پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تعلیق طرح الحاق کرانه باختری

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

طرح سوال از رئیس جمهور به حد نصاب رسید
 طرح سؤال از رئیس‌جمهور  در جلسه  علنی مجلس به جریان افتاد.امضاهای این طرح به مرز ۱۲۰ رسیده و البته همچنان رو به افزایش است.این طرح در اعتراض به وضعیت آشفتگی بازار به حد نصاب رسید.از جمله محورهای طرح سؤال از رئیس‌جمهور موضوع نوسانات در بازار مسکن و همچنین افزایش قیمت اقلام ضروری مورد نیاز مردم است.موضوع افزایش قیمت در بازار سکه و ارز و مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد نیز محور دیگر طرح سؤال از رئیس‌جمهور است. بر اساس اصل ۸۸ قانون اساسی، در هر موردی که حداقل یک چهارم کل نمایندگان مجلس شورای اسلامی از رئیس جمهور و یا هر یک از نمایندگان از وزیر مسئول در باره یکی از وظایف آنان سوال کنند، رئیس جمهور یا وزیر مربوطه موظف است در مجلس حاضر شده و به سؤال جواب دهد.شایان ذکر است ارائه پاسخ نباید در مورد رئیس جمهور بیش از یک ماه و در مورد وزیر بیش از ده روز به تاخیر افتد مگر اینکه عذر موجهی وجود داشته باشد و مجلس آن را بپذیرد.برابر این اصل رئیس جمهور اختیاری در پاسخ دادن یا ندادن به سوال نمایندگان ندارد بلکه موظف است به سؤال آنها پاسخ دهد چرا که اگر رئیس جمهور سوال نمایندگان مجلس را بدون پاسخ گذارد مجلس ممکن است سراغ اصل ۸۹ قانون اساسی رفته و استیضاح رئیس جمهور را در دستور قرار دهد که این امر تبعات زیانباری برای وی خواهد داشت.از سوی دیگر رئیس جمهور برای پاسخ دادن به سؤالات نمایندگان باید به محل مجلس شورای اسلامی بیاید و احیانا تقریر و ارسال پاسخ به مجلس کافی و مجاز نیست بلکه شخصا باید در مجلس برای پاسخگویی حاضر شود.همچنین رئیس جمهور در مقابل تکالیف فوق حق دارد تا یک ماه برای پاسخ به سؤالات و حضور در مجلس تأخیر کند به عبارت دیگر وی می تواند از مهلت یک ماهه ای که اصل ۸۸ برای او در نظر گرفته استفاده کند.گفتنی است رئیس جمهور فقط در صورتی می تواند بیش از یک ماه از ارائه پاسخ و حضور در مجلس امتناع کند که عذر موجهی داشته باشد و موجه بودن آن را نیز مجلس تشخیص می دهد که اگر غیر موجه باشد به سمت استیضاح خواهد رفت.برابر ماده ۲۱۲ قانون آیین نامه داخلی مجلس که در فصل نظارت آن آمده؛ در صورتی که حد اقل یک چهارم کل نمایندگان بخواهند در باره یکی از وظایف رئیس جمهوری سؤال کنند باید سؤال خود را به طور صریح، روشن و مختصر و همگی با امضا در اختیار رئیس مجلس قرار دهند.

اسرائیل به حالت آماده‌باش کامل درآمد
«عاموس یادلین» ژنرال سابق رژیم صهیونیستی گفت، این رژیم باید برای هرگونه اقدام احتمالی ایران آماده باشد.به نوشته پایگاه «اسرائیل نیوز» یادلین که سابقه ریاست اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی را در کارنامه دارد گفت:‌ «آیا ایرانی‌ها به حادثه دانستن این اتفاقات ادامه می‌دهند یا مانند موارد اخیر، لحن خود را تغییر داده و کسانی را عامل آن خواهند دانست؟ این مسئله تأثیر زیادی بر روی پاسخ [ایران] خواهد داشت».وی هشدار داد اگر ایران رژیم صهیونیستی را مقصر حوادث اخیر بداند، تل‌آویو باید به‌صورت عملیاتی آماده پاسخ احتمالی تهران باشد که ممکن است به‌صورت حمله سایبری، موشکی یا اقدام در دیگر کشورها انجام شود.این مقام سابق رژیم صهیونیستی گفت:‌ «بحران اقتصادی می‌تواند موجب خویشتن‌داری بیشتری [از سوی ایران] شود اما همین عامل می‌تواند موجب شود آن‌ها اقدامات تهاجمی‌تری انجام دهند». «گابی اشکنازی» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی گفت: «ما سیاست طولانی‌مدت را در دوره‌های مختلف داشته‌ایم تا به ایران اجازه ندهیم توانایی‌های هسته‌ای داشته باشد. رژیم (ایران) با چنین توانایی‌هایی تهدید موجودیتی علیه اسرائیل است و نمی‌توانیم اجازه دهیم در مرزهای شمالی ما خود را تثبیت کند. بنابراین ما اقداماتی را انجام می‌دهیم که بهتر است درباره آن‌ها صحبت نشود».«کیوان خسروی» سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی عصر  روز جمعه اعلام کرد: بررسی‌های فنی و امنیتی انجام شده از سوی دستگاه‌های ذیربط، علت وقوع حادثه در مجتمع هسته‌ای شهید مصطفی احمدی روشن در نطنز را که بامداد پنج شنبه ۱۲ تیرماه به وقوع پیوست به صورت دقیق مشخص کرده است.خسروی افزود: به دلیل برخی ملاحظات امنیتی علت و چگونگی بروز این حادثه در زمان مناسب اعلام خواهد شد.

ترامپ طرح الحاق را تعلیق کرد
 «آبراهام بروگ» رئیس سابق کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) گفت، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا طرح اشغال کرانه باختری را تعلیق کرده است.به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، بروگ در مصاحبه‌ای گفت، ترامپ اجرای طرح اشغال را به حالت تعلیق درآورده است زیرا «وقت این را ندارد که به بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در این خصوص کمک کند».وی افزود ترامپ و نتانیاهو هر دو از «اختلال شخصیتی خودشیفتگی» رنج می‌برند و با بی‌ملاحظگی و بی اخلاقی هر کاری که برای نجات خود و ماندن بر سر قدرت لازم باشد انجام می‌دهند.بروگ در پاسخ به این سوالی درباره اعلام تاریخ جدید برای اجرای این طرح گفت:‌ «گمانه زنی درخصوص الحاق اگر نگویم غیرممکن، بسیار دشوار است زیرا هیچ شفافیتی در این طرح وجود ندارد و هیچ‌کس جزئیاتی از آن در اختیار ندارد».«بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی قرار بود در چهارشنبه‌ای که گذشت (۱ جولای) بخش‌هایی از کرانه باختری را در راستای طرح «معامله قرن» آمریکا رسماً اشغال کند. با این وجود، کابینه رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه اعلام کرد که پیشبرد این طرح به تأخیر افتاده است. رژیم صهیونیستی گفت در حال نهایی کردن جزئیات این طرح با کاخ سفید است.صدها هزار اسرائیلی در شهرک‌هایی یهودی‌نشین که رژیم صهیونیستی بعد از جنگ ۱۹۶۷ و اشغال سرزمین‌های فلسطینی در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس ساخته است سکونت دارند.این در حالی است که طبق قوانین بین‌المللی، هر دوی این مناطق «اراضی اشغالی» قلمداد شده و شهرک‌سازی صهیونیست‌ها در آن‌ها غیرقانونی است.

شورای امنیت ترامپ را ضربه فنی کرد
به دنبال تمدید نشدن تحریم های  تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران در نشست شورای امنیت سازمان ملل درهفته گذشته، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در  جنگ خود با ایران، ضربه ای اساسی خورده است.آمریکا امیدوار بود مهلت تحریم های تسلیحاتی ایران را که در ۱۸ اکتبر (۲۷ مهر) پایان می یابد تمدید کند، اما هم روسیه و هم  چین هر دو در نشست شورای امنیت سازمان ملل، با این طرح مخالفت کرند. دیگر اعضای دایم شورای امنیت – انگلیس و فرانسه – نیز با وجود هشدارهای شدید "مایک پومئو" وزیرخارجه آمریکا، از تمدید تحریم  ها حمایت نکردند. این تحریم های تسلیحاتی، جمهوری اسلامی را  از واردات  یا صادرات هر نوع  سلاح بازداشته است.در آستانه نشست شورای امنیت، آقای پومپئو هشدار داده بود جمهوری اسلامی می تواند به یک دلال اسلحه برای کشورهای دشمن نظیر کره شمالی و یا گروه های مستقر در سوریه و افغانستان تبدیل شود.پومپئو گفت:  ایران تا همین حالا هم تحریم های تسلیحاتی را، حتی پیش از انقضا نقض می کند. تصور کنید، اگر فعالیت های ایران با مجوز انجام شود، و این گروه آن را مجاز اعلام کند؛ اگر محدودیت ها رفع شود، چه خواهد شد. ایران آزاد خواهد بود تا یک دلال  سرکش تسلیحاتی باشد و برای تشدید مناقشات از ونزوئلا تا سوریه، و مناطق صعب العبور در افغانستان، سلاح به این مناطق ارسال کند.<< نمایندگان بریتانیا، فرانسه و آلمان همچنین رویکرد آمریکا را در خصوص تهدید به استفاده از راهکار بازگرداندن تحریم ها، که در توافق هسته ای ایران آمده است، محکوم کردند. بر اساس این بند از برجام، اگر تشخیص داده شود که ایران در حال نقض توافقات است، تمام تحریم ها بدون  نیاز به رای شورای امنیت سازمان ملل، بازگردانده خواهد شد.اما چین که همراه روسیه از حق وتوی خود در شورای امنیت استفاده  کرد، مدعی شد تحریم ها باید پایان یابد، و این که بند مربوط به بازگرداندن تحریم ها، دیگر قانونی نیست. "ژانگ  جون" سفیر چین در سازمان ملل گفت: چین با تلاش آمریکا  برای تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران مخالف است. آمریکا که از برجام خارج شده است دیگر عضوی از آن نیست و حق ندارد در سازمان ملل، بند مربوط به احیاء  تحریم ها را فعال کند.بر اساس توافق برجام که در سال ۲۰۱۵ امضا شد، ایران موافقت کرد فعالیت های هسته  ای حساس خود را محدود کرده و به بازرسان بین المللی اجازه دهد از تاسیسات هسته  ای اش بازدید کنند. آقای ترامپ در سال ۲۰۱۸ از این توافق خارج شد و ادعا کرد برای معامله ای بهتر مذاکره خواهد کرد. از آن زمان تاکنون ایران پایبندی به تعهدات برجامی اش را متوقف کرده است. جمهوری اسلامی همچنین تصریح کرده است به دنبال اقدام آمریکا در ترور سرلشکر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، به این توافق پایبند نخواهد بود. در حالی که  قراراست تحریم ها (ی تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران) در اکتبر پایان  یابد، آمریکا همچنان تحریم های فلج کننده اش را علیه جمهوری اسلامی ادامه می دهد. بر اساس این تحریم ها، ایران  نمی تواند دلار آمریکا و  برخی مواد معدنی مشخص خریدار  کرده و به ازای طلا،  با دیگران معامله کند. صنایع نفتی و کشتیرانی ایران نیز محدود شده است.

«دانگ فنگ» ناوهای آمریکا را نشانه گرفت

به دنبال تحرکات جدید آمریکا در منطقه و رزمایش ناوهای هواپیمابر این کشور در «دریای فیلیپین»، منابع مطلع از رصد کامل اوضاع از سوی ارتش چین و در تیررس بودن اهداف آمریکا از سوی موشکهای فوق پیشرفته چین خبر دادند.به نوشته نشریه انگلیسی زبان «گلوبال تایمز» مقامات مطلع و تحلیلگران در این زمینه گفتند که دریای چین جنوبی کاملا  در اختیار ارتش چین است و هرگونه تحرک ناوهای هواپیمابر در منطقه از سوی ارتش چین  مجهز به انواع جنگ افزارهای ضدناوهواپیمابر آمریکا همچون موشکهای دانگ فنگ ۲۱ و  ۲۶، مشهور به قاتل ناوهای هواپیمابر رصد میشود.بر اساس این گزارش، آمریکابه تازگی از افزایش حضور نظامی خود در آب‌های اقیانوس‌های هند و آرام  در بحبوحه تشدید تنش با چین خبر داده به طوریکه فرماندهی ناوگان اقیانوس آرام آمریکا در بیانیه‌ای بدین منظور اعلام کرد   ناوگروه‌های «یو اس اس نیمیتز» و «رونالد ریگان» در حال انجام عملیات در دریای فیلپیین هستند و کشتی‌ها و هواپیماهای این ناوگروه طی ماموریت‌های هماهنگ از ۲۸ ژوئن (یکشنبه ۸ تیر) در آب‌های بین‌المللی مشغول فعالیتند. برخی منابع  نیز از تشکیل  جبهه‌ای  متشکل از آمریکا، هند و برخی کشورهای دیگر برای مواجهه با چین خبر دادند و  گفته میشود رایزنیهایی جهت تشکیل جبهه مشترک از سوی هند، ژاپن، آمریکا و استرالیا برای مواجهه با نیروی دریای چین در جریان است. به نوشته گلوبال تایمز، «ژانگ جانشه» تحلیلگر ارشد مرکز مطالعاتی نیروی دریایی چین گفت که آمریکا اغلب ناوها و جنگنده های خود را دریای چین جنوبی اعزام و به بهانه عملیات جهت آزادی دریانوردی حاکمیت کشورهای منطقه را نقض میکند. آمریکا عامل اصلی نظامی شدن دریای چین جنوبی است.تحلیل اندیشکده آمریکایی «رند» مستقر در کالیفرنیا در سال ۲۰۱۵ نیز نشان داد در حالی یک فروند کشتی آمریکایی با ۵۰ موشک ضد کشتی دانگ فنگ ۲۱ غرق می شود  که چین صدها موشک دانگ فنگ و نمونه‌های دیگر را در اختیار دارد.

سفارت آمریکا تمرین نظامی در بغداد به راه انداخت
 «محمد البصری» یکی از فرماندهان سازمان الحشد الشعبی عراق، آزمایش سیستم دفاع هوایی بر فراز ساختمان سفارت آمریکا در منطقه الخضراء را محکوم کرد.البصری در گفت‌وگو با پایگاه خبری بغداد الیوم گفت: «استقرار سامانه دفاع هوایی در سفارت آمریکا نقض آشکار و جدید حاکمیت عراق است و آنچه که سفارت انجام داد، تحریک ملت عراق و گروه‌های مقاومت است».وی افزود: «نصب سامانه اگر با موافقت دولت عراق بود سفارتخانه می‌توانست آن را در یک صحرا و به دور از ساکنان پایتخت، تمرین کند».این فرمانده الحشد الشعبی با بیان اینکه سفارت آمریکا با کار خود گروه‌های مقاومت را تحریک کرد، گفت:« ما نگران واکنش‌هایی هستیم که می تواند برای دولت عراق در برابر جامعه بین المللی معضلی درست کند».رسانه‌های عراق عصر شنبه از اقدام سفارت آمریکا در بغداد در راه اندازی و آزمایش سامانه دفاع هوایی در منطقه سبز بغداد که منطقه‌ای دیپلماتیک است، خبر دادند. این اقدام آمریکایی‌ها اعتراض طیف‌ها و گروه‌های عراقی را در پی داشت و هشتگ «#قاعدة_مو_سفارة» (سفارت نیست پایگاه نظامی است) راه انداختند.

سناتور آمریکایی بالاخره حرف یمنی ها را زد
یک سناتور دموکرات آمریکایی با اشاره به مرگ و میر تعداد زیادی از یمنی‌های مبتلا به ویروس کرونا گفت که در این بحبوحه، آمریکا نیز در حال بمباران آنهاست.«کریس مورفی» سناتور دموکرات ایالت کانکتیکت در پیامی در توئیتر به تعداد زیاد مرگ و میر در میان مبتلایان به ویروس کرونا در یمن اشاره کرد.وی در این پیام توئیتری نوشت احتمالا ۲۷ درصد یمنی‌هایی که به ویروس کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند فوت کرده‌اند.مورفی در ادامه این پیام توئیتری نوشت: «(در مقابل) آمریکا در حال انجام چه کاری است؟ ما در حال بمباران آنها هستیم.»ائتلاف متجاوز سعودی با حمایت و پشتیبانی آمریکا و کشورهای غربی، از سال ۲۰۱۵ حملات مرگبار و گسترده خود را علیه مردم یمن آغاز کرده است.اوضاع بغرنج مردم یمن که بیش از ۵ سال با بمب‌ها و حملات جنگنده‌های ائتلاف متجاوز سعودی مواجه هستند با شیوع ویروس کرونا در این کشور نیز وخیم‌تر شده است.چندی پیش، سازمان پزشکان بدون مرز هشدار داده بود، در صورت شیوع ویروس کرونا در یمن یک فاجعه‌ انسانی رخ خواهد داد و تنها در طول چند هفته ۲۸ میلیون نفر در این کشور جان خود را از دست خواهند داد.این مسئله تنها بخشی از وضعیت وخیم یمن است. حدود ۱۴ میلیون نفر در این کشور با قحطی مواجه هستند، ۳ میلیون کودک دچار سوء تغذیه‌اند و ۱۸ میلیون نفر دسترسی به آب آشامیدنی سالم ندارند؛ این آمار به علاوه ۳ میلیون آواره جنگی، نشان از جنایتی بسیار بزرگ دارد که نظامیان سعودی در یمن رقم زده‌اند.

بسته ریاضتی رژیم سعودی صدای عربستانی ها را درآورد
اقدام رژیم سعودی مبنی بر افزایش مالیات نارضایتی گستردۀ شهروندان عربستانی را به دنبال داشته است، شهروندانی که می گویند این تصمیم باعث افزایش فشار اقتصادی به بخش وسیعی از مردم خواهد شد که مشکلات معیشتی دارند.وزیر دارایی عربستان سعودی به حذف یارانۀ معیشتی و افزایش مالیات بر ارزش افزوده به ۱۵% مبادرت کرده عاملی که باعث نارضایتی گستردۀ شهروندان عربستانی شده است.کاربران شبکه های اجتماعی در صفحات خود به این دو تصمیم اعتراض کردند و نگرانی خود را از تأثیر این تصمیمات در زندگی خود خصوصاً در این اوضاع کسادی و بیکاری ناشی از کرونا بیان کردند.در یکی از این صفحات به نام "میزان العداله" نوشته شده است: محمد بن الجدعان وزیر دارایی عربستان می گوید که تصمیم سخت اِعمال مالیات ۱۵ درصدی را پس از کاهش قیمت نفت، شیوع ویروس کرونا و تعطیلی اکثر فعالیت ها و مراکز تجاری عربستان گرفته ولی وزیر محترم نگفت که کاهش قیمت نفت ناشی از جنگ توهمی است که محمد بن سلمان فقط برای اشباع تکبرش آن را برافروخته است.یک مخالف عربستانی مقیم کانادا به نام عمر بن عبدالعزیز نیز در حساب کاربری خود نوشت: مالیات جدید و لغو یارانۀ معیشتی ریشه در شکست های سیاسی و اقتصادی محمد بن سلمان دارد.عبدالعزیز با انتشار یک کلیپ از نخست وزیر کانادا در صفحه شخصی خود نوشت: نخست وزیر کانادا از کانون طوفان کرونا: «کانادا حقوق کارمندان را افزایش خواهد داد.»هیچ کسی به تو دروغ نگوید. کرونا عامل حذف یارانه معیشتی وافزایش مالیات بر ارزش افزوده نیست، عامل همان شکست سیاسی و اقتصادی محمد بن سلمان و دار و دسته اش است.حساب کاربری دیگری به نام "دلال" نوشت: روزی که تعداد ابتلاءات ۱۰۰ نفر بود، قرنطینه کردند. روزی که ابتلاءات به ۱۰۰ هزار نفر نرسید، قرنطینه را لغو کردند. روزی که مالیات ۵% بود یارانۀ معیشتی دادند. روزی به ۱۵% رسید، یارانه معیشتی را برداشتند.کاربری به نام محمد نیز نوشت: حذف یارانه معیشتی سپس افزایش مالیات بر ارزش افزوده با وجود حقوقی که حتی به ۴ هزار هم نمی رسد.. گذشته از نرخ بالای قبوض برق و آب و قیمت بنزین و غیره.. سوال اینجاست: آیا این مسئول از بزرگی مصیبتی که بر سر افراد کم درآمد و بیکاران آمده است، آگاه است؟ اگر آگاه است که حتماً آگاه است، هدف از فشار آوردن به این طبقه چیست؟

قالیباف برای حلقه جاسوسی آژانس خط و نشان کشید
رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که جمهوری اسلامی در مقابل زیاده خواهی شورای حکام و آژانس بین المللی اتمی خواهد ایستاد و اجازه نخواهد داد که آژانس حلقه اطلاعاتی و جاسوسی کشورهای متخاصم را تکمیل کند.محمدباقر قالیباف در جلسه علنی امروز مجلس و در جریان بررسی مسائل سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی با حضور وزیر امور خارجه بیان کرد: مردم ما از ابتدای انقلاب تا به امروز همیشه نشان دادند که هزینه انقلاب کشور را می‌پردازند اگر لازم بوده از جان خود گذشته‌اند و یا فرزندان خود را فدا کردند. مردم ما سختی اقتصادی را نیز تحمل می‌کنند و در همه عرصه‌ها، امتحان خود را به خوبی پس دادند و به مدیران و مسوولان در مقاطع مختلف کمک کردند.وی در ادامه اظهار کرد: آن چه که نمایندگان توقع دارند این است که هزینه اضافی بر مردم وارد نشود. در تصمیمات و سیاست‌ها چه در حوزه اقتصادی و چه در حوزه داخلی و خارجی باید به گونه‌ای عمل کنیم که هزینه بیشتری به مردم وارد نشود. در حوزه سیاست خارجی دستگاه دیپلماسی باید در اولین گام بدنبال تولید قدرت باشد زمانی که قدرت و توان داشته باشیم می‌توانیم در برابر دشمن بایستیم و در چانه زنی و فشار آنها پیروز بیرون بیایم. تولید قدرت بخش عمده‌ای به توان اقتصادی باز می‌گردد.رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: در حوزه توان اقتصادی وزارت خارجه می‌تواند نقش کلیدی داشته باشد. از نظر بنده وزارت امور خارجه باید در دوران جنگ اقتصادی به وزارت امور خارجه و تجارت بین الملل تبدیل می‌شد. توقع ما این است که اگر وزارت خارجه نتوانست سرمایه گذار وارد کند حداقل شرایط را به گونه ای مدیریت کنند که بخشی از پول مردم که در نزد برخی از کشورها باقی مانده است به کشور بازگردد و انتقال ارز به کشور با تلاش  مضاعف انجام شود.وی در ادامه تاکید کرد: در بحث کرونا و در مبادلات مرزی با مشکل مواجه شدیم. وزارت خارجه در بحث اقتصادی باید به دنبال همکاری‌های مرزی و تبادلات تجاری بوده و بیش از گذشته فعال شود.قالیباف خاطرنشان کرد: شورای حکام باید بداند در حوزه دستگاه سیاست خارجی ما هرگز جمهوری اسلامی و نمایندگان مردم اجازه نخواهند داد که آژانس دستش باز باشد و هر کاری که می‌خواهد انجام دهد و حلقه اطلاعاتی و جاسوسی کشورهای متخاصم را تکمیل کنند. ما در مقابل زیاده خواهی آنها خواهیم ایستاد و از دولت و وزارت خارجه انتظار داریم تا سیاست‌های کاهش تعهدات برجامی را که در خصوص آنها تصمیم گیری شده اجرا کنند و از حقوق ملت ایران دفاع خواهیم کرد. از وزارت خارجه انتظار داریم در تولید قدرت در حوزه اقتصادی به درستی به وظیفه خود عمل کنند.

اسرائیل حادثه نطنز را مسکوت گذاشت
وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در پی حادثه رخ داده در تاسیسات نطنز ادعاهایی را درباره برنامه هسته‌ای ایران مطرح کرد.گابی اشکنازی وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی روز یک‌شنبه در پاسخ به سوالی درباره حادثه رخ‌داده در نطنز بدون تایید هرگونه دخالت اسرائیل در این حادثه، به شکل سربسته مدعی شد که این رژیم اقداماتی را انجام می‌دهد تا آن‌چه "تهدید ایران" عنوان کرد را متوقف کند.اشکنازی اظهار کرد: ما سیاستی بلند مدت را در دوره‌های مختلف داشته‌ایم تا به ایران اجازه ندهیم از توان هسته‌ای برخوردار شود. حکومت ایران با آن قابلیت‌های هسته‌ای‌ یک تهدید برای موجودیت اسرائیل است و اسرائیل اجازه نخواهد داد که ایران در مرز شمالی ما مستقر شود.او افزود که بنابراین «ما اقداماتی انجام می‌دهیم که بهتر است ناگفته بمانند».وزیر خارجه رژیم صهیونیستی علاوه بر این با پشتیبانی از سیاست ضدایرانی آمریکا مطرح کرد که این رژیم از تلاش‌های آمریکا برای اطمینان حاصل کردن از این که تحریم تسلیحاتی علیه ایران تمدید خواهد شد حمایت خواهد کرد و نمی‌تواند وضعیتی را بپذیرد که ایران بتواند سامانه‌های تسلیحاتی پیشرفته خریداری کند.اشکنازی افزود: مشکل فقط دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست. مشکل این است که آن‌ها گروه‌هایی را در سراسر خاورمیانه مسلح می‌کنند. به حزب‌الله در لبنان نگاه کنید. دلیل تلاش‌های دیپلماتیک گسترده ما در سراسر دنیا همین است.پیش از این بنی گانتس، وزیر امنیت رژیم صهیونیستی و رئیس پیشین ستاد ارتش این رژیم با اشاره به اتفاقات اخیر در ایران از جمله حادثه نطنز گفت: آنگونه نیست که تمام اتفاقات رخ داده در ایران به اسرائیل مربوط باشد.


بغداد علیه اهانت رسانه سعودی به خیابان ها ریخت
جمعی از مردم بغداد در محکومیت اهانت یک رسانه عربستانی به آیت الله العظمی «سیدعلی سیستانی»، مرجعیت عالی قدر عراق دست به تظاهرات زدند.تظاهرات امروز مردم بغداد با تجمع نزدیک سفارت عربستان برگزار شد و شرکت کنندگان اهانت روزنامه الشرق الاوسط عربستان به آیت‌الله سید علی سیستانی را به شدت محکوم کردند.تظاهرکنندگان شعارهایی در محکومیت سیاست‌های رژیم آل سعود و دخالت‌های عربستان در امور داخلی عراق و نیز اهانت رسانه‌های عربستانی به چهره‌های برجسته و مقدسات این کشور سر دادند.معترضان با سردادن شعار الله اکبر آمریکا شیطان الاکبر، اقدام آمریکا در تبدیل کردن سفارتخانه خود به پایگاهی نظامی را محکوم نموده و آن را تعدی به حاکمیت کشورشان عراق دانستند.به نوشته کاربران فعال در شبکه اجتماعی «توئیتر»،  تظاهرات‌کنندگان تلاش کردند تا از یکی از ورودی‌های منطقه سبز وارد شوند  تا مقابل سفارت عربستان سعودی در اعتراض به سیاست‌های مداخله جویانه ریاض در امور عراق تجمع کنند. این اقدام آنها با واکنش نیروهای امنیت و پلیس عراق همراه شد.برخی شاهدان عینی می‌گویند که پلیس با استفاده از باتوم، آب های فشار قوی و گاز اشک‌آور تلاش کرد تا مانع ورود تظاهرات‌کنندگان خشمگین به این منطقه شود اما سرانجام شماری از معترضان موفق شدند وارد منطقه سبز شوند و پلیس را به عقب برانند.گفتنی است روزنامه عربستانی الشرق الاوسط جمعه کاریکاتوری اهانت آمیز از آیت‌الله سیستانی منتشر کرد. این اقدام محکومیت‌های داخلی و خارجی را به دنبال داشت.

ترامپ خاورمیانه را به یک «قهوه‌چی» سپرد
مردی که ریاست هیئت دیپلماتیک آمریکا به اراضی اشغالی را بر عهده دارد؛ زمانی برای داماد «ترامپ» قهوه سرو می‌کرد؛ اما آیا او می‌تواند طعم تلخ توطئه‌های واشنگتن را در کام فلسطینی‌ها شیرین کند.«تلخ میل دارید یا با شکر؟» این جمله‌ای است که احتمالاً هر بار که «آوی برکوویتز» نماینده آمریکا در خاورمیانه می‌خواهد یکی از توطئه‌های کاخ سفید را به خورد منطقه بدهد؛ از ذهن می‌گذارند چون هرچه باشد ترک عادت‌های قدیمی به ویژه اگر با وسواس همراه باشد؛ کار دشورای است.این را با استناد به سوابق حرفه‌ای برکوویتز می‌گوییم چون قبل از اینکه در قامت یک دیپلمات، حلقه اتصال واشنگتن-تل‌آویو را محکم‌تر کند؛ کاردار یا بهتر است بگوییم قهوه‌چی مخصوص «جرد کوشنر» داماد و مشاور دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بوده است.البته ظاهراً کاخ سفید از بابت خامی این جوانک بی تجربه که فقط ۳۰ بهار از عمرش می‌گذرد، دغدغه چندانی ندارد زیرا برای خدمت در اراضی اشغالی دارا بودن تنها یک ویژگی کافی است: تعهد قلبی به رژیم صهیونیستی.این خصلتی است که «جیسون گرینبلات» فرستاده سابق آمریکا، «جرد کوشنر» داماد ترامپ و «دیوید فریدمن» سفیر آمریکا در قدس اشغالی هر سه در آن مشترک بودند.اما مروری بر کارنامه حرفه‌ای جوانکی که قرار است مشق دیپلماسی را در صحنه پرهیاهوی خاورمیانه بیاموزد؛ چندان خالی از لطف نیست.برکوویتز در سال ۲۰۱۶ از دانشکده حقوق دانشگاه هاروارد فارغ‌التحصیل شد که البته خالی از اعتبار نیست حال آنکه محصلان این دانشگاه به سه دسته تقسیم می‌شوند: آنهایی که بهره هوشی و استعداد بالایی دارند؛ آنهایی که جیب پر پولی برای پرداخت شهریه‌های گزاف دارند و آنها که اصل و ریشه‌شان به خانواده‌های سیاسی مشهور می‌رسد.البته که معلوم نیست برکوویتز به کدام دسته از موارد یاد شده تعلق دارد و هدف بیشتر آن بود که بگوییم صرفاً تحصیل در هاروارد ملاک نخبه بودن نیست.وی نخستین بار کوشنر را در حالی ملاقات کرد که هنوز مشغول تحصیل در «کوئینز کالج» بود و برای گذراندن تعطیلات عید پسح، به آریزونا رفته بود. هر دوی آنها در خانواده‌ای ارتدوکس یهودی بزرگ شده و ساکن حومه نیوجرزی بودند و این می‌توانست در ایجاد پیوند دوستی میانشان تأثیرگذار باشد.همچنین، برکوویتز از اقوام نزدیک «هووارد ای. فریدمن» است که در بازه زمانی ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸، رئیس لابی صهیونیستی آیپک بود. او به زبان عبری تسلط کامل دارد و پیش از ورود به هاروارد، مدتی برای تحصیل به سرزمین‌های اشغالی رفت.بعد از آشنایی با کوشنر و ریختن طرح دوستی با وی، برکوویتز مدتی در روزنامه‌ «نیویورک آبزرور» که به داماد ترامپ تعلق دارد مشغول کار شد و بعد به کارزار انتخاباتی ۲۰۱۶ پیوست و از آنجا هم راهی کاخ سفید شد.آنجا هم اگرچه اسماً عنوان دستیار ترامپ را داشت؛ اما رسماً به اموری مثل سرو قهوه برای کوشنر و همسرش ایوانکا یا هماهنگی جلساتی که با دیگران داشتند؛ می‌پرداخت. البته فارغ از کار کم اهمیتی که انجام می‌داده، ظاهراً در جریان همه مذاکرات طرح موسوم به معامله قرن بوده و در همه سفرهای خاورمیانه‌ای کوشنر هم حضور داشته است.اما این همه، بی تجربگی او در امر دیپلماسی را توجیه نمی‌کند و باید با موشکافی بیشتری به دلایل انتخابش از سوی کاخ سفید پرداخت.بر کسی پوشیده نیست که با کنار رفتن جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید؛ صحنه سیاست خارجی آمریکا میان کوشنر و مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا تقسیم شد. در این میان، سهم داماد ترامپ قالب کردن طرح منحوس معامله قرن و فروش تسلیحات به اعراب خاورمیانه بود.اما، پرداختن به مسائل ایران که پیشتر ذیل وظایف گرینبلات تعریف می‌شد از دوش برکوویتز برداشته و به «برایان هوک» سپرده شد که البته از بابت یهودی بودن با آنها وجه اشتراک دارد اما اقداماتش را با مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا هماهنگ می‌کند.در هر صورت، نماینده تازه‌کار هم‌ اینک در رأس هیئتی، به اراضی اشغالی سفر کرده است. این اقدام در آستانه عملی شدن نقشه رژیم صهیونیستی برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اراضی اشغالی صورت می گیرد و در عین حال می‌تواند بیانگر تمایل دولت آمریکا برای اجرای وعده های خود در خصوص کرانه باختری باشد.در حالی که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اصرار دارد، طرح الحاق ۳۰ درصد از ارضی فلسطینیان به سرزمین‌های اشغالی را فردا (اول جولای) عملی کند؛ «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی روز گذشته به برکوویتز ابلاغ کرد که این تاریخ زمان مناسبی برای الحاق کرانه باختری نیست و بهتر است کابینه رژیم صهیونیستی تمرکز خود را در وهله اول بر موضوع کرونا و بیکاری بگذارد.این در حالی است که گفته می‌شد تیم کاخ سفید در نشستی که هفته گذشته پیرامون این موضوع برگزار کرد به جمع‌بندی دلخواه نرسید چراکه از قرار فریدمن سفیر آمریکا در سرزمین‌های اشغالی همسو با نتانیاهو، تاریخ اول جولای را برای اجرای طرح الحاق مناسب می‌بیند اما سایرین بیم آن را دارند که شتابزدگی مانع از جلب اعتماد فلسطینیان برای تن دادن به معامله قرن شود.حتی خبرهایی مبنی بر این وجود دارد که واشنگتن ترجیح می‌دهد طرح الحاق مرحله‌ای اجرا شود به گونه‌ای که در ابتدا فقط تعداد انگشت شماری از شهرک‌های صهیونیست نشین کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی ضمیمه شوند.از سویی، ادعاهایی نیز مطرح می‌شود مبنی بر اینکه نتانیاهو از اصرار خود برای اجرایی کردن طرح الحاق در تاریخ اول جولای عقب نشینی کرده که هنوز جزئیات آن مشخص نیست.اما، اینکه نتیجه پایانی مذاکرات هیئت آمریکایی به ریاست برکوویتز چه خواهد بود در مقابل این واقعیت که هیچ چاشنی نمی‌تواند تلخی توطئه‌های واشنگتن-تل‌آویو را در کام ساکنین برحق کرانه باختری شیرین کند؛ بی‌اهمیت تلقی می‌شود.

بزرگترین گور دسته‌جمعی عراق کشف شد
با وجود آنکه استان نینوا در شمال عراق از لوث عناصر داعش پاک شده اما هنوز آثار جنایات این تشکیلات تروریستی در عراق نمایان است به طوریکه یک گور دسته جمعی متعلق به قربانیان داعش کشف شده است.یک گور جمعی دسته که نماد و نشانی دیگر از اقدامات داعش در عراق به شمار می‌رود و جان ۶۰۰ شهروند عراقی را در خود مدفون نگه داشته است کشف شد.این گور بزرگ دسته جمعی در روستای حمیدات در نزدیکی منطقه بادوش در غرب موصل کشف شد. جمجمه آدمی، شلوارهای تکه و پاره و چند کفش از جمله بقایای کشف شده در این گور دسته جمعی است که اواخر ماه ژوئن در شمال عراق کشف شده است. اجساد در گودالی به طول صدها متر در خاک آرمیده‌اند.مقام‌های پزشکی موصل گفتند که کارشناسان پزشکی قانونی تحقیقات اولیه در زمینه این گور دسته‌جمعی را انجام دادند اما شیوع ویروس کرونا در عراق مانع از تداوم روند حفاری‌ها شده است.در حالی که تحقیقات برای شناسایی اجساد ضروری است اما بسیاری بر این باروند که زندانیان شیعه اندکی پس از اینکه شهر موصل در ماه ژوئن ۲۰۱۴ به دست داعش افتاده توسط نیروهای این گروه تروریستی اعدام شدند.بر اساس آماری که تا کنون ارائه شده در این گور دسته‌جمعی نیروهای داعش حدود ۶۰۰ زندانی را به قتل رساندند که همگی شیعه بودند.طبق تحقیقات سازمان دیده بان حقوق بشر دست‌کم ۱۵۰۰ زندانی که در زندان موصل گرفتار بودند به اینجا منتقل شدند. در آنجا زندانیان اهل سنت و شیعه از هم جدا شده و در نهایت شیعیان اعدام شدند.«حسین النصر» ساکن منطقه بدوش، ناراحت است که نمی‌توان برای بقایای کشف شده در این گور دسته‌جمعی مراسم خاکسپاری برگزار کرد.وی با اشاره به مکانی که به نظر می‌رسد داعش در آن مرتکب قتل عام شده، می‌گوید: اینجا همه پر از جسد انسان است. تعداد زیادی انسان، فرصت نمی‌شود که همه آنها را با دست دفن کرد.سازمان پزشکی قانونی موصل اعلام کرده که که به دلیل شیوع کرونا در عراق دیگر هیچگونه کاوش و نبش قبری صورت نمی‌گیرد.


ترکیه نخستین موشک کروز خود را آزمایش کرد
صنایع دفاعی ترکیه اعلام کردند که یک فروند موشک کروز ضد کشتی و ساخت این کشور با اصابت به یک هدف فرضی در فاصله ۲۰۰ کیلومتری آخرین مرحله آزمایش خود را با موفقیت پشت سر گذاشت.تصویر ویدئویی منتشر شده از عملیات پرتاب آزمایشی این موشک نشان می‌دهد که این موشک کروز پس از پرتاب از یک سکوی زمینی-ساحلی به یک هدف فرضی اصابت کرده است.«اسماعیل دمیر» رئیس صنایع دفاعی ترکیه در یک پیام توئیتری نوشت: «ATMACA این بار مسافت طولانی را پیمود و به طور موفقیت آمیزی پس از طی مسافتی ۲۰۰ کیلومتری به هدف اصابت کرد. این موشک آماده است که به ذخیره موجودی تسلیحات افزوده شود».این تصاویر ویدئویی همچنین فرآیند طراحی این موشک را که از اواخر دهه ۲۰۰۰ میلادی در شرکت «راکستان» ترکیه- تولیدکننده موشک، راکت، خمپاره‌انداز و…- در حال انجام بود، نشان می‌دهد.به گفته مقامات شرکت راکستان، این موشک از قابلیت تجهیز انواع مختلفی از شناورها از جمله قایق‌های گشت زنی، رزم ناوها، و ناوچه‌های جنگی برخوردار است و یک سلاح مدرن، دوربرد، و بسیار دقیق بشمار می‌رود.پیش بینی می‌شود که این موشک کروز تا پایان سال میلادی جاری در ارتش ترکیه به کار گرفته شده و جایگزین موشک‌های قدیمی «هارپون» ساخت آمریکا شود.

السبسی پیشنهاد وسوسه کننده امارات را رد کرد

جنبش النهضه تونس از پیشنهاد وسوسه انگیزی که مقامات امارات به رئیس جمهور فقید تونس داده بودند و دست رد السبسی به این پیشنهاد پرده برداشت.عبدالکریم الهارونی رئیس شورای مشورتی جنبش النهضه تونس امروز یکشنبه فاش کرد که امارات به دنبال تطمیع الباجی قائد السبسی رئیس جمهور فقید تونس با پیشنهاد وسوسه کننده ای در ازای کنار زدن جنبش النهضه از حکومت و روند سیاسی تونس بوده است.وی افزود: اما السبسی که سال ۲۰۱۹ درگذشت، مردی وطن پرست بود و این پیشنهاد را رد و خطاب به مقامات ابوظبی اعلام کرد که تونس فروشی نیست و کشوری مستقل با ملتی آزاده است و منافع و مصلحتش را به خوبی می داند.الهارونی در ادامه گفت: انقلاب مسالمت آمیز از تونس شروع شد و ما نه انقلاب صادر می کنیم و نه وارد می کنیم. تونس مسیر خودش را مشخص کرد و به دموکراسی توافقی که احدی در آن کنار زده نمی شود روی آورد و بر مقابله با چالشهای اقتصادی و اجتماعی اصرار دارد.وی تاکید کرد: طی ۱۰ سال گذشته تحرکاتی از سوی دشمنان انقلابها در جهان عربی برای درهم شکستن بهار عربی و خواسته های ملت های آن انجام شده است. این کشورها به دنبال نابودی تجربه دموکراسی تونس بودند. تونس کشور کودتاها نیست و ارتش ما حامی انقلاب و دموکراسی است و در جنگ علیه تروریسم پیشتاز است و مورد احترام همه تونسی هاست و امکان تقلب در انتخابات در تونس وجود ندارد زیرا تحت نظارت هیئتی مستقل و نظارت جامعه مدنی و رسانه های آزاد است.

دیپلمات های آمریکایی از عربستان خارج شدند

یک رسانه آمریکایی گزارش داده، ده‌ها دیپلمات آمریکا به همراه خانواده‌هایشان به دلیل گسترش شیوع کرونا در عربستان سعودی قصد دارند این کشور را ترک کنند.آمریکا ده‌ها دیپلمات خود را به همراه خانواده‌های آنان به دلیل شدت گرفتن شیوع ویروس کرونا در عربستان از این کشور خارج می‌کند.روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» شنبه گزارش داد، دیپلمات‌های آمریکایی و خانواده‌های آنان شنبه به دلیل افزایش مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ از این کشور خارج خواهند شد.وزارت خارجه آمریکا هفته گذشته خروج داوطلبانه کارکنان غیرضروری سفارت آمریکا را تأیید کرده بود. منابع آگاه به وال‌استریت‌ژورنال گفته‌اند احتمال می‌رود دیپلمات‌های بیشتری طی هفته‌های آتی خاک عربستان سعودی را ترک کنند.عربستان در یک ماه گذشته، مدام با رشد چشمگیر مبتلایان به کرونا و افزایش مرگ‌ومیر ناشی از ابتلا به این ویروس دست به گریبان بوده است، به گونه ای که تاکنون نزدیک به ۲۰۲ هزار نفر  مبتلای قطعی به کرونا تشخیص داده شده‌اند و از این میان، بیش از ۱۸۰۰ تن جان خود را در اثر ابتلا به این ویروس از دست داده‌اند.

عراق علیه حملات ترکیه بیانیه صادر کرد

دولت عراق شامگاه شنبه بیانیه‌ای را درباره حملات ترکیه به خاک عراق منتشر کرد.ترکیه از ۱۴ ژوئن عملیات گسترده‌ای با نام «پنجه عقاب» و از ۱۷ ژوئن عملیات «پنجه ببر» را در شمال عراق با هدف نابودی عناصر گروهک حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) آغاز کرده است که با اعتراض شدید دولت بغداد و مقامات مسئول عراقی مواجه است؛ اما آنکارا بی‌توجه به این اعتراض‌ها به نقض حاکمیت عراق، تاکید دارد که به عملیات خود ادامه دهد.بر اساس گزارش پایگاه خبری بغداد الیوم، «احمد ملا طلال» سخنگوی نخست وزیری عراق شامگاه شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «نیروهای ترکیه مدتی است که دست به تجاوز مکرر به خاک عراق می‌زنند. ما در عین حال که این اقدامات را ـ که به روابط محکم و دیرینه بین دو ملت، ضربه می‌زند ـ محکوم می‌کنیم، خواهان توقف فوری این حملات هستیم که به صلح منطقه‌ای ضربه می‌زند؛ علاوه بر اینکه تعرض به حاکمیت، جان و اموال عراقی‌هاست».این مقام عراقی خبر داد: «دولت عراق به سفیر ترکیه در بغداد دو نامه اعتراض آمیز رسمی و شدیداللحن تقدیم کرد که در آن تاکید شده است عراق برای تثبیت حق خود در مخالفت با این حملات و درخواست برای توقف آن در چارچوب قانون و منشورهای بین المللی عمل خواهد کرد».سخنگوی نخست وزیر عراق ترکیه را مسئول حقوقی و اخلاقی تلفات جانی و مالی عراقی‌ها خواند و گفت: «این حملات همچنین نقض حاکمیت عراق و ثبات و تمامیت ارضی و امنیت ملت آن است».طلال تصریح کرد: «در همین خصوص جامعه بین المللی باید گام‌هایی را به منظور تقویت ثبات در منطقه و پشتیبانی از حق حاکمیتی عراق در حفاظت از اراضی و سلامت مردم خود بردارد».

کاخ سفید افشاگر نیویورک‌تایمز را تهدید کرد
میدوز در گفت‌وگو با رودی جولیانی شهردار پیشین نیویورک قول داد، افرادی را که در گزارش اخیر نیویورک تایمز دست داشته‌اند به زندان بیاندازد.میدوز به جولیانی گفت: ما می‌دانیم که جرمی مرتکب شده و افرادی که این گزارش را افشا کرده‌اند کل داستان را بیان نکرده‌اند.میدوز مشاور ارشد ترامپ و یکی از افراد با اعتماد رییس جمهوری آمریکا گفت: انتظار تحقیقات جنایی و پیگرد قانونی در این موضوع وجود دارد.به دنبال انتشار خبر اخیر روزنامه نیویورک تایمز در مورد نقش روسیه در حذف نیروهای آمریکا در افغانستان، بارها کاخ سفید و ترامپ اعلام کرده‌اند که هیچ اطلاعی در این باره نداشته‌اند و اطلاعات محرمانه در این مورد بدست آنان نرسیده است.این روزنامه به تازگی گزارش داد که یک واحد تجسسی روسیه گروه طالبان را تشویق به حمله به نظامیان آمریکایی در افغانستان کرده است.به نوشته این رسانه آمریکایی، روس‌ها برای کشتن سربازان آمریکایی در افغانستان پاداش نقدی تعیین کرده‌اند.گروه طالبان و روسیه صحت گزارش نیویورک تایمز را تکذیب کرده و آن را بی‌اساس خوانده‌اند.

اسرائیل علیه نتانیاهو به خیابان ها ریخت
هزاران نفر در مناطق مختلف فلسطین اشغالی از جمله تل‌آویو و قدس اشغالی، روز شنبه با تظاهرات در خیابان ها و اعتراض به پرونده های فساد دولتی نتانیاهو خواستار استعفای وی شدند.بی‌کفایتی کابینه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مقابله با شیوع ویروس کرونا و بحران اقتصادی در این خصوص و همچنین طرح وی برای اشغال بخش هایی از کرانه باختری از دیگر اعتراضات تظاهرات کنندگان اعلام شده است.تظاهرات کنندگان در بیانیه ای مخالفت خود را با کابینه ای که نتانیاهو قصد دارد از طریق آن از محاکمه فرار کند، اعلام کردند.این چندمین بار در ماه اخیر است که صهیونیست‌ها در اعتراض به پرونده‌های فساد و سوءاستفاده از قدرت توسط بنیامین نتانیاهو تظاهرات می‌کنند.

ائتلاف آمریکایی تونل‌های داعش را بمباران کرد
 گروه اطلاع‌رسانی امنیتی عراق اعلام کرد، ائتلاف ضد داعش به سرکردگی آمریکا حملاتی هوایی به تونل‌های مورد استفاده گروه‌های داعش در نینوا انجام داد.در این بیانیه تصریح شده است، حملات به دستور عملیات مشترک و طبق داده‌های اطلاعاتی دقیق انجام گرفت.

بزرگترین اعتراضات تاریخ آمریکا ثبت شد
روزنامه انگلیسی دیلی میل گزارش داد اعتراضات موسوم به «جان سیاه‌پوستان اهمیت دارد» بزرگترین اعتراضات را در تاریخ آمریکا با مشارکت ۲۶ میلیون نفر در بیش از ۴۷۰۰ تظاهرات رقم زده است.بنا بر این گزارش، این آمار و ارقام از چهار نظرسنجی اخیر حاصل شده و نشان می‌دهد ۱۵ تا ۲۶ میلیون نفر بخشی از شرکت‌کنندگان در اعتراضاتی بوده‌اند که بدنبال مرگ «جورج فلوید»، «احمد آربری» و «برونا تایلور» رخ داده است.نیل کارن، استادیار دانشگاه کارولینای شمالی به نیویورک تایمز گفت: «من هرگز چنین مشارکتی را در اعتراض به یک مسئله خاص در یک مدت کوتاه ندیده‌ام.»این بررسی‌ها نشان می‌دهد بطور حداقل، هفت میلیون نفر در تظاهرات چند هفته گذشته شرکت کرده‌اند. در مقام مقایسه، حدود ۳ تا ۵ میلیون نفر در تظاهرات زنان در مارس ۲۰۱۷ در یک روز شرکت کردند.دوا وودلی، استادیار سیاست در دانشکده نیوف، گفت واقعا مبالغه کردن درباره ابعاد این جنبش دشوار است. وی افزود تظاهرات حقوق مدنی در دهه ۶۰ هم به این بزرگی نبوده است.وی ادامه داد: «اگر ما همه این اعتراضات در این دوران را جمع کنیم درباره صدها هزار نفر صحبت می‌کنیم نه میلیون‌ها نفر.»بازبینی اعتراضات بین‌المللی برای روز استقلال از سوی اریکا چنووت، استاد دانشگاه هاروارد کندی، نشان داد حدود ۳.۵ درصد از جمعیت یک کشور به برکناری رهبری دولت اعتراض می‌کنند.بیش از ۴۷۰۰ تظاهرات در آمریکا از ۲۶ مه برپا شده است که به طور میانگین ۱۴۰ تظاهرات در هر روز می‌شود.کنت اندروز، استاد جامعه‌شناس دانشگاه کارولینای شمالی، اعلام کرد: «گسترش جغرافیایی این اعتراضات یک ویژگی کاملا مهم است و پیامی حاکی از عمق و وسعت حمایت از این جنبش را مخابره می‌کند.»استاد وودلی توضیح می‌دهد این اعتراضات با تعدادی بسیار وسیع برگزار می‌شود، چون فعالان، دستورالعمل و چارچوب اعتراضات شان را از جنبش جان سیاه‌پوستان اهمیت دارد، می‌گیرند.دیلی میل در ادامه نوشت: به نظر می‌رسد نوعی ارتباط بین این پویش و انزجار از ترامپ و دولتش وجود دارد. نظرسنجی واشنگتن پست و موسسه کایسر فامیلی نشان داد یک پنجم آمریکایی‌ها می‌گویند از زمان روی کار آمدن ترامپ، در یک تظاهرات شرکت کرده‌اند. حدود ۱۹ درصد از آمریکایی‌ها اعلام کردند آن‌ها معترضان جدید هستند.دست کم ۱۳۶۰ کشور در آمریکا – حدود ۴۰ درصد – به نوعی اعتراضات جان سیاه‌پوستان اهمیت دارد را برگزار کردند. اکثریت جمعیت حدود ۹۵ درصد از این کشورها، سفیدپوست هستند و جمعیت حدود سه چهارم از این کشورها نیز سفیدپوست هستند.داگلاس مک آدام، استاد بازنشسته دانشگاه استنفورد که برروی جنبش‌های اجتماعی مطالعه می‌کند، گفت: «بدون انکار واقعیت و اهمیت حمایت سفیدپوستان از این جنبش در اوایل دهه ۶۰، تعداد سفیدپوستانی که به شکلی مستمر در این مبارزه فعال بوده‌اند در مقام مقایسه با الان بسیار کم است و قطعا هیچ شباهتی به آنچه ما در هفته‌های اخیر شاهدش بودیم، ندارد.»تعداد بیشتری از جوانان و ثروتمندان آمریکایی نیز در تظاهرات شرکت کردند. بیشترین سهم معترضان آمریکایی را رده سنی زیر ۳۵ سال تشکیل می‌دهد.به نوشته این روزنامه انگلیسی، ویدئوهای اخیر از خشونت پلیس در قبال معترضان یا جامعه سیاه‌پوستان یک عامل انگیزشی فوق‌العاده برای حضور اولیه مردم در اعتراضات بوده است. با توجه به همه گیری کرونا در آمریکا، مردم زمان بیشتری برای مشارکت در این پویش داشتند.دانیل گیلون استاد دانشگاه پنسیلوانیا اعلام کرد: «در خانه ماندن و کاری برای انجام دادن نداشتن، احتمالا عامل تقویت‌کننده‌ای در این میان بوده است.»


تنش‌های چین و آمریکا شعله ور شد
موضوع هنگ‌کنگ، تایوان، دریای چین جنوبی، هواوی، ویروس کرونا و نیز بحث مربوط به توافق تجاری از مهمترین چالش‌های دو طرف است.در هفته‌های گذشته مقام‌های ارشد کنگره ملی خلق چین قانون امنیتی جدیدی برای هنگ کنگ تصویب کردند تا بتوانند به زعم خود با تجزیه طلبان، فتنه گران، آشوبگران، براندازها، تروریست‌ها و همکاری‌هایی که باعث نفوذ بیگانگان در هنگ کنگ می‌شود، برخورد کنند، اما این تدابیر با سکوت و بی طرفی جامعه جهانی همراه نشد.دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا که در طی یکسال گذشته همواره از معترضان حمایت کرده بود، چین را به دلیل تصویب تصمیم مزبور به اتخاد «اقداماتی جدی» تهدید و امتیازات تجاری و مسافرتی که آمریکا برای هنگ‌کنگ به عنوان یک منطقه نیمه‌مختار لحاظ کرده بود را لغو کرد.


تل‌آویو به وضعیت اضطراری رسید
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در نشست هفتگی کابینه خود درباره موج دوم کرونا در این رژیم هشدار داد و اعلام وضعیت اضطراری کرد.«بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جریان نشست هفتگی کابینه خود درباره موج دوم کرونا در این رژیم هشدار داد.به نوشته وبگاه روزنامه «یدیعوت آحارونوت»، نتانیاهو در این نشست گفت: «ما در وضعیت اورژانسی قرار داریم، نمی‌توانیم تصویب قانون [اتخاذ اقدامات در مورد ویروس کرونا]را به تعویق بیندازیم. ما باید با این قانون پیش برویم تا از گسترش [کرونا]جلوگیری کنیم.»نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی افزود که تل‌آویو مجبور است اقداماتی فراتر از آنچه هفته گذشته توافق شد را اتخاذ کند.او در این نشست گفت که سازمان جهانی بهداشت اخیراً خاورمیانه را به عنوان کانون ویروس کرونا دانسته که تل‌آویو نیز از این قاعده مستثنا نیست.نتانیاهو همچنین افزود: «ما در بحبوحه حمله دوباره ویروس کرونا هستیم و همان طور که قبلاً هشدار دادم، شاهد هستیم که این همه‌گیری با افزایش جدی شمار مبتلایان همراه است که وزارت بهداشت را به چالش خواهد کشید.»او در پایان از معرفی یک بسته حمایت مالی و اعمال محدودیت‌های بیشتر در رژیم صهیونیستی خبر داد.هفته گذشته نیز روزنامه یدیعوت آحارونوت از قرنطینه‌های پزشکی خبر داد که فلسطینیان ساکن مناطق اشغالی ۱۹۴۸ (عرب‌های ۴۸) رفتار تبعیض آمیزی را حتی در مسئله قرنطینه متحمل می‌شوند.بی‌تدبیری و سوء مدیریت رژیم صهیونیستی، خلبانان خطوط هوایی این رژیم را نیز به خیابان‌ها کشاند.پس از آن آژانس‌داران و فعالان بخش گردشگری حدود ۱۰۰ خلبان شرکت (العال) خطوط هوایی رژیم صهیونیستی اعلام کردند به دلیل نادیده گرفته حقوقشان در دوره کرونا دست به اعتصاب می‌زنند.طبق آخرین آمار و ارقام، ۹۷۷ مورد مبتلای جدید در رژیم صهیونیستی ثبت شده است که رقم کل ابتلا به ویروس کرونا از زمان شروع بیماری کووید-۱۹ در این رژیم را به ۲۹۰۳۲ نفر رساند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha