جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سید مرتضی میر کتولی - مجمع عالی تفسیر

حوزه/ امروز متفکر یهودی می گوید برای فروپاشی خانواده ایرانی باید تلاش کرد و در کنار تلاش دشمن، سالها است، سایت های ماهواره ای را با هدف به چالش کشیدن محور خانواده، فرزند داری، حضور همسر در منزل و مادر راه اندازی کرده اند. دشمن دنبال زدن ستون خیمه است و این همان مشکلی است که ۴۰ سال از سوی متولیان فرهنگی از آن غفلت شده است.

حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به سبک زندگی اسلامی، گفت: ملت ما در پارادوکس و تضاد فکری قرار گرفته است. از طرفی در رسانه،‌فیلم و سریالها و انیمیشن و برنامه کودک سبک زندگی غربی را نشان می دهیم و ترویج می کنیم و از سویی انتظار و اصرار داریم که مردم ما با سبک زندگی قرآنی و دینی آشنا شوند و از این مدل پیروی کنند.

نشان دادن الگو  و شناخت نسبت به الگو برای ترویج سبک زندگی اسلامی

دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن کریم حوزه علمیه، افزود:  مهمترین فاکتور در قرآن کریم بحث الگو قرار دادن و الگو شناسی است. قرآن وقتی برای زنان می خواهد سبک زندگی را معرفی کند می فرماید وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِی عِنْدَکَ بَیْتًا فِی الْجَنَّةِ وَنَجِّنِی مِنْ فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِی مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ؛ و خدا برای مؤمنان همسر فرعون را مثل زده است هنگامی که گفت: پروردگارا! برای من نزد خودت خانه ای در بهشت بنا کن ومرا از فرعون وکردارش رهایی بخش و مرا از مردم ستمکار نجات ده.  این فقط بحث زن هم نیست بلکه الگو برای جامعه ایمانی است.

این استاد حوزه اظهارداشت: زن موحد ایمانی در کاخ فرعون و کرملین امروز در بهترین عشرت کده، اما قلب آن متعلق به ایمان و توحید است و هزینه آن را می دهد. می فرماید خدایا من دنبال حیات طیبه و بهشت پایدار هستم. ولی ما بر خلاف دین و قرآن عمل کرده و  زندگی مستمر لذت بخش دور از استرس را به مردم و جوانان معرفی کنیم. قرآن می فرماید در تفکر توحیدی می گوید« انسان جاودانه و مخلد است و  این اندیشه مربوط به ۱هزار و ۴۰۰ سال پیش است ولی متفکران بی دینی و بی خدایی و غیر توحیدی و دنیا پرستان می گویند برای ۵۰ تا ۷۰ سال انسان باید برنامه ریزی کنیم. باید بدانیم برای اشاعه فرهنگ آل الله، مهمترین هدف ما باید ایجاد و تبیین برنامه توحیدی و  الهی در جامعه باشد.

تلاش رسانه ملی و بعضی کارگردانان برای اشاعه وترویج فرهنگ غرب در کشور

وی با بیان این که متأسفانه آنچه  الان در رسانه ملی و در فکر و اندیشه مردم است، غیر از این زندگی است که قرآن بیان کرده است اظهار داشت: مردم و رسانه دنبال ترویج زندگی و فرهنگ غربی می باشند. اما جالب این جا است که مردم غرب بعد از ۲۰۰ سال زندگی مادگرایانه و انسانی و اومانیسمی به این نتیجه رسیده اند که این نوع از زندگی نمی تواند پایدار و ارزشمند باشد و مجسمه ها را از بلندی به پایین می کشند.

حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی گفت: امروز مردم امریکا فریاد بی عدالتی، فریاد تفاوت رنگین پوست، ژن خوب و بد و ... دارند. این مسئله الان تبدیل به جوشش ۹۰ درصدی شده اگر این نماد تمدن غرب و قصر های اومانیستی در حال فروکش است، اما چرا ما در کشورمان از اساتید و مسئولین گرفته تا رسانه، کارگردان سینما  و رجال سینما در حال تبلیغ فرهنگ و زندگی اومانیستی و غربی هستند و نگاهشان به غرب چیز دیگری است.در واقع ما داریم جامعه را به همان سمتی که مردم غرب از آن تمدن درحال فراری هستند،  می کشانیم.

فرق نگاه دین و اسلام و غرب به زندگی دنیا

دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن کریم افزود: آنها می گویند سقف تمدن غربی چیزی جزء  رقص و شراب و... نیست. برای همین دیگر تمایلی به آن سمت ندارند، اما دین و اسلام سقف تمدن آن فراتر از این مباحث مادی گرایانه است.

این استاد حوزه اظهارداشت: دین این مسائل را یکهزار ۴۰۰ سال پیش عنوان کرد و و سفیر آن، فردی رنگین پوست به نام بلال حبشی بود و این در حالی است که مردم دنیا هنوز گرفتار این مسائل می باشند.

وی عنوان کرد: و این در حالی است که برخی از  رسانه، رجال سیاسی  و اساتید ما تلاش دارند مردم را به همین سمتی  ببرند که مردم دنیا از آن فراری می باشند. باید بدانیم در زندگی و فرهنگ و تمدن غرب چیز جزء اسارت انسان و فقر، بی رحمی، بی تفاوتی نسبت به یکدیگر، ... نیست اما در زندگی توحید توجه آن فراتر از زندگی مادی است، مساوات، رحم نسبت به یکدیگر و رعایت عدالت است.

حادثه کرونا و ذلت فرهنگ غرب و پیروزی اسلام

حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی گفت: در حوادث کرونا تمدن غرب واقعیت و هویت درون خودش را نشان داد، اما مردم ایران به تکیه بر ایمان و توحید تبدیل به الگو شدند. این تازه درصدی از توحید است که بدان عمل شده است و اگر به همه این مبانی توحیدی در کشور عمل می شد مسلما اوضاع کشور بهتر از این بود.

دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن کریم افزود: بنابراین ما در بحث الگو شناسی و الگو رفتاری و معرفی الگو دچار خطا شده ایم. وقتی هنر و سینما به خدمت دین می آید و سریال حضرت یوسف(ع) و حضرت مریم(س) و اصحاب کهف می سازند. همه این سریال را می بینند و خسته نمی شوند، چرا که در آن سبک زندگی و توحیدی است. به نظر می رسد که بعد از چندسال که رهبر انقلاب سبک زندگی اسلامی را معرفی وتوصیه کردند، به سمت مؤلفه های این نوع از سبک نرفته ایم. لازم بود این مؤلفه ها را از قرآن بیرون می کشیدیم و آن را بیان می کردیم.

فاصله طبقاتی بین مسئولین و  مردم عامل مهم در دوری از سبک زندگی دینی

این استاد حوزه اظهارداشت: اگر روی مؤلفه های سبک زندگی کار می شد، امروز گرفتار این تضاد فکری نمی شدیم. آنچه که جامعه  ما از آن رنج می برد، بحث نداری وکمبود ها نیست، بلکه بحث فاصله طبقاتی است. شاید در اوائل دهه ۶۰ این فاصله طبقاتی موجب اذیت و رنج مردم نمی شد، ولی این فاصله امروز به دلیل غنی بودن مسئولین و فقر در بین مردم،  ویران کننده است. 

ناراحتی مردم از مسئول رفاه طلب

وی عنوان کرد: امروز فرزندان برخی مسئولین در خارج کشور زندگی می کنند و عکس های آنها منتشر می شود و یا همین مفسدان اقتصادی از همین مسئولین کشور می باشند و  اینها است که مردم را رنج می دهد. می گویند چه اتفاقی افتاد. شما که می خواستیید جامعه تمدنی بر پایه عدل و عدالت و عدم تبعیض بسازید. شما چه سبکی از جامعه تمدنی را می خواستید به ما معرفی کنید. اما در عمل چرا جامعه به سمتی رفته که با مبانی دینی سازگاری ندارد. دین و اسلام بی عدالتی و فاصله طبقاتی را مطرود می دانند، اما برخی مسئولین کشور اسلامی ما به سمت فاصله طبقاتی رفته اند.

کم کاری در نشان دادن الگوهای سبک زندگی اسلامی از سوی مسئولین

حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی گفت: باید بدانیم این افراد نمی توانند الگو برای مردم باشند، ما می بایست در کنار زشتی ها و پلشتی ها، نمادهای خوب و الگو ساز مانند شهید قاسم سلیمانی را هم به مردم و جوانان نشان می دادیم. ما وقتی بخشی از زندگی این شهید را به مردم نشان دادیم، مردم به میدان آمدند و عاشقانه در تشیع جنازه این شهید شرکت کرده اند.

دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن کریم افزود: این نشان می دهد. اگر روی نمادهای مثبت، فعالیت می شد، در بحث ارائه سبک زندگی می توانستیم موفقیت خوبی داشته باشیم. امروز با فروپاشی سبک زندگی غربی، باید روی این سبک بیشتر تأمل کنیم، ببینم چه شد اینها از این نوع سبک گریزان شده اند و ما باید چه برنامه های برای جذب سبک زندگی دینی ارائه دهیم.

غفلت رسانه ملی در اشاعه و الگوهای  سبک زندگی دینی

این استاد حوزه اظهارداشت: باید توجه داشته باشیم که قرآن نماد ایوب(ع) را برای صبر و یوسف(ع) را برای جوانان به عنوان الگو معرفی می کنند. به نظر می رسد که زشتی های سبک زندگی غربی را باید بیشتر نشان دهیم و این در حالی است که بعد از ۴دهه از انقلاب هنوز به آسیب های سبک زندگی غربی، زندگی فردی، بی اهمیت بودن خانواده، بی علاقه نشان دادن به داشتن فرزند را اشاره ای نکرده ایم و  برای اطلاع رسانی به آن نپرداخته ایم.

وی عنوان کرد: امروز متفکر یهودی می گوید برای فروپاشی خانواده ایرانی باید تلاش کرد و در کنار تلاش دشمن، سالها است،  سایت های ماهواره ای را با هدف به چالش کشیدن محور خانواده، فرزند داری، حضور همسر در منزل و مادر راه اندازی کرده اند. دشمن دنبال زدن ستون خیمه است و این همان مشکلی  است که ۴۰ سال از سوی متولیان فرهنگی از آن غفلت شده و حتی تلاش هایی برای نشان دادن سبک زندگی غربی از سوی رسانه ها و ... انجام می شود.

معرفی الگو سبک زندگی در قرآن و تضاد رفتار از سوی مسئولین در عمل در جامعه

 حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی گفت: به نظر می رسد مهمترین مؤلفه برای سبک زندگی در قرآن معرفی شده و در کتاب و سنت برای معرفی الگو و حتی الگو سازی کم بودی وجود ندارد ولی در مقام عمل نباید تضاد داشته باشیم. 

دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن کریم افزود: وقتی روحانیون تمدن و نماد اسلامی را در منبر و خطابه ها، و... معرفی می کنند، نباید این استاد یا آن استاد در فلان دانشگاه یا حتی صدا و سیما یا برنامه سازان و کارگردانان با ساختن انواع برنامه این نوع تمدن و نماد اسلامی را تخریب کنند و الگوی غربی را به مردم و جوانان معرفی کنند.

این استاد حوزه اظهارداشت: امروز جوانان از دانشمندان علمی و الگوهای دینی شناخت ندارند و این مشکل اساسی است. باید به سمتی برویم که افرادی مانند شهید قاسم سلیمانی که در مکتب اسلام،  امام راحل و رهبر انقلاب رشد کرده و به جایگاه والای انسانی رسیده، به جوانان معرفی شود.

وی بیانداشت: همان طور وقتی بعد شهادت این شهید والا مقام این نماد را مردم و جوانان شناختند وارد میدان شدند و شاهد تشیع باشکوهی هم بودیم، امروز جامعه ما  نیازمند این چنین الگوهای شخصیتی و اثرگذار و معرفی آن به جوانان است تا شاهد این باشیم جامعه و جوانان ما با اقتدا به این الگوهای دینی از انواع فسادهای خانه مان سوز به سلامت عبور کرده و به مقام والای انسانیت برسند.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha