جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
ازدواج

حوزه/ برای ایجاد یک الگوی مناسب مطابق با دستورات اسلام در مورد سن ازدواج باید برای جوانان، خانواده، و جامعه فرهنگ ­سازی شود، زیرا هر سه گروه در ایجاد این چالش تاثیر­گذار بوده ­اند.

فاطمه آقایی در گفتگو با خبرگزاری«حوزه» در اصفهان، با اشاره به «راهکارهای ترویج ازدواج آسان»، گفت: در تمام ادیان الهی به  امر مقدس ازدواج توصیه شده است و طبق موازین دین اسلام یکی از خصوصیات ازدواج موفق انجام آن در سنی مناسب می­ باشد. طبق آیات قرآن و روایات معصومین (علیه السلام) و روانشناسان اسلامی، این سن، اوایل جوانی و بعد از بلوغ سنی معرفی گردیده است.

وی افزود: اوایل جوانی زمان پاسخ­گویی به نیاز­های عاطفی و جسمی فردی است، البته برای یک ازدواج موفق از نظر اسلام فقط بلوغ جسمی در نظر نیست بلکه رسیدن به حد رشد که شامل ابغاد مختلفی مانند بلوغ فکری، عاطفی اجتماعی و اقتصادی می باشد مورد اهمیت است که جامعه و خانواده در شکل گیری آن دخیل هستند.

کارشناس فرهنگی اظهار کرد: با تغییر در سبک زندگی اسلامی و گرایش به مادیات و مدرنیته در جامعه، هدف و فلسفه ازدواج که رسیدن به آرامش و کمال است به فراموشی سپرده شده و این موضوع باعث شده ملاک ­ها و معیارهای انتخاب همسر نیز تغییر کند، به طوری که مسائل مادی و اقتصادی در انتخاب همسر از اهمیت ویژه ­ای برخوردار شده است و در نتیجه جوان برای رسیدن به معیارهای آرمانی انتخاب همسر مانند شغل و درآمد بالا، داشتن مسکن امکانات رفاهی کامل، جهیزیه کامل، رسیدن به بالاترین مقاطع تحصیلی قبل از ازدواج و ... باید چندین سال تلاش کند و این عامل افزایش سن ازدواج در بین جوانان بوده است.

وی ادامه داد: با شناخت علل افزایش سن ازدواج و تشخیص راهکارهای کاهش آن مانند راهکارهای اقتصادی و فرهنگی، فردی و قانونی می­ توان ملاک­ های ازدواج را باتوجه به آن چه در دین مبین اسلام مطرح گردیده تغییر داد و با ازدواج در سن مناسب مشکلات فردی و اجتماعی در این زمینه را به حداقل رساند.

آقایی خاطرنشان کرد: برای ایجاد یک الگوی مناسب مطابق با دستورات اسلام در مورد سن ازدواج باید برای جوانان، خانواده، و جامعه فرهنگ ­سازی شود، زیرا هر سه گروه در ایجاد این چالش تاثیر­گذار بوده ­اند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha