ میلیون ماسک و توزیع ۳۵۰ هزار سبدکالا در رزمایش کمک مومنانه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، نشست خبری حجت الاسلام سیدناصرالدین نوری زاده، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، به منظور تشریح فعالیت های این مرکز در زمینه ارتباطات و همکاری های حوزوی، فعالیت های قرآنی، خدمات اجتماعی و فرهنگی، یکشنبه دوم تیرماه، با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

وی با اشاره به حوزه ماموریتی و فعالیتی مرکز رسیدگی به امور مساجد، گفت: حفظ قداست مساجد، تأمین سلامت و امنیت محیط و دوری از منازعات و مناقشات، کمک به رونق و شکوفایی، تقویت هماهنگ جنبه های معنوی، انقلابی، تعلیمی، تبلیغی، نصب ائمه جماعت و در نهایت حمایت از برنامه‌های اسلامی مساجد بر عهده این مرکز است.

راهبردهای مرکز رسیدگی به امور مساجد در افق ۱۴۰۰

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با تبیین راهبردهای فعالیتی این مرکز تا سال ۱۴۰۰، گفت: بر اساس راهبردها و هدف‌های مرکز تا سال ۱۴۰۰ توانمندسازی ائمه جماعت، هماهنگ‌سازی و ارتقاء نظام تعالی مساجد در دستورکار است. البته در افق‌های بعدی نیز بر همین اساس عمل خواهیم کرد تا بتوانیم شبکه‌های وسیع مساجد و ائمه جماعت را مرتبط کنیم.

حجت الاسلام نوری زاده تصریح کرد: تصریح کرد: تلاش می کنیم در مباحث فرهنگی، تربیتی، اخلاقی، بصیرت افزایی جریان ساز باشیم و زمینه رونق مساجد را فراهم کنیم.

وی با اشاره به برنامه های مرکز رسیدگی به امور مساجد در سه ماهه اول سال ۱۳۹۹، ادامه داد: با شیوع ویروس کرونا با تشکیل ستاد مبارزه با کرونا تلاش کردیم پیرامون مبارزه با این بیماری و نیز پشتیبانی از مدافعان سلامت و همچنین اجرای فرامین مقام معظم رهبری در زمینه رزمایش همدلی و کمک مومنانه وارد میدان عمل شویم و در این راستا نیز اقدامات قابل توجهی از سوی مساجد انجام شد.

ضد عفونی محلات در ۳۰ هزار نوبت/ توزیع ۱۴ میلیون ماسک

وی با اشاره به این که در دوران شیوع ویروس کرونا یک هزار و ۵۰۰ مسجد فعال تهران برای رسیدگی به محرومین بسیج شدند، گفت: ضد عفونی محلات در ۳۰ هزار نوبت، توزیع ۱۴ میلیون عدد ماسک، تهیه و توزیع دو هزار عدد اقلام بهداشتی، تولید دستکش، برپایی ۴۲۰ ایستگاه سلامت محلی، تهیه و رساندن هفت میلیون لیتر آبمیوه به بیمارستان ها، خرید مایحتاج مردم و تحویل به درب منزل از جمله اقداماتی بود که برای مهار ویروس کرونا صورت گرفت.

توزیع ۳۵۰ هزار سبدکالا میان نیازمندان

حجت الاسلام نوری زاده به اقدامات مرکز رسیدگی به امور مساجد در رزمایش مواسات و کمک های مومنانه اشاره کرد و گفت: این مرکز با هماهنگی و همکاری با نهادهای و بنیادهای مختلف حمایتی ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان کمک نقدی جمع آوری و از طریق مساجد میان نیازمندان توزیع کرد.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد همچنین توزیع  ۲۵۰ هزار تُن غذای گرم، گوشت قربانی شش هزار رأس گوسفند، ۳۵۰ هزار سبد کالا میان نیازمندان در قالب پویش های «هر مسجد یک قربانی» و «هر مسجد ۱۰۰ خانواده در ماه رمضان» را از مهمترین اقدامات این مرکز در رزمایش کمک مومنانه اعلام کرد.

وی خاطرنشان کرد: کارکردهای اجتماعی مساجد در دوران کرونا و رزمایش همدلی احیا شد و در حوزه جهش تولید نیز بنای بر فرهنگ‌سازی است تا با استفاده از تولید ملی به رونق کارآفرینی بپردازیم. از سوی دیگر در حوزه خدمات اجتماعی رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی مردم اعم از فساد، طلاق، اعتیاد و ازدواج آسان در حوزه فعالیتی مساجد پیش بینی شده است.

اجرای طرح نهضت قرآنی در مساجد

حجت الاسلام نوری زاده در ادامه به رویکردها و برنامه های فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد اشاره و بیان کرد: انعقاد تفاهم نامه با سازمان های قرآنی و راه اندازی هدفمند نهضت قرآنی در مساجد و سایر ارگان های همسو، افتتاح نمایشگاه دائمی مدیریت مسجد تراز اسلامی در ساختمان محراب مرکز رسیدگی به امور مساجد، همفکری و رونمایی از کتاب «ترنم احکام» ویژه ائمه جماعات مساجد بوده است.

تولید نرم افزار

وی با اشاره به تولید نرم افزارهای دینی گفت: نرم افزارهای «مسجد پژوه» و  «مسجدیاب» به همت دفتر مطالعات و ارتباطات حوزوی مرکز رسیدگی به امور مساجد تولید و در کنار خدماتی همچون «مسجد ایده» و «مسجد تی‌وی» در سایت مرکز بارگذاری شده است و علاقه‌مندان می‌توانند از آنها استفاده کنند.

حجت الاسلام نوری زاده در ادامه افزود: دیدار با علما و ائمه جماعات و اخذ نظرات آنها پیرامون مسجد، برگزاری نشست با مدیران و اساتید حوزه های علمیه تهران در خصوص استفاده از طلاب تراز جهت امامت مسجد بخش دیگری از رویکردها و برنامه های مرکز رسیدگی به امور مساجد است.

تبیین عالمانه بیانیه گام دوم انقلاب در مساجد

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد به برگزاری نشست با نهادهای مسجدمحور جهت هم افزایی و تقسیم کار و استفاده از ظرفیت هر دستگاه برای ارتقای مساجد به عنوان یکی از رویکردهای کاری نام برد و تاکید کرد: انتشار کتاب «رنج شیرین» پیرامون تبیین عالمانه بیانیه گام دوم انقلاب با رویکرد مسجدی، ارتقای نظام مدیریتی مساجد، هماهنگ سازی دستگاه ها و تشکل های مردمی بخش دیگری از رویکردهای مرکز رسیدگی به امور مساجد بوده است.

پخش صلوات خاصه امام رضا(ع) هرشب از مأذنه های مساجد

وی با اشاره به برنامه‌های دهه کرامت مساجد تهران، آذین‌بندی مساجد، برپایی ایستگاه نشاط رضوی، قرائت زیارت امین‌الله هر شب بعد از نماز عشاء در طول دهه کرامت، پخش اذان و قرائت قرآن از مأذنه مساجد، پخش صلوات خاصه هر شب ساعت ۲۰ از مساجد را از جمله این برنامه ها اعلام کرد.

برگزاری رزمایش خدمت کریمانه، پخش اقلام بهداشتی، برگزاری مسابقات فرهنگی، کتابخوانی، نقاشی، انتشار محتوای مربوطه در فضای مجازی از دیگر برنامه‌های محوری مساجد استان تهران در دهه کرامت است که حجت الاسلام نوری زاده به آنها اشاره کرد.

اجرای ویژه برنامه «۱۰ شب ۱۰ حدیث»

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد خاطرنشان کرد: اجرای ویژه برنامه «۱۰ شب ۱۰ حدیث» هرشب بین نمازهای جماعت مساجد، برگزاری رزمایش خدمت کریمانه در مساجد محوری و توزیع اقلام بهداشتی از دیگر برنامه های دهه کرامت است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha