پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام علی خادمی

حوزه/ مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی گفت: یکی از مؤلفه‌های تاب‌آوری و مقاومت شگفتی‌آور ملت مسلمان ایران، روح حماسی و سلحشوری مردم ماست؛ زیرا ملت ما به خاطر فرهنگ ایرانی که پالایش شده و قوام یافته به برکت فرهنگ اسلام ناب محمدی(ص) است، در طول قرون یاد گرفته از دل سوگ‌ها و اندوه‌ها، به گریه و غم بسنده نکند بلکه از دل وقایع غمبار و کمرشکن، حماسه بیافریند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام علی خادمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی، امروز در نشست هماهنگی انتخابات کانون مداحان استان، به تبیین رسالت و مسئولیت مداحان در جامعه اسلامی پرداخت و اظهار کرد: در کنار مدیریت و هدایت شادی و غم مردم، مداحان و ذاکران مسئولیت‌های مهم دیگری دارند که باید به آن بپردارند.

وی افزود: اگر به این مسئولیت‌ها توجه نشده و به آن‌ها عمل نشود خداوند به خشم می‌آید، چنانچه خدای بزرگ بر یونس پیامبر به خاطر قهر از مردم و کناره‌گیری از ایفای نقش هدایتی‌اش، خشم گرفت و او را با زندانی شدن در شکم ماهی، تنبیه کرد.

حجت‌الاسلام خادمی اضافه کرد: در منطق الهی قهر معنا ندارد. او پیامبر بود مسئولیتش سنگین‌تر و تنبیهش هم سنگین‌تر. ما هم اگر مسئولیتی داشتیم و عمل نکردیم، خداوند با ما برخورد می‌کند. شاعر یا مداح یا واعظ، هر چه معرفت او بالاتر باشد مسئولیت و توقع و انتظار از او بیشتر است.

وی با اشاره به وظایف مداحان، گفت: امام خامنه‌ای بارها به موضوع مهم و رسالت سترگ جامعه شاعران و مداحان در حوزه فرهنگ‌سازی پرداخته و حیطه مسئولیت فراخ و گسترده‌ای را برای فرهنگ‌سازی هنرمندانه توسط این قشر فرهنگ‌ساز ترسیم کرده‌اند.

حجت‌الاسلام خادمی با بیان اینکه بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب فرهنگ‌سازی در ترویج سبک زندگی اسلامی و سبک زندگی ائمه هدی(ع) از مهم‌ترین وظایف جامعه شاعر و مداح است، افزود: راز توجه رهبر انقلاب به سبک زندگی و انتظار از شاعران و مداحان مؤمن، این است که سبک زندگی بیش از هر چیز در گرایش‌ها و رفتارها و محبت‌ها و تنفرهای انسان‌ها تأثیرگذار است.

وی اضافه کرد: سبک زندگی یعنی محور پسندها و ناپسندهای انسان در زندگی و آنچه به میل و ذائقه انسان ارتباط دارد؛ ازاین‌رو گریه و شادی آگاهانه بر محور محبت اهل‌بیت و عداوت با دشمنان ایشان که برخاسته از معرفت و محبت تبلور یافته در شعر و مدح هنرمندانه باشد بسیار تأثیرگذار است.

حجت‌الاسلام خادمی ادامه داد: از جمله ابعاد سبک زندگی اسلامی، ترویج نگاه متعالی دین در اشتغال و ازدواج و تشکیل خانواده و فرزندآوری برای تقویت نسل مؤمنان است که باید مورد توجه جامعه مداحان باشد.

وی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب در این زمینه می‌فرمایند: «فرهنگ‌سازی دست شما است. تشکیل خانواده فرهنگ‌سازی می‌خواهد، ازدواج آسان فرهنگ‌سازی می‌خواهد، سختگیری نکردن در امر ازدواج فرهنگ‌سازی لازم دارد؛ این فرهنگ‌سازی از شما برمی‌آید، این کار شما است. جامعه مدّاح خیلی کار می‌تواند انجام بدهد».

حجت‌الاسلام خادمی با بیان اینکه یکی از مؤلفه‌های تاب‌آوری و مقاومت شگفتی‌آور ملت مسلمان ایران، روح حماسی و سلحشوری مردم ماست، اظهار کرد: ملت ما به خاطر فرهنگ ایرانی که پالایش شده و قوام یافته به برکت فرهنگ اسلام ناب محمدی (ص) است، در طول قرون و اعصار یاد گرفته است که از دل سوگ‌ها و اندوه‌ها، به گریه و غم بسنده نکند، این ملت از دل وقایع غمبار و کمرشکن، حماسه می‌آفریند.

وی افزود: وظیفه مداحان در دمیدن و تقویت و تزریق پیاپی این روحیه بسیار مهم است، چراکه استکبار با تمام توان سخت و نرم خود درصدد است این روحیه را تضعیف کند و مردم ما را به کوتاه آمدن در برابر ظلم و ستم قانع کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی گفت: رهبر معظم انقلاب در این زمینه می‌فرمایند: «یکی از معارف، ایستادگی و تسلیم نشدن در مقابل زورگو است. امروز خیلی از این شعرهای آقایان ناظر به همین قضیّه بود و کاملاً درست و متین بود. انگیزه شدید و قوی‌ای وجود دارد که ایران را قانع کنند که آقا باید کوتاه بیایید. رادیوهای دنیا، وسایل ارتباط‌جمعی در دنیا، رسانه‌های دشمن، مجموعه‌ای از اندیشکده ها و جمعیت‌های فکری نشسته‌اند طرّاحی می‌کنند برای اینکه ملّت ایران را قانع کنند که باید در مقابل آمریکا کوتاه بیایید و چاره‌ای هم نیست. خوب ملّت ما بحمدالله ایستاده، امّا بایستی نیروی معنوی را پی‌درپی تزریق کرد، نیروی معنوی را پی‌درپی باید زنده کرد؛ این با فرهنگ‌سازی امکان‌پذیر است و این کار، کار شما است، کار جامعه مدّاح است.»

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha