دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
معاون امور بانوان استانداری قم

حوزه/ مدیرکل امور بانوان وخانواده استانداری قم گفت: حوزه علمیه و سازمان تبلیغات اسلامی تلاش خوبی در حمایت از خانواده‌ها در مسیر فرزندآوری دارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، صدیقه صدیق تقی زاده در نشست خبری که با حضور بانوان خبرنگار در استانداری قم برگزار شد با تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت اصحاب رسانه در پیگیری مشکلات اظهار داشت: اصحاب رسانه دارای نقش کلیدی در جریان سازی هستند و می‌توانند به عنوان اتاق فکری در رفع آسیب ها و تصمیم سازی‌ها و تصمیم گیری‌های کلان عمل کنند.
مدیرکل امور بانوان وخانواده استانداری قم افزود: اتاق‌های فکر متعددی از جمله مجمع فکری دختران و مجمع جوانان نخبه استان راه اندازی شده است و درصدد شکل گیری کمیته های تخصصی هستیم.
وی تصریح کرد: هم اندیشی مشاوران امور بانوان در دستگاه‌های اجرایی قم شکل گرفته که ۹۰ سازمان و نهاد مختلف در آن مجمع عضویت دارند.
صدیق تقی زاده عنوان کرد: راه اندازی اتاق فکر جهت پیگیری آسیب‌های مسائل حوزه زنان و خانواده اهمیت زیادی دارد و در این باره اقداماتی در دست اجراست.
وی خاطرنشان کرد: در جهت اجرایی سازی سند ارتقای وضعیت زنان استان و برای عملیات سازی این سند، چند کارگروه تخصصی تشکیل شده اما شکل گیری اتاق فکر در مسیر تحقق راهکارهای اجرایی و عملیاتی با تکیه بر تجربه و ایده صاحبنظران ضروری اهمیت زیادی دارد.
مدیرکل امور بانوان وخانواده استانداری قم افزود: عدم اطلاع رسانی به جامعه در خصوص خدمات از مشکلات اساسی است و بسیاری از افراد از قوانین حمایتی در حوزه خانواده و زنان و کودکان و اقشار آسیب پذیر اطلاعی ندارند.
وی بیان کرد: یکی از برنامه های مهم رفع آسیب های اقتصادی خانواده است که در این باره علاوه بر مباحث فرهنگیُ طرح های اقتصادی با همراهی خیرین در حوزه بانوان و خانواده ایجاد شد و کارگاه‌های متعددی شکل گرفت که از ۶۰ تا ۶۰۰ نفر اشتغال ایجاد شده است.
صدیق تقی زاده در مورد حمایت در جهت اشتغال خانگی نیز تصریح کرد: طرح ملی توسعه مشاغل خانوادگی براساس بند ت قانون ۸۰ برنامه ششم توسعه با همکاری وزارت کار و جهاد دانشگاهی از سال ۹۸ کلید خورد و در ۲۴ استان برای ۶۲۰۰ زن سرپرست خانوار اجرایی شد.
وی عنوان کرد:در سه مرحله اصلی در شناسایی مزیت ها و ظرفیت ها و فرصت ها این طرح شکل گرفت و توانمندسازی و دسته بندی پیشران های موفق و شبکه سازی برای پایداری مشاغل پیگیری شد و با ارزیابی مهارت ها جهاد دانشگاهی در اتصال به بازار تلاش کرد که سال قبل ۱۲۰ نفر آموزش لازم را دیدند و ۶۰ نفر وارد بازار کار شدند.
مدیرکل امور بانوان وخانواده استانداری قم بیان کرد: حمایت از همه مشاغل خانگی در دست اقدام است و حتی دیگر جنست در آن مطرح نیست البته ۷۰ درصد ویژه بانوان است و امسال جهاد دانشگاهی مکلف شده است ۱۵۰۰ نفر را آموزش قرار دهد.
وی گفت: متقاضیان مشاغل خانگی می‌توانند در سامانه این طرح ثبت نام کرده و مورد حمایت قرار گیرند در حال حاضر استقبال مردم از این سامانه خوب است و افراد متقاضی باید واجد شرایط باشند و دارای بیمه و تحت حمایت ارگانی نباشند و از ۱۸ تا ۵۵ سال سن داشته باشند.
صدیق تقی زاده افزود: تا دو ماه قبل ۷۰۰ نفر در این طرح ثبت نام کردند و یک سری تبلیغات انجام شد و ۱۱۰۰ نفر ثبت نام کردند اما هنوز ظرفیت موجود است و امسال ۱۵۰۰ نفر در قم در اشتغال خانگی ساماندهی می شوند.
وی در ادامه در خصوص برخی از برنامه ها تصریح کرد: با توجه به شیوع کرونا کمیته خانواده ستاد مردمی مقابله با کرونا شکل گرفت و خانواده‌های آسیب‌دیده از کرونا حمایت شدند و در دلجویی از خانواده‌های مصیبت دیده اقداماتی شکل گرفت.
مدیرکل امور بانوان وخانواده استانداری قم اظهار داشت: در طول این مدت، بیش از یک میلیارد کمک مالی برای خانواده‌های آسیب‌دیده از کرونا با مشارکت دفتر امور بانوان استانداری و نهادهای مردمی انجام و در قالب بسته های معیشتی توزیع شد.
وی عنوان کرد: در حال حاضر مساجد، کانون‌ها، قرارگاه‌های بسیج، اوقاف و طلاب همراهی خوبی در حمایت از افراد ضعیف در کرونا دارند.
صدیق تقی زاده توسعه ظرفیت مشاوره و آموزش در کاهش طلاق را یکی از رویکردهای مهم برشمرد و افزود: بسیاری از طلاق ها در ۵ سال نخست زندگی اتفاق می افتد و خانواده های بیشمای انگیزه لازم را برای فرزندآوری ندارند.
وی خاطرنشان کرد: حوزه علمیه و سازمان تبلیغات اسلامی تلاش خوبی در حمایت از خانواده‌ها در مسیر فرزندآوری دارد و حتی در حوزه درمان نیز حمایت های خوبی از خانواده ها شکل گرفته است که باید توسعه یابد.

۳۱۳/۶۱ پ

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha