پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجاب

حوزه/ نهادینه کردن حجاب یعنی درونی کردن یک رفتار مطابق با ارزش حجاب به گونه ای که ثبات و دوام داشته باشد و در صورت بروز رفتار مخالف مانع درونی از آن جلوگیری کند.

نیره عباسپور در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» در اصفهان، پیرامون نقش باورهای دینی در نهادینه کردن مسأله حجاب گفت: نهادینه کردن حجاب یعنی درونی کردن یک رفتار مطابق با ارزش حجاب، به گونه ای که ثبات و دوام داشته باشد و در صورت بروز رفتار مخالف مانع درونی از آن جلوگیری کند.

وی افزود: نهادینه کردن حجاب امری لازم است که بهترین زمان آن دوران کودکی و نوجوانی است، از جمله راه های نهادینه و درونی کردن رفتار حجاب تقویت ارزش ها و باورهای دینی می باشد، حجاب فلسفه و فواید فروانی دارد که توجه به این موارد و بیان آن نیز موجب تقویت ایمان می شود.

بانوی فعال فرهنگی، اولین و مهمترین باور دینی را ایمان به خدا دانست و گفت: باور و ایمان به خدا باعث می شود که آدمی رفتارهایش را در جهت رضایت خداوند ایجاد کند و وقتی بداند که این رفتار او عبادت است احساس لذت معنوی می کند.

وی، دومین باور دینی را باور به فرستاده خدا یعنی پیامبر(ص) و جانشینان ایشان دانست و گفت: در این زمینه الگوگیری از پیامبر(ص) و ائمه(ع) و خانواده پیامبر مطرح می شود که حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) بهترین و کامل ترین الگو در زمینه حجاب می باشند، زیرا در توجه ایشان به مسأله حجاب می بینیم که ایشان حتی در حضور نابینا و یا زمان پس از مرگ هم به حجاب توجه داشتند.

عباسپور، سومین باور دینی را باور به معاد بیان کرد و گفت: باور معاد باتوجه به پاداش ها و عذاب ها و حسابرسی در روز قیامت می باشد، باور به هریک از این موارد باعث ایجاد انگیزه در رعایت حجاب، تقویت حس مسئولیت پذیری در مورد رفتارها و همچنین اعتقاد به معاد نقش باز دارندگی نیز دارد. توجه به هریک از این موار می تواند در درونی کردن رفتار حجاب نقش داشته باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha