پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام محمد همتیان

حوزه/ انتظار از مجلس شورای اسلامی است که در همه ابعاد زندگی ما قوانین درست و پیش رو که برخاسته از دین و آل الله است، ارائه دهد و بر رعایت آن قوانین در حوزه فرهنگی و رعایت عفاف و حجاب هم نظارت دقیق داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین همتیان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به موضوع فرهنگ و تأکید رهبر انقلاب به مجلس شورای اسلامی در ارتباط با اهمیت توجه به این مقوله گفت: شناخت هر ملتی  به قدمت  و فرهنگ اوست و اگر بخواهیم میزان و سنجشی برای شناخت ملتی داشته باشیم، معیار فرهنگ بهترین شاخصه است و این شاخصه  اصلی ترین ویژگی های مسلمانان به شمار می رود.

قائم مقام معاون تهذیب حوزه های علمیه افزود: اگر قرآن با واژه های مؤمن یا مسلم یا متقین از امت اسلامی نام  می برد چون تقوا و ایمان به عنوان فرهنگ و معیار و ارزش های آنها است و این عناوین نیز از افتخارات مسلمانان به شمار می رود.

این استاد اخلاق حوزه اظهار داشت: خدا می فرماید وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِمَّنْ دَعَا إِلَی اللَّهِ وَ عَمِلَ صَالِحًا وَ قَالَ إِنَّنِی مِنَ الْمُسْلِمِینَ  و کیست‏ خوشگفتارتر از آن کس که به سوی خدا دعوت نماید و کار نیک کند و گوید من [در برابر خدا] از تسلیم ‏شدگانم. این آیه می فرماید چه کسی از نظر مکتب و گفتار ومنطق بهتر از کسی که دعوت کننده به سوی خدا باشد و اعلام کند که من مسلمان هستم این یعنی این که در زیر این آسمان هیچ کس بهتر از فرهنگ دین، اسلام و فرهنگ پیامبر وجود ندارد.

وی بیان داشت: خداوند در قرآن خطاب به امت محمد(ص) می‌فرماید: «کُنتُمْ خَیْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَلَوْ آمَنَ أَهْلُ الْکِتَابِ لَکَانَ خَیْرًا لَّهُم مِّنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَأَکْثَرُهُمُ الْفَاسِقُونَ؛ شما بهترین امتی هستید که برای مردم پدیدار شده‌‏اید به کار پسندیده فرمان می‏‌دهید و از کار ناپسند بازمی‏‌دارید و به خدا ایمان دارید و اگر اهل کتاب ایمان آورده بودند قطعا برایشان بهتر بود برخی از آنان مؤمنند [ولی[بیشترشان نافرمانند».

حجت الاسلام والمسلمین همتیان گفت: شما را خدا بهترین ملت ها و امت ها قرار داد چون فرهنگ و سبک زندگی شما امر به معروف و نهی از زشتی ها است چون همه تلاش شما این است مردم را به خوبی و نیکی دعوت کنید. بنابراین اگر بخواهیم به عنوان ملت اسلامی و کشور اسلامی آن جایگاه اصلی و واقعی خود را پیدا کنیم باید به فرهنگ دین و اسلام پای بند باشیم و آن فرهنگ اصیل اسلام را حفظ راکنیم.

قائم مقام معاون تهذیب حوزه های علمیه افزود: پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ  ‌فرمودند: «الإسلام یَعْلوا و لایُعْلی (علیه) و قال تعالی: و کلمةُ اللهِ هِیَ الْعُلْیا بَیانُه: و جَعَلَها کلِمَةً باقیةً فی عَقِبِهِ»: اسلام شأن و منزلتش والاتر و بالاتر است و چیزی با آن برابری نمی‌کند. فرمود دین و فرهنگ و پیروان اسلام بر همه امت ها و ملت  برتری دارد.

این استاد اخلاق حوزه اظهارداشت: در جای دیگر فرمود هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَی وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ ؛ اوست که پیامبرش را با هدایت و دین حق فرستاد، تا آن را بر همه ادیان پیروز گرداند، هر چند مشرکان خوش نداشته باشند. بهر حال این حقیقتی است که مسلمانان با داشتن چنین دین، اسلامی و پیامبری بر همه ادیان و امت ها برتری دارند و به همین دلیل باید قدردان همه برکات دین و آموزه های ربانی و الهی و فرهنگ اسلامی باشند.

وی بیان داشت: اگر چنین قدر شناسی برای ملت مسلمان بود، آن وقت این چنین ملتی با ارزش ترین و برترین ملتها خواهند بود. با فرهنگ غنی و کامل که در مقابل همه فرهنگ های دیگر که می تواند حکم عصای موسی داشته باشد، چرا که آن فرهنگ محتوا و حقیقت درست ندارند. آنها شبیه همان کار ساحران است که  با تسخیر چشم و سحر کردن  چشمها غیر ارزشها را تبدیل به ارزش می کنند، غیر واقعیت را که حالا عصایی و کلامی بوده که مار از آنها در می آمده تبدیل می کنند، اما عصای موسی که حقیقت است در لحظه و آنی هم سحرهای آنها را باطل می کند.

مجلس در رأس امور است

حجت الاسلام والمسلمین همتیان گفت: ما باید به اسلام و فرهنگ دینی خود این گونه کنیم و برای همین وقتی امام راحل اعلام کردند،« مجلس در رأس امور است»؛ و رهبر انقلاب هم مجلس را در جایگاه رفیع و بلندی می دانند که باید قوانینی که در کشور جاری و ساری باشد در مجلس تدوین و سپس بر اجرای آن نظارت دقیق شود؛ آن وقت این مطالبه گری و توقع از ناحیه رهبر معظم انقلاب و مردم است که مجلس در حوزه مهم فرهنگ قوانینی داشته باشد و ورود جدی کند.

نقش مجلس در تدوین و نظارت بر قوانین فرهنگی ضروری است

قائم مقام معاون تهذیب حوزه های علمیه افزود: اگر بتوانیم همان قوانین الهی و دینی که بالاترین و برترین قوانین است، به مردم معرفی کنیم کار بزرگی انجام داده ایم و در این رابطه یکی از مأموریت های مهم و اساسی مجلس شورای اسلامی، تدوین قوانین فرهنگ دین، فرهنگ آل الله و اسلام در جامعه است تا مردم در شئون زندگی در برخورد، زیستن، عفت و حیاء و معاشرت قانون داشته و خود را هم موظف به اجرای این قوانین بدانند ،چرا که در کشوری زندگی می کنند که در آن قانون آن از سوی دین، پیامبر و اهل بیت(ع) تدوین وارائه شده است.

بی تدبیری مجلس، فرهنگ شیطانی را بر جامعه غلبه خواهد داد

این استاد اخلاق حوزه اظهار داشت: این انتظار از مجلس شورای اسلامی است که در همه ابعاد زندگی ما قوانین درست و پیش رو که برخاسته از دین و آل الله است، ارائه بدهد و بر رعایت آن قوانین در حوزه فرهنگی و رعایت عفاف و حجاب هم نظارت دقیق داشته باشد، اما اگر مجلس نسبت به این قانون فرهنگ و دین و پیامبر که بالاترین فرهنگ وقانون است کوتاهی کند و نسبت به آن هم مواظبت  نکند، در این صورت این دشمن است که با فرهنگ شیطانی خود به میان زندگی مردم مسلمان ما نفوذ خواهد کرد و همه چیز را از بین خواهد برد.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha