یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 911103
۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۶
هالیوود

حوزه/ کارشناس فِرق با بیان اینکه فرقه های جدید و نوظهوری همچون سای بابا و دالایی لاما نیز آموزه هایی در زمینه منجی دارند تا جایی که این مباحث در فرقه های نوظهور آمریکایی نیز مطرح شده است، به فیلم های هالیوودی در زمینه‌ی آخرالزمان اشاره کرد و گفت: شش محور آخرالزمان دینی، شیطانی، تکنولوژیکال، طبیعی، ماورائی و اسطوره‌ای در فیلم های تولید غرب و هالیوود، به تصویر کشیده می شوند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام حسین تکمیلی در نشست علمی «موعود ادیان و موعود هالیوود» که به همت هیئت اندیشه ورز اسلام، ادیان و ارتباطات میان فرهنگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان، به صورت مجازی برگزار شد، با بیان اینکه در دین اسلام و قرآن کریم، آیات متعددی در بحث موعود و مهدویت ذکر شده است که از جمله می توان به آیه شریفه «وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّه وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ» اشاره کرد، افزود: در کتاب زبور حضرت داود(ع) نیز به موضوع آخرالزمان و اینکه بندگان صالح خداوند زمین را به ارث خواهند برد تصریح شده است.

امام جمعه شیروان با اشاره به کتاب‌های مقدس هندوها از جمله «اوپانیشادها» و«ویک ودا» با قدمت چند هزار ساله که عبارات مختلفی در زمینه موعود ومنجی در آن ذکر شده است، ادامه داد: در کتاب انجیل نیز تعابیری در زمینه‌ی منجی موعود ازجمله «‌ ظهور پسر انسان محقق می شود» وجود دارد.

وی با بیان اینکه فرقه های جدید و نوظهوری همچون سای بابا و دالایی لاما نیز آموزه هایی در زمینه منجی دارند تا جایی که این مباحث در فرقه های نوظهور آمریکایی نیز مطرح شده است، به فیلم های هالیوودی در زمینه‌ی آخرالزمان اشاره کرد و گفت: شش محور آخرالزمان دینی، شیطانی، تکنولوژیکال، طبیعی، ماورائی و اسطوره‌ای در فیلم های تولید غرب و هالیوود، به تصویر کشیده می شوند.

حجت الاسلام تکمیلی با اشاره به اینکه محور آخرالزمان دینی، موضوع فعال هالیوود است، تشریح کرد: شیطان در محور آخرالزمان خود حاکم می شود تا بتواند دشمنان خود را به عنوان شیطان معرفی کند و با توهین به ادیان و شخصیت های دینی، اسلام هراسی، کاتولیک ستیزی، مظلوم نمایی یهود را به تصویر آورند و در محور تکنولوژیکال نیز، صنعت مدرن خود را به رخ عالمیان می کشانند.

وی با بیان اینکه محور چهارم آخرالزمان طبیعی است که سازندگان هالیوودی در فیلم ها با این محوریت، شروری را پررنگ می کنند به گونه ای که نشان می دهد طبیعت خدا از بین خواهد رفت همانند بسیاری فیلم ها ازجمله فیلم " ۲۰۱۲ " که تخریب زمین را به تصویر کشیدند، افزود: محور پنجم فیلم های هالیوودی، آخرالزمان ماورائی است که در این زمینه کارهای خارق العاده فراوانی انجام می شود مانند فیلم دوقلوهای افسانه ای که از قدرت ماورائی برخوردار بودند.

حجت الاسلام تکمیلی با اشاره به اینکه در هالیوود قدرت های ماورائی را به دین و خداوند نسبت می دهند و قدرت های ماورائی جدیدی را عرضه می کنند همانند فیلم «آلیس در سرزمین عجایب» که با ادبیات کودکانه تهیه شده بود، گفت: آخرین محور، آخرالزمان اسطوره ای است که جایگزین فرهنگ جدید آمریکائی می باشد و اسطوره های جدیدی را در فیلم ها معرفی می کنند.

امام جمعه شیروان در بخش پایانی به معرفی چند فیلم هالیوودی پرداخت و ابرازکرد: در فیلم «امگا» نبرد بزرگی رخ می دهد که در یک طرف سپاه شیطان که اعراب و مسلمانان و چین قرار دارد و در طرف دیگر سپاه آمریکا. و در آخر فیلم، ظهور مسیح محقق می شود و به صورت معجزه وار سپاه شیطان شکست می خورد و شیطان مغلوب می گردد. این فیلم با پیروزی آمریکا و شکست مسلمانان تمام می شود و آنها آخرالزمان دینی را به نفع خود معرفی می کنند.

حجت الاسلام تکمیلی با اشاره به دو فیلم «ارباب حلقه ها، فیلم ۲۰۱۲ و هری پاتر»، گفت: در آخرالزمان ماورائی سحر معرفی می شود و به ادیان حمله صورت می گیرد و در اینگونه فیلم ها خداوند، ملائکه و جبرئیل به تصویر کشیده می شوند و چندخدائی را ترویج می کنند.

گفتنی است، چهل و سومین نشست عمومی از سلسله نشست های «کلمه سواء» به همت هیئت اندیشه ورز اسلام، ادیان و ارتباطات میان فرهنگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان در سامانه LMS برگزار شد.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha