پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
طباطبایی

حوزه/ آیت‌الله طباطبایی نژاد با انتقاد از عملکرد تعزیرات حکومتی در مبارزه با کالای قاچاق، گفت: مبارزه با قاچاق کالا در مرزها و گمرک باید انجام شود نه اینکه فردی که مقداری جنس از بازارهای بندرعباس خریده و به اصفهان آورده است تا امرار معاش کند، با او برخورد شود؛ اگر دستگاه‌های دولتی، نظارتی و قضایی عُرضه دارند، در گمرک مبارزه با قاچاق کالا را پیگیری کنند نه اینکه به قول معروف ضعیف‌کشی شود.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، به نقل از دفتر امام جمعه اصفهان، آیت‌الله سید یوسف طباطبایی نژاد در دیدار شورای قضایی استان اصفهان با گرامیداشت هفته قوه قضاییه اظهار داشت: آمریکا جنایات مختلفی در روزهای ۶ تیر لغایت ۱۲ تیر در ایران انجام داده است همچون ترور نافرجام رهبر انقلاب، شهادت مظلومانه دکتر بهشتی و یارانش، سرنگونی هواپیمای مسافربری ایران و غیره که همه نشان از رعایت نشدن حقوق بشر توسط آمریکایی‌ها دارد؛ کشوری که ادعای حقوق بشر دارد و به دیگران ایراد می‌گیرد درحالی‌که آنان حامی بسیاری از گروه‌های تروریستی همچون داعش، القاعده و طالبان و حامی رژیم کودکش اسرائیل و جنایات عربستان بر علیه مردم یمن هستند.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها هیچ‌گاه حقوق انسان‌ها را رعایت نکردند، افزود: اسلام اهمیت فراوانی به جان انسان‌ها می‌دهد و در قرآن کریم آمده است که اگر یک نفر زنده شود همانند این است که همه انسان‌ها زنده شده‌اند، اصل اسلام این است که عدالت در همه جامعه گسترش یابد و قوانین اسلامی در راستای این هدف هستند.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با بیان اینکه شهید بهشتی پایه‌گذار قوه قضائیه بودند، تصریح کرد: ایشان اقدامات بسیار خوبی برای تشکیل قوه قضائیه داشتند و اگر اقدامات و دیدگاه‌های ایشان ادامه می‌یافت، وضعیت قوه قضائیه در حال حاضر بسیار مناسب بود.

وی با اشاره به تحولات قوه قضائیه ادامه داد: نباید همه فسادهای داخلی قوه قضائیه رسانه‌ای شود چراکه ممکن است در مردم بدبینی ایجاد کند، البته برخی از فسادهای کلان و فسادهایی که لازم است باید به افکار عمومی اطلاع‌رسانی شود تا شبهات در این باره برطرف شود.

امام جمعه اصفهان با اشاره به پرونده معاون سابق اجرایی حوزه ریاست قوه قضائیه گفت: چنین فسادهایی باید برای مردم بیان شود، البته برخی اشکال می‌گیرند که چرا چنین فردی در قوه قضائیه حضور داشته است، بدون شک کسی از باطن افراد خبر ندارد و ممکن است فردی در ابتدای کار فاسد نباشد، اما پس از مدتی فساد کند، نمونه‌های متعددی در تاریخ اسلام وجود دارد که افرادی بودند و به اسلام خدمت کردند اما در آخر کار، فاسد شدند همچون طلحه و زبیر که سال‌های متمادی در خدمت پیامبر اکرم(صلی‌الله علیه و آله) شمشیر زدند اما در نهایت، ضد اسلام عمل کردند.  

وی با بیان اینکه یکی از فتنه‌ها و محل‌های آزمایش مسائل مالی است، تصریح کرد: امام صادق(علیه‌السلام) می‌فرماید شیطان پیرامون فرزند آدم دور می‌زند و تلاش می‌کند تا او را به هر روشی که ممکن است گمراه کند و اگر نتوانست، او را با مال فریب می‌دهد.

انتقاد از عملکرد تعزیرات حکومتی/ ضعیف کشی نکنید

آیت‌الله طباطبایی نژاد با انتقاد از عملکرد تعزیرات حکومتی در مبارزه با کالای قاچاق، عنوان کرد: مبارزه با قاچاق کالا در مرزها و گمرک باید انجام شود نه اینکه فردی که مقداری جنس از بازارهای بندرعباس خریده و به اصفهان آورده است تا امرار معاش کند، با او برخورد شود و بگویند این جنس قاچاق است، درحالی‌که این جنس را در کشورمان خرید کرده و از منشأ آن و اینکه آیا جنس قاچاق است یا نه، اطلاعی ندارد؛ اگر دستگاه‌های دولتی، نظارتی و قضایی و سایر دستگاه‌های مسئول عُرضه دارند، در گمرک مبارزه با قاچاق کالا را پیگیری کنند نه اینکه به قول معروف ضعیف‌کشی شود.

وی با بیان اینکه در اجرای قوانین باید عقل را به کار گرفت، خاطرنشان کرد: ۲۰ سال قبل، یک نفر زمینی را از منابع طبیعی تصرف کرده و در آن درخت کاشته است، حالا قاضی بر اساس قوانین، رأی به قلع و قمع داده است، سؤال اینجاست که مگر نمی‌شد منابع طبیعی صاحب این زمین باشد و درخت‌ها قلع و قمع نشود، این‌ موارد با روح اسلام سازگاری ندارد و مردم را نسبت به کشور اسلامی بدبین می‌سازد.

 عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اهداف و شعارهای خوب قوه قضائیه یادآور شد: دستگاه قضایی همواره عدالت و عقلانیت را باید سرلوحه خود کار قرار دهد و شعارها و اهدافی همچون مبارزه با فساد، جلوگیری از فساد مالیاتی و غیره نباید به دقت، طمأنینه و عدالت در رسیدگی پرونده‌های قضایی لطمه بزند.

وی اضافه کرد: این‌گونه نیست که هر کس مالیات نداد فرار مالیاتی کرده و به او بگویند تو دزد هستی، می‌توان او را توجیه کرد، از او خواست تا مالیاتش را پرداخت کند، یا اینکه هر کس خرید و فروش بزرگی داشت بگوییم قصد او اخلال در نظام اقتصادی کشور است، در حالی که او فقط به دنبال سود بوده نه ضربه زدن به نظام اقتصادی کشور، بنابراین از هرگونه برچسب زدن و یا توهین باید خودداری شود.

احداث بزرگترین مجتمع قضایی کشور در اصفهان

رئیس دادگستری استان اصفهان در این دیدار با ارائه گزارشی از اقدامات این دستگاه اظهار داشت: از اردیبهشت سال گذشته تا اردیبهشت امسال حدود یک میلیون پرونده توسط ۷۰۰ قاضی رسیدگی شده است، البته میزان پرونده‌های ورودی حدود یک‌سوم این تعداد است و هر پرونده ممکن است شامل چند پرونده شود.

محمدرضا حبیبی با اشاره به حجم کاری دادگستری اصفهان افزود: قضات ما در کمیسیون‌های مختلف ماده صد و کمیسیون‌های پزشکی و غیره فعالیت دارند، در بخش تجدیدنظر حدود ۱۶ هزار موجودی داشتیم و حدود ۸۰ هزار پرونده وارده به آن اضافه شد که با موافقت ریاست قوه قضائیه ۴ شعبه در کاشان تأسیس شد و علاوه بر اینکه از مراجعه حدود ۹ هزار نفر به مرکز اصفهان جلوگیری شد، میزان پرونده‌های تجدیدنظر به ۷ هزار و ۵۰۰ پرونده کاهش یافته است.

وی گفت: جذب حدود ۷۰ نفر قاضی و ۴۷۰ کارمند، تأسیس و احداث مجتمع‌های قضایی، آغاز احداث بزرگ‌ترین بنای قوه قضاییه در کل کشور به وسعت ۴۰ هزار متر در اصفهان، کاهش افراد زندانی به دلیل پرداخت نکردن مهریه از حدود ۳۰۰ نفر به ۱۲۰ نفر و آزادی ۸۵۰ زندانی با کمک خیران از فروردین سال گذشته تا کنون از جمله اقدامات و فعالیت‌هایی است که توسط دستگاه قضایی استان اصفهان انجام شده است.

رئیس دادگستری استان اصفهان بیان کرد: قبل از شیوع کرونا، به بیش از ۷ هزار نفر از زندانیان مرخصی داده شده و پس از آن نیز حدود یک هزار و سیصد نفر با تشکیل کمیسیون‌های عفو، عفو شدند.  

تشکیل معاونت اقتصادی و مبارزه با قاچاق

دادستان اصفهان نیز در این دیدار اظهار داشت: خدمات دادسرای عمومی و انقلاب استان اصفهان در راستای حمایت از تولیدکنندگان و جهش تولید بوده تا بتواند شعار سال را عملی کند، در همین راستا معاونت اقتصادی و معاونت مبارزه با قاچاق کالا و ارز در دادسرا تشکیل شده است.

علی اصفهان افزود: جلسات مختلف کمیته حمایتی قضایی برای حمایت از شرکت‌ها و فعالان اقتصادی و حمایت حقوق کارگران و سهام داران شرکت پلی اکریل و کاشی نیلو و برخی از شرکت‌های دیگر تشکیل شده است، همچنین صدور قرار منع تعقیب، آزادی مشروط و نظارت الکترونیکی برای کاهش جمعیت زندان‌ها انجام شده است.

انتهای پیام

منبع: دفتر امام جمعه اصفهان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha