پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
نمایشگاه مجازی نگین قم

حوزه/ نمایشگاه دائمی «نگین قم» پیرامون مکانت فرهنگی قم و فضایل و مقام والای بانوی کرامت و با استفاده از ظرفیت نمایش آثار هنری در فضای مجازی ‌همزمان با دهه کرامت آغاز به کار کرده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام محمدباقر مشکاتی اظهار کرد: نمایشگاه مجازی «نگین قم» به همت موزه فاطمی پیرامون مکانت فرهنگی قم و فضایل و مقام والای بانوی کرامت به صورت دائمی با استفاده از فضای مجازی برپا شده است.

وی افزود: از آنجایی که با توجه به شیوع بیماری کرونا امکان برگزاری نمایشگاه به صورت فیزیکی فراهم نبود و با توجه به اینکه موزه از فضای کمی برخوردار است ما به سمتی رفتیم که نمایشگاه‌های مجازی را برپا کنیم تا بتوانیم آثار تاریخی و هنری موجود در موزه آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها را معرفی کنیم.

کارشناس موزه فاطمی با بیان اینکه از این روش می‌توانیم جذب مخاطب بیشتری داشته باشیم و شور و نشاط زیادی را در علاقه‌مندان به فرهنگ، هنر و آثار تاریخی ایجاد کنیم، گفت: این ایده که بازدید از آثار تاریخی را به فضای مجازی بکشانیم به ما کمک می کند که با کمترین هزینه، نمایشگاه‌هایی را در زمینه آثار تاریخی و فرهنگی برپا کنیم و بیشترین جذب مخاطبان خاص موزه را داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: اولین نمایشگاه مجازی ما نمایشگاه «بسم الله» بود که در ماه رمضان برگزار شد و در دو بخش موزه ای و نمایشگاهی،  ۱۴۴ اثر به نمایش گذاشته شد که ۳۰ اثر از آثار قدیمی موزه و ۱۱۴ اثر از آثار خوشنویسی معاصر بود و بعد از آن هم ما شاهد موجی از خوشنویسی بسم الله بودیم که برایمان ارسال شد و ما به نام خود هنرمندان در صفحه اینستاگرام موزه فاطمی  به نمایش گذاشتیم و در سایت موزه در پرتال آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها  نیز، بارگذاری خواهد شد.

حجت الاسلام مشکاتی با اشاره به بازخورد نمایشگاه بسم الله، با بیان این که بسیاری از هنرمندان حاضرند آثاری را به پیشنهاد ما تولید و به موزه آستان اهدا کنند، افزود: این انگیزه ما را مضاعف کرد که در دهه کرامت با موضوع مکانت فرهنگی قم و جایگاه شهر مقدس  قم در روایات اهل بیت(ع) و همچنین با موضوع زیارت و شخصیت حضرت معصومه سلام الله علیها و فضائل ایشان،  نمایشگاه مجازی «نگین قم» را برگزار کنیم.

وی با بیان این که تا کنون برای نمایشگاه نگین قم ۴۸ اثر فراهم شده است، اظهار کرد: این آثار شامل آثار خوشنویسی با خط‌های نسخ فارسی، نسعلیق، ثلث، خط آزاد (ذوقی و تفننی) و نسخ عربی و آثار نقاشی شامل نقاشی خط، و تابلوی نقش برجسته می‌شود که برخی از این آثار دارای تذهیب کاری فاخر و بسیار زیبا است.

کارشناس موزه فاطمی با اشاره به این که این آثار توسط نزدیک به ۲۰ هنرمند شاخص کشوری و بین المللی خلق شده است، گفت: برخی از این آثار را خود هنرمندان تولید و به موزه اهدا کرده‌اند و برخی هم که حدود دو سوم آثار را شامل می‌شود در کارگاه هنری موزه آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها در دو دهه اخیر تولید شده است.

وی اضافه کرد: اساتید خطاط شرکت کننده در این نمایشگاه شامل سیدمحمد موحدحسینی، مرحوم جواد ثبتی، سیدحجت کشفی، سیدمحسن کشفی، علی ثبتی و علی احمدزاده؛ اساتید تذهیب شامل سیدحسین نجومی، مسعود هنرکار، رضا بیدآبادی و سیدمحسن کشفی هستند و دو تابلوی نقاشی هم از دو تن از بانوان هنرمند کشورمان به نام مهری فراوانی و ثریا ذرّیه در این نمایشگاه به نمایش درخواهد آمد.

حجت الاسلام مشکاتی افزود: شروع این نمایشگاه از روز ششم دهه کرامت به صورت دائمی در سایت موزه آستان مقدس حضرت معصومه به نشانی museum.amfm.ir بوده و همزمان از طریق شبکه های اجتماعی موزه به نشانی @haramqom_museum در ایتا و اینستاگرام به نمایش درآمده است.

وی تصریح کرد: ابتکار ما در نمایشگاه دوم این است که شناسنامه اثر با توضیحی در رابطه با شناسنامه و مضمون و پیام اثر به صورت عکس نوشته در کنار خود اثر هنری کار شده و به لحاظ کیفیت نسبت به دوره قبلی و موزه‌های دیگر بالاتر است و قابلیت دانلود دارد.

کارشناس موزه فاطمی خاطرنشان کرد: به لحاظ محتوایی این آثار شامل سلام‌های هشتگانه زیارت کریمه اهل بیت(س)، روایاتی در خصوص پاداش زیارت این بانوی بهشتی که به زائران وعده داده شده و همچنین احادیثی در خصوص  قم و حرم اهل بیت(ع) بودن این شهرمقدس و مقام شفاعت حضرت معصومه سلام‌الله علیها و فضائل دیگر آن حضرت که به صورت فرازهای زیارت، احادیث معصومین علیهم السلام و اشعار آیینی می‌باشد.

وی در پایان افزود: موزه فاطمی از دریافت آثار تاریخی و هنری، دارای قدمت و نفاست موزه ای و یا دارای ارزش  نمایشگاهی، به صورت وقف، نذر و اهداء به ویژه اشیاء و آثار مرتبط با قرآن و اهل بیت(ع) از سوی هنرمندان یا صاحبان آثار استقبال می کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha