جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم - امام جمعه تبریز

حوزه / نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در توصیف رسانه دینی، آن را هدایت گر، دین مدار و اخلاق محور دانست و گفت: رسانه دینی باید در همه برنامه‌های خود، ملاک را محوریت خدا، دین، ‌آموزه‌های دینی، اخلاقی و معارف اهل‌بیت(ع) قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری حوزه در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم، امروز در دیدار مسئولان و مدیران صداوسیمای مرکز آذربایجان شرقی با تاکید بر نقش آفرینی هنرمندانه و هوشمندانه صداوسیما در جامعه، گفت: بر اساس بیانات رهبر معظم انقلاب، رسانه ملی دانشگاهی است که در آگاهی بخشی مردم نسبت به موضوعات مهم و روز جامعه نقشی بسیار مهم و اثرگذار ایفا می کند.

وی با بیان اینکه اشتباه این مجموعه هم در جامعه می تواند اثرات منفی به دنبال داشته باشد، اضافه کرد: برای پیشبرد اهداف صداوسیما، اهالی این مجموعه باید به ارزش های اخلاقی و اخلاق رسانه ای توجه ویژه داشته باشند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در توصیف رسانه دینی، آن را هدایت گر، دین مدار و اخلاق محور دانست و گفت: رسانه دینی باید در همه برنامه‌های خود، ملاک را محوریت خدا، دین، ‌آموزه‌های دینی، اخلاقی و معارف اهل‌بیت(ع) قرار دهد.

امام جمعه تبریز، مسئولیت‌پذیری، شجاعت و شرافت حرفه‌ای، حق‌گرایی، بازنمایی واقعیات و عدم تحریف و دستکاری آن، رعایت حرمت مخاطبان،‌ رعایت مصالح نظام اسلامی،‌ حفظ حریم خصوصی، حفظ رازداری و امانت‌داری، حقِ دستیابی به اطلاعات سازنده و مفید، ترویج مکارم اخلاقی و حرمت سانسور و خودسانسوری را مهم‌ترین ارزش‌هایی عنوان کرد که رسانه ملی باید به آن پایبند باشد.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم ادامه داد: یکی از وظایف رسانه ملی حفظ، تقویت و ترویج هوشمندانه هویت انقلابی، ملی و بومی جامعه است، به عنوان مثال شبکه استانی آذربایجان شرقی باید با یادآوری رشادت های جوانان عاشورایی در دفاع مقدس و مجاهدت علمی علمای بزرگ خطه آذربایجان به مردم این منطقه، هویت ملی و بومی اهالی منطقه را تقویت کند.

وی همچنین با تاکید بر نقش آفرینی هنرمندانه و هوشمندانه در رسانه ملی اظهار داشت: برنامه سازان رادیو و تلویزیون باید با توجه به زبان محلی مردم هر منطقه و آداب و رسومی که اسباب وحدت ملی است، توطئه های دشمنان را خنثی کنند تا هویت ملی، انقلابی و بومی هم تقویت شود.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با بیان اینکه هویت بومی، هویت ملی را شکل می دهد، گفت: تولیدات و محصولات رسانه ای باید هدفمند، خدمت گرا و در خدمت توسعه استان باشد.

امام جمعه تبریز در ادامه با بیان اینکه صداوسیما در خط مقدم جنگ نرم و مبارزه رسانه قرار گرفته است، افزود: هیچ نهاد فرهنگی مانند رسانه ملی در خط مقدم جنگ نرم دشمن نیست، از این باید برای کمک به برنامه سازان این مجموعه خود را در کنار این مجموعه ببینیم.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم ادامه داد: در قضیه کرونا و برای برچیده شدن اخبار کذب و حاشیه ای مرجع قرار گرفتن رسانه ملی باعث شد این رسانه بار دیگر به عنوان رسانه زنده مطرح شود که مدیران صداوسیما باید از این فرصت بهره کافی ببرند.

وی، گسترش شبکه های اجتماعی در دنیای مجازی را مورد اشاره قرار داد و گفت: هر چند در سالهای اخیر این شبکه ها رقیب رسانه ملی شده اند، اما از نظر اعتبار صداوسیما رقیبی ندارد و ملجأ دستیابی به اطلاعات درست رسانه ملی است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، چالش جدی رسانه ملی را در موقعیت کنونی ساخت سریال های اینترنتی دانست و اظهار کرد: استقبال مردم از این سریال ها بیانگر آن است که رسانه ملی باید به تولید فیلم و سریال های تلویزیونی و ساخت برنامه های سرگرم کننده پر محتوا اهتمام جدی داشته باشد.

حجت السلام  والسلمین آل هاشم درباره کاهش میزان مخاطبان رسانه ملی هم گفت: رسانه ملی باید با اهتمام جدی به ساخت برنامه های کیفی، توجه به کیفیت فنی تولیدات و انجام پژوهش های مستمر در خصوص برنامه های پخش شده، رضایتمندی مخاطبان را افزایش دهد.

وی ادامه داد: جذب و بکارگیری نیروهای متخصص، لزوم ارتقا روش های تبلیغی در آگهی های بازرگانی، داشتن خط مشی درست در تقویت اقتصاد ملی و تولیدات ایرانی موجب افزایش اعتبار ملی این سازمان میشود.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی تصریح کرد: رسانه ملی باید با سرعت بخشی به افزایش سواد رسانه ای، افزایش دسترسی و فهم انتقادی در تولید برنامه های خود باید توجه داشته باشد که مخاطبان از سواد رسانه ای بالایی برخوردارند.

امام جمعه تبریز در تشریح چالش های دیگر صداوسیما گفت: وابسته بودن به بودجه دولتی و عدم اطمینان به بخش خصوصی در تهیه و تولید برنامه ها، حجم بالا و بی سابقه آگهی های تبلیغاتی و بازرگانی، عدم توجه به اقتصاد رسانه ای، حاکم بودن نگاه سیاسی و ائدولوژیک خاص در برنامه ها، ناتوانی در بهره گیری از فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی، عدم توجه به سطح سواد رسانه ای مخاطبان، توصیه و تبلیغ فرهنگ مصرفی در جامعه، عدم توجه به رویکرد های فرهنگی و تربیتی در تهیه و تولید برنامه ها، رکود و نبود تنوع و تکراری بودن برنامه ها، کمبود نیروی تخصصی و حرفه ای به دلیل کمبود اعتبارات از جمله چالش های رسانه ملی است.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با تاکید بر پخش اخبار و اطلاعات درست در شبکه استانی، گفت: معرفی و شناساندن همه ظرفیت های استان در شبکه استانی مطالبه مردمی است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha