سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
مدیر کل بانوان

حوزه/ مدیرکل دفتر امور بانوان استانداری قم گفت: جشنواره کتابخوانی رضوی زمینه ساز تقویت و ارتقای سلامت معنوی خانواده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، صدیقه صدیق تقی زاده، ضمن دعوت مردم قم برای شرکت در دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی اظهار داشت: آموزش و یادگیری همراه با علم آموزی از موضوعات مهمی است که جامعه بشری به آن بیش از پیش نیاز دارد و علم و دانش نیز از گنجینه هایی است که جایگاه و ارزش و اهمیت آن در دین مبین اسلام همواره مشخص بوده است. کتابخوانی هم که همیشه مورد توجه اندیشمندان و بزرگان دین بوده و در گسترش زیرساخت های یک جامعه تأثیر بسزایی دارد.

وی افزود: متأسفانه امروزه یکی از فقرهایی که در جامعه شاهد آن هستیم، فقر فرهنگی در کنار فقر اقتصادی است که باعث آسیب های اجتماعی می شود، با این حال ترویج فرهنگ مطالعه در کشور، سعادت ابدی را برای بشریت به ارمغان می آورد.

صدیق تقی زاده سپس به ملی و همگانی بودن جشنواره کتابخوانی رضوی اشاره کرد و گفت: از برکات و ثمرات این جشنواره ترغیب و تشویق به مطالعه با هدف حل مشکلات جامعه با صبر و تأسی به سیره اهل بیت (ع) است.

وی همچنین ابراز داشت:جشنواره رضوی فرصت مناسبی برای افزایش معلومات و آگاهی های معرفتی در شناخت راه و رسم خاندان پیامبر(ص) است، چه آن که این جشنواره زمان مغتنمی برای هدایت ما در مسیر بندگی و حق و حقیقت فراهم کرده است و به همگان ثابت می شود که ائمه معصومین (ع) چراغ راه را به ما نشان می دهند، ضمن آن که خواندن این منابع در اجرای سبک زندگی اسلامی تأثیر بسزایی دارد.

مدیرکل دفتر امور بانوان استانداری قم ادامه داد: وجه ممتاز جشنواره کتابخوانی رضوی، بحث خانواده محور بودن آن است، به این معنا که اعضای خانواده در یک دورهمی و همبستگی صمیمانه، لذت خواندن را درک می کنند و تجربه مطالعه هدفمند خود از کتاب های خوانده شده را با دیگران به اشتراک می گذارند.

وی همچنین گفت: مطالعه منابع جشنواره رضوی توسط نسل جوان و نوجوان که دل هایی پاک و آماده برای پذیرش حق را دارند، کمک می کند تا الگوهای واقعی خود را در زندگی پیدا کنند. در این میان، حمایت خانواده ها همراه با تشویق این نسل به شرکت در این مسابقات نیز حائز اهمیت است، چراکه والدین باید بدانند آینده سازان کشور همین نسل جدید هستند.

صدیق تقی زاده خاطرنشان کرد: گفتار و رفتار امامان معصوم ما به ویژه امام رضا (ع) که این جشنواره به نام مبارک آن حضرت مزین شده، بیکران از دانش و بینشی است که سر منشأ آن انوار الهی است و توجه به این رویداد عظیم فرهنگی نقش بی بدیلی در پرورش نسلی سالم و صالح به همراه دارد.

وی افزود: همچنین اشاعه و تبیین فرهنگ دینی ما به ویژه فرهنگ رضوی که در آن نام بانوی آب و آینه حضرت فاطمه معصومه (س) نیز آورده شده، الگویی شایسته برای دختران و پسران جامعه است.

مدیرکل دفتر امور بانوان استانداری قم همچنین بیان داشت: در دورانی که به قرنطینه خانگی با وجود کرونا ویروس تأکید می شود، انس با کتاب بهترین فرصت مطالعاتی برای غنی سازی اوقات فراغت و تقویت و ارتقای سلامت معنوی خانواده در ماه ضیافت الهی را فراهم می کند.

وی افزود: ایجاد تنوع در قالب های جشنواره کتابخوانی رضوی از نقاط قوت آن است؛ چراکه هر فردی متناسب با ذوق و سلیقه خود کتابی را انتخاب و متناسب با ذائقه خود در قالب های تعریف شده شرکت می کند. این امری نیکو و پسندیده است که زبان هنر و ادبیات برای سه گروه سنی کودک، نوجوان و جوان لحاظ شده و دایره کتابخوانی را با شیوه های نوین گسترش داده و همین باعث جذب مخاطب خاص و عام شده است.

این مقام مسئول گفت: بهره مندی از هنر و ادبیات همان موضوعی است که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی است، چرا که برای نهادینه سازی و شکل گیری فرهنگ کتابخوانی باید مهارت های صحیح آن آموزش داده شود تا بتوانیم در زندگی فردی و اجتماعی تفکری خلاق و نقدی منصفانه داشته باشیم.

وی همچنین استفاده از فضای مجازی توسط کتابداران در ایام تعطیلات را همراه با اجرای برنامه های متنوع آموزشی و مشاوره برای خانواده ها به ویژه کودکان و نوجوانان از اقدامات درخورتوجه فرهنگی در راستای اعتلای اهداف کتابخانه های عمومی دانست و در خاتمه ابراز امیدواری کرد: با همکاری دیگر نهادهای همسو، شاهد رویدادهای ارزشمند و مهارتهای ارتباطی و اخلاقی در استان باشیم.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha