شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کنگره بین المللی قدس شریف آنلاین در فضای مجازی،روز دوم

حوزه/ چند تا طلبه هستیم که با توجه به دغدغه خود، حدود یک سال و نیم است که کارمان را به صورت جهادی در راستای پاسخ به شبهات و شایعات ابتدا با فضای مجازی در اینستاگرام شروع کردیم.

خبرگزاری «حوزه» - مشهد/ ارتباطات بخشی از زندگی انسان است که در طول تاریخ به شیوه های گوناگون وجود داشته و در قرن اخیر به واسطه حضور رسانه های مختلف، رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است. فضایی که هم دینداران و هم بی دینان و مادی گرایان می توانند از فرصت آن برای اهداف انسانی یا شیطانی بهره ببرند و البته بی شک در این میان دین داران می بایست بیش از همیشه و جلوتر از هم سفره های ابلیس، در این میدان وسیع گام بردارند.

پاسخ به شبهات و اشکالات بی پایه و اساس و مقابله با تخریب دین و انسانیت از کارهایی است که بدون تردید وظیفه و رسالت اهل علم و آگاهان به مسائل دینی را بیشتر می کند و چه بهتر که در این فضای پر از امواج کسانی مانند طلاب علوم دینی برای ایستادگی در برابر این همه هجمه ورود داشته باشند.

از این رو به سراغ حجت الاسلام مصطفی محمدی رفتیم تا از فعالیت جهادی گروه رسانه ای «فوج» که به ویژه در ایام کرونا نیز به تبیین و تعمیق باورها و شاخصه های سلامت از نگاه دین و حرکت های جهادگونه و همدلی و مواسات پرداختند، بیشتر آگاه شویم.

چگونه به فکر افتادید که فعالیت تبلیغی خود را از منظر رسانه دنبال کنید؟

چند تا طلبه هستیم که با توجه به دغدغه خود، حدود یک سال و نیم است که کارمان را به صورت جهادی در راستای پاسخ به شبهات و شایعات ابتدا با فضای مجازی در اینستاگرام شروع و بعد در توییتر، تلگرام، ایتا، سروش و روبیکا هم فعالیت کردیم.

ایده کار از آنجا شروع شد که در فضای مجازی با گروهی که اعتقادی به خدا نداشتند، مواجه شدیم و برای مقابله با تخریب هایی که نسبت به ادیان ابراهیمی و الهی و ذات حق تعالی می کردند، به وظیفه اصلی خود یعنی تبلیغ پرداخته و در این عرصه وارد شدیم و بر همین اساس، کانال «رسانه‌ فوج» برای مقابله با شبهات فرهنگی و دینی ایجاد شد.

این نکته لازم است که بدانیم، وضعیت شبهاتی که معاندین در فضای مجازی مطرح می‌کنند، نسبت به چندسال گذشته، بسیار متفاوت‌تر و همراه با مغالطات ماهرانه‌تری است و از سوی دیگر، دین گریزی در گذشته بیشتر بود اما متأسفانه امروزه شاهد دین‌ستیزی افراد هستیم.

از چه شیوه هایی برای انتقال محتوا بهره بردید؟

کار در فضای مجازی با عکس نوشته ادامه دادیم و به طراحی در این زمینه پرداختیم و هر روز در این عرصه کارهای بهتری ارائه دادیم زیرا تبلیغ جهادی خود را  جانانه و با دل انجام می‌دهم. کم کم با آموزش لازم و ارتقای نرم افزاری، پاورپوینت هایی آماده کردیم اما با کاری که انجام شد، به این نتیجه رسیدیم که فعالیت در قالب عکس نوشت به تنهایی کافی نیست و باید عرصه دیگری را نیز وارد شویم. از این رو برای تولید نماهنگ همفکری و همکاری گرفتیم و سپس به سمت ساخت نماهنگ ها پیش رفتیم و به نوعی با همان تفکر جهادی و طلبگی خود سعی شد تا از محتوایی کوتاه، آسان و پاسخگو ارائه شود تا به ویژه قشری که با عنوان خاکستری در جامعه معرفی می شوند، آن را درک کرده و دریافت کنند.

در واقع با ارائه محتوایی قابل فهم و کوتاه به علاوه ی توجه به جذابیت بصری در قالب گرافیک و نماهنگ، بیش از هزار و 700 ارسال پاسخ داشته ایم و امروز به این نتیجه رسیده ایم که باید از نخبگان حوزوی برای پاسخ های متعدد استفاده کنیم تا بهتر بتوان در مقابل شبهات ایستاد.

چه چیزی را در اولویت کار خود می دانید؟

در سال 98 با رصد و اولویت بندی نسبت به مسائل جامعه متوجه شدیم که پاسخ به 43 بحث مانند: ‌ذات حق تعالی، تخریب دین، حقوق زنان،‌ رد اعجاز  قرآن،‌خشونت در اسلام، تحقیر متدینین، مهدویت و... باید منظر باشد و بر همین اساس با 10 شاخصه، اولویت بندی هایی صورت گرفته و برخی مسائل نیز برای آینده انتخاب شد.

لازم به ذکر است، گروه رسانه ای فوج به نشانی http://www.fowjmedia.com در شبکه های یادشده حال فعالیت می باشد.

سخن آخر

نام بردن از این گروه و دنبال کردن و ارائه نظر درباره کارهای ما به ویژه از سوی رسانه ها و خبرنگاران می تواند به هر چه بیشتر و بهتر شدن فعالیت ها منجر شود و از این رو از اقشار مختلف می خواهیم تا در این زمینه ارائه نظر داشته باشند.

انتهای پیام/313/25

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • امیررضا حسنی IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
    2 0
    خوب
  • الهام IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    0 0
    خوب......
  • فاطمه IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    0 0
    یاعلی
  • IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    0 0
    خدا قوت دلاور