جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حسینی واعظ

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان تشریح کرد: شناخت و معرفت، باید به فهم مقام والای پروردگار و نیز شـناخت‌ پیامبران و امامان(علیهم السلام) منجر شود که سر منشأ این معرفت، رسیدن‌ به کمال یـعنی قـرب الی اللّه اسـت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، خانم سیده نفیسه حسینی واعظ در جمع بانوان مدیریت حوزه علمیه خواهران استان گلستان با تبریک و گرامیداشت دهه کرامت، بیان کرد: حضرت معصومه(س) "کریمه اهل بیت" نام دارند و کریم بودن در خاندان اهل بیت(علیهم السلام) به دو نفر نسبت داده شده که امام حسن مجتبی(ع) و حضرت معصومه(س) هستند و این نشان دهنده جایگاه رفیع این بانوی بزرگ اسلام است.

وی به فضایل حضرت معصومه(س) اشاره کرد و محدثه و عالمه بودن را از آن نمونه ها دانست و گفت: حضرت معصومه(س) نه تنها در وادی عبودیت و بندگی به درجه اعلایی رسیده بودند، بلکه بعنوان یک عالمه در دوره خود شناخته می شدند؛ تحصیل علوم حضرت در سایه بندگی خالص برای خداوند و پیروی از امام زمان شان بوده است.

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان با بیان اینکه ایشان در طهارت نفس و پاکدامنی، شأن و مرتبتی والا داشتند، خاطرنشان کرد: برخورداری از اخلاق حسنه و آراستگی به صفاتی چون متانت، صبر و استقامت، از دلایل بزرگی شخصیت و بلندی مقام آن حضرت بود.

حسینی واعظ افزود: امام صادق(ع) درباره مقام شفاعت حضرت معصومه(س) نیز می فرمایند که شفاعت ایشان برای بهشتی شدن تمام شیعیان کافی است و در ادامه روایت می فرمایند؛ «خداوند حرمی دارد که مکه است، پیامبر(ص) حرمی دارد و آن مدینه است و حضرت علی(ع) حرمی دارد و آن کوفه است و قم کوفه کوچک است و زنی از فرزندان من در قم از دنیا می رود که اسمش فاطمه دختر موسی(ع) است و به شفاعت او همه شیعیان من وارد بهشت می شوند».

وی، ترغیب و تشویق روایات معتبر از معصومین(علیهم السلام) برای زیارت آن حضرت و پاداش بهشت را از نکات قابل توجه در مورد حضرت معصومه(س) دانست و در توضیح واژه «بهشت» گفت: تعبیرات ارزشمندی چون "اهل بهشت است، بهشت از آن اوست، بهشت برای او ثابت است"، از جانب امامان معصوم برای زائران آن حضرت بیان شده است، البته برای دستیابی به بهشت، باید پیرو ولایت و امامت بود و به آن اعتقاد قلبی و عملی داشت.

استاد حوزه خواهران، زیارتنامه مأثور از جانب امام معصوم(ع) برای حضرت معصومه(س) را از دیگر ویژگی های ایشان دانست و خاطرنشان کرد: برای دستیابی انـسان‌ها به کمال شایسته، که همان مقام خلیفه‌ اللهی‌ است، کسب معرفت و شناخت، امری‌ ضروری است و برای رسـیدن بـه تـکامل، نخستین گام کسب معرفت، نورانیت دل و دیده‌ است.

حسینی واعظ تشریح کرد: شناخت و معرفت باید به فهم مقام والای پروردگار و نیز شـناخت‌ پیامبران بویژه پیامبر اعظم(ص) و امامان(علیهم السلام) منجر شود که سر منشأ این معرفت، رسیدن‌ به کمال یـعنی قـرب الی اللّه اسـت؛ کسب معرفت و شناخت قلبی که از پایه‌ها و ارکان‌ مهم ایمان محسوب‌ می‌شود، همراه‌ با عمل به دستورات دینی و شـریعت نـاب مـحمّدی(صلّی‌ اللّه علیه و آله وسلم) که شریعت الهی است، میسر می‌ شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ولادت امام رضا(ع) و نیز علم و دانش ایشان، اظهار کرد: از مـسؤلیت‌های مهم ائمه اطهار(علیهم السلام) به ویـژه امـام رضـا(ع) ارشـاد و هدایت آحاد مردم و سوق دادن آنها به قرآن و سیره پیامبر اعظم(ص) و نیز تعلیم‌ و تربیت مردم و توجه دادن آنان به علم و دانش و مبارزه‌ با انواع نادانی‌ها، جهالت‌ها و شبهات و تـربیت‌ شاگردان، عالمان‌ و اندیشمندان بوده است.

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان در پایان گفت: امام رضا(ع) با مناظره‌های علمی با اهل‌ کتاب‌ و نحله‌های‌ فکری‌ گوناگون، موجبات‌ اعتلای معرفت و بینش‌ دینی مردم را فراهم آورد و با تشکیل مـحافل عـلمی، کلامی و حدیثی‌ به‌ دفـاع از اصـول اسلام‌ و فرهنگ اهل‌ بیت(علیهم السلام)‌ پرداخت‌ و به‌ ایرادات و شبهات‌ فرق‌ نیز پاسخ داد، بدین ترتیب موجب نفوذ شخصیت علمی و معنوی حضرت فراهم شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha