پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حسین حائری

حوزه/ باور به اصل معاد مانع از گسترش فساد در جامعه می شود و کسی که به سرگردانی پس از مرگ و نمود عکس العملی آخرت اعتقاد داشته باشد، هیچگاه به سمت فساد و فتنه انگیزی نخواهد رفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از کرمان، حجت الاسلام و المسلمین حسین حائری، در ادامه سلسله جلسات اخلاق هفتگی در محل مدیریت حوزه علمیه خواهران استان کرمان که با رعایت فاصله گذاری اجتماعی برگزار شد، معاد را از اصول مورد تاکید و مورد بحث در همه ادیان دانست و تصریح کرد: مشرکین نیز خداوند را در راس امور قبول دارند، اما با دو تفاوت اساسی؛ اول اینکه برخی افعال را به دیگران نسبت می دهند و دیگر اینکه می گویند انسان با مردن می پوسد و تمام می شود. انبیا(علیهم السلام) آمدند و به این نکته تاکید داشتند که انسان با مردن تمام نمی شود و وارد عالم جدید می شود.

وی ادامه داد: از آیات نورانی قرآن استفاده می شود صرفا معاد ورود در عالم دیگر نیست، زیرا صرف داخل شدن به عالم دیگر، برای انسان سازندگی ندارد. مثل طفلی که از رحم مادر وارد دنیای دیگر می شود. چیزی که انبیا(علیهم السلام) آوردند و ائمه طاهرین(علیهم السلام ) مردم را به آن راهنمایی می کردند این بود که معاد یعنی عکس العمل واگر کسی به این حقیقت دست یافت، این بازدارنده ی انسان می شود.

حائری اظهار کرد: معاد به معنای عکس العمل است، پس  انسان مومن به برکت تربیت انبیا و اولیا(علیهم السلام) همیشه مسیرش، مسیری بوده که همه امور را سریع طی می کرده، در قیامت نیز بر اساس روایات پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) به اندازه یک نماز واجب معطل می شود و توقف دارد، اما کسی که یک عمر حسادت ورزیده یا به مردم نیش زده، در قیامت نیز  یک عمر طول می کشد تا عبور نماید.

استاد حوزه به تاثیر پذیرش معاد در جامعه اشاره کرد و افزود: کسی که ملتی را  یک عمر معطل می کند، مانند کسانی که اختلاس و فساد می کنند و یک ملت را  یک عمر سرگردان کرده اند، اگر باور داشتند به دنبال این دنیا یک عمر سرگردانی و توقف در انتظارشان است، هیچ گاه به این کار دست نمی زدند.

وی با اشاره به آیه «یوْمَ یَفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ أَخِیهِ* وَ أُمِّهِ وَ أَبِیهِ* وَ صاحِبَتِهِ وَ بَنِیهِ* لِکُلِّ امْرِئٍ مِنْهُمْ یَوْمَئِذٍ شَأْنٌ یُغْنِیهِ» بیان کرد: اگر کسی مجرم باشد و در این دنیا از برخی امور فرار کند، در قیامت نیز فراری است. اگر ما در این دنیا از اخلاق رذیله فرار کردیم در قیامت بنایی بر فرار نیست. پس حقیقت معاد عبارت است از عکس العمل ها. اگر ما خدا را قبول داشته باشیم اما معاد را قبول نداشته باشیم این توحید برای ما سازندگی ندارد. کسی که در این دنیا خودش آتش افروزی می کند این آتش افروزی در قیامت خود را نشان میدهد. بنابراین انسان باید تمام تلاش خود را برای درک حقیقت معاد بکار گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha