سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
آموزش فنی حرفه ای

حوزه/ مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان قم گفت: مشاغل خانگی در ۲۰۵ شغل تعریف شده است که غالب آموزش های ما برای بانوان در بحث مشاغل خانگی است.

محمود تقی پور به مناسبت ۶ مرداد روز ملی کارآفرینی و ترویج آموزش های فنی و حرفه ای در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه اظهار داشت: ایران مهد کارآفرینی و توجه به آموزش های فنی و حرفه ای بوده است شاید بتوان گفت از زمانی که دارالفنون تاسیس شد به مهارت آموزی توجه ویژه شد اما در سالهای اخیر به واسطه ضرورت توجه به بازار کار جوانان و لزوم  داشتن مهارت در جذب بخش خصوصی و توانمندسازی افراد به آن بیشتر پرداخته شد.

وی با بیان اینکه توجه به آموزش های فنی و حرفه ای در دو دهه اخیر بیشتر بوده است؛ گفت: در هر جامعه ای منابع انسانی دارای مهارت، بزرگترین سرمایه است که در چهار حوزه مهارت فنی و حرفه ای، مهارت کسب و کار و کارآفرینی، مهارتهای دانشی و مهارت های زندگی تقسیم می شود؛ که دو مهارت اولیه مهارت های فنی و حرفه ای هستند که فرد با داشتن این مهارت ها به انسان توانمند و یک نیروی انسانی توانمند تبدیل می شود و در نهایت داشتن مهارت فردی و تخصصی سبب منزلت اجتماعی در افراد خواهد شد.

تقی پور تصریح کرد: برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی، اشتعال مولد، توسعه پایدار و برای رسیدن به جهش تولید ما باید از مسیر مهارت بگذریم یعنی اگر بخواهیم به اقتصاد مقاومتی برسیم نیروی انسانی ما باید دارای مهارت باشد که باید از طرف سیاست گذاران و برنامه ریزان و جوانان و خانواده توجه ویژه شود.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان قم عنوان کرد: در استان قم از بین ۷ مرکز دولتی ۳ مرکز خاص بانوان است و از بین ۲۰۷ آموزشگاه نیز ۱۶۰ آموزشگاه فنی و حرفه ای برای بانوان است که می توان گفت غالب آموزش های مهارتی در استان قم برای بانوان و عموما در حوزه مشاغل خانگی است که  با توجه به فرهنگ ایرانیان و احساس نیاز به حضور زن در خانه و خانواده ما باید به سمت خودکفایی و کارآفرینی در حوزه مشاغل خانگی زنان گام برداریم که خوشبختانه در استان قم به خوبی پیش رفته است.

وی در خصوص فعالیت های حوزه بانوان بیان کرد: مشاغل خانگی در ۲۰۵ شغل تعریف شده است که غالب آموزش های ما برای بانوان در بحث مشاغل خانگی است زیرا بنیان خانواده برای ما حائز اهمیت است که به واسطه مهارت آموزی می تواند هم نقش مادری داشته باشد و هم به کسب و کار خانگی بپردازد. در سال ۹۸ در مراکز دولتی بالغ بر ۱۲هزار و ۵۰۰ نفر و در مراکز آموزشگاهی بالغ بر ۱۳ هزار نفر آموزش داشتیم که حدود  ۸۰ درصد آنان بانوان هستند که بیشتر در حوزه مشاغل خانگی آموزش دیده اند.

تقی پور خاطرنشان کرد: در ایام ورود کرونا سامانه آموزش مجازی فنی و حرفه ای استان قم ایجاد شد و کلاس ها به صورت مجازی برگزار شد.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha