پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام برنجکار

حوزه/ رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه قم، شناسایی دقیق خلأهای فرهنگی را لازمه توفیق مجلس یازدهم در عرصه فرهنگ دانست.

حجت الاسلام و المسلمین رضا برنجکار در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه  با بیان این که بخشی از مسایل فرهنگی ناظر به تبلیغ دین و آموزه های اسلامی و ترویج سبک زندگی دینی، عمدتاً مربوط به فعالیت های مستقیم فرهنگی است، اظهار داشت: از آن سو برخی فعالیت ها همچون فراهم سازی زمینه ازدواج برای جوانان به شکل غیرمستقیم بر فرهنگ تأثیر می گذارد، چنان که اگر نگاهی هم به روایات بیندازیم به خوبی متوجه می شویم که ازدواج به ظاهر کار فرهنگی نیست اما نیمی از دین افراد با این سنت حسنه تأمین می شود.

وی افزود: در واقع می شود گفت که نصف کار فرهنگی با همین ازدواج محقق می شود، یا بحث شغل و تأمین مسکن که ظاهراً از جنس امور اقتصادی هستند اما تأثیر قابل توجهی در مباحث فرهنگی دارند، ضمن آن که به هر حال کسی که شغل دارد و ازدواج می کند، کمتر به سمت انحراف و کارهای خلاف می رود.

عضو هیئت علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران همچنین گفت: آن چه حائز اهمیت است این که مجلس باید قبل از هر چیز عمیقاً به این مساله باور داشته باشد که فرهنگ در اولویت است. این که مقام معظم رهبری در طول این سال ها، این همه بر روی مساله اقتصاد تأکید می کنند، به خاطر این است که دشمن به طور جدی برنامه ریزی کرده که از حیث اقتصادی فشار حداکثری و فلج کننده بر کشور ما وارد کند و جامعه ایرانی را به زمین بزند و لذا اقتصاد باید در اولویت باشد اما حل مشکلات اقتصادی نیز عمدتاً ریشه های فرهنگی دارد و این نکته بسیار مهمی است.

وی یادآور شد: از آن سو اگر مشکلات اقتصادی وجود داشته باشد، جنبه های منفی فرهنگی بر جای می گذارد و این سخن گواه بر آن است که اقتصاد و فرهنگ تأثیرات متقابل بر روی هم دارند، ضمن آن که به هر حال فرهنگ ما فرهنگ دینی است و لذا مسئولان و نمایندگان بیش از پیش باید التزام به تقویت شاخصه ها و مؤلفه های فرهنگ دینی داشته باشند.

حجت الاسلام و المسلمین برنجکار همچنین با بیان این که سبک زندگی غربی و غیراسلامی، ما را به سرمنزل مقصود نمی رساند، افزود: هر چقدر اخلاق و اعتقادات و سبک زندگی مردم بر اساس اصول اسلامی تقویت و تحکیم یابد، قطعاً ما در مسیر کارهای فرهنگی ارزشمند و مؤثر قدم برداشته ایم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که امروز مجلس برای توفیق در عرصه فرهنگ قبل از هر چیز باید خلأهای فرهنگی را به درستی تشخیص دهد، گفت: در کنار تشخیص صحیح مشکلات و خلأهای فرهنگی، مجلس باید ضمن اهتمام لازم در بحث قانون گذاری فرهنگی، بُعد نظارتی خود را تقویت کند تا همه نهادها در خصوص مسایل فرهنگی و کم کاری ها و مشکلات به درستی پاسخگو باشند.

رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه قم همچنین افزود: از سوی دیگر باید میان دستگاه های فرهنگی هماهنگی وجود داشته باشد، به خصوص با توجه به این که دولت مدعی می شود که همه نهادها و ارگان ها زیرمجموعه من نیست که در این جا لازم است مجلس به عنوان نهاد قانون گذار که به تعبیر حضرت امام(ره) در رأس کشور است ورود پیدا کرده و با نظارت و حساب کشی از نهادهای فرهنگی، زمینه رشد فرهنگی جامعه و حل معضلات مربوطه را فراهم نماید.

وی خاطرنشان کرد: همچنین لازم است که از نهادها و دستگاه های متعدد در عرصه فرهنگ، در سایه نظارت نمایندگان مجلس، گزارش گیری دقیقی به عمل آید تا در سایه شفاف سازی بتوان به ساماندهی وضع موجود پرداخت، ضمن آن که در این میان بر اساس برخی پیشنهادها شاید اصلاً نیاز باشد که ادغام ها یا تغییراتی در برخی جاها داده شود که به صلاح کشور باشد.

وی در خاتمه بیان داشت: بی شک در سایه تعامل و هماهنگی و بهره گیری از نظرات نخبگان و متخصصان بهتر می توان به اداره وضعیت فرهنگی پرداخت، کما این که در این صورت اگر دولت و نهادهای دیگر در برخی قسمت ها ضعف هایی داشته باشند، مشخص شده و بعد برای رفع این ایرادات می توان راهکارهای مفیدی هم ارایه داد.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha