سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
آیت الله تهامی

حوزه/ مقام معظم رهبری هفتم آذرماه سال ۶۸ در مورد آیت الله تهامی فرمود:« مرحوم آقا سیّد حسن تهامی‏ (رضوان اللّه علیه) که از مجتهدان و علمای برجسته‏ ی کشور ما محسوب می شد، سالهای متمادی در بیرجند منزوی شده بود و قدرش ناشناخته ماند تا وفات کرد».

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، خراسان جنوبی تاکنون علمای بزرگ و برجسته ای در سطح کشور داشته است که خیلی از این علمای بزرگ هنوز به خوبی به مردم معرفی نشدند. علمای بزرگی همچون آیت الله سید احمد عبادی، آیت الله سید مهدی عبادی، آیت الله شیخ جواد عارفی، آیت الله نابغ آیتی، آیت الله حائری و آیت الله سید حسن تهامی از جمله این علمای بزرگ هستند که متاسفانه هنوز مردم نسبت به سیره و روش زندگی آنان آشنایی کامل ندارند.

خبرگزاری حوزه در خراسان جنوبی تلاش دارد تا با معرفی بخشی از زندگی این بزرگان، در راستای اشاعه فرهنگ دینی و سیر و سلوک بزرگان دین قدم بردارد.

آیت الله سید حسن تهامی از شاگردان برجسته آیت الله نایینی و مفاخر برجسته حوزه علمیه نجف بود.

او  سال ۱۲۷۶ (ه.ش) در بیرجند متولد شد و به دلیل استعداد و هوش بالایی که داشت در ۶ سالگی قرآن را به طور صحیح یاد گرفت.

ایشان پس از سپری کردن تحصیلات حوزوی در بیرجند و مشهد، به نجف اشرف رفت و به عالی‌ترین مراتب اجتهاد نایل آمد و پس از آن به درخواست مردم برای ترویج معارف دین به زادگاهش بیرجند بازگشت.

آیت الله تهامی با حضور در شهر بیرجند در اولین اقدام مدرسه علمیه معصومیه را تاسیس کرد؛ تاسیس کتابخانه ۷۰۰ جلدی و وقف آن برای طلاب و پایه گذاری سه مسجد بزرگ شهر یعنی خیرآباد نو، مسجد رضوی، مسجد خضر علی از دیگر اقدامات ایشان در مدت حضور در بیرجند بود.

مقام معظم رهبری هفتم آذرماه سال ۶۸ در مورد آیت الله تهامی فرمودند:« مرحوم آقا سیّد حسن تهامی‏ (رضوان اللّه علیه) که از مجتهدان و علمای برجسته‏ ی کشور ما محسوب می شد، سالهای متمادی در بیرجند منزوی شده بود و قدرش ناشناخته ماند تا وفات کرد».

تالیفات و آثاری از  او در عقاید، اخلاق، تفسیر، فلسفه، فقه، اصول و رجال موجود است. دوره تقریرات فقه و اصول استاد نایئنی، کتابی در رد نصرانیت و اشعاری از این فقیه سعید برجای مانده است.

آیت الله تهامی در شب چهاردهم صفر (۱۳۸۵ه.ق / ۱۳۴۴ه.ش) به سرای باقی شتافت و بنا بر وصیتش، او در مسجد صاحب الزمانی خیرآباد نو به خاک سپردند.

انتهای پیام/ 99

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سجاد IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
    0 0
    بسیار ضعیف ولی باز از هیچی بهتره