جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
رهبر

حوزه/ محمد علی الحکیم گفت: این دیدار اولین دیدار رهبر انقلاب بعد از ۵ماه با یک مقام و مسول خارجی بوده که نشان از اهمیت روابط ایران و عراق دارد که موجب خشم برخی از کشورهای مخالف مقاومت و وحدت در منطقه شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه ، با تمام تلاش های محور سعودی و آمریکا برای اختلاف افکنی بین دو کشور ایران و عراق و جدایی دو ملت دیدار ها و سفرهای دو جانبه اخیر مقامات ایرانی و عراقی و نتایج حاصل از آن خشم مقامات سعودی و آمریکایی را بر انگیخته است.

این در حالی است که دیدار مقام معظم رهبری بعد از ۵ ماه به عنوان اولین دیدار رسمی با یک مقام عراقی و پیام رهبر انقلاب به الکاظمی از اهمیت و جایگاه ویژه ای بر خورد است.

در همین راستا با "محمد علی الحکیم" مدیر خبرگزاری النخیل و کارشناس عراقی به گفت و گو پردا ختیم.

محمدعلی الحکیم در گفت و گو با خبرنگار بین الملل حوزه با اشاره به اهمیت سفر نخست وزیر عراق به ایران و دستاوردهای آن گفت: رابطه ایران و عراق  رابطه  قوی ، مستحکم و خدشه ناپذیر است؛ چرا که ایران و عراق دارای مرز مشترک بوده و از نظر اجتماعی و فرهنگی به یکدیگر نزدیک هستند. دیدارهای اخیر وزیر امور خارجه ایران  و حضور الکاظمی  نخست وزیر عراق در ایران  نشان داد روابط دو جانبه ایران و عراق ریشه دار است هرچند این مهم بر خلاف خواسته و اهداف پروژه صهیونیستی- آمریکایی باشد.

وی ادامه داد: محور آمریکایی- سعودی و صهیونیستی در تلاش هستند تا ایران و عراق را از یکدیگر جدا کنند و  به دنبال ایجاد خدشه در روابط دو کشور و دو ملت هستند. با وجود تلاش های  کشورهای خلیجی این دیدارها نشان داد که خسارت های جدیدی به طرح آمریکایی وارد شده است.

وی با اشاره به برخی از نقشه های عربستان سعودی برای بر هم زدن روابط ایران و عراق گفت: عربستان برای خدشه دار کردن روابط ایران و عراق از هیچ تلاشی فرو گذار نکرده است؛ تلاش برای ایجاد  جنگ سنی-شیعه و شیعی-شیعی از جمله اقدامات عربستان بوده که خوشبختانه به نتیجه نرسید.

وی با اشاره به اهمیت سفر الکاظمی به ایران گفت: این سفر اولین سفر خارجی او بعد از نخست وزیری اش بود که حاوی پیام و نشانه واضحی برای همه طرف ها بود. الکاظمی در کنفرانس مطبوعاتی خود با رئیس جمهور ایران اعلام کرد که به دنبال روابط متوازن با همه طرف ها است و دشمن حشد الشعبی و نیروهای جهادی و مقاومت نیست بلکه می خواهد میانه رو باشد و از  عدم دخالت غیر موجه بر خی کشورهای خلیجی و آمریکا در امور عراق جلوگیری کند.

پیام مهم رهبر انقلاب به الکاظمی انتقام سخت از آمریکا در راه است

الحکیم با تاکید بر اهمیت دیدار الکاظمی با رهبر انقلاب اسلامی گفت: این دیدار اولین دیدار رهبر انقلاب بعد از ۵ماه با یک مقام و مسول خارجی بوده که نشان از اهمیت روابط ایران و عراق دارد  که موجب خشم برخی از کشورهای مخالف مقاومت و وحدت در منطقه شد.

وی با اشاره به مهترین پیامی که رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با الکاظمی به وی ابلاغ کرد، افزود: رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار اظهار کردند که آمریکا مهمان شما را در کشور خودتان ترور کرد بنابراین انتقام سخت در انتظار آمریکایی ها است. این بزرگترین پیام به عراق و نخست وزیر آن بود. این پیام نشان داد که  ایران همچنان به دنبال انتقام سخت ازآمریکا هست و از سوی دیگر به الکاظمی اعلام کرد که آمریکا هر کجا برود، جنگ و  فتنه ایجاد می کند. در حالی که  عراق تاکنون عکس العملی برای انتقام از آمریکایی ها  نشان نداده، رهبرانقلاب تاکید بر انتقام سخت می کند .

وی تصریح کرد: ایشان نگفتند فقط  "شهید سلیمانی" بلکه نام "شهید ابومهدی" را نیز مطرح کردند و تاکید بر گرفتن انتقام هر دو داشتند. این جمله نشان از حکمت رهبری دارد که فرقی بین دو مقاوم ایرانی و عراقی قائل نشدند.

کارشناس عراقی گفت: این دیدار نشان داد آمریکا باید به فکر خودش در عراق و منطقه باشد چرا که آمریکایی ها فکر نمی کردند اقدام تروریستیشان چنین دستاوردی داشته باشد. از این رو انتقام ایران تنها منحصر به هدف قرار دادن عین الاسد با ۱۶ موشک نمی شود، آمریکایی را که هیچ کس نتوانست در برابر او بایستد ایران سر جای خود نشاند و باید منتظر انتقام سخت تر درآینده باشد.  

وی با اشاره به محورها و اهداف سفر الکاظمی و هیئت همراه به ایران گفت: این دیدار به لحاظ اقتصادی بسیار مهم بود و  گفت و گو در خصوص تبادل تجاری بین ایران و عراق در همین راستا صورت گرفت. تا قبل از بحران کرونا حجم تبادل تجاری بین دو کشور  ۱۲ میلیارد دلار بوده اما بعد از کرونا  کل اقتصاد جهان تحت تاثیر این ویروس قرار گرفت و بعد از این دیدارها حجم مبادلات تجاری بین دو کشور  به ۲۰ میلیارد دلار خواهد رسید که نقطه قوت برای دو کشور محسوب می شود.

مدیر خبرگزاری النخیل عراقی با اشاره به سایر محورهای این دیدار گفت: همکاری برای مواجهه با داعش، مسائل منطقه، گفت وگو های ویژه در خصوص مبارزه با کرونا با حضور وزیر بهداشت عراق و همکاری بین  دو کشور و محدود کردن نیروهای آمریکایی و پایگاه های  آنها در عراق که مسبب شهادت شهید سردار سلیمانی و شهید ابو مهدی المهندس بودند از جمله دیگر محورهای مهم در دیدارهای نخست وزیر عراق و مقامات ایرانی بود.

خشم عربستان از سفر ظریف به عراق  

وی با اشاره به سفر وزیر امورخارجه ایران به عراق گفت: این دیدار باعث خشم عربستان شد و به بهانه انتقال ملک سلمان به  بیمارستان سفر الکاظمی را به تاخیر انداخت؛ چرا که عربستان می خواست اولین دیدار نخست وزیر عراق با عربستان صورت گیرد و  از وزیر امورخارجه ایران در بغداد استقبال نشود، اما بر عکس شاهد استقبال ویژه ارگان های عراقی از آقای ظریف بودیم و همچنین وی به کردستان عراق نیز رفت که موجب افزایش خشم عربستان شد .

دخالت آشکار عربستان در عراق با حضور ۵ هزار تروریست عربستانی

مدیر خبرگزاری النخیل عراق با اشاره به دخالت های آشکار عربستان در عراق گفت: در حال حاضر  ۵هزار عربستانی تروریست در زندان الحوت به سر می برند تروریست های تکفیری که به عراق اعزام شدند و عربستان این را دخالت  نمی داند. سعودی به خود  اجازه می دهد  که در امور کشورهای مختلف دخالت کند. عربستانی که نقشه های صهیونیستی را  اجرا می کند و هر چه اختلافات و کشتارها  بین کشورهای منطقه پیش بیاید  به نفع پروژه آمریکایی است، بنابراین باید از هر گونه اختلاف خود داری کنیم.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از نکات مهم  سفر الکاظمی به ایران گفته برخی تحلیلگران میانجیگری بین ایران و عربستان بوده، چرا که وی  شخصیتی قدرتمند و  تاثیر گذار است و می خواهد نخست وزیر بماند، اگر بتواند در این زمینه توفیقی به دست آورد می تواند به فکر انتخابات آینده باشد چرا که  قبل از نخست وزیری به او اعلام شده بود که حق مشارکت در انتخابات را ندارد و تنها یک سال نخست وزیر است.

حکیم ادامه داد:  احتمالا الکاظمی به دنبال استقرار و ثبات در منطقه است و همه می دانند که همواره ایران دست همکاری به سوی کشورهای دوست و همسایه دراز کرده، اما متاسفانه عربستان با تفکر وهابی آل سعود تمایل به ارتباطی دو سویه و عادلانه ندارد، اما باید بدانیم که منطقه دیگر تحمل اختلافات را ندارد. اگر الکاظمی در سیاست خود موفق شود می تواند کمک بزرگی برای ملت های منطقه باشد.

 وی در پایان گفت: هر چقدر کشورهای اسلامی و منطقه از ثبات، صلح و آرامش  بهره مند باشند و ارتباطات قوی بین آنها حاکم باشد، نیروهای آمریکایی، داعشی ها، تکفیری ها و حامیان صهیونیستی  آن ها رو به زوال  می روند و این ثبات به ضرر اسراییل است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha