پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
میزگرد خانواده کرونا و فضای مجازی

حوزه/ تقویت خداباوری و ارزش‌های دینی در ایام کرونایی اتفاق مثبتی بود که در این ایام رخ داد هرچند که شیوع این بیماری آسیب‌های زیادی را به همراه داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه   میزگرد خانواده، کرونا و فضای مجازی با حضور  دکتر مرتضی اسماعیلی طبا  دبیر انجمن سواد رسانه‌ای استان قم ،دکتر سید محمدحسین چاوشیان مدیر موسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی خاتم و دکتر صدیقه صدیق تقی زاده مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قم در دفتر پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، برگزار شد،

دکتر مرتضی اسماعیلی طبا در این میزگرد  بر اهمیت نهاد خانواده تأکید کرد و بیان داشت: خانواده جزء نهاد اول و اصلی جامعه است و همه حرکت‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ... باید با محوریت خانواده باشد.

وی ادامه داد: در اسلام هم اصل حرکت‌ها خانواده دیده‌شده است، گفت: اگر نگاهی به آیات و احادیث داشته باشیم بارها بر روی خانواده و اهمیت آن تأکید شده است.

اسماعیلی طبا به شیوع بیماری کرونا در جهان اشاره کرد و تأکید کرد: شیوع این بیماری موجب شده است که مدت‌زمانی که خانواده‌ها در خانه می‌مانند بیشتر شود به همین علت استفاده از فضای مجازی نیز بیشتر شده است.

وی راه‌اندازی سامانه‌های آنلاین و غیرحضوری و آموزش الکترونیک را دو فایده‌ این بیماری برشمرد و ابراز داشت: این بیماری موجب شد که دولت بر روی زیرساخت‌های دولت الکترونیک سرمایه‌گذاری بیشتری کند و در واقع حساب جداگانه‌ای باز کند چراکه در این ایام این فضای مجازی و آنلاین است که مشکل‌ها را برطرف می‌کند.

دبیر انجمن سواد رسانه‌ای استان قم ادامه داد: همان‌طور که برای زندگی با کرونا پروتکل نوشته شد باید برای استفاده از فضای مجازی هم پروتکل نوشته شود چراکه ما نمی‌توانیم جلوی همه این کانال‌ها و فضای مجازی را بگیریم.

وی ادامه داد: باید سواد استفاده از فضای مجازی ارتقا یابد و در این زمینه تاکنون کوتاهی‌های بسیاری صورت گرفته است که باید جبران شود.

اسماعیلی طبا ادامه داد: ۷۰ میلیون کاربر اینترنت در ایران فعالیت می‌کنند و کاربران بسیاری در تلگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی فعال هستند و دوسوم پهنای باند اینترنت کشور در اختیار این موارد است. امروز هر چیزی که نیاز مخاطبان را برآورده کند، مخاطبان به آن سمت می‌روند.

وی ساماندهی فضای مجازی را مهم برشمرد و افزود: فضای مجازی سه نیاز آموزشی، اطلاع‌رسانی و سرگرمی مخاطبان را برآورده می‌کند اما درعین‌حال باید روش‌های استفاده‌ای مطلوب از آن‌ها را نیز یاد گرفت.

اسماعیلی طبا با اشاره به قوانین فضای مجازی گفت: قوانین فضای مجازی به‌روز نشده و هنوز از قوانین قدیم استفاده می‌شود که باید قوه مقننه در این راستا هم فعالیت و کمک کند تا مدیریت این فضا بهتر شود.

تقویت خداباوری و ارزش‌های دینی در ایام کرونایی

در ادامه این میزگرد دکتر سید محمدحسین چاوشیان مدیر موسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی اظهار داشت: خانواده مهم‌ترین نهاد اجتماعی برحسب کارکردها و روابط خانواده است و در همین محیط خانواده هرچه قدر آسیب‌های خانوادگی کمتری داشته باشیم، آسیب‌های اجتماعی کمتری خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه نباید به مسئله کرونا نگاه صفرتا صد را داشته باشیم، گفت: کرونا علاوه بر آثار منفی آثار مثبتی هم داشته است که وجود این آثار مثبت به برکت وجود فضای مجازی است.

چاوشیان به ساختار خانواده درگذر زمان اشاره کرد و بیان داشت: خانواده‌ها درگذشته خانواده‌های گسترده بودند اما امروز خانواده‌ها هسته‌ای شده‌اند و علاوه بر این به‌شدت از فضای مجازی و رسانه تأثیر می‌پذیرند.

وی تصریح کرد: درگذشته در یک خانواده همه اعضای به همراه عروس و داماد و نوه در کنار یکدیگر زندگی می‌کردند و هم از پدر حرف‌شنوی داشتند یعنی پدرسالاری بود ولی امروز در بحث ازدواج هم فردگرایی وجود دارد و خود فرد بیشتر تصمیم می‌گیرد.

رئیس موسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی افزود: در این ایام به برکت فضای رسانه‌ای خداباوری و ارزش‌های دینی تقویت شد که از نکات مفید بود.

وی ادامه داد: وقتی در روزهای اولیه شروع کرونا همه از اسباب پزشکی و مسائل مادی ناامید شدند به نقطه امید دیگری رسیدند که آن خداباوری و شفایی بود که از سوی پروردگار حاصل می‌شد.

پژوهشگر مطالعات خانواده محوری را موردتوجه قرارداد و گفت: باید خانواده یک اصل و محور دیده شود یعنی خانواده هم در فرهنگ عمومی و هم در فرهنگ‌سازمانی دیده شود. البته ما در این موضوع با دو رویکرد مواجه می‌شود که اولی رویکرد ورود حداکثر است که خود دولت به این موضوع وارد می‌شود و یا رویکرد حداقلی است.

اعتیاد به فضای مجازی خانم‌های خانه‌دار را تهدید می‌کند

در ادامه این میزگرد دکتر صدیقه صدیق تقی زاده مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قم اظهار داشت: در دوران کرونا که هنوز هم ادامه دارد به‌هرحال یک به‌مانند دیگر اتفاقاتی که رخ می‌دهد جنبه‌های مثبت و منفی همیشه باهم هستند.

وی به تأثیر این وضعیت بر روی خانواده‌ها اشاره کرد و گفت: هرچه روابط خانواده مستحکم باشد تأثیرات کرونا کمتر است و در مقابل هر چه روابط و ارتباطات اعضای خانواده ضعیف‌تر باشد، تأثیر وضعیت جاری بر روی آن بیشتر است.

صدیق تقی زاده مهارت افزایی زوجین پیش و بعد از ازدواج را موردتوجه قرارداد و افزود: برای آموزش این مهارت بسیار دیر دست‌به‌کار شده‌ایم و اینکه چقدر برای آموزش آن قبل و بعد و حین ازدواج دوره برگزار کرده‌ایم؟ چقدر رسانه در این موضوع نقش دارد و چقدر به این موضوع اهمیت می‌دهد؟

وی تأکید کرد: افزایش مهارت‌های زندگی و تاب‌آوری بین زوجین می‌توانند به‌طور محسوسی آسیب‌هایی مانند طلاق و.. را کم کند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قم به نقش بانوان در خانواده اشاره کرد و ادامه داد: باید جایگاه اصلی بانوان را درست ترسیم کنیم و تلاش در جهت توانمندسازی آن‌ها را داشته باشیم تا بتوانند از تمام قابلیت‌ها و ظرفیت‌هایی که برای بانوان در خانواده ایجاد شد استفاده کنند، اگر قرار است بانوان در خانواده نقش کلیدی و حساسی را ایفا کند باید هم توانمند و هم سالم باشند.

صدیق تقی زاده به تأثیرات مثبت و منفی فضای مجازی در این ایام نیز اشاره کرد و افزود: یکی از این گروه‌های پرخطر که بیشتر آسیب‌ها متوجه آن‌ها است کودکان ۷ تا ۱۲ سال هستند که در این ایام در این فضا قرار گرفتند چراکه پیش‌ازاین به آن‌ها می‌گفتیم که به این فضا ورود نکنید و حالا با اجبار از آن‌ها می‌خواهیم که برای ادامه تحصیل راهی جز توسل به این فضا را ندارند.

وی تصریح کرد: گروه دیگری که در این ایام در معرض تهدید قرار دارند خانم‌های خانه‌دار هستند که در ابتدا برای پر کردن اوقات فراغت وارد این فضا می‌شوند اما در ادامه به این فضا اعتیاد پیدا می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha