چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
کویر

حوزه/ مدیر عامل شرکت آب منطقه ای یزد، صرفه جویی در مصرف آب را راهبرد اول در بخش صنعت دانست و گفت: به دلیل اینکه با کیفیت ترین آب در صنعت استفاده می شود این بخش باید صرفه جویی را در دستور کار قرار دهد؛ چرا که استان یزد در سال های اخیر توسعه صنعتی شدید داشته و بدون صرفه جویی، بزرگترین ضرر بر پیکر صنایع وارد می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از یزد، محمد مهدی جوادیان زاده در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته شهر یزد به بیان اهمیت صرفه جویی مصرف آب در استان کویری یزد پرداخت و گفت: وظیفه شرکت آب منطقه ای تأمین آب مطلوب و پایدار برای تمام ذی نفعان استان است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای یزد اظهار کرد: در استان یزد ۱۹ دشت وجود دارد که از این تعداد ۱۶ مورد وضعیت بحرانی دارد؛ یعنی میزان برداشت آب بیشتر از میزان آبی است که وارد سفره ها می شود.

جوادیان زاده تصریح کرد: تمام آبی که هر سال وارد این دشت ها می شود (از منابع باران و زیرزمینی) به علاوه ۳۰ درصد از ذخایر چندین ده هزار ساله ای که زیر زمین است هم برداشت می کنیم که باعث می شود سطح آب های زیرزمینی هر سال نیم متر نسبت به سال قبل کمتر شود.

وی اذعان کرد: هر سال ۷۳۲ میلیون متر مکعب یعنی هفت برابر آب شرب استان آب وارد دشت های می شود(کل آب شرب استان ۱۰۰ میلیون متر مکعب در سال است)؛ اما نزدیک به یک میلیارد متر مکعب برداشت انجام می شود؛ یعنی ۲۶۰ میلیون متر مکعب بیشتر برداشت کرده و هر سال به همین میزان اضافه برداشت، کسری مخزن داریم.

این مقام مسئول با بیان اینکه ۸۳ و نیم درصد آب در بخش کشاورزی، ۶ و نیم درصد در بخش صنعت و ۱۰ درصد در شرب و بهداشت استفاده می شود، افزود: کسری مخزن دشت های استان از ۲۰ سال قبل تا کنون به ۳۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب یعنی به میزان ۳۲ سال آب شرب کل استان، رسیده است.

جوادیان زاده ادامه داد: به منظور جلوگیری از این روند طرح تعادل بخشی سفره های آب زیرزمینی توسط دولت کلید خورد که انتظار می رود با اجرای آن طی ۵ سال افت سطح آب های زیرزمینی به صفر رسیده و در مدت ۱۵ سال بعدی هم سطح آب بالا آمده و کسری مخزن ۲۰ ساله جبران شود.

 وی با بیان اینکه بارندگی های دو سال اخیر تنها حدود ۶۰ میلیون متر مکعب وضعیت سفره ها را بهبود بخشیده است، تأکید کرد: در استان یزد برنامه سازگاری با کم آبی تنظیم و برای تصویب به مراجع ملی ارسال شده است که در آن صرفه جویی آب در بخش کشاورزی بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که این بخش ۸۳ درصد از مصرف آب را به خود اختصاص داده در حالی که راندمان آن ۴۵ درصد بوده و ۵۵ درصد آن هدر می رود.

این مسئول اضافه کرد، به منظور جلوگیری از این هدر رفت آب تغییر الگوی کشت سازگار با اقلیم خشک، روی آوردن به کشت های گلخانه ای، استفاده از فناوری های نوین برای آبیاری، نصب کنتور برای تمامی پروانه ها و تحویل حجمی آب به کشاورزان در طرح سازگاری با کم آبی، پیش بینی شده است.

جوادیان زاده با تأکید بر اینکه صرفه جویی باید به عنوان راهبرد اول در بخش صنعت اجرا شود، افزود: به دلیل اینکه با کیفیت ترین آب در صنعت استفاده می شود این بخش باید صرفه جویی را در دستور کار قرار دهد؛ چرا که استان یزد در سال های اخیر توسعه صنعتی شدید داشته و اکر نتوانیم صرفه جویی کنیم، بزرگترین ضرر بر پیکر صنایع وارد می شود.

وی با اشاره به اینکه ارائه تسهیلات به شهروندان برای استفاده از لوازم کاهنده مصرف در طرح فوق الذکر در نظر گرفته شده است، اذعان کرد: استفاد از این ابزار نه تنها در کیفیت مصرف برای مصرف کنندگان هیچ خللی ایجاد نمی کند، بلکه تا ۴۰ درصد مصرف را کاهش داده و منجر به ثبت پاداش برای آنان می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد با تأکید بر اینکه اگر درست مصرف کنیم آب شرب کافی برای تمام استان وجود دارد، ابراز کرد: در حال حاضر استان یزد در رتبه ۳۰ کشوری از نظر میزان آب تجدید شونده و رتبه هفتم را از نظر کسری مخزن دارد که این اعداد بسیار نگران کننده بوده و همه مردم و دستگاه های اجرایی باید در اجرای طرح سازگاری بیا بی آبی، همکاری داشته باشند.

 انتهای پیام/۳۱۳/۴۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha