جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حبیب بابایی

حوزه/ مسئول دهستان قمرود قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استان قم گفت: امامان روستا، روحانیون جهادی هستند که در خط مقدم خدمت رسانی و محرومیت زدایی در روستاهای محروم مشغول به فعالیتند.

حجت الاسلام حبیب بابایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به تأکیدات خاص مقام معظم رهبری در راستای محرومیت زدایی به ویژه نسبت به روستاهای کم برخوردار کشورمان ابراز داشت: پس از بیانات چند سال پیش حضرت آقا که فرمودند دوست داریم هزار دهستان آباد در سطح کشور داشته باشیم، قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه به منظور تحقق خواسته ها و منویات ایشان ایجاد شد و در استان قم نیز این قرارگاه از سال ۹۵ فعالیت خود را آغاز کرد.

وی افزود: مهم ترین مؤلفه و شاخصه این قرارگاه، فعالیت تخصصی و کارگروهی است که در همین خصوص در ۵ عرصه تعلیم و تربیت، سلامت و بهداشت، عمران و زیرساخت، اشتغال و معیشت و نیز فرهنگی، این کارگروه ها شکل گرفته و به فعالیت مشغول است.

این روحانی جهادگر همچنین گفت: در حیطه ی امور و فعالیت های فرهنگی از آن جا که حوزه جغرافیایی کار ما، روستاهای محروم است، لذا ما باید برای خدمت رسانی مناسب به روستاییان محروم، شناخت خوبی از آن ها پیدا می کردیم که به منظور تحقق این هدف لازم بود افرادی در بین خود مردم زندگی کنند که طبعاً بهترین گزینه در این زمینه، امامان روستا هستند.

وی یادآور شد: در واقع امام روستا، روحانی جهادیِ توانمندی است که به همراه زن و فرزند خود در روستا استقرار یافته و بین اهالی زندگی می کند و به همین جهت، اشراف مناسبی نسبت به نقاط ضعف و قوت و نیز تهدید و فرصت های روستای محل سکونت خود پیدا می کند.

وی افزود: اتفاقاً همین مساله موجب می شود که نیازهای واقعی و نیازمندی های اصلی روستا را به درستی شناسایی نموده و در پرتو روحیه جهادی و انقلابی خود بتواند منشأ آثار و برکات فراوانی باشد، کما این که به لطف الهی تاکنون نیز همین طور بوده است.

مسئول دهستان قمرود قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه قم همچنین گفت: ما در بین امامان روستا افرادی را داریم که سابقه تدریس در حوزه و حتی مسئولیت های تبلیغی داشته اند و این ها به لطف الهی در کار خود موفق بوده و هستند و ما در قرارگاه پیشرفت و آبادانی نقش پشتیبانی کننده از این بزرگواران را بر عهده داریم.

وی افزود: به هر حال این عزیزان برای گذران معیشت در محل روستا نیاز به مسکن و نیز حق الزحمه ای دارند که این مساله تأمین می شود و علاوه بر آن مبلغی نیز به عنوان بودجه فرهنگی در اختیار آن ها قرار می گیرد.

بابایی همچنین اظهار داشت: در حقیقت وظیفه و رسالت اصلی امام روستا، شناسایی و احصاء مشکلات و گرا دادن آن ها به مسئولان در قرارگاه پیشرفت و آبادانی است تا این قرارگاه علاوه بر پشتیبانی شخص امام روستا، به دنبال مرتفع کردن مشکلاتی باشد که از سوی امامان روستا شناسایی و معرفی شده است، به عنوان مثال در یک روستا چه بسا نیاز به مرمت مسجد و یا بازسازی خانه های محروم باشد و در روستای دیگر بحث بهداشت و درمان و اصلاح غذا و سبک زندگی افراد در اولویت باشد که همه این ها با اشرافیت امامان روستا صورت گرفته و مشکلات و نیازمندی ها از سوی قرارگاه رفع و رجوع می شود.

وی در خاتمه گفت: ویژگی متفاوت قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه با دیگر مجموعه های خدمت رسانی در سپاه و بسیج، وجود امامان روستا و نقش محوری آنها در این خصوص است که خود این عزیزان در هر پنج کارگروه یاد شده، حضور مؤثری دارند، یعنی هم در بحث عمرانی فعالیت دارند، هم در حیطه سلامت به برگزاری دوره های حجامت و نیز اصلاح غذا و سبک زندگی افراد روستا اهتمام دارند، هم در زمینه اشتغال در مسیر ایجاد شغل برای اهالی و یا احیای شغل هایی که در گذشته در روستا رونق داشته، گام برمی دارند و هم در حیطه فرهنگی تمام برنامه های فرهنگی را به شکل کامل انجام می دهد که این ها صرفاً منحصر به اقامه نماز جماعت در روستا هم نیست.

 ۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha