جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجاب

حوزه/ بدترین نوع نگاه به موضوع حجاب، ارائه مباحث شعاری و مقطعی است، این دو روش در بحث ترویج حجاب که معمولا با سطحی‌نگری و ساده‌انگاری همراه است جایگاه و اهمیت حجاب را بیان نمی‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین حسین بنیادی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به نقش رسانه در مسئله ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه، گفت: عفاف و حجاب نسبت به هر شخصی از زنان جامعه، حکم مواظبت، مناعت و متانت، تعالی روحی و جایگاه فکری او دارد و نسبت به عموم زنان در جامعه، مظهر پاکی، دیانت و صلاحیت جامعه را دارد، بنابراین آثار عفاف و حجاب را هم در اشخاص و هم در جامعه، می‌توان بررسی کرد و نکته مهم آنکه لزوم رعایت حجاب منطبق با فطرت و منشأ و دلیل عقلی و شرعی دارد، پس رعایت حجاب امری معقول و مقدس است.

نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه ادامه داد: تحلیل زوایای ضرورت حفظ حجاب از نکات مؤثری است که به عهده نخبگان جامعه و به واسطه رسانه‌ها می تواند صورت پذیرد، یعنی همراهی این دو گروه، می‌تواند در بحث ترویج پایدارِ عفاف و حجاب اثر گذار باشد.

وی بیان داشت: بدترین نوع نگاه به موضوع حجاب، ارائه مباحث شعاری و مقطعی است، این دو روش در بحث ترویج حجاب که معمولا با سطحی‌نگری و ساده‌انگاری همراه است نه تنها جایگاه و اهمیت حجاب را بیان نمی‌کنند که همواره فضایی تقابلی با افراد و گروه‌هایی که خود را ملزم به رعایت حجاب نمی‌دانند، ایجاد می‌کند، لذا بیان حکمت‌های عفاف و حجاب مهم‌ترین اصلی است که با اتکاء به آن‌ها، می‌تواند مؤثر باشد. که نقش رسانه‌ها و زبان هنر در این موضوع ( ترویج حکمت‌های لزوم رعایت حجاب) بسیار با اهمیت است.

سیاست های رسانه در بحث ترویج عفاف و حجاب

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی با اشاره به سیاست هایی که رسانه می تواند برای پیشبرد این موضوع در جامعه در پیش بگیرد اضافه کرد: نکته مهمی که نباید از آن غافل بود، نگاه عمقی به موضوع عفاف و حجاب است، یعنی بدانیم کسانی که در دنیا مروج این سبک رفتاری می‌باشند از چه فلسفه‌ای! بهره می‌برند؟ جهان‌بینی آن‌ها مبتنی بر چه اصولی است؟ سودشان در ترویج بی‌حجابی و بدحجابیِ در چیست؟ استعمار فکری و استثمار شخصیتی زنان و حتی مردان در موضوع عفاف و حجاب به چه معناست؟ و اساساً مروجین اصلی بی‌حجابی در دنیا با چه اهدافی، چه برنامه‌هایی، چه ابزارهایی کار خود را انجام می‌دهند؟ اینها پیش‌نیازهایی است که رسانه‌ها باید براساس انها سیاست‌های خود را تنظیم نمایند.

نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه گفت: نکته قابل ذکر آن است که نگاه ما به موضوعاتی مانند عفاف و حجاب، باید نگاه تربیتی مؤثر باشد، تربیت مؤثر همیشه همراه با مداومت و در نظر گرفتن و بکارگیری شاخص‌های تأثیرگذار است.

 موانع اثرگذاری رسانه‌ها در مباحث عفاف و حجاب

این استاد حوزه افزود: به نظر می‌رسد نظام اسلامی، مراکز دارای جایگاه اجتماعی و حتی نخبگان و مبلغین از ابتدای انقلاب، بحث حجاب و شعاع اثرگذاری و از سویی بی‌حجابی و مقدار آسیب‌زا بودن آنرا بقدری سطحی بیان کرده‌ و به آن پرداخته‌اند که بطور طبیعی در اذهان بسیاری، حجاب به عنوان نماد یک گروه یا جناح و جریان، رواج پیدا کرده در حالی‌که موضوع حجاب امری مرتبط با عموم مردم و جامعه است، امری است که بخش اعظمی از امنیت و آرامش روانی و اجتماعی را تشکیل می‌دهد، حتی موضوع آثار حجاب مربوط به مذهب خاصی نیست بلکه پیروان تمام ادیان آثار حجاب در جامعه را درک می‌کنند، که باید پذیرفت ما در این موضوع از مباحث اقناعی غفلت داشته‌ایم.

وی بیان داشت: بنظر می‌رسد بزرگ‌ترین مانع و ضعف برای ترویج باور عمومی بویژه نسل جوان نسبت به عفاف و حجاب، رویکرد و نگاه سطحی به آن بوده بطوریکه تداعی کننده آن است که رعایت حجاب مخصوص بخشی از جامعه است. رسانه‌ها و کارشناسان دینی و اجتماعی ما باید از این نگاه به سرعت عبور کنند و به صورت مستدَل و روشن، فراگیر بودن آثار رعایت عفت و حجب و حیا را طرح نمایند. لازم است بدانیم ریشه رقابت‌های رسانه‌ای منحصر به پرداختن و نپرداختن به موضوع خاصی مانند حجاب نیست، بلکه رقابت‌ها در کیفیت بیان و هوش رسانه‌ای است که علاوه بر جذب مخاطب، جذابیت موضوع و محتوا را به دنبال دارد.

 حجت الاسلام والمسلمین بنیادی در پاسخ به این سوال که آیا فرهنگ و تمدن غرب در بی حجاب کردن و یا بی تفاوتی جامعه نسبت به حجاب تا چه اندازه توانسته مؤثر باشد؟ اظهار داشت: آنچه که در جامعه مشاهده می‌شود، تأثیر القائات فرهنگ غرب در موضوع بی‌حجابی است، فرهنگ غرب با تکیه بر فلسفه‌های مادی و پرداختن به جذابیت‌های فریب‌دهنده و بلکه گمراه کننده و هم‌چنین استفاده از ابزار رسانه در سطوح مختلف،‌ توانسته بسیاری از ارزش‌های دینی و ملت‌ها را دستخوش تغییر و دچار تزلزل نماید.

وی ادامه داد: پاشیدن بذر بی‌حجابی و دوری از عفت و حیا، سیاستی کارساز در آسیب رساندن به فرهنگ عمومی ملت‌ها بوده و این سیاست دائماً در حال به روز رسانی می‌باشد، امروزه در تمام نقاط دنیا مرزبانان فرهنگ اصیل و واقعی کشورها دست بکار شده‌اند و با روش‌های مؤثر در برابر جنگ نرمی که اتاق‌های فکر فرهنگ منحط غرب در موضوع حجاب و خانواده به راه انداخته‌اند، در حال مبارزه و دفاع از اصول اجتماعی جوامع خود می‌باشند، این در حالی است که معمولاً در میان تأثیرگذاران و نخبگان فرهنگی ما، فقط به ابراز نگرانی یا بیان مشکلات، بسنده می‌شود.

نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه گفت: رسانه دینی باید در این ستیز بزرگ، خود را بازسازی و قوی کند که قوّت رسانه با بکارگیری جامعه نخبگانی کشور که دارای سه مشخصه عمده؛ قوّت علمی، سواد رسانه و مطلع از واقعیت‌های جامعه باشند، محقق می‌شود.

این استاد حوزه در پاسخ به این سوال که آیا بیان کلیشه‌ای و تکرار موضوعات مرتبط با حجاب مانند اینکه آیا حجاب مصونیت است یا محدودیت؟ افزود:  اگر به این سوال از نگاه رسانه‌ای به آن بپردازیم، متوجه می‌شویم که تکرار موضوعات موجب زدگی ذائقه مخاطبین خواهد شد. امروز مهم‌ترین موضوع، بحث از علل و حکمت‌های رعایت عفاف و حجاب و از طرفی بحث از آثاری که بی‌حجابی و بدحجابی بر قوام و استحکام کانون خانواده می‌گذارد و بروز ناهنجاری‌های اجتماعی، می‌باشد که رسانه‌های ما در این موضوعات ضعیف عمل کرده‌اند که ضرورت اتخاذ رویکردها و روش‌های جدید و جذاب امری اجتناب ناپذیر است.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha