سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
آیت الله ناصری

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد احیای روستاها را بر پایه احیای کشاورزی دانست و گفت: کشاورزی باید با سیستم های نوین آبیاری و مدیریت مصرف آب در روستاها احیا شود تا زمینه حضور مجدد روستاییان در آن به وجود آید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در یزد، آیت الله محمدرضا ناصری یزدی ظهر امروز در دیدار با جمعی از دهیاران استان یزد، اظهار داشت: روستاهای ما همه یک سابقه درخشانی دارند و وضعیت حال حاضرشان هم مهم است.

وی با بیان اینکه رویکرد گذشته در ارتباط با روستاها به گونه ای بود که جمعیت روستایی به سمت شهرها هدایت شده و بسیاری از روستاها خالی از سکنه شدند، افزود: مهاجرت از روستا به شهر سبب شده که سبک زندگی مردم هم تغییر بسیار زیادی کند.

آیت الله ناصری یزدی گفت: در گذشته روستاها تأمین کننده اکثر مواد غذایی شهرها بودند و از شیر، گوشت، تخم مرغ، مرغ، میوه ها، سبزیجات و موارد مختلف دیگر حتی نان هم از روستا به شهر می رسید و همه مردم شهرها هم این مایحتاج خود را از روستاها تامین می کردند.

وی با بیان اینکه این موضوع سبب شده بود که کشور در ارتباط با مواد غذایی به خارج و دیگر کشورها وابسته نباشد، تصریح کرد: امروزه سبک زندگی تغییر کرده و روستاها خالی از سکنه شده اند و یا اینکه جوانان به شهرها مهاجرت کرده اند و برعکس گذشته، روستاها امروز مایحتاج زندگی خود را از شهرها تأمین می کنند.

امام جمعه یزد با بیان اینکه روستاهای یزد امتیازات و ویژگی های بسیار خاص و منحصر به فردی دارند، خاطرنشان کرد: روستاها می توانند خیلی از نواقصی که در شهرها وجود دارد جبران کنند و الان روستاهای یزد در حال تبدیل شدن به مهمان پذیر هستند و تنها در پایان هفته، مردم شهرهای مختلف استان به روستاهای خوش آب و هوا می روند و یک یا دو روز در این روستاها می مانند.

آیت الله ناصری یزدی افزود: اگر بخواهیم برنامه ریزی دراز مدت داشته باشیم، بی توجهی به روستاها برای نسل های آینده ما بسیار خطرناک و مشکل ساز است و اگر روستاها از بین برود، در آینده فرزندان ما مشکلات بسیاری را مشاهده می کنند.

نماینده ولی فقیه در استان یزد صحبت های برخی مسئولان که بیان می کنند یزد باید کشاورزی را به صورت کامل کنار بگذارد، خام دانست و گفت: اگر یزد کشاورزی را کنار بگذارد همین خاک حاصل خیزی که الان دارد را هم به بیابان تبدیل کرده و در آینده ای نزدیک بیابان زایی شدیدی در استان به وجود می آید.

آیت الله ناصری یزدی احیای روستاها را بر پایه احیای کشاورزی دانست و گفت: کشاورزی باید با سیستم های نوین آبیاری و مدیریت مصرف آب در روستاها احیا شود تا زمینه حضور مجدد روستاییان در آن به وجود آید.

امام جمعه یزد تصریح کرد: اینکه برخی افراد می گویند کشت گندم صرف نمی کند و باید آن را از خارج کشور وارد کنیم، دقیقا چیزی است که آمریکایی ها می خواهند و به دنبال آن هستند که ما حتی در مواد غذایی هم وابسته به خارج کشور باشیم تا بتوانند با کوچکترین فشاری، ایران را از پای درآورند.

آیت الله ناصری یزدی نتیجه چنین تفکرهایی را «کاهش جمعیت» دانست و افزود: همین امروز هم ما خسارت های ناشی از کم شدن جمعیت را احساس می کنیم و کاهش جمعیت یکی از توطئه های دشمنان است که متأسفانه در داخل کشور هم بر اثر اشتباهات عملکردی برخی افراد اجرایی شد و اگر جمعیت در ایران همینطور پیش برود، ۳۰ سال آینده جمعیت ایران پیر و فرسوده می شود.

وی از نظارت ضعیف در ارتباط با اتباع بیگانه، گفت: باید نسبت به پراکندگی آنها در استان هم برنامه ریزی دقیقی صورت پذیرد.

انتهای پیام/۳۱۳/۴۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha