شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
اهدای شاخه گل توسط خادم‌یاران رضوی به بانوان قمی بمناسبت هفته عفاف و حجاب

حوزه/ مسئولان آن قدر که سرگرم مسائل اقتصادی و سیاسی شده اند، بحث فرهنگ و عفاف و حجاب را رها کرده و از این مباحث ریشه ای غافل شده اند و روزی خواهد آمد که ضربه خواهیم خورد و آن وقت است که نمی شود کاری کرد.

حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به نقش رسانه در ترویج عفاف و حجاب، گفت: این موضوع در همه مکتب ها به عنوان رکن مطرح است و تنها اختصاص به کشورهای اسلامی ندارد. نمونه آن راهبه ها در کشورهای اروپایی هستند که حجاب کامل دارند.در ایران باستان هم این گونه بوده است و زنان با حجاب و با حیاء و با عفاف بودند و حتی یک تصویری نداریم که در آن زمان زن به صورت نامناسب دیده شود و در معرض دید قرار گیرد.

دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن، افزود: این معلوم است که مسئله حجاب امری فطری است و شخصیت زن با حیاء و عفاف است که مورد مقبول مردان قرار می گیرد و مردان، وفاداری و عفت را از زن می طلبند، اگر چه جوامعی هم هستند که دنبال مسائل دیگری  از زنان تنها برای خوشگذرانی هستند.

این استاد حوزه اظهار داشت: امروز در فرهنگ غرب و یکی از کارگردانان سینمایی هالیوود اقرار می کند که بالاترین شخصیت برای زن، عفاف و پوشش است. در همین رابطه اسلام بالاترین جایگاه برای زن قائل است و از او می خواهد در جامعه با عفت و پاکدامن باشد و از این لحاظ شخصیت خود را حفظ کند.

وی عنوان کرد: این مسئله موجب آثار خوبی برای خود زن خواهد شد که از جمله امنیت برای خود زن است و در عین حال دین از مردان عفاف و پوشش چشم و از زن می خواهد کاری نکنند که موجب تحریک مردان شیطان صفت شوند. این دستور دین است.

حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی گفت: جالب این است که در زمان نزول این دسته از آیات، بعضی از زنان حرّ (آزاد)و بعضی کنیز (برده)بودند که تنها به عنوان کالای مبادله ای بودند. قرآن تعبیر می کند که زنان آزاده و متشخص، کالای مبادله ای نیستند، باید پوشش داشته باشند، چرا که با حجاب و پوشش شناخته می شوند و مردان اینها هم اینگونه او را تشخیص می دهند، چرا که زنان آزاده پوشش داشته و کسی جرأت اذیت کردن آنها با زبان و... نداشته است.

دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن، افزود: این مسئله در غرب هم وجود دارد. زنی که در فرهنگ غرب با پوشش است در امنیت زبانی و فیزیکی مردان هوس ران قرار دارد. اما امروز استکبار جهانی حتی کلیسای کاتولیک به این نتیجه رسیده اند برای فروپاشی اسلام و تنها راه  پیروزی بر مسلمانان و غلبه بر آنها، گرفتن حجاب و سلب عفت و پاکدامنی است. اگر حجاب گرفته شود، حیاء هم از بین خواهد رفت و در ادامه چارچوب خانواده هم از بین خواهد رفت.

کلیسای کاتولیک و شبکه من تو به دنبال تخریب کانون خانواده

این استاد حوزه اظهار داشت: نمونه این مسئله را در تمدن ۸۰۰ ساله آندلس مشاهده کردیم که با همین روش این تمدن اسلام را از بین بردند و اثری از مسلمانان نیست، چرا که بعد از سالیان سال به این نتیجه رسیدند که دیگر جنگ سخت با آنها فایده ای ندارد، چرا که آنها آماده شهادت می باشند و تنها راه همین جنگ نرم  و تغییر عقیده است.

وی عنوان کرد: امروز هم استکبار جهانی و کلیسای کاتولیک و سیاست مداران صهیونیزم و  شبکه من و تو می گویند باید کانون خانواده در ایران را مورد هدف قرار دهیم و با هدف از بین بردن کانون خانواده، فیلم هایی را درست می کنند و دنبال این هستند روابط را عادی جلوه دهند. این در دستورکار استکبار قرار گرفته و این شبکه ها برای  میلیون ها مسلمان می خواهند خانواده را مورد تهدید قرار دهند و برنامه های خود را عملی کنند.

حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی گفت: اما این تضاد در رسانه ما وجود دارد. درست است که هدف این می باشد که در سریال ها  زنان با حجاب هستند و پوشش را رعایت می کنند، اما بعد از این فیلم نسبت به حجاب خود هیچ گونه تعهدی ندارند. همین بازیگر وقتی به خارج کشور می رود بی حجاب ظاهر می شود و یا در بعضی ازمحافل در خود کشور این بازیگر اعتقادی به مسئله حجاب ندارد و گاهی فیلم های نامناسب شان در فضای مجازی هم منتشر می شود و قطعا نمی تواند به عنوان الگو معرفی شود.

دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن افزود: نسل امروز که او را می بیند در تضاد فکری قرار می گیرد و به همین دلیل باید جلوی خیلی از کارها از قبل گرفته می شد. باید از کارگردانان و بازیگرانی استفاده می شد که در بیرون از فضای فیلم و سریال به ارزشها پایبند بودند و هستند.

این استاد حوزه اظهار داشت: این کار امکان پذیر است، چطور ماسک  و کمربند ماشین را الزامی می کنیم، مسئله حجاب هم همین است. الان ۱۷ نهاد در مسئله حجاب مسئولیت دارند ولی اوضاع حجاب این شده که حتی در غرب هم این گونه نیست.

بی توجهی به مسئله عفاف و حجاب، خسارتی جبران ناپذیر

وی عنوان کرد: اوضاع حجاب سرنشینان برخی خودروها بسیار نامناسب است که حتی در غرب هم که آزادی است، این گونه دیده نمی شود. امروز آرایش برای جوانان است و با این که باید زنان پیر به حجاب برسند، جوانان به آرایش بسیار اهمیت می دهند در حالی که در غرب باز هم این مسئله برعکس است.

حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی گفت: دین هم این را می گوید که نیازی نیست جوان آرایش کند. آرایش برای زنان پیر است تا عفت ها حفظ شود.  نمی دانیم باید چه کار کنیم و متأسفانه مسئولین فرهنگی و متولیان فرهنگی بحث فرهنگ و عفاف و حجاب را رها کردند و مواردی از زنان می بینیم که انگار اینجا غرب است.

دبیرمجمع عالی تفسیر قرآن افزود: در دانشگاها روابط دختر و پسر خیلی عادی است و به نظر من در دهه های بعد با چالش جدی در بحث عفاف وحجاب مواجه خواهیم بود.

این استاد حوزه اظهار داشت: به نظر می آید مسئولان آن قدر که سرگرم مسائل اقتصادی و سیاسی شده اند، بحث  فرهنگ و عفاف و حجاب را رها کرده   و از این مباحث ریشه ای غافل شده اند و روزی خواهد آمد که ضربه خواهیم خورد و آن وقت است که نمی شود کاری کرد.

وی عنوان کرد: مسئله عفاف و حجاب را می شود درست کرد، باید فرهنگ سازی کرد. جوان باید بداند چرا باید عفاف و پوشش داشته باشد.  باید نحو صحبت صحیح، نحوه برخورد با نامحرم را به او یاد دهیم. این نیاز به آموزش عمومی دارد و به نظر می آید در این بخش کم گذاشته ایم وخوب کار نکرده ایم.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha