جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
پروژه «نسل‌ها» تلاش عکاس مسلمان برای نمایش زندگی مسلمانان کانادایی

حوزه/ یک عکاس مسلمان کانادایی که پیش از این پروژه‌ای با نام «خواهران» را عملی ساخته بود، هم اکنون پروژه جدیدی با نام «نسل‌ها» را برای نشان دادن زندگی مسلمانان کانادایی راه اندازی کرده است.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» به نقل از  thechronicleherald، عالیا یوسف عکاس مسلمان کانادایی با عکسبرداری از خانواده‌های مسلمان از شهر هالیفاکس، پروژه‌ای با نام «نسل‌ها»  را آغاز کرده تا تنوع زنان مسلمان نسل‌های مختلف کانادایی را به تصویر دربیاورد.

آلیا یوسف ، عکاس آزاد مستقر در تورنتو ، در چهار سال گذشته با هدف متنوع سازی نمایندگی مسلمانان در رسانه های کانادا ، دو پروژه بزرگ  را ایجاد کرده است.

هنگامی که این عکاس جوان در تلاش برای یافتن تصاویر معتبر از مسلمانان در رسانه‌ها بود، متوجه شد که این کار بی‌نتیجه است و تصمیم گرفت که امور را خودش به دست بگیرد.

یوسف از هشت سالگی در کانادا بوده است. چند سال پس از ورود وی به ونکوور از مصر ، متوجه استعداد خود در عکاسی شد. او گفت:  من وقتی ۱۴ ساله بودم عاشق عکاسی شدم و شروع به عکاسی از مادر و خواهرم کردم.

پروژه خواهران

عشق یوسف به عکاسی او را به تورنتو برد ، جایی که او همچنان به دنبال علاقه خود به عنوان یک دانش پژوه و عکاس آزاد بود. او از طریق دوره کارشناسی خود پروژه خواهران را خلق کرد که این پروژه در ۲۰۱۷ به پایان رسید و زنان مسلمان سراسر کشور را در آن به نمایش گذاشت.

او به ۱۲ شهر مختلف کانادا سفر کرده و با زنان مسلمان دیدار کرد. از آن‌ها عکس گرفته و درباره اجتماعاتی که از آنجا آمده بودند اطلاعات به دست آورد.

پروژه نسل‌ها

هدف یوسف، تصویرسازی تاریخچه نسل‌های مختلف زنان مسلمان در کانادا بود. یوسف در این باره می‌گوید: من ابتدا خواستم درباره تاریخچه جوامع مسلمان در کانادا تحقیقاتی را انجام دهم اما آنچه پیدا کردم تنها کلیشه‌های تک بعدی بودند که بارها و بارها مورد استفاده قرار گرفتند. برای مثال «مردان تروریست» و «زنان مسلمانی که به آن‌ها ظلم می‌شود» در نتیجه تصمیم گرفتم با نوری مثبت آنان را به تصویر بکشم و زندگی واقعی و پیچیده زندگی مسلمانان را روایت کنم.

در پروژه نسل‌ها، یوسف میکروفون را به خانواده‌های مسلمان کانادایی داده تا داستان‌های خودشان را روایت کنند و از چندین نسل هر خانواده عکسبرداری می‌کند.

خانواده های حاضر در این پروژه درباره چگونگی ورودشان به کانادا، موفقیت هایی که به آنها افتخار می‌کنند و آرزوهایی برای نسل های آینده دارند صحبت کردند.  

وی گفت: فکر می‌کردم پرتره‌های خانوادگی این فرصت خارق العاده را برای یادگیری در مورد دیدگاه هر نسل ارائه داده‌اند.

این بانوی عکاس که فقط زنان را در پروژه خود حاضر کرده است می‌گوید: من می‌خواستم با این ایده که زنان مسلمان سرکوب شده هستند و حجاب را اجباری به سر گذاشته‌اند مبارزه کنم. زیرا این کلیشه‌ای بود که واقعا مرا آزار می‌داد. 

یوسف همچنین می خواست به این نکته توجه کند که زنان مسلمان مختلف چگونه می‌توانند باشند، از جمله نظرات ، تجربیات و حتی نگاه آنها.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha