چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
کتاب مناسبات فکری و سیاسی اصحاب با امامان شیعه

حوزه/ کتاب «مناسبات فکری و سیاسی اصحاب با امامان شیعه» از سوی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب «مناسبات فکری و سیاسی اصحاب با امامان شیعه» از سوی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) و با قلم علی آقانوری منتشر شد.

بر اساس این گزارش، «کلیات و مباحث مقدماتی»، «چگونگی، عوامل و زمینه های اختلاف فکری اصحاب امامان»، «اختلاف برخی از اصحاب امامیه با امامان در عرصه های خداشناسی و برخی دیگر از معارف کلامی»، «چالش های برخی از اصحاب با امامان درباره امامت و امام شناسی» و «اختلاف برخی اصحاب امامان با اهل بیت در نوع رفتار با حاکمان سیاسی و مخالفان مذهبی» از بخش های این کتاب است.

در خلاصه این کتاب آمده است:

جامعه اسلامی در قرون نخست شاهد ظهور جریان های مختلف فکری و سیاسی بود. با نگاهی گذرا به تاریخ اندیشه های کلامی می توان منشأ اختلافات را در مسائلی همچون امامت، قضا و قدر، جبر و اختیار، ایمان و کفر، صفات الهی و فروعات آن و دیگر مسائل دانست.

این پدیده به نحوی در ظهور فرقه ها و اختلافات شیعی و نیز تفاوت های فکری و روشی اصحاب امامیه دخیل بود. رسالت اصلی اثر حاضر بررسی این مهم است و تلاش شده تا با استناد به منابع اصیل اسلامی و عمدتا شیعی نگاشته شود و تاریخ تفکر شیعی را در قالب گزارش مواردی از اختلافات اصحاب امامان در عرصه های مختلف کلامی و فقهی پیگیری کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha